رئیس ایکس‌باکس: با خرید اکتیویژن بلیزارد، تمرکز ما روی بازی‌های موبایلی خواهد بود

پنج‌شنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۰
مطالعه 4 دقیقه
فیل اسپنسر، مدیرعامل واحد سرگرمی‌های مایکرسافت می‌گوید این شرکت به بازی‌هایی مثل Cany Crush نیاز دارد نه Call of Duty و به‌‌صراحت اعلام کرد تمرکز شرکت متبوعش از خرید اکتیویژن بلیزارد، بازی‌های موبایلی است.
تبلیغات

یکی از بزرگ‌ترین خریدهای تاریخ بازی‌های ویدیویی، فرایند خرید اکتیویژن بلیزارد و رفتن آن به زیر چتر مایکروسافت است. این معامله، با ارزشی درحدود ۶۹ میلیارد دلار، باعث می‌شود ایکس‌باکس کنترل طیف گسترده‌ای از فرانچایزهای افسانه‌ای بازی‌های رایانه‌ای ازجمله World Of Warcraft، Overwatch، Diablo و به‌خصوص Call of Duty را به‌دست آورد. بااین‌حال، به‌گفته‌ی فیل‌ اسپنسر، مدیرعامل مایکروسافت گیمینگ و رئیس ایکس‌باکس، دسترسی به این عناوین، دلیل اصلی خرید اکتیویژن نیست.

اسپنسر در مصاحبه‌ی اخیر خود، درمورد خرید اکتیویژن بلیزارد توضیحاتی ارائه داد. به‌نوشته‌ی WindowsCentral، مدیرعامل ایکس‌باکس قصد دارد به نگرانی‌های گسترده و پر سروصدای جامعه‌ی بازی رسیدگی کند و درمورد این‌که چرا مردم هدف اصلی ایکس‌باکس را از این خرید بزرگ تفسیر می‌کنند، توضیحات کاملی ارائه داد. او اظهارداشت که یکی از مهم‌ترین دلایل این معامله، دسترسی به عناوین موبایلی محبوب ازجمله Cany Crush است. مدیرعامل واحد گیمینگ مایکروسافت گفت:

من بارها این‌ را گفته‌ام که اکتیویژن فرصت‌های زیادی برای ما ایجاد خواهد کرد و قطعاً فعالیت ما با این دیدگاه آغاز خواهد شد که مردم تمایل دارند با هر دستگاهی که دردسترس آن‌ها است، بازی کنند.

تداوم روند نادیده‌گرفتن بازی‌های موبایلی برای ایکس‌باکس مضر خواهد بود. اسپنسر می‌گوید:

اگر به‌عنوان یک برند بازی با گیمرها ارتباطی برقرار نکنیم، این شرایط به‌مرور زمان روی کسب‌وکار ما تأثیر خواهد داشت. بهترین بازی‌های ایکس‌باکس همچنین باید شامل عناوین موبایلی باشند تا گیمرها بتوانند با هر دستگاهی در هرجایی که حضور دارند آن را بازی کنند.
کال آف دیوتی

اکتیویژن بلیزارد درواقع از سه ناشر بزرگ تشکیل شده است که غول بازی‌های موبایلی یعنی کینگ (King)، اغلب ازطرف گیمرها و رسانه‌ها نادیده گرفته می‌شود. بااین‌حال، کینگ تیم سازنده‌ی فرانچایز Candy Crush است که به‌تنهایی مجموع درآمدی بیشتر از کل اکتیویژن بلیزارد دارد. درحالی‌که Call of Duty یکی از موفق‌ترین و سودآورترین فرانچایزهای جهان است و فروش نسخه‌ی Modern Warfare 2 این بازی در کم‌تر از دو هفته، از مرز یک میلیارد دلار عبور کرد اما هنوز هم از عناوین رایگان موبایلی عقب‌تر است. اکتیویژن بلیزارد بازی‌های موبایلی موفقی مثل Call of Duty Mobile و Diablo Immortal را انتشار داده است.

اسپنسر در ادامه‌ی توضیحات خود گفت:

این ایده که وقتی صحبت از اکتیویژن به‌میان آید، همه‌ی نگاه‌ها به نسخه‌های کنسولی Call of Duty معطوف می‌شود، از طرف رقیب کنسولی ما و البته برخی گیمرها ایجاد شده است.

مدیرعامل ایکس‌باکس بعداً اشاره کرد منظور او نینتندو نبوده است که این مورد را القا می‌کند که سونی در میان شکایت‌ها به قانون‌گذاران درمورد این معامله، در افزایش حدس‌وگمان‌های مرتبط به نسخه‌ی کنسولی Call of Duty مقصر است.

درحالی‌که همه‌ی بخش‌های اکتیویژن بلیزارد برای ایکس‌باکس ارزش دارد، اما قصد اسپنسر هرگز این نبود که یکی از سودآورترین فرانچایزهای چندپلتفرمی را از یکی از بزرگ‌ترین پلتفرم‌های کنسول‌ بازی حذف کند. وی می‌گوید:

مدل ما این است که قصد داریم در جایی باشیم که بازیکنان در آنجا حضور دارند؛ به‌خصوص با فرانچایزهایی به بزرگی Minecraft و Call of Duty. من فکر می‌کنم تاریخچه‌ی Minecraft ما در هشت تا نه سال آینده به پایان می‌رسد و درعمل نشان خواهد داد چگونه درمورد Call of Duty تصمیم‌گیری خواهد شد و چگونه از مشتریان خود حمایت خواهیم کرد.

وقتی‌که عناوینی مثل Call of Duty: Modern Warfare 2 دقیقاً به این‌دلیل که در بیش‌از یک پلتفرم دردسترس هستند، همچنان به موفقیت‌های بزرگی دست می‌یابند، محدود کردن این عنوان به ایکس‌باکس، منطقی نیست. درعوض با این فرانچایز مثل Minecraft رفتار می‌شود و عناوین فرعی آن تقریباً در هرجایی که امکان بازی‌های ویدیویی وجود داشته باشد دردسترس قرار خواهند گرفت.

اسپنسر امیدوار است با تصاحب Call of Duty در سرویس Game Pass ایکس‌باکس، ارزش بیشتری را برای گیمرهای کنسول خود فراهم کند، اما این موضوع از کیفیت Call of Duty روی پلی‌استیشن کم نخواهد کرد. رئیس واحد سرگرمی‌های مایکروسافت گفت:

من می‌خواهم در بازی‌های رقابتی‌تری حضور داشته باشم و نه جایی‌که رقابت کم‌تر است. دربرخی از سطوح، این یعنی شما روی سایر گیمرهایی که در مسابقه از شما جلوتر هستند، تأثیر خواهید داشت و فکر کنم رفتار رقابت تقریباً به‌همین‌شکل است.

اسپنسر ادامه داد:

با خرید اکتیویژن بلیزارد، Call of Duty از پلی‌استیشن حذف نخواهد شد. ایکس‌باکس می‌خواهد بیشتر روی بازی‌های موبایلی سرمایه‌گذاری کند و Candy Crush بسیار بزرگ‌تر از آن‌ است که اکثر مردم تصور می‌کنند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات