مایکروسافت: فروش پلی‌استیشن ۴ بیش‌ از دو برابر فروش ایکس‌باکس وان بوده است

دوشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
هفت سال از انتشار آخرین آمار رسمی فروش ایکس‌باکس وان می‌گذرد و مایکروسافت سرانجام اعلام کرد که میزان فروش این کنسول کمتر از نیمی از میزان فروش کنسول رقیب، یعنی پلی‌استیشن ۴، بوده است.
تبلیغات

آمار رسمی میزان فروش ایکس‌باکس وان در سال‌های گذشته تا حدودی مانند راز بوده است؛ اما مایکروسافت سرانجام اعتراف کرده که میزان فروش پلی‌استیشن ۴ بسیار بیشتر از کنسول بازی این شرکت بوده است.

ورج می‌نویسد مایکروسافت از ابتدای سال مالی ۲۰۱۶ تاکنون، آمار رسمی فروش ایکس‌باکس وان را منتشر نکرده است و تمرکز این شرکت در این دوره، بیشتر روی ایکس‌باکس لایو بود. این شرایط باعث شد اطلاعات دقیقی از فروش کنسول غول فناوری مستقر در ردموند نداشته باشیم و بدین‌ترتیب، نتوانیم آن را با فروش پلی‌استیشن ۴ مقایسه کنیم.

برآوردهای تحلیلگران مایکروسافت را پس از سونی و نینتندو در جایگاه سوم قرار می‌دهد و اکنون اسناد ارائه‌شده به سازمان تنظیم رقابت بازار برزیل نشان می‌دهد که عملکرد ایکس‌باکس وان در بازار چگونه پیش می‌رود.

مایکروسافت اذعان می‌کند که سونی ازنظر فروش کنسول از این شرکت پیشی گرفته و فروش پلی‌استیشن‌ ۴ بیش از دوبرابر فروش ایکس‌باکس وان بوده است.

سونی نیز دیگر آمار فروش پلی‌استیشن ۴ را گزارش نمی‌کند؛ بنابراین طبق آخرین اطلاعات، تا ماه مارس ۱۱۷٫۲ میلیون واحد از این محصول فروخته شده است. درحالی‌که مایکروسافت عدد مشخصی درباره‌ی فروش ایکس‌باکس وان ارائه نکرده، گزارش اخیر این شرکت نشان می‌دهد فروش این کنسول کمتر از ۵۸٫۵ میلیون واحد بوده است. این آمار با داده‌هایی مطابقت دارد که شرکت تحلیلی Ampere Analysis در سال ۲۰۲۰ منتشر کرد.

در گزارش Ampere، اشاره شده بود که فروش ایکس‌باکس وان تا پایان سه‌ماهه‌ی دوم ۲۰۲۰ معادل ۵۱ میلیون دستگاه بوده است. درحال‌حاضر، نینتندو با فروش ۱۱٫۰۸ میلیون دستگاه کنسول سوئیچ در جایگاه دوم فهرست قرار دارد و به‌نظر می‌رسد در آینده بتواند از پلی‌استیشن ۴ نیز عبور کند. ظاهراً مایکروسافت شکاف بزرگ میان فروش ایکس‌باکس وان با رقیب اصلی آن، یعنی پلی‌استیشن ۴ را با کنسول‌های سری S و X کمتر خواهد کرد. Ampere Analysis می‌گوید:

سونی در سال ۲۰۲۱ موفق شد ۱۷ میلیون دستگاه پلی‌استیشن ۵ بفروشد که حدود ۱٫۶ برابر بهتر از عملکرد فروش سری ایکس‌باکس است.

مایکروسافت نیز اخیراً گزارشی درباره‌ی کاهش درآمد واحد ایکس‌باکس منتشر کرده است. ساتیا نادلا، مدیرعامل این شرکت گفت:

مایکروسافت در حوزه‌ی فروش کنسول‌های بازی جدید، برای سومین سه‌ماهه‌ی متوالی در آمریکای‌شمالی، بهترین عملکرد را درمقایسه‌با رقبا داشته است.

دراین‌میان، باید اشاره کنیم مایکروسافت هنوز آمار رسمی فروش ایکس‌باکس را فاش نکرده است. اگرچه ایکس‌باکس وان فروش امیدوارکننده‌ای را تجربه نکرده است، اقدامات این شرکت برای این کنسول، پایه‌های مهمی را برای سری X و S ایجاد کرد. غول فناوری مستقر در ردموند در سری X کنسول خود با پشتیبانی از وضوح 1440p و نرخ نوسازی متغیر (VRR) و...، گام‌های مهمی در ارتقای تجربه‌ی بازی ایجاد کرده است.

اعتراف مایکروسافت به فروش ضعیف ایکس‌باکس وان به‌عنوان بخشی از بحث گسترده‌تر میان سونی و مایکروسافت است که در آن سازنده‌ی ایکس‌باکس قصد دارد با پرداخت رقم درخورتوجه ۶۸٫۷ میلیارد دلار، شرکت مطرح اکتیویژن بلیزارد را ازآنِ خود کند. درحال‌حاضر، این دو شرکت بحث‌هایی درباره‌ی بازی Call of Duty، سرویس اشتراک بازی‌ها و... دارند.

درواقع، مایکروسافت تلاش می‌کند موانع این خرید را در برزیل برطرف کند. همچنین، ردموندی‌ها در اسنادی که به سازمان تنظیم‌کننده‌ی برزیل ارسال کرده‌اند، مدعی شده‌اند که سونی برای جلوگیر از اضافه‌کردن محتوای توسعه‌دهندگان به سرویس گیم‌پس (Game Pass) ایکس‌باکس، به آن‌ها پاداشی با عنوان «حقوق مسدودکردن» پرداخت می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات