کیت توسعه ایکس باکس سری ایکس ۴۰ گیگابایت حافظه GDDR6 دارد

یک‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
رسانه‌ای که به کیت توسعه‌دهنده‌ی ایکس باکس سری ایکس دسترسی پیدا کرده از حضور ۴۰ گیگابایت حافظه‌ی GDDR6 در آن خبر می‌دهد، درحالی‌که مدل عادی این کنسول ۱۶ گیگابایت حافظه دارد.
تبلیغات

شرکت‌های تولیدکننده‌ی کنسول‌های بازی مدل ویژه‌ای از کنسول‌های خود را برای توسعه‌دهندگان ارسال می‌کنند تا بازی‌های ویدئویی براساس آن پلتفرم توسعه داده شوند. به‌تازگی رسانه‌ی Gamers Nexus به کیت توسعه‌دهنده‌ی ایکس باکس سری ایکس مایکروسافت (Xbox Series X) دسترسی پیدا کرده است.

کیتی که به دست Gamers Nexus رسیده مدل ۲۰۲۰ است و از پردازنده‌ی شتاب‌یافته‌ی (APU) شرکت AMD با کدنام Scarlett استفاده می‌کند. این سیستم-روی-چیپ مجهز به هشت هسته‌ی Zen 2 برای واحد CPU و هسته‌های RDNA با ۵۶ واحد محاسباتی متکی‌بر معماری Navi برای واحد GPU است.

مشخصات فنی CPU و GPU مدل نهایی و کیت توسعه‌دهنده‌ی نسل جدید ایکس باکس احتمالاً تفاوتی با هم ندارد، اما شاید سرعت کلاک این قطعات در مدل نهایی و مدلی که دراختیار توسعه‌دهنده قرار می‌گیرد متفاوت باشد.

براساس گزارش VideoCardz کیت توسعه‌دهنده‌ی ایکس باکس سری X مایکروسافت که با نام XDK نیز شناخته می‌شود مجهز به ۴۰ گیگابایت حافظه‌ی GDDR6 است، درحالی‌که کنسولی که به دست مشتریان می‌رسد ۱۶ گیگابایت حافظه دارد.

تا پیش از رونمایی رسمی ایکس باکس سری ایکس برخی از شایعه‌ها به بهره‌مندی این کنسول از ۴۰ گیگابایت حافظه اشاره می‌کردند و اکنون به‌نظر می‌رسد دلیل این موضوع را فهمیده‌ایم.

برد کیت توسعه دهنده ایکس باکس سری ایکس مایکروسافت در دست یک مرد

حافظه‌ی ۴۰ گیگابایتی ۱۴ گیگابیت‌برثانیه‌ایِ GDDR6 کیت توسعه‌دهنده‌ی ایکس باکس سری ایکس توسط سامسونگ ساخته شده است. مشخص نیست این حافظه مثل حافظه‌ی مدل نهایی به چند قسمت تبدیل شده یا با حافظه‌ای واحد طرف هستیم.

کنسول سری ایکسی که به مشتریان فروخته می‌شود مجهز به سه نوع حافظه است: ۱۰ گیگابایت حافظه‌ی ۳۲۰ بیت برای پردازش گرافیکی، ۳٫۵ گیگابایت حافظه‌ی ۱۹۲ بیت برای سیستم و ۲٫۵ گیگابایت حافظه‌ی ۱۹۲ بیت برای سیستم‌عامل.

حافظه‌ی بیشتر کیت توسعه‌دهنده معمولاً برای دی‌باگ کردن، تجزیه‌و‌تحلیل داده‌های فریم و فرایند Verbose Logging استفاده می‌شود. توسعه‌دهندگان همچنین می‌توانند با استفاده از این حافظه بیلدهای بازی را از حالت فشرده خارج کنند.

کیت توسعه‌دهنده‌ی ایکس باکس سری ایکس با قیمت حدوداً ۱٬۳۵۰ یورو در eBay قابل‌خرید است. البته مایکروسافت از فروش غیرقانونی این کیت خبر دارد و اطمینان حاصل می‌کند که امکان استفاده از آن وجود نداشته باشد، حتی به هنگام اجرای بازی‌های آفلاین. به‌همین‌دلیل، نباید چنین دستگاه‌هایی را به اینترنت متصل کرد. نمونه‌ی خریداری‌شده توسط Gamers Nexus از سوی مایکروسافت بن شده است و نمی‌توان از آن برای اجرای بازی‌ها استفاده کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات