درآمد بازی‌های موبایل از مجموع بازی‌های کنسول و PC بیشتر است

پنج‌شنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
براساس گزارشی جدید، در سال ۲۰۲۱ درآمد بازی‌های موبایلی از مجموع درآمد بازی‌های رایانه‌های شخصی و کنسول‌ها بیشتر شده است.
تبلیغات

وقتی کلمه‌ گیمر را می‌شنویم، معمولاً یاد افرادی خواهیم افتاد که از محصولات رده‌بالایی مثل لپ‌تاپ‌های ریزر، هدفون‌های پرچم‌دار، سخت‌افزار مجهز به نورپردازی RGB و دو یا سه مانیتور برای اجرای بازی‌ها بهره می‌برند، اما به‌ندرت به کسی فکر می‌کنیم که درحال سوار شدن به مترو، با گوشی هوشمند خود، بازی کلش‌آو‌‌کلنز را اجرا می‌کند.

به گزارش فون‌آرنا، طبق گزارش جدید شرکت جهانی تحلیل بازی NewZoo، داده‌های بازار در سال ۲۰۲۱ نشان می‌دهد که بازی‌های موبایلی کل معادلات صنعت گیم را برهم زده است. درواقع فقط درسال گذشته، درآمد بازی‌های موبایلی درسراسر جهان بیشتر از مجموع بازی‌های اختصاصی کنسول و رایانه‌های شخصی بود.

صنعت بازی‌های موبایل درحال‌حاضر ۵۲ درصد از بازار گیم را دراختیار دارد و کل درآمدی که درطول سال ۲۰۲۱ به‌ارمغان آورده، ۹۳٫۲ میلیارد دلار بوده است. علاوه‌براین، بازی‌های موبایلی سریع‌ترین صنعت رو‌به‌رشد است و انتظار می‌رود این روند همچنان ادامه پیدا کند؛ زیرا تعداد دارندگان گوشی‌های هوشمند در سراسر جهان درحال افزایش است.

آمار بازی موبایلی

ظهور سیستم‌عامل جهانی اندروید، راه را برای این تغییر بزرگ هموار کرد؛ زیرا این پلتفرم به‌توسعه‌دهندگان درسراسر جهان اجازه می‌دهد تا بازی‌هایی را برای صد‌ها گوشی مختلف از صدها شرکت مختلف که همه تحت یک سیستم‌عامل کار می‌کنند، تولید کنند.

درحالیکه فعالیت مایکروسافت و سونی در توسعه‌ بازی‌های بزرگ درطول همه‌گیری کرونا، کم‌رنگ‌تر شد، توسعه‌دهندگان موبایل در مقیاس کوچک‌تر، همچنان به فعالیت خود ادامه داده و برای مخاطبان رو‌به‌رشد گوشی‌های هوشمند سرگرمی ایجاد کردند.

درکمال تعجب، سال گذشته بیشترین سهم از کل درآمد بازی‌های موبایلی (بیش از ۳۰ میلیارد دلار) به چین اختصاص یافت. برای مقایسه باید اشاره کنیم سهم ایالات متحده ۱۵ میلیارد دلار بوده و ژاپن نیز تقریباً ۱۴ میلیارد دلار از این بازار درآمد به‌دست آورده است.

آمار درآمد بازی های موبایلی

چین تعداد زیادی شرکت نرم‌افزاری بازی‌ساز دارد که در به‌دست آوردن این سهم بزرگ به این کشور کمک کرده‌اند. از شرکت‌های فعال چینی در حوزه‌ بازی‌سازی موبایلی می‌توان به miHoYo، توسعه‌دهنده‌ی Genshin impact و تن‌سنت (Tencent) که عناوین پرمخاطبی مثل پابجی و کال‌آودیوتی را ساخته است، اشاره کرد.

طبق گزارش NewZoo، مجموعه‌ای شگفت‌انگیز از بازارهای نوظهور در افزایش درآمد از بازی‌های موبایلی کمک کرده‌اند که تغییر درخورتوجهی را در صنعت بازی در سراسر جهان نشان می‌دهد. آمریکای لاتین، آفریقا و خاورمیانه به‌عنوان سریع‌ترین نواحی درحال رشد در این حوزه شناخته می‌شوند. اگرچه سهم این نواحی کم‌تر از ۱۰ درصد از کل درآمد بازار بازی است، اما مسیر رشد آن‌ها احتمالاً تا چندسال آینده بدون توقف ادامه خواهد یافت.

استریم بازی‌های موبایل و تیک‌تاک، تغییرات مهمی بوده‌اند و متاورس می‌تواند حتی بیشتر از این دومورد فراگیر شود

پروژه‌ی متاورس فیسبوک درکنار فعالیت‌های اپل که یکی از بزرگ‌ترین رقبای متا در توسعه‌ واقعیت مجازی خواهد بود، در آینده به رشد عمده در صنعت بازی‌سازی دامن خواهد زد و بازی‌های واقعیت مجازی به قطب اصلی تعامل اجتماعی تبدیل خواهد شد.

درحال‌حاضر استریم بازی‌های موبایلی به‌یک دسته‌ غالب در توئیچ تبدیل شده است که از گوشی‌هایی مثل Legion Phone Duel 2 مجهز به وب‌کم لنوو بهره می‌برد و فناوری لازم را به‌ویژه برای پخش‌کننده‌های موبایلی ایجاد می‌کند.

درکمال تعجب، تیک‌تاک همچنین به‌ ایستگاهی برای گیمرهای موبایل، ناشران و توسعه‌دهندگان بازی تبدیل شده است. این عامل باعث رشد بیشتر این پلتفرم اجتماعی شده و طبق گفته‌ی NewZoo، تعداد ساعات پخش محتوای بازی در تیک‌تاک بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ حدود ۵۳۳ درصد افزایش یافته است.

بی‌شک همه‌گیری کرونا درچندسال گذشته به‌نفع صنعت بازی بوده است؛ با توجه به اینکه مردم در سراسر جهان، ماه‌ها در یک زمان درخانه محبوس بوده‌اند و وسایل سرگرمی محدودی برای گذراندن زمان دراختیار داشته‌اند.

درحالیکه همه‌ افراد پلی‌استیشن، اکس‌باکس یا رایانه‌های بازی قدرتمند ندارند، بیشتر افراد حداقل دارای یک گوشی هوشمند هستند. طبق آمار Statista، بیش از ۶ میلیارد نفر درجهان از گوشی هوشمند استفاده می‌کنند و انتظار می‌رود این عدد تا سال ۲۰۲۴ از مرز هفت میلیاردنفر عبور کند و رشد بی‌سابقه‌ای برای صنعت بازی‌های موبایلی در سال‌های آینده به‌ارمغان بیاورد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات