طراح کنسول‌های قدیمی نینتندو پس از ۳۹ سال همکاری از این شرکت جدا شد

شنبه ۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
لنس بار، طراح ارشد کنسول‌های خانگی NES و SNES برای بازار آمریکای شمالی، پس از ۳۹ سال فعالیت در نینتندو از این شرکت جدا شده است.
تبلیغات

به گزارش EuroGamer، تحولاتی در شرکت نینتندو رخ داده است. طبق این گزارش، لنس بار که طراحی کنسول NES و کنسول SNES را بر عهده داشت، به‌صورت رسمی از نینتندو جدا شده است و دیگر قصد همکاری با نینتندو ندارد.

لنس بار در ماه جولای سال ۲۰۲۱ نینتندو را ترک کرد تا روی پروژه‌های دیگری کار کند؛ پروژه‌هایی که البته اطلاعاتی در موردشان منتشر نشده است و لنس بار ترجیح داده پروژه‌های خود را در سکوت کامل خبری پیش ببرد. صنعت/هنر بازی‌های ویدئویی بدون Nintendo Entertainment System و Super Nintendo Entertainment System نمی‌توانست چهره‌ی امروز خود را داشته باشد و باید گفت لنس بار در شکل گرفتن این صنعت، جایگاه ویژه‌ای دارد.

کنسول خانگی NES نینتندو

برخی دیگر از فعالیت‌های لنس بار در نینتندو شامل طراحی دسته‌ی Nunchuck کنسول Wii می‌شود. لنس بار شخصی است که در سال ۱۹۸۲ به شرکت ژاپنی نینتندو پیوست. وی به‌عنوان طراح و مدیر برند، از زمان ساخت دستگاه‌های بازی آرکید همراه نینتندو بود و نقش مهمی در موفقیت‌های پی در پی نینتندو داشت.

در دورانی که کنسول Famicom و کنسول Super Famicom می‌خواستند به ترتیب با نام NES و SNES در بازار جهانی عرضه شوند، نقش لنس بار مهم‌تر و بزرگ‌تر از قبل شد. دسته NES Zapper برای بازی‌های لایت‌گان، دسته‌ی آرکید NES Advantage و همین‌طور NES Max هم از کارهای لنس بار بودند. جالب است بدانید که همه‌ی موارد نام‌برده تنها برخی از محصولات نینتندو هستند که نام آن‌ها به‌نوعی به این شخصیت گره می‌خورد. 

مقاله‌های مرتبط:

    برای شناخت بیشتر بخشی از فعالیت‌های حرفه‌ای شاید بخواهید جملاتی از مصاحبه‌ی وی در سال ۲۰۰۵ راجع به چگونگی تبدیل کردن کنسول Famicom به کنسول Nintendo Entertainment System را بخوانید:

    طرح اصلی NES طی چند ماه در ژاپن آماده شد؛ یک بازه‌ی زمانی که طی بخشی از آن من هم در این کشور بودم. آن طرح یک دستگاه وایرلس و پشتیبانی‌کننده از نصب ماژول‌ها را متصور می‌شد که می‌خواست یک سیستم عامه‌پسند باشد؛ نه محصولی که شبیه اسباب‌بازی به نظر می‌رسد. پس از نمایش اولیه‌ی کنسول NES در نمایشگاه Consumer Electronics از من خواسته شد دستگاه را مجددا طراحی کنم؛ آن‌هم بر اساس نیازهای مهندسی جدیدی که مطرح شدند. برای کاهش هزینه‌ی تولید، قابلیت ارتباط بی‌سیم دسته و کنسول حذف شد؛ همچنین برخی از لوازم جانبی همچون کیبورد و ذخیره‌کننده‌ی داده‌ها. اما بزرگ‌ترین تغییر مربوط به شکل و ابعاد می‌شد تا گیمرها بتوانند بازی‌ها را در دستگاه قرار بدهند و به رابط داخلی جدید آن وصل کنند. این سیستم اتصال جدید بازی به کنسول اجازه می‌داد بازیکن بدون نیاز به وارد کردن نیروی زیاد بتواند محصول را در دستگاه قرار بدهد. سپس دستگاه آن را برای اجرا داخل خود جابه‌جا می‌کرد. در نظر داشتن همه‌ی این نیازها سبب شد ابعاد نهایی بزرگ‌تر از طرح‌های اولیه باشد. البته در عین شکل‌گیری این تغییرات کلیدی برخی از موارد مطابق برنامه‌های اولیه باقی ماندند؛ از شکل جعبه‌مانند دستگاه تا طراحی ظاهری متمرکز روی دو رنگ.

    در حال حاضر صفحه‌ی لینکدین لنس بار به‌روز شده و در توضیحات فعالیت وی در نینتندو، عبارت بازنشسته قرار گرفته است. انتظار می‌رود اطلاعات بیشتری در آینده از فعالیت‌های جدید لنس بار منتشر شود.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات