اولین بازی ویدیویی دنیا توسط خالق بمب هسته‌ای ساخته شده است

دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
اولین بازی ویدیویی دنیا ۱۴ سال قبل از معرفی Pong توسط آتاری، با نام «تنیس برای دو نفر» ساخته شده است. خالق این بازی شخصی با نام ویلیام هیگن‌بوتام بود که در ساخت اولین بمب هسته‌ای دنیا نقش داشت.
تبلیغات

بازی آتاری Pong در سال ۱۹۷۲ (۱۳۵۱) به پذیرش جمعی بازی‌های ویدیویی کمک شایانی کرد و بیشتر گیمرها ‌آن را اولین بازی ویدیویی دنیا می‌دانند؛ اما اولین بازی ویدیویی تاریخ در واقع تنیس برای دو نفر (Tennis for two) نام دارد که ۱۴ سال قبل از Pong و در سال ۱۹۵۸ (۱۳۳۷) ساخته شده است‌. 

به گزارش Techspot و به گفته‌ی کوتاکو، سازنده‌ی تنیس برای دو نفر، ویلیام هیگن‌بوتام نام داشت که فیزیکدانی آمریکایی و یکی از اعضای تیم پروژه‌ی منهتن بود.

tennis for two
هیگینبوتام

پروژه‌ی منهتن در سال‌های پایانی جنگ جهانی دوم، مسئولیت ساخت بمب هسته‌ای را به عهده داشت و ویلیام هیگن‌بوتام سرپرست تیم سازنده‌ی سیستم احتراق سلاح در این پروژه بود.

بعد از جنگ جهانی دوم، هیگن‌بوتام در سال ۱۹۷۴ (۱۳۵۳) در آزمایشگاه ملی بروک‌هی‌ون به‌عنوان رئیس بخش طبقه‌بندی ابزار مشغول به کار شد و در دوران ریاستش در این بخش، با کامپیوتری به نام Donner Model 30 یا DM30 کار می‌کرد.

DM30 مسیر و مقاومت باد روی اشیاء جهنده را با کمک نوسان‌سنج شبیه‌سازی می‌کرد. هیگن‌بوتام معتقد بود که با برنامه‌نویسی مناسب و با کمک این شبیه‌سازی می‌توان بازی سرگرم‌کننده‌ای ساخت و با کمک همکارش رابرت دوراک، بازی تنیس ساده‌ای نوشت.

pong

‌‌نسخه‌ی ابتدایی و تکمیل‌نشده‌ی بازی Pong در نمایشگاه بروک‌هی‌ون در سال ۱۹۸۵ (۱۳۶۴) به موفقیت بزرگی دست پیدا کرد و همین امر ویلیام را بر آن داشت تا قابلیت‌های بیشتری به بازی اضافه کند. در نسخه‌ی جدید تنیس برای دو نفر، شبیه‌سازی جاذبه‌ی ماه یا مشتری اضافه شده بود و بازیکن‌ها می‌توانستند مقدار جاذبه را در بازی تغییر بدهند.

هیگن‌بوتام هرگز امتیازی برای تنیس برای دو نفر ثبت نکرد و با کنار کشیدن، شرایط را برای عرضه‌ی Pong (۱۴ سال بعد) هموار کرد.

هیگن‌بوتام در ادامه‌ی زندگی حرفه‌ای خود، گروهی موسوم به فدراسیون دانشمندان آمریکایی برای منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای تأسیس کرد و به‌عنوان اولین رئیس و دبیر اجرایی این گروه مشغول به کار شد. او همچنین از سال ۱۹۷۴ (۱۳۵۳) تا زمان مرگش در نقش سردبیر فنی مجله‌ی مدیریت مواد هسته‌ای فعالیت می‌کرد.

قبل از تنیس برای دو نفر، بازی‌های کامپیوتر دیگری با قوانین ابتدایی مانند ایکس او (tic-tac-toe) و شطرنج وجود داشتند؛ اما تنیس برای دو نفر بدون شک اولین بازی کامپیوتری با پیاده‌سازی قوانین واقعی فیزیک بود.

شما چه بازی‌های نوستالژی و قدیمی دیگری می‌شناسید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات