فیل اسپنسر: بدم نمی‌آید ایکس باکس گیم پس به پلتفرم‌های دیگر نیز راه پیدا کند

یک‌شنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
به‌گفته فیل اسپنسر، هدف نهایی مایکروسافت این است که بتواند گیم پس را روی هر دستگاهی عرضه کند؛ البته در این مسیر موانعی نیز وجود دارند.
تبلیغات

در‌حال‌حاضر، احتمالا دیگر بر کسی پوشیده نیست که مایکروسافت در نسل نهم تصمیم گرفته است سرویس اشتراکی گیم خود را در کانون توجه قرار دهد و آن را به‌عنوان یکی از ستون‌های اصلی مدل کسب‌و‌کار خود مطرح کند. هنوز مشخص نیست که ایکس باکس گیم پس در پنج یا ده سال آینده چه شکلی خواهد داشت و تا کجا گسترش پیدا خواهد کرد.

بااین‌حال، در‌حال‌حاضر گیم پس هر ماه میزبان بازی‌های جدیدی است و آرشیو آن با سرعت مناسبی در حال تکمیل‌تر‌شدن است. بازی‌های انحصاری ایکس باکس نیز همگی در روز عرضه برای گیم پس منتشر می‌شوند. افزون‌براین، استودیوهای ترد پارتی هر روز بیشتر از قبل تمایل دارند بازی‌شان را در روز عرضه برای گیم پس عرضه کنند.

با درنظر‌گرفتن تمام این عوامل، آینده ایکس باکس گیم پس حداقل در کوتاه‌مدت و میان‌مدت، درخشان به‌نظر می‌رسد و حالا طبق جدیدترین اظهارات رئیس ایکس باکس، دامنه این سرویس شاید در آینده به پلتفرم‌های بیشتری گسترش یابد.

فیل اسپنسر اخیرا با وب‌سایت گیمزرادار مصاحبه کرده است. مصاحبه‌گر در جایی از او می‌پرسد «آیا ممکن است به‌‌نوعی شاهد انتشار ایکس باکس گیم پس روی فروشگاه پلتفرم‌های رقیب باشیم؟» که اسپنسر در پاسخ می‌گوید «آن‌ها فعلا چنین برنامه‌ای ندارد». البته اسپنسر تأکید می‌کند این موضوع به‌دلیل بی‌علاقگی مایکروسافت نیست. وی در‌ادامه می‌گوید هدف نهایی مایکروسافت این است که بتواند گیم پس را روی هر دستگاه و پلتفرمی عرضه کند که قابلیت اجرای این سرویس را داشته باشد.

اسپنسر به سؤال مطرح‌شده این‌گونه جواب می‌دهد: «مردم معمولا از من می‌پرسند حالا نمی‌شود مثلا فلان بازی را [روی پلتفرم رقیب] منتشر کنید. من هم در جوابشان می‌گویم اگر بخواهیم به پلتفرم‌های دیگر بیاییم، می‌خواهیم تجربه‌ای که ارائه می‌دهیم، کاملا ایکس باکسی باشد. در‌حال‌حاضر، برنامه‌ای برای انتشار اپلیکیشن ایکس باکس گیم پس روی هیچ‌یک پلتفرم‌های رقیب نداریم. دلیل اصلی این امر آن است که صاحبان آن پلتفرم‌ها سرویسی مانند ایکس باکس گیم پس را نمی‌خواهند. البته کلی پلتفرم‌های آزاد و بدون محدودیت مانند وب و پی سی و موبایل وجود دارند که برایمنا مناسب‌اند و صادقانه بخواهم بگویم، تمام تمرکز ما فعلا روی این پلتفرم‌ها است.»

کاراکترهای معروف بازی‌های ایکس باکس گیم پس

اسپنسر می‌افزاید‌: «منظورم این نیست دارندگان پلتفرم‌های دیگر نباید به گیم پس دسترسی داشته باشند؛ ولی می‌دانم کسی نمی‌خواهد [با انتشار گیم پس روی پلتفرم‌های دیگر]، در این سرویس اختلال ایجاد شود. وقتی می‌گوییم می‌خواهیم همه بتوانند روی ایکس باکس بازی کنند، درواقع، منظورمان این است که می‌خواهیم تجربه‌ کامل ایکس باکسی را به پلتفرمی بیاوریم که کاربرانش می‌خواهند از گیم پس استفاده کنند. حاضریم در این زمینه با صاحبان پلتفرم‌ها مذاکره کنیم.»

مشخص است ایکس باکس گیم پس هنوز جای زیادی برای رشد و گسترش دارد. وقتی مایکروسافت خود گیم پس و کلاد گیمینگ را علاوه‌بر کنسول‌های ایکس باکس و پی سی، روی اندروید و iOS (از طریق مرورگر) نیز عرضه می‌کند، بدین‌معنی است که آن‌ها واقعا می‌خواهند این سرویس را به‌عنوان پلتفرمی مطرح کنند که به اکوسیستم ایکس باکس محدود نخواهد بود. البته خیلی بعید است روزی شاهد انتشار اپ گیم پس روی فروشگاه پلی استیشن یا نینتندو باشیم. شاید هم گیم پس در سال‌های آتی به جایگاهی در صنعت بازی برسد که حتی رقبای دیرینه مایکروسافت را برای استفاده از آن مجاب کند.

از نظر شما کاربران زومیت، آیا گیم پس می‌تواند به پلتفرم‌های رقیب راه پیدا کند؟ چه آینده‌ای برای این سرویس متصور هستید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات