فروش کنسول‌ های استیم دک توسط دلال‌ها با قیمت ۵۰۰۰ دلار

سه‌شنبه ۲۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
درحالی‌که قرار است کنسول‌های قابل‌حمل استیم دک از آذر سال جاری عرضه شوند، دلال‌های بازار ثانویه این دستگاه‌ها را به قیمت‌های بسیار گران‌تر از ارزش واقعی آن‌ها پیش‌فروش می‌کنند.
تبلیغات

پیش‌فروش کنسول‌های قابل‌حمل Steam Deck بدون شک موفقیت بزرگی برای Valve بود. میزان تقاضا در چند ساعت اول به‌قدری زیاد بود که سرورهای استیم به مشکل برخوردند. تعداد چشمگیر رزرو خرید این کنسول موجب شده است نزدیک‌ترین تاریخی که برای پیش‌فروش آن دردسترس باشد، به سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۲ برسد.

اتفاقی که در زمان افزایش میزان تقاضا برای هر کالایی رخ می‌دهد، ورود دلال‌ها به بازار فروش است. کنسول استیم دک نیز از این قضیه مستثنی نیست و حالا دلال‌ها نیز سفارش پیش‌فروش این دستگاه را برای تحویل از زمان عرضه‌ آن در ماه دسامبر ثبت می‌کنند. این شرایط موجب شده است قیمت فروش نسخه ۵۱۲ گیگ Steam Deck در پلتفرم‌هایی مانند Ebay به نزدیک ۵۰۰۰ دلار برسد. با این وضعیت، دلال‌ها سود درخورتوجهی از خریداران دریافت خواهند کرد.

قیمت مصوب مدل‌های مختلف کنسول استیم دک که عمدتا در حجم حافظه‌ ذخیره‌سازی باهم اختلاف دارند، با قیمت پیشنهادی دلال‌ها اختلاف زیادی دارد. مدل ۶۴ گیگابایتی این دستگاه مجهز به حافظه eMMC درحدود ۳۹۹ دلار و نسخه ۲۵۶ گیگابایتی آن مجهز به حافظه NVMe SSD تقریبا ۵۲۹ دلار و مدل ۵۱۲ گیگابایتی آن ۶۴۹ دلار قیمت‌گذاری شده است. البته در این نسخه صفحه‌نمایش ضد بازتاب نور و کیس نگه‌دارنده نیز ارائه می‌شود.

کنسول Steam Deck به همراه کیس

بازه زمانی عرضه مدل‌های مختلف این کنسول نیز روی قیمت‌های آن تأثیرگذار بوده است. برای مثال، نسخه پایه این کنسول در بازار ثانویه تقریبا هم‌قیمت مدل ۲۵۶ گیگابایتی آن پیش‌فروش می‌شود؛ فقط به‌دلیل اینکه مدل ۶۴ گیگابایتی زودتر از مدل دیگر به بازار عرضه می‌شود و دردسترس قرار می‌گیرد.

استیم دک کنسول دستی و قابل‌حمل جدید شرکت Valve است که امکان تجربه بازی‌های پلتفرم پی سی را در زمان و مکان دلخواه برای کاربر فراهم می‌کند. سخت‌افزار این دستگاه برمبنای APU اختصاصی Zen 2 + RDNA2 طراحی شده که از قابلیت‌های جدیدی همچون Ray-Tracing و نرخ فریم متغیر برای جلوه‌های گرافیکی و عملکرد بهتر پشتیبانی می‌کند. رابط کاربری این کنسول به‌صورت پیش‌فرض به سیستم‌عامل SteamOS مجهز شده؛ اما کاربران می‌توانند درصورت تمایل سیستم‌عامل ویندوز را روی آن نصب کنند. این کار عملا استیم دک را به لپ‌تاپی کوچک به‌همراه کنترلرهای بازی تبدیل می‌کند.

معضل دلال‌ها و گران‌فروشی از زمان شیوع ویروس کرونا و کاهش نرخ تولید تراشه‌های الکترونیکی گریبان‌گیر صنعت سخت‌افزار، به‌خصوص دنیای گیمینگ شده است. همان‌طورکه اشاره شد، همواره کمبود محصول و افزایش حجم تقاضا به ورود افراد سودجو به بازار منجر می‌شود و باید دید تولید‌کنندگان چه راهکاری برای مقابله با این پدیده در پیش خواهند گرفت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات