پی سی گیمینگ قابل حمل ولو با نام Steam Deck معرفی شد

شنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۰
مطالعه 3 دقیقه
پس از انتشار شایعات مختلف، شرکت ولو رسما از سیستم قابل حمل مخصوص بازی با نام Steam Deck رونمایی کرد که به APU سفارشی AMD مجهز شده است.
تبلیغات

از مدت‌ها پیش مخصوصاً در فایل‌های مربوط به آپدیت استیم، نام یک دستگاه از شرکت ولو منتشر می‌شد که خیلی‌ها آن را یک کنسول بازی قابل‌ حمل معرفی می‌کردند و حتی اسم SteamPal برایش فاش شده بود؛ اما پس از تمام این شایعه‌ها، در نهایت امروز ولو رسما از یک دستگاه مخصوص بازی قابل حمل رونمایی کرد که Steam Deck نام‌گذاری شده است و بیشتر از اینکه کنسول قابل‌ حمل باشد، می‌توان آن را یک گیمینگ پی سی قابل‌ حمل و دستی دانست. 

Steam Deck به APU سفارشی AMD مجهز شده است که یک پردازنده مرکزی چهارهسته‌ای با ۸ تِرِد و ۸ واحد پردازشی RDNA 2 به‌عنوان GPU دارد. این دستگاه به ۱۶ گیگابایت رم LPDDR5 مجهز شده است که به‌ گفته ولو، توانایی اجرای بازی‌های AAA روز را با کیفیت خوب دارد و در تجربه وب‌سایت IGN، بازی Star Wars: Jedi Fallen Order با تنظیمات گرافیکی High روی این دستگاه به‌خوبی اجرا شده است. 

Steam Deck نمایشگر لمسی ۷ اینچی با رزولوشن ۱۲۸۰ در ۸۰۰ و رفرش ریت ۶۰ هرتز دارد. در دو طرف صفحه‌نمایش شاهد کنترلر دستگاه هستیم که کلید‌های رایج و تریگر‌ها را شامل می‌شود و در هر طرف، یک ترک‌پد تعبیه شده است تا وظایف ماوس را بتوان با آن انجام داد. در پشت دستگاه چهار کلید قرار گرفته‌اند که می‌توانید عملکرد آن‌ها را به‌دلخواه تنظیم کنید.

Steam Deck از نسخه بهبود‌یافته SteamOS بهره می‌برد که رابط‌ کاربری کنسول‌مانندی هم برایش طراحی شده است تا مخصوصاً به‌راحتی بتوان در فروشگاه استیم و کتابخانه بازی‌ها گشت‌و‌گذار کردد.  یکی از ویژگی‌های مهم این دستگاه که ولو مستقیما به آن اشاره کرده، این است که کاربر را محدود به استفاده از استیم نخواهد کرد و می‌توان مثل یک پی‌سی واقعی، نرم‌افزار‌های دیگری از جمله فروشگاه‌های مختلف را روی آن نصب کرد و به بازی‌ها روی آن‌ها دسترسی داشت. 

Steam Deck با پشتیبانی از بلوتوث امکان وصل شدن به دستگاه‌های دیگر از جمله هدفون‌های بی‌سیم را دارد و همچنین می‌توان از طریق آداپتور USB-C یا به‌وسیله داک رسمی دستگاه که قرار است به‌صورت جداگانه توسط ولو فروخته شود، آن را به مانیتور یا تلویزیون وصل کرد و حتی با اتصال ماوس و کیبورد، مثل پی‌سی از آن استفاده کردد. البته این داک کاملا حالت اختیاری دارد و افرادی که صرفا به دنبال داشتن تجربه قابل‌ حمل و کنسول‌مانند باشند، می‌توانند از خرید آن صرف نظر کنند. باتری این دستگاه به گفته ولو، بسته به کاری که با آن انجام می‌شود بین ۲ تا ۸ ساعت شارژ‌دهی خواهد داشت؛ در نتیجه احتمالا در زمان اجرای بازی‌های سنگینِ روز، باید انتظار حدود ۲ ساعت شارژدهی داشت.

ولو اعلام کرده است که Steam Deck در سه مدل مختلف قابل‌ خرید خواهد بود که اصلی‌ترین تفاوت آن‌ها در فضای داخلی است. مدل پایه و ۶۴ گیگابایتی با قیمت ۳۹۹ دلار و مدل‌های ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایتی ترتیب ۵۲۹ و ۶۴۹ دلار قیمت خواهند داشت که دو مدل گران‌تر، به SSD‌-های NVMe مجهز شده‌اند. البته تمامی مدل‌ها از کارت حافظه Micro SD برای افزایش ظرفیت پشتیبانی می‌کنند و می‌توان بازی‌ها را روی آن نصب کرد.

امکان پیش‌خرید Steam Deck در برخی مناطق فراهم شده است یا به‌زودی فراهم خواهد شد و ولو قصد دارد از دسامبر ۲۰۲۱ (آذر - دی ۱۴۰۰) عرضه این دستگاه را آغاز کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات