کاربران از مشکلات DRM در اجرای آفلاین برخی از بازی‌های ایکس باکس سری ایکس آفلاین گزارش می‌دهند

شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
الزام به قوانین امنیتی DRM باعث شده برخی از بازی‌های اجراشده به‌صورت Backwards Compatible و بازی‌های خربده‌شده به‌صورت دیجیتالی در اجرای آفلاین به مشکل بخورند.
تبلیغات

گاهی اوقات، کاربران بازی‌های کنسول‌های خانگی را آفلاین تجربه می‌کنند تا پهنای باند اینترنت به کارهای دیگر مانند دانلود نرم‌افزار یا تماشای محتوای آنلاین اختصاص یابد. اصولا چنین موضوعی نباید برای اجرای بازی‌های کنسولی مشکلی ایجاد کند؛ اما کاربران ایکس باکس سری ایکس گزارش می‌دهند برخی از باز‌ها در حالت آفلاین به‌درستی اجرا نمی‌شوند. درواقع با متداول‌شدن سیاست‌های سخت‌گیرانه امنیت و کپی‌رایت در بازی‌های ویدئویی، مدیریت این موضوع به یکی از مسائل مورد اختلاف سازندگان کنسول‌ها و گیمرها تبدیل شده است.

GameRant گزارش می‌دهد با اینکه موضع‌گیری دقیق‌تر مایکروسافت و سونی درقبال قوانین DRM با افزایش محبوبیت بازارهای دیجیتالی و سرویس‌هایی مانند ایکس باکس گیم پس هم‌زمان شده، این مسئله موجب محدودشدن کاربران و بسته‌شدن دست دارندگان کنسول‌ها برای اشتراک بازی‌های ویدئویی شده است. در همین زمینه، یکی از کاربران یوتیوب به‌تازگی متوجه چگونگی محدودشدن امکان استفاده از بازی‌ها به‌دلیل برخی سیاست‌های امنیتی DRM در ایکس باکس سری ایکس شده است.

کانال یوتیوب Modern Vintage Gamer در ویدئو جدیدش نشان می‌دهد قوانین DRM چگونه موجب دشوارشدن امکان استفاده از برخی بازی‌ها در کنسول نسل‌نهمی مایکروسافت شده است. آن‌ها در ابتدا تأثیر قوانین DRM روی بازی‌هایی را بررسی کردند که فیزیکی خریده شده بودند که در اینجا بیشتر روی بازی‌های backwards compatible تمرکز شده است. MVG توضیح داده سیستم‌عامل این کنسول بازی‌های فیزیکی کنسول‌های ایکس باکس اورجینال و ایکس باکس 360 و ایکس باکس وان را به‌عنوان لایسنس فیزیکی شناسایی می‌کند. این در حالی است که بازی‌های ژادشده باید روی سیستم دانلود شوند؛ بنابراین، اگر کاربر به هر دلیلی به Xbox Live متصل نباشید یا سیستمتان را به‌عنوان «home console» تنظیم کرده باشد، از بازی نمی‌توانید استفاده کنید.

ارور DRM در ایکس باکس سری ایکس

MVG درادامه به نحوه اثرگذاری قوانین DRM روی خریدهای دیجیتالی و محتوایی اشاره کرده است که ازطریق Xbox Marketplace و سرویس ایکس باکس گیم پس دریافت شده است. براین‌اساس، به‌نظر می‌رسد مقررات DRM در ایکس باکس گیم پس نسبتا منطقی‌تر است؛ چراکه کاربران اساسا لایسنس یا مجوز دسترسی به بازی‌ها را ازطریق سرویس اشتراکی گیم پس دریافت می‌کنند و درصورت اتمام یا لغو اشتراک سرویس، دسترسی آن‌ها قطع خواهد شد. بااین‌حال، بازی‌هایی که مستقیما از فروشگاه ایکس باکس خریده و روی سیستم دانلود می‌شوند، همچنان دچار محدودیت اتصال به Xbox Live هستند.

تنها بازی‌هایی که ظاهرا با این محدودیت‌ها مشکلی ندارند، بازی‌های فیزیکی و ویژه ایکس باکس سری ایکس هستند. مثالی که MVG زده، Devil May Cry 5 Special Edition است که بدون مشکلات ناشی از قفل امنیتی DRM اجرا شده بود. البته MVG به کمبود فعلی بازی‌های نیتیو (Native) ایکس باکس سری ایکس اشاره کرده و گفته است احتمالا بازی‌هایی که درادامه منتشر می‌شوند، درصورت سازگاری با کنسول ایکس باکس وان دچار این مشکل خواهند بود.

ایکس باکس وان سری ایکس

همان‌طورکه گفتیم، مشکلات ناشی از قوانین امنیتی DRM در بازارهایی که جدیدا به‌صورت فزاینده‌ای رواج پیدا کرده، به مسئله‌ای عادی تبدیل شده است. سونی به‌دلیل اعمال محدودیت‌های داخلی‌اش از زمان عرضه کنسول پلی استیشن 3، مداوم با انتقاد مخاطبان مواجه شده و این مسئله تا نسل نهم کنسول‌های این شرکت نیز ادامه داشته است. افزون‌براین، انتقاد MVG به این مشکل در کنسول‌های مایکروسافت نیز اولین‌بار نیست که شنیده می‌شود.

مقاله‌های مرتبط:

    شاید بتوان بیشترین حجم انتقادات به این مشکل در کنسول‌های ایکس باکس را به زمان عرضه ایکس باکس وان در سال ۲۰۱۳ نسبت داد. مایکروسافت در آن زمان قصد داشت با قوانین سخت‌گیرانه DRM از به‌اشتراک‌گذاری بازی‌ها میان کاربران و با رویکرد «سیستم‌های همیشه‌روشن» از فروش مجدد نسخه فیزیکی بازی‌ها جلوگیری کند. در آن زمان، مایکروسافت خیلی زود از این تصمیم عقب‌نشینی کرده و از آن زمان چنین قوانین سخت‌گیرانه‌ای را بر سر کاربران ایکس باکس قرار نداده است. بااین‌حال، بسیاری از کارشناسان عقیده دارند که این اتفاق هرچند کوتاه، ولی موجب آسیب به وجهه کنسول‌های ایکس باکس در نسل هشتم شد.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات