سونی: پلی استیشن 5 از ماه آینده سودآور خواهد شد

پنج‌شنبه ۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
سران سونی در جدیدترین نشست خبری با موضوع پلی استیشن، پیش‌بینی‌های خود در مورد آینده‌ی کنسول‌های خانگی پلی استیشن ۴ و ۵ را ارائه دادند.
تبلیغات

Twinfinite در گزارشی به بررسی سخنان سران سونی پرداخته که اطلاعات جالبی را در مورد برنامه‌های آینده‌ی ژاپنی برای کنسول‌های خانگی پلی استیشن و سرویس‌های مرتبط با آن در اختیارمان قرار می‌دهد. جیم رایان، مدیرعامل بخش سرگرمی‌های تعاملی سونی در نشستی با سهام‌داران و سرمایه‌گذاران شرکت ژاپنی به ارائه‌ی اطلاعات جالبی در مورد برند پلی استیشن و آینده آن پرداخته است؛ صحبت‌هایی که در ادامه خلاصه‌ای از آن‌ها را می‌خوانیم:

  • سونی قصد دارد پلی استیشن ۵ را به بزرگ‌ترین پلتفرم تاریخ خود تبدیل کند و از طرف دیگر آن‌ها می‌خواهند پلی استیشن ۴ پلتفرمی با طولانی‌ترین دُم ممکن باشد (اصطلاح دم طولانی یا Long Tail برای محصولاتی به کار می‌رود که بخش زیادی از فروش آن‌ها نه در ابتدا یا میانه‌ی راه، بلکه در بخش‌های بعدی صورت بگیرد. مثل پلی استیشن ۴ که با عرضه در سال ۲۰۱۳، همچنان پس از گذشت بیش از هفت سال به فروش خود ادامه می‌دهد).
  • رکورد درآمدزایی پلی استیشن که مدتی قبل شکسته شد، در حالی به ‌دست آمده که سونی در حال تغییر نسل و حرکت از دوران پلی استیشن ۴ به پلی استیشن ۵ بود. به دست آوردن درآمد بالا در چنین شرایطی کار ساده‌ای نیست.
  • تقاضا برای خرید پلی استیشن ۵ همچنان به‌شدت بالا است و کنسول‌های عرضه‌شده در عرض چند ثانیه به فروش می‌رسند.
  • جامعه مخاطبان پلی استیشن در حال تغییر و تحول هستند. افرادی که در دوران پلی استیشن ۱ به سراغ این کنسول آمده بودند، اکنون فرزندان خود را سرگرم بازی با کنسول‌های جدیدتر پلی استیشن می‌بینند و میانگین سنی مخاطبان پلی استیشن هم به تعادل بیشتری رسیده است. همچنین تعداد زنان و دختران گیمر از ۱۸ درصد در دوران پلی استیشن ۱ به ۴۱ درصد در روزگار فعلی رسیده است.
  • به ‌گفته‌ی جیم رایان، بازی‌های هم‌زمان با عرضه پلی استیشن ۵ یا به اصطلاح Launch Title-های این کنسول، نسبت به تمام کنسول‌های قبلی سونی در شرایط بهتری به سر می‌برده‌اند و این روند در سال ۲۰۲۱ نیز ادامه خواهد داشت.
  • مدل استاندارد پلی استیشن ۵ از ماه آینده به نقطه‌ای می‌رسد که دیگر برای سونی ضررده نخواهد بود و پس از آن هم به‌تدریج به سمت سوددهی می‌رود (معمولاً کنسول‌های بازی تا مدت‌ها ضررده هستند و شرکت‌های سازنده‌ی کنسول خانگی از طریق فروش نرم‌افزار و سرویس به درآمد بالایی می‌رسند).
  • طبق صحبت‌های رایان، اهمیت کسب سود از طریق فروش خود کنسول روزبه‌روز کمتر می‌شود و از آن طرف اهمیت سوددهی نرم‌افزارها و سرویس‌ها در حال افزایش است.
نمای جلو پلی استیشن ۵
  • سونی پیش‌بینی می‌کند که سال مالی ۲۰۲۱ این شرکت (از آوریل ۲۰۲۱ تا مارس ۲۰۲۲) به بزرگ‌ترین سال مالی تاریخ شرکت تبدیل شود و سال مالی ۲۰۲۲ حتی از آن هم بهتر خواهد بود. همچنین این شرکت پیش‌بینی می‌کند که در سال مالی اخیر بیشترین تعداد کنسول را نسبت به سال‌های قبل بفروشد.
  • پلی استیشن ۴ همچنان از نظر درآمدزایی اهمیت بسیار بالایی برای سونی دارد و طبق انتظارات آن‌ها، ۷۰ درصد از درآمد فروش این شرکت به فروشگاه‌ها برای توزیع محصول در سال مالی ۲۰۲۱، مختص پلی استیشن ۴ خواهد بود.
  • سونی به فکر رشد در زمینه‌های مختلف است، از جمله حضور پررنگ‌تر در بازار چین. آن‌ها توجه زیادی به PlayStation Direct خواهند داشت که کانال توزیع مستقیم کنسول توسط خود سونی است و به‌زودی پس از آمریکا، در اروپا هم راه‌اندازی می‌شود. همچنین استودیوهای پلی استیشن به رشد خود ادامه خواهند داد و بازی‌های بیشتری از آن‌ها خواهیم دید که شامل آثار چندنفره و IP-های جدید نیز می‌شوند. درعین‌حال سونی به بازارهایی فراتر از کنسول‌ها یعنی پی‌سی و موبایل هم توجه ویژه خواهد داشت و مبحث بازی به‌عنوان سرویس (Games as a Service) هم برای آن‌ها اهمیت زیادی دارد.
  • در اسلایدهای مربوط به بخش پی‌سی، لوگوی بازی آنچارتد ۴ (Uncharted 4) نیز به چشم می‌خورد؛ ولی رایان عرضه این بازی برای پی سی را تأیید نکرده است. البته او به ارائه بازی‌های بیشتری برای پی‌سی در سال مالی ۲۰۲۱ و پس از آن اشاره کرده؛ ولی هنوز تکلیف این بازی ناتی داگ به‌طور کامل مشخص نیست.
  • پلی استیشن ناو (PlayStation Now) تا امروز ۳٫۲ میلیون مشترک پرداختی داشته است (مشترکانی که برای استفاده از پلی استیشن ناو هزینه کرده‌اند، نه مشترکان سرویس‌های رایگان و کوتاه‌مدت آن).
  • پلی استیشن پلاس (PlayStation Plus) نیز به ۴۸ میلیون مشترک پرداختی رسیده است.

در مجموع سونی روزهای خوبی را با برند پلی استیشن پشت سر می‌گذارد و باید دید سیاست‌های این شرکت در زمینه‌های مختلف از جمله بازار پی سی به کجا خواهد رسید.

مقاله‌های مرتبط:

    در گزارش دیگری، سونی به برنامه‌های خود برای در اختیار قرار دادن سرویس‌های سرگرمی پلی استیشن در اختیار میلیون‌ها کاربر دیگر اشاره می‌کند. پلی استیشن با مدیریت جیم رایان اکنون در حال سپری کردن موفق‌ترین دوران خود در تاریخ شرکت سونی است. همچنین می‌دانیم که شرکت سونی طی سه سال آینده قصد خرج کردن حدوداً ۸٫۳۹ میلیارد دلار فقط روی سرمایه‌گذاری‌های استراتژیک برای گسترش تعداد مخاطب‌های انواع و اقسام سرویس‌های خود را دارد؛ پولی که بخش زیادی از آن متعلق به پلی استیشن است.

    در عین اهمیت داشتن فراوان کنسول‌های پلی استیشن، لوازم جانبی آن‌ها همچون پلی استیشن وی آر جدید سونی و صد البته انواع و اقسام بازی‌هایی که برای پلی استیشن ۵ عرضه خواهند شد، سونی برنامه‌های دیگری را نیز برای گسترش یافتن دنبال می‌کند.

    یکی از روش‌های اصلی این گسترش یافتن پلی استیشن موردی نیست جز رساندن بسیاری از بازی‌های اختصاصی محبوب به تعداد بسیار بیشتری از گیمرها. مثلاً سونی با عرضه‌ی بعضی از بازی‌های انحصاری/اختصاصی نسبتاً قدیمی شده‌ی خود روی کامپیوترهای شخصی این کار را انجام می‌دهد؛ زیرا هم فروش آن بازی‌ها طبیعتاً پس از مدتی روی کنسول تقریباً متوقف می‌شود و هم تعداد فراوانی از گیمرهای PC هستند که هرگز سراغ کنسول‌های بازی نمی‌آیند. این وسط همه می‌دانند که بازار بازی‌های موبایل به شکلی باورنکردنی و توقف‌ناپذیر در حال گسترش یافتن است و تعداد بسیاری از گیمرهای بازی آیفون و بازی اندروید هرگز سراغ کامپیوترهای شخصی و کنسول‌ها نخواهند رفت.

    پلی استیشن ۵ / ps5

    در نتیجه سونی مانند بسیاری از شرکت‌های بزرگ دیگر دنیای بازی‌های ویدئویی، در آینده‌ی نزدیک بعضی از فرنچایزهای محبوب خود را با بازی‌های موبایل مناسب به گوشی‌های هوشمند می‌آورد تا میلیون‌های گیمر جدید و متفاوت پیدا کند. البته به شکلی واضح قرار نیست دقیقاً همان بازی‌های عرضه‌شده برای کنسول‌های پلی استیشن یا کامپیوترهای شخصی روی موبایل‌ها اجرا شوند. بلکه جیم رایان می‌خواهد بازی‌های موبایل دقیقاً به درد همین پلتفرم بخورند و تکمیل‌کننده‌ی جامعه‌ی گیمرهای مجموعه بازی‌های معروف پلی استیشن باشند.

    رایان که نزدیک به سه دهه سابقه‌ی حضور در سونی را دارد و اکنون مدیر اجرایی و رئیس برند پلی استیشن است، در این رابطه توضیح می‌دهد:

    در طول بیشتر از ۲۵ سال گذشته، استودیوهای بازی‌سازی پلی استیشن مجموعه‌ای غنی از IP-های مختلف را خلق کردند؛ بازی‌هایی که تجربه‌هایی غوطه‌ور کننده و احساس‌برانگیز را تحویل گیمرهای پلی استیشن دادند و آن‌ها را به سفرهای مختلف بردند. ما به چگونگی گسترش جامعه‌ی گیمرهای این بازی‌ها فکر کردیم و در آزمون‌وخطاهای خود به موفقیت‌های اولیه در ارائه‌ی بازی‌ها و نرم‌افزارهای پلی استیشن به موبایل رسیدیم. پس در حال گشت‌وگذار داخل پلتفرم موبایل هستیم تا با میلیون‌ها گیمر بیشتر ارتباط برقرار کنیم؛ با بازی‌های موبایل برای فرنچایزهای اختصاصی/انحصاری ما که می‌توانند تکمیل‌کننده‌ی جامعه‌ی بازی‌های AAA و بازی‌های آنلاین و سرویس‌محور سونی باشند.
    مقاله‌های مرتبط:

      سونی می‌تواند روش‌های مختلفی برای آوردن انواع و اقسام بازی‌های خود به گوشی‌های هوشمند داشته باشد. مثلاً مجموعه بازی Twisted Metal و سری بازی Gran Turismo به شکلی واضح توانایی عرضه به‌عنوان بازی‌های ریسینگ متفاوت روی موبایل‌ها را دارند. از آن سو مجموعه بازی کیلزون می‌تواند یک مالتی‌پلیر پرمخاطب جذاب در قالب بازی آیفون و بازی اندروید داشته باشد.

      جیم رایان به این شکل صحبت‌های تازه‌ی خود را به اتمام می‌رساند: «ما در حال کاوش کردن بازار بازی‌های موبایل با برخی از مجموعه‌های معرکه‌ی پلی استیشن هستیم. پس منتظر بمانید. با سرمایه‌گذاری روی مجموعه بازی‌های خود، همکاری‌های گروهی داخل شرکت سونی و سرمایه‌گذاری روی تجربه‌های اجتماعی و بازار موبایل، ما هیجان‌زده هستیم که فرصت گسترش جامعه‌ی مخاطب‌های خود را داریم و آماده‌ی استقبال از میلیون‌ها گیمر جدید با ورود آن‌ها به خانواده‌ی پلی استیشن می‌شویم.»

      تبلیغات
      داغ‌ترین مطالب روز

      نظرات

      تبلیغات