ایکس باکس سری اس و سری ایکس به قابلیت دالبی ویژن مجهز می‌شوند

یک‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۵
مطالعه 3 دقیقه
مایکروسافت وعده داده است که ویژگی دالبی ویژن را به کنسول‌های بازی ایکس باکس سری اس و سری ایکس می‌آورد.
تبلیغات

یکی از اتفاقات بزرگ کنسول‌های خانگی می‌تواند آمدن ویژگی دالبی ویژن HDR به ایکس باکس سری اس و سری ایکس مایکروسافت باشد. گویا ردموندی‌ها از این موضوع مطلع هستند و می‌خواهند هرچه سریع‌تر ویژگی ذکرشده در اختیار علاقه‌مندان و دارندگان کنسول‌های نسل نهمی مایکروسافت قرار بدهند.

به گزارش Gamespot، مایکروسافت طرح آزمایشی قابلیت دالبی ویژن HDR را برای بهبود جلوه‌های گرافیکی بازی‌ها در تلویزیون‌هایی که قابلیت پشتیبانی از آن را دارند، در دست توسعه دارد. این ویژگی در ساده‌ترین توضیح ممکن، رنگ‌های روشن را روشن‌تر نشان می‌دهد و مناطق تیره را تاریک‌تر می‌کند. کاربران کنسول‌های ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس به‌زودی و در قالب برنامه Xbox Insider به مرحله‌ی آزمایشی دالبی ویژن دسترسی خواهند داشت.

بر اساس توضیحات توسعه‌دهندگان مایکروسافت، دالبی ویژن HDR نسخه پیشرفته‌تر و ارتقاءیافته‌ی فرمت HDR است که توسط Dolby Labs توسعه داده می‌شود. این ویژگی با تنظیم صحنه به صحنه و گاهی اوقات فریم به فریم تصاویر نمایش داده‌شده، به بیننده اجازه می‌دهد جزئیات بیشتر با دقت رنگ بالاتر از محتوای تولیدی دریافت کند. این تکنولوژی به‌صورت مداوم به تنظیم تصاویر می‌پردازد تا هریک از قسمت‌های آن روی صفحه بهینه‌سازی شود. به ادعای Dolby Labs، این ویژگی می‌تواند «شفافیت، وضوح، رنگ‌ها و عمق تصاویر را فراتر از بازی‌های HDR معمولی ارتقاء بدهد.»

کنسول‌های ایکس باکس سری اس و سری ایکس تنها پلتفرم‌هایی هستند که در زمان انتشار این قابلیت برای ایکس باکس آلفا رینگ، قابلیت استفاده از آن را خواهند داشت. دالبی سال گذشته این قابلیت را در کنار تکنولوژی صدای دالبی اتموس برای نسل جدید کنسول‌های ایکس باکس معرفی کرده بود. دالبی ویژن در تاریخ نامعلومی از سال ۲۰۲۱ به‌صورت کامل در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.

مقایسه قابلیت دالبی ویژن HDR در ایکس باکس سری ایکس

البته قبل از اینکه به این ویژگی بیش از حد امیدوار شوید، باید از پشتیبانی تلویزیون خود از دالبی ویژن HDR اطمینان حاصل کنید. این ویژگی در تلویزیون‌های جدیدتر تقریباً رایج شده است؛ اما برخی برندها هنوز از این قابلیت پشتیبانی نمی‌کنند. مثلاً هیچ‌یک از تلویزیون‌های سامسونگ از فناوری دالبی ویژن HDR پشتیبانی نمی‌کنند.

برای کسب اطلاع از اینکه تلویزیون شما از دالبی ویژن HDR پشتیبانی می‌کند یا نه، باید ابتدا از آپدیت بودن کنسول ایکس باکس سری ایکس یا اس خود به آخرین نسخه نرم‌افزاری دستگاه اطمینان حاصل کنید. بعد از آن، به منوی تنظیمات 4K TV کنسول بروید و تیک یا ضربدر قرمز پشتیبانی از دالبی ویژن در تلویزیون مورد استفاده خود را در حالت‌های 4K/60Hz یا 4K/120Hz مشاهده کنید.

مقاله‌های مرتبط:

    افرادی که قصد استفاده از این ویژگی را دارند ولی در برنامه‌ی Xbox Insider عضو نیستند هم می‌توانند این مسئله را خیلی سریع حل کنند. برای این منظور باید ابتدا اپلیکیشن Xbox Insider Bundle را از ایکس باکس استور دانلود و گزینه Join را انتخاب کنید. این کار دسترسی به دالبی ویژن HDR را تضمین نمی‌کند؛ اما مطمئناً شما را یک‌ قدم به آن نزدیک‌تر خواهد کرد.

    قابلیت دالبی ویژن در حال حاضر تنها توسط برخی سرویس‌های استریمینگ مانند نتفلیکس و دیزنی پلاس ارائه می‌شود. در پایان می‌توانید نظرات خود را در این باره با زومیت و سایر کاربران در میان بگذارید.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات