شایعه: اپل در حال ساخت کنسول بازی قابل‌حمل مانند نینتندو سوییچ است

پنج‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۹
مطالعه 5 دقیقه
گفته می‌شود اپل احتمالا مشغول توسعه و طراحی کنسول بازی قابل حملی است که می‌تواند شباهت زیادی به نینتندو سوییچ داشته باشد.
تبلیغات

طی سالیان اخیر، بارها اخباری دال‌بر توسعه‌ی کنسول بازی از سوی اپل رسانه‌ای شده؛ اما تاکنون غول دنیای فناوری از ارائه‌ی چنین دستگاهی سَر باز زده است. حال در جدیدترین مورد، گفته می‌شود ساکنین کوپرتینو در حال طراحی و توسعه‌ی کنسول قابل‌حمل (دستی) مانند نینتندو سوییچ هستند که از قرار معلوم، از تراشه‌ای کاملا متمایز با سری A و M بهره می‌گیرد.

سخت‌افزار قطعا مشکلی برای اپل ایجاد نمی‌کند؛ زیرا تراشه A14 Bionic و M1 کاملا توانایی اجرای بازی‌های فشرده سه‌بعدی را دارند و چندین برابر از پردازنده‌ی بسیار قدیمی نینتندو سوییچ قوی‌تر هستند. اعتقاد بر این است که تراشه مذکور با تمرکز بر قابلیت‌های گیمینگ ساخته خواهد شد و از قابلیت‌های کنسول‌های نسل نهمی سونی و ایکس‌باکس همچون ری‌تریسینگ پشتیبانی می‌کند.‌

افزون‌براین، گفته می‌شود که اپل در حال مذاکره با تعدادی از استودیوهای معروف بازی‌سازی ازجمله یوبیسافت (Ubisoft)، سازنده عناوین مشهوری همچون اساسینز کرید، فارکرای، واچ داگز و... در مورد ساخت بازی برای دستگاه جدیدش است. به‌طورکلی، مشخص نیست که این کنسول در چه جایگاهی بین محصولات اپل ازجمله آیپد و اپل تی‌وی قرار خواهد گرفت و تاکنون منفعت و علاقه‌ی اپل به ساخت کنسولی دستی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد . درحال‌حاضر، آیفون ۱۲ پرو مکس را می‌توان یک کنسول دستی بسیار قوی درنظر گرفت؛ زیرا نه‌تنها تراشه قدرتمندی دارد، بلکه از نمایشگر بزرگ‌تر و بهتری درمقایسه‌با نینتندو سوییچ برخوردار است.

برخی افراد ممکن است استدلال کنند که آیفون به‌مراتب گران‌تر از کنسول‌های قابل‌حمل است. اگرچه این قطعا درست است؛ اما هنوز به این معنی نیست که اپل به یک دستگاه کاملا جدید متمرکز بر بازی احتیاج دارد. به‌عنوان مثال آیپد مینی را در نظر بگیرید که تنها ۳۹۹ دلار قیمت دارد و باتوجه‌به ابعاد، می‌تواند وسیله‌ای عالی برای بازی‌کردن باشد. حال تصور کنید که نسل بعدی آیپد مینی متمرکز بر قابلیت‌های گیمینگ طراحی و ساخته شود.

محتوا و بازی باکیفیت، راز موفقیت کنسول‌های گیمینگ

درحال‌حاضر، اپل هر آنچه را که برای ارائه یک تجربه‌ی عالی بازی بدون نیاز به نوع جدیدی از دستگاه، در اختیار دارد. آنچه که غول دنیای فناوری به آن احتیاج دارد یک فروشگاه نرم‌افزاری پر از بازی‌های سطح کنسولی است. قطعا اکنون کاربران می‌توانند بازی‌های عالی را در اپ‌استور پیدا کنند؛ اما بیشتر آن‌ها بازی‌های موبایل هستند و نه بازی‌هایی که می‌توانید در رایانه‌های شخصی ویندوز، پلی‌استیشن یا حتی نینتندو سوییچ پیدا کنید.

بیایید نگاهی به نینتندو سوییچ بیندازیم. از نظر سخت‌افزاری، مطمئنا که آیفون یا آیپد می‌تواند آن را خُرد کند و تجربه بسیار بهتری ارائه دهد؛ زیرا قدرت پردازشی نینتندو سوییچ توسط تراشه‌ی بسیار قدیمی انویدیا تگرا تأمین می‌شود. بااین‌حال، این سخت‌افزار نیست که باعث موفقیت سویبچ شده است؛ بله موفقیت این محصول مربوط به اکوسیستم و بازی‌ها می‌شود. برای مثال، کاربران می‌توانند دقیقا بازی Crash Bandicoot 4 را از کنسول‌های نسل نهمی پلی استیشن و ایکس باکس، روی یک سوییچ انجام دهند و نیازی به گفتن نیست که بازی‌های انحصاری نینتندو همچون سوپر ماریو یا زلدا تا چه اندازه بین جامعه‌ی گیمرها فرانچایزهای محبوبی محسوب می‌شوند.

باتوجه‌به آنچه که گفته شد، اگر اپل بخواهد کنسول قابل حمل خود را بسازد، ابتدا باید اطمینان حاصل کند که بازی‌های جذاب کافی برای فروش دستگاهی را که عمدتا بر این موضوع متمرکز است، خواهد داشت. سرویس اپل ارکید را می‌توان یک شروع دانست؛ اما هنوز مسیری طولانی برای هرچه بهترشدن در پیش دارد.

حتی بدون یک دستگاه متمرکز بر بازی، اپل هنوز هم می‌تواند دستگاه‌های فعلی خود را برای گیمرها جذاب‌تر کند. این شرکت قبلا آیفون، آیپد، مک و اپل تی‌وی را با جوی استیک‌های پلی استیشن و ایکس باکس سازگار کرده است. بااین‌حال، داشتن نوعی لوازم جانبی مخصوص بازی تحت برند اپل بسیار جالب خواهد بود. همچنین، همان‌طور که اپل برای بازگرداندن بازی‌های کلاسیک iOS به سرویس اپل ارکید با برخی از توسعه‌دهندگان همکاری کرده، شاید زمان آن فرا رسیده باشد که این شرکت سرویس اشتراکی بازی خود را در دسترس سازندگان بزرگ بازی قرار دهد و همکاری نزدیکی را با آن‌ها آغاز کند.

گفتنی است که اخباری مبنی‌بر ساخت اپل تی‌وی متمرکز بر ویژگی‌های گیمینگ نیز منتشر شده است؛ اما با معرفی نسل جدید اپل تی‌وی در رویداد اسپرینگ لودد کمی این شایعات کم‌رنگ شده‌اند.

چندی پیش، مارک گِرمن، تحلیل‌گر ارشد بلومبرگ، در خبرنامه‌ی خود اعلام کرد که غول فناوری کوپرتینو قصد دارد در آینده‌ای نزدیک اپل تی‌وی جدید را مجهز به پردازنده‌ قدرتمندتر، ریموت ‌کنترل جدید و قابلیت‌های گیمینگ روانه‌ی بازار کند. طبق گفته‌های قبلی گِرمن، اپل در حال کار روی اپل تی‌وی جدید است که احتمالا از پردازنده‌ی بسیار قوی A12X یا A14X بهره خواهد گرفت تا محتوا و بازی‌های اپل آرکید (سرویس بازی اپل) را با قدرت بیشتری اجرا کند. 

علاوه‌براین، افشاگری ناشناس معروف به فاج (Fudge) در توییتر اعلام کرد که مدل‌های جدید اپل تی‌وی را با چند نمونه پردازنده‌ی مختلف، از جمله A12 و A14 برای سنجش عملکرد سریع‌تر، به‌صورت آزمایشی تولید شده است. اکنون باتوجه‌به اینکه اپل تی‌وی نسل ۶ به پردازنده‌ی A12 مجهز شده است، انتظار می‌رود مدل دومی نیز وجود داشته باشد که شاید در رویدادهای آتی اپل معرفی و روانه‌ی بازار شود. گفته می‌شود اپل قصد دارد بازی‌های باکیفیت کنسولی را در سرویس اپل ارکید (Apple Arcade) ارائه دهد و با توجه به نیاز سخت‌افزار قوی، احتمال دارد اپل تی‌وی‌های نسل گذشته از محتوای جدید پشتیبانی نکنند.

گفتنی است که اپل در حوالی سال ۱۹۹۴ کنسول بازی PiPiN را با همکاری باندای نامکو رونمایی و روانه‌ی بازار کرد؛ اما متأسفانه کنسول یادشده باتوجه‌به بازاریابی ضعیف و همچنین قیمت گزافش نتوانست توجه خریداران را به خود جلب کند. درنهایت استیو جابز فقید پس از بازگشت دوباره به اپل دستور توقف تولید این محصول را صادر کرد.

درپایان، باید توجه داشت که این احتمال نیز وجود دارد که شایعات فقط یک سوءبرداشت باشند؛ زیرا همان‌طور که می‌دانید، شواهد متعددی وجود دارد که نشان می‌دهد اپل روی دستگاه جدید واقعیت ترکیبی کار می‌کند که از قضا، قابلیت‌های گیمینگ نیز جزوی از ویژگی‌های آن محسوب می‌شود. اگرچه نحوه کارکرد این دستگاه هنوز ناشناخته است؛ اما این امکان وجود دارد که در بطن این محصول تراشه‌ای قدرتمند برای مدیریت برنامه‌های AR و VR درنظر گرفته شود و این می‌تواند فرصتی عالی برای اپل باشد تا برخی از بازی‌های مبتنی‌بر فناوری جدید را برای نخستین‌بار به‌نمایش بگذارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات