مایکل پچر: در بهترین حالت ۴۵ درصد از بازار نسل نهم کنسول‌ها متعلق به ایکس باکس خواهد بود

سه‌شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
مایکل پچر که از شناخته‌شده‌ترین تحلیلگران صنعت بازی‌های ویدیویی محسوب می‌شود، در صحبت‌های اخیر خود مدعی شده که مایکروسافت مسیری پر از چالش برای رقابت با سونی در پیش دارد.
تبلیغات

پس از اقدامات اخیر مایکروسافت می‌توان گفت که ردموندی‌ها در زمینه آماده‌سازی شرایط برای نسل جدید بازی‌های ویدیویی، گام‌‌های بزرگی را برداشته‌اند و به‌نظر می‌رسد که این اقدامات، ایکس باکس را در موقعیتی بهتر و امیدوارکننده‌ای قرار داده است. از خدمات بسیار خوب سرویس ایکس باکس گیم پس گرفته تا طراحی نسخه‌ای ارزان‌قیمت از کنسول‌های نسل نهمی، همگی جزو مواردی هستند که درکنار خرید استودیوهای بازی‌سازی توانمند و طراحی بازی‌های فرست پارتی باکیفیت می‌توانند تضمین‌کننده موفقیت ایکس باکس سری ایکس و سری اس در سال‌های پیش رو باشند.

از اقدامات بزرگ ردموند‌ی‌ها می‌توان به تصاحب بتسدا به‌همراه تمامی آی‌پی‌ها و دارایی‌های این شرکت اشاره کرد؛ اقدامی بزرگ دیگری که مطمئناً تأثیر قابل توجهی در صنعت بازی‌های ویدیویی خواهد گذاشت. بااین‌حال، سؤالی مطرح می‌شود که آیا مایکروسافت می‌تواند در رقابت با سونی پیشی گرفته و بالاخره قادر به تصاحب بخش بزرگی از بازار فروش پلی استیشن باشد؟ مایکل پچر (Michael Pachter) یکی از تحلیلگران شناخته‌شده‌ی صنعت بازی از Wedbush Securities است که عقیده دارد فعلاً شاهد چنین اتفاقی نخواهیم بود. پچر در مصاحبه جدید خود با وب‌سایت GamingBolt اظهار داشته که مسلماً پیشرفت قابل توجهی در سهم مایکروسافت از بازار فروش مشاهده خواهد شد، اما ردموندی‌ها در بهترین حالت می‌توانند ۴۵ درصد بازار را تصاحب کنند.

قیمت کنسول های ایکس باکس سری اس و ایکس

مایکل پچر در ابتدای صحبت‌های خود درباره ایکس باکس سری اس گفت که احتمالاً این سری، بخش قابل‌توجهی از جامعه مخاطبان عمومی نسل جدید را به سمت خود جذب خواهد کرد: 

به‌نظر من مشاهده‌ی آینده این کنسول می‌تواند بسیار جالب توجه باشد؛ چراکه درحال حاضر، تمایل برای خرید این مدل بسیار پایین به‌نظر می‌رسد. احتمالاً علت اصلی این موضوع، آگاهی کاربران از توان گرافیکی یک‌سومی آن در مقایسه با ایکس باکس سری ایکس است. با‌این‌حال، نکته‌ای جالب وجود دارد که خود من هم دقیقاً نمی‌دانم ترافلاپس چه مفهومی داشته و چه تأثیری می‌تواند داشته باشد؛ اما موردی که من به‌عنوان یک مخاطب عمومی درک می‌کنم این است که Series S می‌تواند بازی‌های نسل جدید را اجرا کند و فقط تفاوت آن در عدم امکان ارائه کیفیت 4K است که برای بسیاری از کاربران اهمیت چندانی ندارد.

وی در ادامه می‌افزاید: «می‌توان به جرأت ادعا کرد که بیش از دو سوم مخاطبان بازی‌های ویدیویی اصلاً به تلویزیون 4K دسترسی ندارند، به همین دلیل اگر من نمایشگری 4K نداشته باشم خرید مدل قدرتمندتر اهمیتی برای من نخواهد داشت؛ مگر اینکه به فکر تعویض تلویزیون باشم. ضمناً بازی‌ها در کیفیت 1080 هم بسیار جذاب و خیره‌کننده به‌نظر می‌رسند؛ بنابراین من فکر می‌کنم که اینجا تنها بحث قیمت کنسول‌ها و قدرت خرید مصرف‌کننده است که تعیین‌کننده خواهد بود، اما آنچه که تاکنون مشاهده شده نشان می‌دهد که مخاطبان حرفه‌ای‌تر تمایل چندانی به این کنسول بازی نشان نمی‌دهند.»

طراحی ظاهری ایکس باکس سری اس

پچر در ادامه به سرویس ایکس باکس گیم پس پرداخت و به مجموعه بازی‌های فرست پارتی مایکروسافت اشاره کرد. وی در خلال صحبت‌های خود اظهار داشت که با وجود تمامی این موارد، حضور قدرتمند پلی استیشن در بازار ژاپن آسیا و اروپا مانع تسلط مایکروسافت بر اکثریت بازار فروش خواهد شد.

«من فکر می‌کنم که گیم پس، جامعه مخاطبان ایکس باکس را گسترده‌تر خواهد کرد. شما با پرداخت ۴۰ دلار در ماه می‌توانید به سرویس‌های ایکس باکس گیم پس، Xbox Live Gold و یک کنسول ایکس باکس دسترسی پیدا کنید که چنین امری، مزیتی قابل‌توجه است؛ بنابراین می‌توان پیش‌بینی کرد که در بهترین حالت ۴۵ درصد بازار تحت تسلط ایکس باکس درخواهد آمد. سونی در بدترین حالت ۵۵ درصد خود را خواهد داشت؛ اما می‌توان شرایط ۶۰ – ۴۰ را نیز برای رقابت سونی و مایکروسافت در نسل نهم کنسول‌های خانگی متصور شد. عبور از مرز ۵۰ درصد، چالش دشواری است که دربرابر مایکرسافت قرار دارد، چراکه سونی در بازار ژاپن، آسیا و اروپا برند فوق‌العاده‌ای را برای خود ایجاد کرده و طرفداران وفاداری دارد. شاید بتوان بخشی از این جامعه را با کنسول ارزان‌قیمت‌تر به سمت خود جلب کرد؛ اگر سرویس‌ ایکس باکس گیم پس و استودیوهایی مانند بتسدا را هم درکنار آن قرار دهیم باز هم نمی‌توان عددی فراتر از ۵۰٪ را متصور شد.»

پچر در پایان به برنامه Xbox All-Access مایکروسافت اشاره کرد که براساس آن، علاقه‌مندان می‌توانند با پرداخت اقساط ۲۴ ماهه، یک دستگاه کنسول ایکس باکس سری ایکس یا اس را به‌همراه اشتراک ۲۴ ماهه سرویس Xbox Game Pass Ultimate خریداری کنند.

«من فکر می‌کنم که برنامه ویژه All-Access خرید کنسول را برای بسیاری از مخاطبان امکان‌پذیر خواهد ساخت. چرا که مسلماً بسیاری از علاقه‌مندان به‌صورت یکجا قادر به پرداخت مبلغ ۵۰۰ نیستند؛ بنابراین برنامه مایکروسافت برای پرداخت ۴۰ دلار در ماه برای دریافت یک کنسول ایکس باکس به‌همراه سرویس‌های Xbox Live و Game Pass معقول و منطقی به‌نظر می‌رسد. کاربر با استفاده از سرویس گیم پس دیگر نیازی به خرید بازی‌های پرتعدادی که در آرشیو آن موجود است، نخواهد داشت. ضمن اینکه می‌تواند برای مثال سالی دو بازی دیگر مانند FIFA و Call of Duty که در گیم پس وجود ندارد را نیز تهیه کند؛ بنابراین باید دید که شرایط به چه نحوی پیش خواهد رفت. پیش‌بینی من برای این آپشن‌ها، جذب ۵ درصد مخاطب بیشتر در بازار فروش است. اگر نتیجه فراتر از این باشد متعجب خواهم شد.»

سرویس آل اکسس مایکروسافت

باید به این نکته نیز توجه داشت که امکان استفاده از برنامه Xbox All-Access درحال‌حاضر تنها در ۱۲ کشور فراهم شده است؛ اما می‌توان امیدوار بود که در آینده کشورهای بیشتری به این فهرست اضافه شوند. ضمناً استودیوهای بازی‌سازی متعددی که توسط مایکروسافت خریداری شدند حداقل تا یکی دو سال آینده برای ارائه بازی‌های فرست پارتی خود زمان نیاز خواهند داشت؛ اما باتوجه‌به پتانسیلی که در این مجموعه مشاهده می‌شود، مطمئناً می‌توان به آینده ایکس باکس امیدوار بود.

مقاله‌های مرتبط:

    مایکل پچر در انتها به پاسخ‌های احتمالی سونی به خرید بتسدا توسط مایکروسافت پرداخت و درنهایت نسخه دیجیتالی پلی استیشن ۵ را مورد تحلیل و بررسی قرار داده است. در ادامه با زومجی همراه باشید.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات