با بالاگرفتن تنش‌ها میان اپیک و اپل، فورتنایت به دو بازی متفاوت تجزیه می‌شود

پنج‌شنبه ۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
با تغییرات ایجادشده در نسخه مخصوص پلتفرم‌های اپل، بازی فورتنایت از حالت کراس‌پلی محدودشده به پلتفرم‌های iOS و MacOS برخوردار می‌شود.
تبلیغات

سران اپیک طی مصاحبه‌ای با رسانه TheVerge اطلاعات جالبی در مورد آینده بازی فورتنایت روی پلتفرم‌های مختلف اپل ارائه دادند. از روز آینده سیزن جدید مسابقات فورتنایت شروع می‌شود؛ اما در صورتی که از پلتفرم‌های iOS یا MacOS به تجربه بازی فورتنایت می‌پردازید، سیزن جدید را از دست خواهید داد. همچنین قابلیت کراس‌پلی در پلتفرم‌های اپل محدود می‌شود؛ به‌صورتی‌که گیمرهای آیفون، آیپد و مک تنها قادر به تجربه بازی با یکدیگر هستند و امکان کراس‌پلی با پلتفرم‌های دیگری را که متعلق به اپل نیست، نخواهند داشت.

تنش‌های به‌وجودآمده میان دو شرکت اپل و اپیک گیمز سبب شده تا بازی فورتنایت به دو بازی مختلف تبدیل شود. در نسخه اول، گیمرهای پلی استیشن ۴، ایکس باکس وان، رایانه شخصی، نینتندو سوییچ و اندروید قادر به تجربه بازی با یکدیگر به‌صورت کراس‌پلی هستند؛ اما در نسخه دوم که متعلق به گیمرهای پلتفرم اپل است، گیمرها تنها امکان کراس‌پلی میان پلتفرم iOS و MacOS را خواهند داشت.

گیمرهای پلتفرم‌های اپل سیزن جدید فورتنایت را نیز از دست می‌دهند؛ سیزنی که برگرفته از شخصیت‌ها و ابرقهرمانان مارول است و شامل ظاهری جدید برای شخصیت‌های قابل بازی، نقشه‌ها، تجهیزات جدید و موارد دیگر می‌شود. در صورتی که از گیمرهای پلتفرم‌های اپل باشید به هیچ یک از موارد ذکرشده دسترسی نخواهید داشت.

چنین اتفاقاتی از چندی پیش تخمین زده می‌شد. درگیری اپل و اپیک از زمانی شروع شد که اپیک با استفاده از ترفندی می‌خواست کارمزد ۳۰ درصدی اپل را دور بزند؛ اما اپل، بازی فورتنایت را از اپ استور حذف کرد. در ادامه مقامات اپل گفتند که اپیک با عرضه به‌روزرسانیی و بازگرداندن مراحل پرداخت به گذشته (پرداخت کارمزد ۳۰ درصدی) می‌تواند بازی فورتنایت را به اپ استور بازگرداند.

بازی فورتنایت نسخه iOS

پس از مدتی نیز مشخص شد که اپل به‌دنبال مسدود ساختن حساب توسعه‌دهندگانی است که با اپیک گیمز همکاری می‌کنند. سازنده بازی فورتنایت نیز به دادگاه شکایت کرد و قاضی دادگاه به نفع اپیک رای داد. از نگاه قاضی دادگاه، مسدودساختن حساب توسعه‌دهندگان به شرکت‌ها و استودیوهای شخص ثالث ضربه می‌زند و اپل حق انجام چنین کاری را ندارد.  در هر صورت ۲۸ سپتامبر (۷ مهر) جلسه دیگر دادگاه برگزار می‌شود تا اختلافات دو غول فناوری بررسی شود.

درحال‌حاضر، وضعیت بازی فورتنایت مشخص نیست؛ اما اپل اعلام کرد که اپیک با تغییر در نحوه پرداخت درون‌برنامه‌ای و بازگرداندن آن به شرایطی که قوانین اپ استور رعایت شود، امکان اضافه‌کردن بازی فورتنایت به اپ استور را خواهد داشت. درواقع مقامات اپل به گیمرها نشان داده‌اند که تقسیم بازی فورتنایت به دو نسخه اقدام اپیک بوده و ارتباطی به کوپرتینویی‌ها ندارد.

 اپیک در قسمت پرسشگان (FAQ) بازی فورتنایت توضیحات جدیدی اضافه کرده است و توضیح می‌دهد که اپل از این شرکت خواسته تا روش درآمدزایی از بازی فورتنایت در iOS تنها ازطریق پرداخت درون‌برنامه‌ای مطابق با قوانین اپ استور (پرداخت ۳۰ درصد کارمزد) صورت گیرد؛ اما اپیک چنین درخواستی را رد کرده و دراختیار گیمرها قرار داده تا چگونه بازی را نصب کنند. اپیک در ادامه توضیح می‌دهد که قوانین اپل، آزادی عمل را از توسعه‌دهندگان می‌گیرد و بازاری انحصاری پدید می‌آورد.

روی سیستم‌عامل مک، گیمرها می‌توانند با استفاده از لانچر اختصاصی بازی فورتنایت اقدام به نصب آن کنند. درواقع مشکلی در عرضه به‌روزرسانی جدید روی سیستم‌عامل مک مشاهده نمی‌شود؛ اما به‌نظر می‌رسد که برنامه‌های اپیک در مورد نسخه مک بازی فورتنایت نیز تغییر کرده و به‌روزرسانی جدیدی برای دارندگان نسخه مک بازی فورتنایت عرضه نخواهد شد.

طبق گفته‌ها دارندگان نسخه مک بازی فورتنایت از آخرین به‌روزرسانی به نسخه ۱۳.۴۰ برخوردار خواهند بود که چندی پیش عرضه شد. باید دید که تنش‌های اپیک و اپل چه پیامدهای دیگری در پی خواهد داشت. در هر صورت، اتفاقات پیش‌آمده سبب شده تا دارندگان نسخه مک یا iOS بازی فورتنایت دیگر قادر به شرکت در سیزن جدید این بازی نباشند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات