۳ میلیارد گیمر در دنیا وجود دارد و نیمی از آن‌ها با کامپیوتر بازی می‌کنند

شنبه ۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
آمارها نشان می‌دهد که از سه میلیارد گیمر در دنیا، نیمی روی پلتفرم رایانه‌های شخصی، به انجام بازی‌های موردعلاقه خود مشغول هستند.
تبلیغات

براساس تحقیقاتی که اخیرا صورت گرفته، ۴۸ درصد از گیمرهای جهان که رقمی بالغ بر ۳/۱ میلیارد نفر می‌شود، از رایانه‌های شخصی برای انجام بازی‌ها استفاده می‌کنند. نکته جالب در مورد این تحقیقات، ارائه آمار در مورد مناطق مختلف دنیا و همچنین آماری در مورد ساعاتی است که گیمرها به تجربه بازی‌های مختلف می‌پردازند.

شرکتی به‌نام DFC Intelligence تحقیق یادشده را انجام داده است و مدعی است تنها ۸ درصد از گیمرها تنها روی کنسول‌های خانگی به تجربه بازی‌ها می‌پردازند. درواقع ۹۲ درصد از گیمرها روی چند پلتفرم بازی می‌کنند. چنین تحلیلی منطقی به‌نظر می‌رسد؛ زیرا اکثر گیمرها روی چند پلتفرم مانند رایانه شخصی، کنسول‌های خانگی، کنسول‌های قابل حمل، موبایل‌ها و موارد دیگر به تجربه بازی‌ها می‌پردازند.

از نگاه شرکت DFC و محققان آن، هر گیمر روی یک پلتفرم خاص، ساعات بسیاری بازی می‌کند؛ اما درکنار آن تجربه بازی‌ها روی پلتفرم‌های دیگر را نیز از دست نمی‌دهد، نمی‌توان برای مثال گیمری را گیمر رایانه شخصی یا کنسول‌ خانگی خواند. درواقع چنین گیمری روی چند پلتفرم بازی می‌کند.

در هر صورت، DFC اطلاعات جالبی در مورد ۸ درصد از گیمرها که فقط روی کنسول‌های خانگی بازی می‌کنند، در اختیارمان قرار داده است. این دسته از گیمرها، کسانی هستند که بیشترین هزینه را نسبت به گیمرهای دیگر روی تجربه بازی‌ها صرف می‌کنند. در تحقیقات DFC به این نکته اشاره شده که بازی‌های رایگان یا Free to Play را در آمارها لحاظ نکرده‌اند.

آمار گیمرهای جهان بر اساس پلتفرم ها

در ادامه‌ی تحقیقات به شمار گیمرهای پلتفرم موبایل در مناطق مختلف پرداخته می‌شود که عبارت‌اند از ۱،۴۲ میلیارد گیمر در آسیا، ۶۶۸ میلیون گیمر در اروپا، ۳۸۳ میلیون گیمر در کشورهای آمریکای لاتین و ۲۶۱ میلیون گیمر در آمریکا و کانادا. متاسفانه در مورد پلتفرم‌های دیگر آماری منتشر نشده است.

بااین‌حال، آمارها نشان می‌دهد بیماری کرونا نه‌تنها به رشد آمار گیمرها ضربه نزده است؛ بلکه ساعات بیشتری را به دلیل قرنطینه‌شدن شهرها فراهم ساخته تا گیمرها به مدت زمان بیشتری، بازی‌های مورد علاقه خود را تجربه کنند. در مقایسه‌ای کوتاه، مقدار هزینه‌ای که صرف بازی‌های ویدیویی در جولای ۲۰۲۰ شده است به رقمی بالغ بر ۳/۲۵ میلیارد دلار می‌رسد که در مقایسه با بازه زمانی مشابه در سال ۲۰۱۹ با رشد ۳۴ درصدی همراه بوده است.

آنچه بیش از هر موردی، آمار ارائه‌شده را بحث برانگیز می‌سازد نزدیک بودن به اواخر عمر کنسول‌های خانگی نسل فعلی (ایکس باکس وان و پلی استیشن ۴) است و با وجود اینکه به‌زودی کنسول‌های نسل بعدی وارد بازار می‌شوند، اما گیمرها همچنان مشتاق به خرید بازی‌ها برای کنسول‌های نسل فعلی هستند. شاید دلیل چنین اتفاقی را به توان پشتیبانی کنسول‌های نسل بعدی از بازی‌های کنسول‌های نسل فعلی دانست.

خرید لوازم جانبی برای تجربه بازی‌های ویدیویی نیز در ماه جولای ۲۰۲۰ نسبت به همین بازه زمانی در سال ۲۰۱۹ با رشد ۱/۳۴ برابری همراه بوده است؛ البته آمارها نشان می‌دهد در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال ۲۰۱۹ میزان خرید لوازم جانبی کاهش یافته که شاید دلیل آن را بتوان نزدیک بودن به زمان عرضه کنسول‌های نسل جدید دانست. درواقع باتوجه‌به تحقیقات صورت گرفته می‌توان حدس زد بسیاری از گیمرهای کنسول‌های خانگی خود را برای خرید کنسول‌های نسل بعدی پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس آماده می‌کنند.

در این بین، پلتفرم موبایل (گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها) بیشترین رشد و بالاترین درآمد را به‌همراه داشته است. میزانی که گیمرها روی تجربه بازی‌های موبایل هزینه می‌کنند افزایش داشته است و حتی در بازی‌های رایگان نیز می‌توان افزایش خرید درون‌برنامه‌ای را مشاهده کرد.

بازار گیمینگ در رایانه‌های شخصی (شامل بازی‌ها، لوازم جانبی مخصوص گیمینگ و سخت‌افزار می‌شود) در حال رشد است؛ اما سرعت آهسته‌تری نسبت به پلتفرم‌های دیگر به‌خصوص موبایل دارد. بااین‌حال، بزرگ‌ترین پلتفرم بازی‌های ویدیویی را رایانه‌های شخصی تشکیل می‌دهند. شاید دلیل اصلی چنین امری را بتوان امکان استریم بازی‌ها دانست که تقریبا اکثر رایانه‌های شخصی با سخت‌افزاری ضعیف را قادر به ارائه‌ی جدیدترین عناوین می‌سازد. در ادامه فهرستی نیز از عناوین محبوب روی رایانه شخصی عرضه شده است:

محبوب ترین بازی‌های رایانه شخصی

نکته جالب در آمارها، قدیمی بودن برخی عناوین محبوب رایانه‌های شخصی است که تعدادی حتی بیشتر از ۱۰ سال است که عرضه شده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات