پلی استیشن 5 نمی‌تواند بازی‌ها را با وضوح 4K واقعی اجرا کند؟

دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
شایعه‌هایی در شبکه‌های اجتماعی درباره‌ی ناتوانی پلی استیشن 5 در اجرای بازی‌ها با وضوح 4K واقعی و نرخ ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه دست‌به‌دست می‌شود که ظاهرا بی‌اساس هستند.
تبلیغات

اگر پیگیر اخبار بازی بوده باشید، در چند روز گذشته، ممکن است شایعه‌های عجیب و غریبی درباره‌ی کنسول بازی پلی ‌استیشن 5  شنیده باشید. چند روز پیش، برخی از منابع ادعا کردند PS5 به‌دلیل ضعف ساختاری در سخت‌افزار به‌کاررفته‌ی خود، نمی‌تواند وضوح 4K واقعی و نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه را ارائه کند. رسانه‌های مختلف از اصطلاحاتی نظیر وضوح 4K جعلی و نبود توازن بین وضوح و نرخ فریم تصاویر برای پلی ‌استیشن ۵ استفاده کردند که سروصدای زیادی را بین هواداران ایجاد کرده بود.

در همین زمینه، به‌تازگی توسعه‌دهندگان استودیو Teamkill Media در جدیدترین بیانیه‌شان تأیید کرده‌اند نسل جدید پلتفرم پلی ‌استیشن مشکلی در دستیابی به بنچمارک‌های 4K و ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه ندارد و شایعات کاملا بی‌اساس هستند.

نخستین‌بار خبر جعلی‌بودن وضوح 4K پلی‌استیشن ۵ را چه منابعی مطرح کرد؟ پاسخ این پرسش را می‌توان در صفحات توییتری تعدادی از اینسایدرهای صنعت بازی جست‌وجو کرد. این منابعِ به‌ظاهر آگاه از چند روز پیش انتشار و تأیید شایعاتی درباره‌ی مشکلات PS5 برای دستیابی به وضوح 4K واقعی را شروع کردند. داسک گالم در چند توییت متوالی، به «دشواری‌هایی» اشاره می‌کرد که برخی از توسعه‌دهندگان برای ارائه‌ی وضوح 4K در کیت توسعه‌ی پلی‌استیشن ۵ با آن‌ها مواجه شده‌اند. ویاو با پرداختن به این موضوع، احتمال مشاهده‌ی بازی‌های «4K جعلی» را در نسل جدید کنسول‌های سونی بسیار زیاد قلمداد می‌کرد.

گالم درادامه به برتری‌های ایکس‌ باکس سری ایکس درزمینه‌ی ارائه‌ی وضوح 4K اشاره کرد و مدعی شد کنسول مایکروسافت انتخاب «قوی‌تر و ارزان‌تر» است:

مردم باید انتظار احتمال گران‌تربودن قیمت PS5 را درمقایسه‌با سری ایکس داشته باشند. ازآنجاکه از من خواسته شده در‌این‌باره زیاد صحبت نکنم، قصد ندارم به جزئیات بپردازم؛ اما فقط این را می‌گویم که باید آماده‌ی این تفاوت باشید. بنابراین، وضعیت ممکن است به‌گونه‌ای رقم بخورد که سری ایکس به کنسول قوی‌تر و ارزان‌تر بازار تبدیل شود.

منظور از اصطلاح «4K جعلی» چیست؟ Fake 4K یا وضوح 4K جعلی در علم رندرینگ تصاویر به‌معنای استفاده از برخی ترفندهای نرم‌افزاری به‌منظور افزایش مقیاس وضوح تصاویر از 1080p به 4K است که بدون بارگذاری حجم واقعی داده‌ها برای ارائه‌ی تصاویر «Native 4K» یا 4K واقعی انجام می‌شود.

این شایعه‌ها در نگاه اول چندان محتمل به‌نظر نمی‌رسند؛ اما نمی‌توان از حجم فراوان مباحثی چشم پوشی کرد که در این زمینه مطرح می‌شود. مسئله اینجا است که ما هنوز اطلاعات کاملی از قابلیت‌های کنسول‌های نسل جدید نداریم و تصاویر محدودی از بازی‌های آن‌ها دراختیار عموم قرار گرفته است. به‌همین‌دلیل در وضعیت فعلی، نباید نگران ضعف کنسول موردانتظار سونی در دستیابی به استانداردهای حال‌حاضر صنعت بازی باشیم؛ حداقل تا زمانی‌که امکان استفاده‌ی عملی از توانایی‌های این کنسول فراهم شود.

توسعه‌دهندگان استودیو Teamkill Media نیز در حساب توییتر خود درباره‌ی وضوح 4K پلی‌استیشن ۵ شفاف‌سازی کردند و خط قرمز روی شایعه‌ها کشیدند. دلیل این اظهارنظر مطرح شدن نام کوانتوم ارور (Quantum Error)، بازی شوتر اول‌شخص و ترسناک این استودیو، در میان بازی‌هایی است که ظاهرا در مراحل بهینه‌سازی در دستیابی به شرایط 4K و نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه به مشکل خورده‌اند. تیم‌کیل مدیا با اشاره به توییت یکی از کاربران بازگوکننده‌ی این مسئله، اعلام می‌کند که Quantum Error درحال‌حاضر و بدون بهینه‌سازی نهایی با وضوح 4K و نرخ فریم ۷۰ فریم‌بر‌ثانیه اجرا می‌شود.

بااین‌همه، به‌نظر می‌رسد توسعه‌دهندگان این استودیو بابت توانایی PS5 برای ارائه‌ی این سطح از وضوح بازی‌ها نگرانی ندارند:

دقیقا نمی‌دانیم این اخبار را ابتدا چه منابعی منتشر کرده‌اند؛ اما موضوع مسلم آن است که این منبع ارتباطی با ما ندارد. Quantum Error در وضعیت بهینه‌نشده می‌تواند در وضوح 4K و نرخ ۶۵ تا ۷۰ فریم‌برثانیه اجرا شود؛ بنابراین، مشکلی برای دستیابی به هدف ازپیش‌تعیین‌شده، یعنی شرایط 4K/60fps، وجود ندارد. 
مقاله‌های مرتبط:

    درحالی‌که استودیویی نسبتا کوچک نظیر Killteam Media می‌تواند به این نتایج دست یابد، دیگر شک‌و‌شبهه‌ای درباره‌ی غول‌های فرست پارتی سونی، مانند سانتا مونیکا (Santa Monica) یا اینسامنیک (Insomniac)، وجود نخواهد داشت. براساس اعلام رسمی، کنسول PS5 برای عرضه در تعطیلات آخر سال ۲۰۲۰ برنامه‌ریزی شده است؛ بااین‌حال، هنوز جزئیات زمان و قیمت فروش این کنسول مشخص نیست. Quantum Error یکی از بازی‌های انحصاری این کنسول به‌همراه پلی ‌استیشن 4 به‌حساب می‌آید.

    دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی این خبر چیست؟

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات