زومجی: ۸ نسل با بازی‌های ویدیویی؛ نگاهی به میراث طلایی هنر هشتم

یک‌شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۹
مطالعه 3 دقیقه
سال‌ها از ظهور بازی‌های ویدیویی می‌گذرد و هر ساله شاهد جهش و پیشرفت در این هنر/صنعت بکر، پر سود و خلاق هستیم. تا به امروز ۸ نسل از بازی‌های ویدیویی آمده‌اند و صدها کمپانی و میلیون‌ها انسان در شکل‌دهی آن دخیل بوده‌اند. زومجی در مقاله‌ای مفصل و ۸ صفحه‌ای، به شکل تصویری و متنی هر ۸ نسل بازی‌های ویدیویی را چه در زمینه‌ی کنسول‌ها و دستگاه‌ها، و چه از نظر بازی‌های ارائه شده، مورد بررسی قرار داده است.
تبلیغات

چند سالی می‌شود که لقب «هنر هشتم» را برای بازی‌های ویدیویی در نظر گرفته‌اند. تا قبل از این، هنرهای هفتگانه‌ی بشر شامل موسیقی، هنرهای دستی (مانند مجسمه‌سازی)، هنرهای تجسّمی (مانند نقاشی)، ادبیات (مثل شعر و داستان)، معماری، رقص و هنرهای نمایشی (همچون تئاتر و سینما) بودند. پس از پیدایش و فراگیر شدن بازی‌های ویدیویی، به دلیل شباهت‌های ظاهری که این سرگرمی با سینما داشت، عده‌ای به غلط آن را در گروه هنرهای نمایشی قرار می‌دادند، اما در سال‌های اخیر صنعت بازی ثابت کرده‌ است که نه‌تنها تمایزهای فراوانی با سینما دارد، بلکه می‌تواند به عنوان یک رسانه‌ی کاملا مستقل، سهم بزرگی از تجارت جهانی داشته باشد.

اکنون بازی‌های ویدیویی صرفا یک سرگرمی نیستند، بلکه به لحاظ تاثیرگذاری روی مخاطب از هر وسیله‌ی دیگری قوی‌تر عمل می‌کنند و این موضوع باعث شده تا هر روز به اهمیت آنها اضافه شود. اگرچه هنر هشتم هنوز یک پدیده‌ی جوان محسوب می‌شود ولی نسبت به سایر هنرها پیشرفت بسیار سریعی را تجربه کرده است. زمانی بود که بازی‌ها روی دستگاه‌های ساده و ابتدایی اجرا می‌شدند و انجام آنها با محدودیت‌های فراوانی همراه بود، اما حالا کنسول‌های بازی با استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌ها ساخته می‌شوند و امکانات زیادی را در اختیار بازیکن‌ها می‌گذارند. این کنسول‌ها نسل به نسل پیشرفته‌تر شده‌اند و ویژگی‌های تازه‌ای را معرفی کرده‌اند. بازی‌های جدید پر از جزییات بصری هستند و گرافیک واقع‌گرایانه‌ای را ارائه می‌دهند؛ گیم‌پلی این بازی‌ها به مراتب پیچیده‌تر از قبل است و حتی بازیکن‌ها می‌توانند با حرکات بدن خود آنها را کنترل کنند. بدون تردید همه‌ی این ویژگی‌های خوب به لطف وجود کنسول‌های قدرتمند امروزی مهیا شده‌اند. با این روند پیشرفت، اصلا دور از ذهن نیست که در آینده‌، کنسول‌های بازی شرایطی را فراهم کنند تا بازیکن‌ها بتوانند شخصیت‌های دنیای مجازی را با ذهن‌شان و بدون کوچک‌ترین حرکت فیزیکی هدایت کنند.

البته کنسول‌های بازی یک شبه به چنین کیفیت و قدرتی دست نیافته‌اند. هشت نسل از عمر کنسول‌ها می‌گذرد و این اسباب‌بازی‌های دوست‌داشتنی بیش از ۴۰ سال است که مهمان خانه‌های ما هستند. شاید بد نباشد حالا که کنسول‌ها به بخش جدایی‌ناپذیری از صنعت بازی تبدیل شده‌اند نگاهی به گذشته‌ی آنها و مسیر طولانی که برای رسیدن به جایگاه کنونی‌شان طی کرده‌اند داشته باشیم. در اینفوگرافیک زیر شما می‌توانید مهم‌ترین کنسول‌هایی را که طی هشت نسل از بازی‌های ویدیویی عرضه شده‌اند مشاهده کنید و یک مقایسه‌ی ساده از کیفیت گرافیکی بازی‌های هر نسل داشته باشید.

برای مشاهده کامل مطلب ۸ نسل با بازی‌های ویدیویی؛ نگاهی به میراث طلایی هنر هشتم به زومجی مراجعه کنید.

کنسول های بازی

اگر به اخبار بازی و سرگرمی علاقه‌ دارید، به زومجی سر بزنید. شما همچنین می‌توانید آخرین رخدادهای زومجی را از صفحه‌ی اینستاگرام زومجی دنبال کنید. با کانال رسمی زومجی در تلگرام هم می‌توانید هر جا و هر لحظه از داغ‌ترین مطالب زومجی مطلع شوید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات