زومجی: سبک‌شناسی بازی‌های ویدئویی - معرفی سبک استراتژی

یک‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۷
مطالعه 2 دقیقه
استراتژی سبکی است که در آن فکر کردن و انتخاب طرح و نقشه‌ی درست برای دستیابی به پیروزی از اهمیت بالایی برخوردار است. هدف اصلی در بازی‌های این سبک انتخاب استراتژی مناسب جهت غلبه بر چالش‌های تعیین شده است. زومجی در سلسله مقالات سبک‌شناسی خود به سراغ سبک محبوب استراتژیک رفته است.
تبلیغات

در بازی‌های استراتژی (Strategy) بازیکن‌ها باید با برنامه‌ریزی مجموعه‌ای از حرکات و حمله به یک یا چند دشمن، تعداد سربازان و نیروهای آنها را کاهش دهند تا در نهایت بر آنها غلبه کنند. دستیابی به پیروزی در این بازی‌ها از طریق طرح‌ریزی دقیق و بی‌نقص ممکن می‌شود و عناصر شانسی نقش کم‌رنگ‌تری را ایفا می‌کنند. در بیشتر بازی‌های استراتژی، بازیکن از نمای بالا کار را دنبال می‌کند و کنترل غیرمستقیمی روی واحدهای تحت فرمانش دارد. اکثر بازی‌های این سبک دارای ویژگی‌های جنگی و مبارزه‌ای هستند و گیم‌پلی آنها ترکیبی از چالش‌های استراتژیک و تاکتیکی است. همچنین ممکن است مهارت‌های بازیکن در بخش اکتشاف و مدیریت اقتصادی نیز در بازی‌های استراتژی مورد ارزیابی قرار گیرد. اگرچه بسیاری از بازی‌های اکشن دارای ویژگی‌های استراتژی هستند، اما به ندرت می‌توان این بازی‌ها را در سبک استراتژی طبقه‌بندی کرد. بازی‌های این سبک وسعت زیادی دارند و چالش‌های فیزیکی کمی را شامل می‌شوند. در مقایسه با سبک‌هایی مانند اکشن یا ماجراجویی که در آنها یک شخصیت با تعداد زیادی از دشمنان مبارزه می‌کند، در بازی‌های استراتژی معمولا تعداد نیروهای دو طرف یک جنگ، با هم برابر است؛ جناح‌های مختلف در یک جنگ دارای منابع و قدرت‌های مشابهی هستند و نقاط قوت و ضعف آنها به خوبی متعادل شده است. بازی‌های استراتژی نباید با سبک شبیه‌ساز ساخت‌وساز و مدیریت اشتباه گرفته شوند. در سبک شبیه‌ساز معمولا به جنگیدن توجهی نمی‌شود و اگر هم درگیری در بازی‌های این سبک وجود داشته باشد غیرمستقیم و کاملا سطحی است. همچنین ژانر استراتژی را می‌توان با نقش‌آفرینی مقایسه کرد، چون در بازی‌های استراتژی نیز بازیکن هدایت واحدهایی را به عهده می‌گیرد که ویژگی‌ها و خصوصیات مختلف آنها به وسیله‌ی اعداد و ارقام تعیین می‌شود. با این حال، تعداد شخصیت‌ها در بازی‌های نقش‌آفرینی کمتر است، اما استراتژی‌ها واحدهای پرتعدادی را شامل می‌شوند. در ادامه به ویژگی‌های مختلف بازی‌های استراتژی می‌پردازیم و درباره‌ی تاریخچه و زیرسبک‌های این ژانر توضیح می‌دهیم. با زومجی همراه باشید.

برای مشاهده کامل مطلب سبک‌شناسی بازی‌های ویدئویی: معرفی سبک استراتژی به زومجی مراجعه کنید.

بازی های استراتژی

اگر به اخبار بازی و سرگرمی علاقه‌ دارید، به زومجی سر بزنید. شما همچنین می‌توانید آخرین رخدادهای زومجی را از صفحه‌ی  اینستاگرام زومجی دنبال کنید. با کانال رسمی زومجی در تلگرام هم می‌توانید هر جا و هر لحظه از داغ‌ترین مطالب زومجی مطلع شوید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات