آموزش بهینه‌سازی ویندوز 10 برای اجرای بهتر بازی‌ها

چهارشنبه ۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۰
مطالعه 11 دقیقه
آیا پردازش‌های پس‌زمینه باعث اُفت عملکرد سیستم‌هایی با قدرت سخت‌افزاری ضعیف می‌شوند؟
تبلیغات

پردازش‌های در‌ حال انجام در پس‌زمینه سیستم که به‌وسیله کلید‌های ترکیبی Ctr+Alt+Del می‌توانید بر آن‌ها نظارت کنید، بیشترین نقش را در کاهش عملکرد سیستم‌های ضعیف هنگام انجام بازی‌های کامپیوتری دارند. برخلاف نسخه‌های قدیمی‌تر ویندوز مانند ویندوز XP، پس از یک نصب تمیز و در همان ابتدای کار با انبوهی از پردازش‌ها و سرویس‌های درحال اجرا در پس‌زمینه ویندوز‌های سری 10، 8 و 7 روبه‌رو می‌شویم که بسیاری از آن‌ها بی‌مورد هستند.

Task manager

ابزار‌های زیادی برای بهینه‌سازی پردازش‌های پس‌زمینه در ویندوز ساخته شده‌اند. یکی از این ابزار‌هایی که به‌طور پیش‌فرض در ویندوز 10 وجود دارد حالت بازی (Game Mode) است.

متأسفانه بررسی‌های انجام‌شده نشان می‌دهند که تنظیمات پیش‌فرض حالت Game Mode در سیستم‌های قدیمی‌تر و ضعیف، کارایی لازم را ندارند و بهتر است این تنظیمات به‌صورت دستی ویرایش شوند. ویرایش تنظیمات و کنترل پردازش‌های پس‌زمینه‌ی کامپیوتر‌ها و تبلت‌های قدیمی با سیستم سخت‌افزاری ضعیف که محدودیت‌های شدیدی در انجام پردازش‌ها دارند، تأثیر بسیاری در قدرت و سرعت سیستم خواهد داشت که شما را شگفت‌زده خواهد کرد. همچنین ویرایش تنظیمات به‌صورت دستی قابلیت‌های بیشتری دراختیار افرادی که دارای سیستم‌های قدرتمند هستند قرار می‌دهد. گیمرها و افرادی که از سیستم‌های خانگی ضعیف استفاده می‌کنند، معمولا می‌توانند با انجام یک سری تنظیمات و کاهش کیفیت بازی، نهایتا موفق به انجام آن بازی شوند؛ ولی این موضوع برای کاربران گوشی‌ موبایل و تبلت‌ به‌دلیل محدودیت در تغییر تنظیمات کمی دشوار است.

اساس و پایه مطالب بالا، تست‌های انجام‌شده با لپ‌تاپ Netbook 11.6 "110S Idea pad شرکت لنوو است. این سیستم کوچک و سبک با قیمت پایه حدودا ۲۰۰ دلار، دارای یک رم ۲ گیگابایتی و یک پردازنده دو‌هسته‌ای سری Celeron N3060 است که حتی نیاز به یک فن خنک‌کننده ندارند. پردازنده این لپ‌تاپ مبتنی بر فناوری Airmont است که شباهت بسیاری به پردازنده‌های سری Intel Atom دارد و در تست‌های انجام‌شده با نرم‌افزار Cinebench نمره ۱۵ را کسب کرده است. این پردازنده توانایی انجام ۳۷ پردازش تک‌هسته‌ای و ۶۸ پردازش چند‌هسته‌ای دارد.

Lenovo

ابن لپ‌تاپ مجهز به یک پردازنده گرافیکی مجتمع یعنی Intel HD 400 IGP به شمار می‌رود که براساس تکنولوژی Broadwell HD 5300 ساخته شده است. این پردازنده گرافیکی با دارا بودن دوازده EU و یک Clockwise با سرعت ۷۰۰ مگاهرتز، توانایی تولید خروجی‌ 4K دارد و از تکنولوژی رمزگشایی H.256 نیز پشتیبانی می‌کند. این لپ‌تاپ مناسب کارهای اداری و... طراحی شده است. البته این مشخصات بدین معنا نیست که این لپ‌تاپ توانایی‌های لازم برای انجام بازی‌های 3D مناسب و به‌روز را ندارد. این لپ‌تاپ حتی در انجام برخی از بازی‌های میان‌رده، عملکرد قابل قبولی داشته است. اما در انتها، بررسی مزایای ترکیب CPU و یک پردازنده گرافیکی Onboard را که باعث پیدایش تکنولوژی IGP شده است، به شما می‌سپاریم.

تشخیص پردازش‌های غیر ضروری در پس‌زمینه سیستم

بررسی این موضوع که آیا خاتمه دادن به یک پردازش یا یک سرویس در‌حال اجرا در سیستم، باعث بروز اشکالات اساسی در عملکرد سیستم می‌شود یا خیر، کمی دشوار است؛ ولی با روش‌هایی که در ادامه بیان می‌کنیم تا حد زیادی تصمیم‌گیری برایتان راحت خواهد شد. روش اول این است که اگر در مورد یک پردازش پس‌زمینه که در حال انجام است، اطلاعات کافی ندارید، به‌وسیله پیدا‌کردن منشأ آن می‌توانید درمورد اتمام یا حفظ آن تصمیم بگیرید. برای اطلاع از منشأ اصلی اجرای پردازش درTask Manager، کافی است روی آن کلیک راست و گزینه Open file Location را انتخاب کنید.

Task manager

معمولا پردازش‌های فرعی که از یک پردازش اصلی منشعب می‌شوند، در سیستم‌عامل با برچسب‌های پردازش اصلی برچسب‌گذاری می‌شوند که تشخیص پردازش اصلی چندان کار مشکلی نخواهد بود. برخی از پردازش‌های پس‌زمینه که مستعد خاتمه دادن به آن‌ها هستیم عبارت‌اند از تم‌ها، خدمات به‌روزرسانی‌ خودکار نرم‌افزارها، سرویس‌های مربوط به پردازش ابری، نرم‌افزار اشتراک‌گذاری صفحه‌نمایش و...

بهینه‌سازی بخش Services

روش دوم برای بهبود عملکرد سیستم در هنگام اجرای بازی‌های کامپیوتری، بهینه‌‌سازی بخش سرویس‌ها در سیستم‌عامل است. بهترین و راحت‌ترین روش دسترسی به بخش سرویس‌های ویندوز 10، ازطریق منوی Start است. بدین‌منظور کافی است عبارت Services.exe را درStart جست‌وجو کنید و دکمه Enter را فشار دهید. مشاهده خواهید کرد که قسمت سرویس‌های سیستم‌عامل برای شما نمایان می‌شود. حال کافی است سرویس‌هایی را که هیچ وقت از آن‌ها استفاده نمی‌کنید یا به نظرتان غیر ضروری می‌رسد، غیرفعال کنید. پیشنهاد می‌کنیم قبل از اعمال هرگونه تغییری، از تنظیمات موجود یک نسخه پشتیبان تهیه کنید. در این روش برای جلوگیری از آسیب رسیدن به سیستم‌عامل، در مورد سرویس‌هایی که اطلاعی از نحوه عملکرد آن‌ها ندارید بهتر است که آن‌ها را به حالت Automatic درآورید و Disable نکنید تا سیستم در زمانی‌که مورد نیاز است از این سرویس‌ها استفاده کند.

services

راهی دیگر برای دسترسی به بخش Services و مشاهده سرویس‌های فعال، جست‌وجو عبارت Msconfig.exe در منو Start و فشردن دکمه Enter است. در این حالت ابزار System Configuration برای شما نمایان خواهد شد که برای لغو سرویس‌های غیر ضروری که سربار سیستم هستند، کافی است به تب Services مراجعه کنید و گزینه Hide all Microsoft services را تیک بزنید. با انجام این کار تمام سرویس‌های ضروری که سیستم وابسته به آن‌ها است مخفی می‌شود و شما می‌توانید سرویس‌های غی رضروری فعال در سیستم را مشاهده و غیرفعال کنید.

بهینه‌سازی بخش Stsrtup

برای دسترسی به بخش Startup کافی است از کلید‌های ترکیبی Ctr+Alt+Del استفاده کنید. حال Task manager برای شما نمایش داده خواهد شد که باید به سربرگ Startup مراجعه کنید و نرم‌افزار‌هایی که از عملکرد آن اطمینان دارید و می‌دانید غیرفعال کردن آن‌ها به سیستم آسیبی نخواهد رساند غیرفعال و مابقی را به حال خود رها کنید. پس از اعمال تغییرات، برای مشاهده تأثیر آن کافی است سیستم را Restart کنید.

تست سیستم‌عامل و نرم‌افزار‌ها

در آخرین به‌روزرسانی ویندوز 10، نرم‌افزارهای Avast، Stream، MS Office، Photoshop، Chrome، Dropbox و آخرین نسخه از درایورهای موجود برای استفاده از M.2 SATA نسخه ۱۲۸ گیگاهرتزی، به‌صورت پیش‌فرض موجود است.

ازآنجاکه کاربران نت‌بوک‌ همواره مراقب منابع سیستم هستند، در تست‌هایی که انجام خواهیم داد نرم‌افزار‌ها و برنامه‌هایی که در پس‌زمینه سیستم به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند، از دور خارج شده‌اند؛ بنابراین نتایج به‌دست‌آمده در این تست‌ها ممکن است کمی محافظه‌کارانه باشد. از جمله این نرم‌افزارها می‌توان به افزونه‌ها، برنامه‌های کمکی، جاوا، برنامه‌های زیرمجموعه شرکت Adobe و...اشاره کرد. ضمن اینکه این نتایج در سیستم‌های قدیمی و سیستم‌هایی که زمان زیادی از نصب ویندوز در آن‌ها می‌گذرد ممکن است کمی متفاوت باشد.

در سیستم مدنظر روی سه بازی در شرایطی که تمامی برنامه‌های موجود در قسمت Startup و تمامی سرویس‌های معمول سیستم در حال اجرا بوده‌اند تست انجام شد و سپس همین تست در حالت بهینه‌شده انجام گرفت که شاهد بازدهی بالاتر سیستم در تست بهینه‌سازی شده و فریز‌های پی در پی و لگ در حالت عادی بودیم.

در حالتی که بهینه‌سازی انجام نشده بود، برنامه‌ها و سرویس‌های مدنظر متوقف شدند یا با به‌کارگیری ترکیبی از کارهای مدیریتی شامل استفاده از Task Manager و سیستم مدیریت برنامه‌ها و Service Manager و... حداکثر مدت اجرای آن‌ها به ۲ دقیقه افزایش پیدا کرد که پس از آن شاهد Reboot سیستم بودیم.

برای انجام تست در حالت بهینه‌سازی شده سیستم، تمامی برنامه‌های کاربردی و سرویس‌ها به‌همراه تمامی برنامه‌های غیر ضروری، غیرفعال و اکثر پردازش‌های پس‌زمینه نیز از دور خارج شده‌‌اند و فقط یک پنجره Explorer برای اجرای سناریوهای تست باقی مانده است.

Torchlight

Torchlight یک بازی محبوب برای کاربران لپ‌تاپ است که برای اجرای آن به سخت‌افزار خیلی قوی نیاز نیست. این بازی تنها عنوان از سه بازی تست شده است که حتی با سخت‌افزار نسبتا ضعیف نیز می‌توان آن را اجرا کرد. Torchlight را می‌توانید در حالت روز با رزولوشن پایه ۷۶۸ در ۱۳۶۶ و فعال‌ کردن سیستم سایه‌زنی در پنل اصلی به حداکثر کیفیت خود برسانید.

Torchlight

ما دو مورد را برای بررسی عملکرد سیستم تست کرده‌‌ایم،

۱- حالت حضور در شهر، درحالی‌که تعداد زیادی از مردم در اطراف شخصیت اصلی حضور دارند

۲-هنگام ورود شخصیت اصلی به یک سیاه‌چال،

در این تست‌ها نرخ فریم معمولا بیش از ۳۰ بود؛ ولی هنگام رو‌به‌رو شدن با دشمنان اغلب با ناهماهنگی و کندی حرکت بخصوص در هنگام بالا رفتن تعداد دشمنان رو‌به‌رو شدیم. در برخی موارد حتی فریم‌ها با ۳۰ ثانیه تأخیر به نمایش درآمدند.

درنتیجه هنگام تست این بازی در حالت بهینه‌شده و حالت معمولی، شاهد تفاوتی حدودا ۳ تا ۶ فریم در ثانیه بین صفحات بودیم که ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش کارایی سیستم را نشان می‌دهد. این مقدار برای درک روان‌تر اجرا شدن و هنگ نکردن سیستم کافی است و شاهد بهبود عملکرد سیستم به‌طور واضح هستیم.

Left 4 Dead 2

دومین مورد تست ما، بازی محبوب شرکت Valve تحت عنوان Left 4 Dead 2 است. این بازی در سبک اکشن و ماجراجویی طراحی شده است و پیش‌بینی می‌کنیم برای اجرای این بازی لپ‌تاپ لنووی ما کمی با مشکل روبه‌رو شود. هنگام انجام این تست، صرف‌نظر از پردازش یک Stream در پس‌زمینه، به‌ نظر می‌رسد L4D2 این بازی در حالت عادی نیز نسبت به بازی Torchlight برای اجرا شدن احتیاج به منابع سخت‌افزاری بیشتری داشته باشد.

Left 4 Dead 2

طبق روال گذشته ما بازی Left 4 Dear 2 را نیز در دو محیط متفاوت تست خواهیم کرد. اول هنگامی که شخصیت اصلی داستان ما در یک خانه حضور دارد و دوم زمانی‌که شخصیت اصلی ما در یک خیابان قرار دارد. ما در این دو محیط به بررسی مسائل مربوط به گیم پلی، نرخ اُفت فریم‌ها و لگ‌های احتمالی بازی خواهیم پرداخت.

تست در حالت تنظیمات استاندارد

لپ‌تاپ لنووی ما توانست این بازی را در حداقل میزان تنظیمات موجود در پنل اصلی بازی و با مشخصات ۳۰ فریم‌بر‌ثانیه برای محیط داخل خانه و ۲۵ فریم‌بر‌ثانیه برای محیط خارج از خانه با رزولوشن ۷۶۸×۱۳۶۶ اجرا کند. اما مکث‌های پی در پی، لگ‌های متوالی و هنگ کردن نسبت به بازی Torchlight قابل‌توجه است و نمی‌توانیم بگوییم که از اجرای این بازی در حالت استاندارد لذت برده‌ایم.

Left 4 Dead 2

تست در حالت تنظیمات بهینه‌شده

نتایج به‌دست‌آمده در حالت تنظیمات بهینه‌شده سیستم شگفت‌انگیز است. اگرچه نسبت تأخیر فریم‌ها چیزی حدود ۴ تا ۱۰ فریم‌بر‌ثانیه بود ولی نتایج به‌دست‌آمده برای تست این بازی واقعا دور از انتظار ما بود. البته این نکته را یادآور می‌شویم که گه‌گاهی با پرش‌های ناخوشایند و مکث سیستم روبه‌رو شدیم؛ ولی در اکثر مواقع شاهد گیم‌پلی روان و سریع بودیم که اجرای این بازی را برای ما لذت‌بخش می‌کرد.

Dirt 3

تست در حالت تنظیمات استاندارد

سومین مورد تست ما بازی محبوب اتومبیل‌رانی Dirt 3 است. با وجود این‌‌که بازی به‌طور پیش‌فرض تنظیمات متناسب با سیستم شما را اعمال می‌کند، برای گرفتن بهترین نتیجه، ما تصمیم گرفتیم منابع مورد استفاده در بازی را به حداقل برسانیم. در تنظیمات پیش‌فرض ، اجرای بازی در حالت ۲۸ فریم‌بر‌ثانیه در نظر گرفته شده بود که ما آن را به کمترین حالت خود یعنی ۲۱ فریم‌بر‌ثانیه رساندیم. اجرای این بازی نسبت به دو بازی دیگر بیشتر سیستم را تحت فشار گذاشت و در مواقعی سیستم توانایی پاسخگویی به خواسته‌های بازی را نداشت. با اینکه بازی‌های سبک Racing، تطابق بیشتری با سیستم‌های دارای قدرت سخت‌افزاری پایین دارند، ما در این بازی با چنین رویکردی مواجه نشدیم.

Dirt 3

تست در حالت تنظیمات بهینه شده

با اعمال تنظیمات بهینه‌شده در بازی Dirt 3، میانگین امتیازات سیستم ۱۰ درصد بیشتر می‌شود ولی برای اجرای این بازی در شرایط حداقل میزان استفاده از منابع سیستم، باید این میزان به ۲۰ درصد می‌رسید که شاهد این موضوع نبودیم. بااین‌حال، واضح است که اعمال تنظیمات بهینه‌شده برای اجرای بازی Dirt 3 نیز مؤثر بوده و نتایج به‌دست‌آمده در تست به این موضوع اشاره دارد. اعمال تنظیمات بهینه‌شده در هر سه بازی که مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند، بیانگر موفقیت‌آمیز بودن و تأثیر‌گذاری مثبت این تنظیمات در اجرای روان‌تر و بهتر گیم پلی بازی‌ها است.

مرحله نهایی تست

پس از نتایج قاطع به‌دست‌آمده در تست‌ها، شاید انتظار داشته باشید که با نرم‌افزارهایی همچون 3DMARK نیز به چنین نتایجی دست یابیم، ولی چنین نبود. حتی در برخی از موارد نتایج به‌دست‌آمده قابل مقایسه با پیش‌بینی‌های 3DMARK نیز نیست. ولی در تست‌های انجام‌شده نتایج واقعی که بدست آورده‌ایم برای ما ارزشمند است و نه پیش‌بینی‌هایی که نرم‌افزار‌هایی همچون 3DMARK به ما نشان می‌دهند.

3DMARK

احتمال اینکه پیش‌بینی‌های نرم‌افزاری همچون 3DMARK از نتایج تست‌های حقیقی انجام‌شده ما دقیق‌تر باشد خیلی کم است؛ بااین‌حال 3DMARK نیز اطلاعات ارزشمندی دراختیار ما می‌گذارد. نتایجی که نرم‌افزار 3DMARK به ما نشان می‌دهد بیانگر این موضوع است که در شرایط عادی اگر معیار‌های بهینه‌سازی شده در سیستم‌ها را در نظر نگیریم، نتایج به‌دست‌آمده از سیستم‌هایی با تنظیمات عادی و سیستم‌هایی با تنظیمات بهینه‌شده تفاوت چندانی نخواهند داشت. این بدین معنا است که در تست‌های انجام‌شده، از سیستم‌های سخت‌افزاری یکسانی استفاده شده است.

نتیجه تست‌های انجام‌شده در محیط واقعی و نتایجی که از نرم‌افزارهایی همچون 3DMARK به‌دست آورده‌ایم به‌خوبی بیانگر این موضوع است که اگر در سیستم‌هایی با قدرت سخت‌افزاری کم، تنظیمات بهینه‌سازی مناسبی را پیکربندی کنیم، این موضوع باعث افزایش چشمگیر بازدهی سیستم می‌شود. در تست‌هایی که روی سه عنوان بازی در این مقاله انجام شد، تنظیمات بهینه سیستم موجب افزایش بازدهی سیستم و روان‌تر شدن اجرای گیم پلی بازی‌ها شد که این موضوع کاملا مشهود بود. در انتها این موضوع را یادآور می‌شویم که تمامی راه‌‌کارهای معرفی‌شده در این مقاله، باید به‌عنوان گزینه دوم مورد استفاده قرار گیرند و اگر شما از یک سیستم با قدرت سخت‌افزاری ضعیف استفاده می‌کنید، راه‌حل اول همیشه ارتقا آن سیستم خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات