زومجی: بررسی بازی خارق‌العاده‌ی Monument Valley

پنج‌شنبه ۴ دی ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۵
مطالعه 2 دقیقه
بازی موبایل Monument Valley‌ (دره‌ی آثار) از عناوین جالب و منحصر به فرد در دنیای بازی‌های ویدیویی است که سبک و سیاق خاص و جدا از بازی‌های مرسوم را پیش گرفته است. در ادامه با بررسی این بازی زیبا و متفاوت موبایل همراه باشید.
تبلیغات

در این نقد قرار نیست پرده از بازی‌ فراموش‌شده برداریم و شما را متقاعد به تجربه‌ی آن کنیم. چند ماهی است که «دره‌‌‌ی آثار» (Monument Valley) برای پلتفرم موبایل عرضه شده و مطمئنا خیلی‌ها، ساعت‌هایی را گمشده در میان دیوارهای متحرک دنیای غریب بازی گذرانده‌ و آن را تحسین کرده‌اند. در این بررسی می‌خواهیم یک صفحه‌ از کتاب دره‌ی آثار را بیشتر ورق بزنیم تا باهم ببینیم در پس سفر کوتاه اما ژرف این دخترک سفیدپوش، چه هنرهایی با هم تلاقی می‌کنند، چه معناهایی برای هنر بازیسازی نوشته می‌شود و چگونه بازی در دقایقی اندک، در حد صدها صفحه کتاب از ارزش زندگی می‌گوید.

«دره‌‌‌ی آثار» از آن دسته تجربه‌هایی است که نمی‌توان توضیح‌اش داد و چه بسا اگر بخواهیم به زور و زحمت توضیح‌اش دهیم، از ارزش اثر کاسته می‌شود. این از آن بازی‌هایی است که خودتان باید کنترل‌اش را به دست بگیرید تا از راه و روش خودتان آن را درک کنید. شبیه این می‌ماند که بشینیم و یک ساعت درباره‌ی فلسفه و هدف و معنای آن صحراگرد‌‌های مرموز در بازی سفر (Journey) صحبت کنیم، اما باز در نهایت این خود بازی‌کننده است که باید آن تصاویر و حس رادیکال را توسط بند بند وجود و زندگی‌اش لمس کرده و برداشتی آزاد و شخصی از این تجربه‌ی کوتاه داشته باشد.

برای مطالعه‌ی این بررسی بازی، به زومجی مراجعه کنید.

اگر به رویدادهای مرتبط با بازی علاقمند هستید به زومجی سر بزنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات