نانوموتورها این بار درون سلول‌های زنده

چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
تصور کنید که اگر این امکان وجود داشت تا ماشین‌هایی کوچک به درون سلول‌های زنده ارسال شوند؛ جایی که آنها قادر بودند مواد دارویی را مستقیم و بیواسطه به سلول تحویل داده، عمل‌های جراحی میکرو انجام داده یا حتی در صورت لزوم سلول را تخریب کنند! چه گام موثری در زمینه علم طب و روش‌های درمانی برداشته می‌شد.
تبلیغات

اینک به نظر می‌رسد شاید این تصور چندان هم دور از ذهن نباشد؛ چرا که دانشمندان دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا موفق شدند نانو موتورهایی را وارد سلول‌های انسانی کنند و به دنبال آن این موتورها را در درون سلول‌های زنده کنترل نمایند.این نانو موتورها به عنوان قطعات فلزی راکتی شکل توصیف می‌شوند و نیروی محرک آنها بوسیله ارسال امواج اولتراسونیک تأمین می‌شود. این موتورها به کمک به کارگیری میادین مغناطیسی انتخابی هدایت می‌شوند.سلول‌هایی که در جریان این تحقیق مورد آزمایش قرار گرفتند از نوع سلول‌های هلا(Hela) بودند. این سلول‌ها از نوع سلول‌های سرطانی هستند که عموماً در تحقیقات پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. نانو موتورها به درون این سلول‌ها فرو برده شده و با کمک امواج اولترا سونیک، درون سلول جابجا شده و حرکت کردند. این موتورها قادرند بسته به عملکردی که مد نظر است وارد عمل شوند. به عنوان مثال گاهی همانند یک بمب در سلول عمل می‌کنند. در واقع نانو موتورها قادرند در مواقع لزوم همانند یک همزن عمل کنند یعنی به دور خود چرخیده و با این کار ساختارهای مورد نظر را تخریب نمایند. همچنین از این توانایی برخوردارند که درون سلول قرار گرفته و با کوبیدن خود به غشاء سلولی آن‌را سوراخ کنند. این دو نوع عملکرد نانو موتورها بویژه زمانی که هدف نابودی سلول‌های سرطانی است، بسیار کاربردی و ارزشمند خواهد بود. البته باید این نکته را نیز مد نظر داشت که این موتورها قادرند به صورت خودکار و مجزا از یکدیگر نیز حرکت کرده وارد عمل شوند. این توانایی بسیار ضروری است؛ به خصوص اگر یک ناوگان از آنها در حال نابودی یا درمان سلول‌های مورد نظر خود باشند. هدف نهایی، درمان کل سیستم است و اگر تمام نانوموتورها به صورت همزمان به طرف یک هدف واحد حرکت کنند، این مهم برآورده نخواهد شد.پرفسور تام مالوک که سرپرستی این تحقیقات را برعهده داشته در رابطه با نانوموتورها چنین می‌گوید:

یکی از رؤیاهای همیشگی ما به کارگیری روش‌های درمانی خارق‌العاده بوده است. چیزی شبیه به یک ناوگان دریایی کوچک که درون بدن ما به گشت زنی مشغول بوده و داروهای مورد نظر را به سلول‌ها برسانند. شاید اکنون به این رؤیا نزدیک‌تر شده باشیم. جایی که نانو موتورها قادرند همچون ناوگانی درون بدن ما حرکت کنند، با یکدیگر در ارتباط بوده و در عین حال روش‌های متعدد تشخیصی و درمانی را به انجام برسانند. در حال حاضر تعداد زیادی اپلیکیشن موجود است که برای کنترل آنها در این مقیاس کوچک و درک چگونگی عملکرد و نحوه حرکت آنها درون بدن قابل استفاده هستند.

می‌توانید نحوه حرکت تعدادی از این نانوموتورها درون سلول را در ویدئوی زیر مشاهده کنید:

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات