تجاری‌سازی دست رباتیک پر شده از قهوه

پنج‌شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۲ - ۰۰:۰۵
مطالعه 2 دقیقه
حوالی سال 2010 بود که اولین خبر در خصوص گیره‌ی رباتیک با دانه‌های قهوه را شنیدیم که می‌توانست با استفاده از بالن پر شده از دانه‌های قهوه‌ای که داشت، اشیای مختلف، با ابعاد و اشکال مختلف را در بر گرفته و بردارد. هم اکنون این گیره به صورت تجاری در آمده و در نسخه‌ی تجاری شده‌ی این ابزار جالب، از مواد بسیار پیشرفته‌تری نسبت به بالن و قهوه استفاده شده است.
تبلیغات

این ابزار که حاصل همکاری بین دانشگاه‌های شیکاگو و کرنل است، Versaball نام گرفته و توسط شرکت Empire Robotics تولید شده است. این ابزار با استفاده از پدیده‌ی "jamming transition" کار می‌کند که در آن اشیای گرانول‌مانند، به شکلی کاملا شل و شبیه مایع باقی می‌مانند؛ اما با فشرده شدن کنار هم – و ایجاد خلا ناشی از فشردگی بین خود- به صورت یک جامد عمل می‌کنند. این دقیقا مشابه حالتی است که بسته حاوی دانه‌های قهوه، با فشرده شدن از طرف سنگی که زیر آن قرار می‌گرفت دچار آن می‌شدند؛ یعنی با باز شدن بسته خلأ، فشردگی از بین می‌رفت و سنگ رها می‌شد.

versaball-1

در نسخه‌ی جدید ،از کیسه‌ای لوبیا مانند استفاده شده است که با فشرده‌شدن شیء به آن، شکل آن را به خود می‌گیرد؛ سپس با اعمال خلأ، دور شیء سخت می‌شود. Versaball می‌تواند اشیاء را بردارد، جابجا کند و با از بین بردن خلأ رها کند. هر چند نمونه‌ی اولیه ساخته شده، کاربرد صنعتی دارد؛ ولی احتمالاٌ با عرضه‌ی نسخه‌های بعدی آن، شاهد استفاده از این دست رباتیک در ابزارها و ربات‌های نظامی خواهیم بود.

در ابتدا تیم طراح این ابزار تصمیمی برای توسعه آن نداشت؛ ولی با پیشنهاداتی که از شرکت‌های مختلف دریافت کرد، تصمیم خود را تغییر داد و به توسعه بیشتر آن پرداخت. هم اکنون شرکت Empire در حال ساخت سفارشات دریافتی است و تا چند ماه آینده اولین محصولات خود را به دست سفارش‌دهندگان می‌رساند.

در ویدیوی زیر می‌توانید عملکرد این ابزار را ببینید:

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات