هدبندی که شما را در کنترل کردن رویاهای‌تان یاری می‌کند

شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۲ - ۲۳:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
همه ما رویا می‌بینیم و چه بسا از دیدن آن بسیار هم لذت می‌بریم. اما تا کنون چند بار در میانه یک رویای زیبا که بیش از اندازه واقعی جلوه می‌کرده به طور ناخواسته و ناگهانی از خواب بیدار شده‌اید؟ شاید هم تا به حال سردرگمی را در خواب‌های‌تان تجربه کرده‌ باشید به طوری که نمی‌دانید خواب می‌بینید یا در عالم بیداری به سر می‌برید. چرخه خواب مراحل خاص خود را داشته و در هر مرحله امواج مغزی متفاوتی را شاهدیم. اکنون دستگاهی را به شما معرفی می‌کنیم که روی این مراحل متمرکز شده و سعی دارد تا فرد را در کنترل کردن خواب‌هایش حمایت کند.
تبلیغات

اندرو اسمایلی در اتاق ناهارخوری بزرگ و آراسته‌ای نشسته است که ناگهان توجهش به نورهایی که برفراز سرش می‌تپند جلب می‌شود. او که در مورد این چیز عجیب کنجکاو شده از جای برمی‌خیزد تا نگاه دقیق‌تری به آن‌ بیاندازد. اما ناگهان متوجه می‌شود که چه چیزی در حال وقوع بوده و پس از آن چه اتفاقی رخ خواهد داد. او از جا کنده می‌شود و مستقیما از میان دریچه‌ای عبور کرده و از یک کشتی تفریحی سر در می‌آورد.

بعدا او از خواب بیدار می‌شود در حالی که دستگاهی روی پیشانی‌اش قرار گرفته است.

اسمایلی در حال آزمودن محصولی جدید است که توسط شرکت آی‌وینکز (iWinks) ساخته شده است. این محصول به شکل هدبندی پوشیدنی طراحی شده و هدف از ساخت آن کمک به مدیریت رویاهای شفاف است (رویای شفاف شامل هر رویایی است که شما در حین دیدن آن می‌دانید که در حال خواب دیدن هستید). هنگامی که شما خواب هستید این دستگاه سیگنال‌های الکترو انسفالوگرافی مغز شما را پی‌گیری می‌کند تا تمامی مراحل چرخه خواب را مورد شناسایی قرار دهد (نیروی الکتریکی این سیگنال‌ها در پاسخ به جریان یونی جاری در اعصاب مغز نوساناتی را نشان می‌دهند). این دستگاه همچنین دارای یک شتاب سنج است که به تشخیص بین خواب سبک و حالات بیداری کمک می‌کند.

اغلب رویاهای واضح در حین مرحله REM شکل می‌گیرند. این همان زمانی است که دستگاه پوشیدنی ما وارد عمل می‌شود و فرد را در حین خواب دیدن با انوار رنگارنگ LED‌ که روی هدبند قرار گرفته و صدای لطیفی که منبع آن گوشی هوشمند خود فرد است تحریک می‌کند. این تحریکات کمک می‌کند تا افراد بدون آنکه از خواب بیدار شوند متوجه شوند که در حال رویا دیدن هستند. اما فایده این کار چیست؟ این کار به آنها کمک می‌کند تا رویاهای خود را کنترل کنند. این دستگاه ویژه ارورا (Aurora)خوانده می‌شود.

home-slide-kickstarter

دانیل مهندس نرم افزار در آی‌وینکز این چنین توضیح می‌دهد: شما در یکی از رویاهای‌تان به سر می‌برید و همه چیز در اطراف شما گیج کننده است ولی ناگهان نورها را می‌بیند پس از آن شما قادرید هر آن چه را دوست دارید انجام دهید.

فرد در هنگام استفاده از ارورا می‌تواند کیفیت سمعی و بصری بازخوردها را تعریف کند به خصوص هنگامی که آنها توسط iOS ، اندروید یا اپلیکیشن‌های دسکتاپ کنترل می‌شوند. به عنوان مثال اگر فرد از زود بیدار شدن نگران است می‌تواند دستگاه را به گونه‌ای تنظیم کند که پس از 8 ساعت خواب او را بیدار کند یا می‌توان برای آن محدودیت قائل شد که برای انگیزش یا از نور یا از صدا استفاده کند.

دانیل در ادامه می‌افزاید:

ما امیدوارم افرادی که این وسیله را به کار می‌برند راه‌کارهای جدیدی را که هنوز به فکر ما خطور نکرده برای آن ارائه کنند.

اسمایلی می‌گوید:

به هر حال در مرحله فعلی همه افراد نمی‌توانند ارورا را تجربه کنند. هم اکنون این وسیله در مرحله آزمایش است. پس بهتر است فعلا خود را برای زندگی روزمره در حالت بیداری آماده نگه دارید و بعد از نظر روانی آن را با رویاهای‌تان تقویت کنید. ما قادر خواهیم بود با آزمایشات دقیق‌تر وسیله‌ای طرح ریزی کنیم که برای اغلب مردم قابل استفاده باشد. اما تا آن زمان این وسیله نیاز به دستکاری و بررسی‌ بیشتری دارد.

آی وینکز 4 عضو دارد که نمونه اولیه ارورا را به صورت آزمایشی مورد استفاده قرار می‌دهند. این شرکت در حال حاضر امیدوار است بتواند نظر صدها حامی مالی را تا ماه ژوئن جلب کند. شما می‌توانید با پرداخت 175 دلار از اولین محصولات این شرکت که به بازار می‌آیند لذت ببرید.

پیش از این شرکت‌های دیگری نیز به ساخت دستگاه‌هایی مشابه اقدام کرده بودند، اما ارورا اولین دستگاهی است که به EEG‌ یا همان الکتروآنسفالوگرافی تکیه دارد. درکنار این مسئله اطلاعاتی که توسط آی‌وینکز و پیرامون چرخه خواب جمع آوری شده می‌تواند توسط محققان مورد استفاده قرار گرفته و در روند تحقیقات صورت گرفته مفید واقع شود. اما البته این هدفی است که در دراز مدت به نتیجه خواهد رسید.

دانیل می‌گوید: هم اکنون ما تنها روی تولید بهترین سخت افزاری که توان تولیدش را داریم متمرکز شده‌ایم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات