گلکسی نوت 3 از USB 3.0 پشتیبانی می‌کند؛ این قابلیت چه مزایایی دارد؟

سه‌شنبه ۷ آبان ۱۳۹۲ - ۰۱:۲۳
مطالعه 4 دقیقه
شما برای انتقال فایل‌هایتان بین رایانه و گوشی خود از چه روشی استفاده می‌کنید؟ با وجود راه‌های مختلفی برای انتقال فایل‌ها از طریق ارتباط بی‌سیم بین رایانه و گوشی، همچنان برخی از کاربران از روش سنتی یعنی کابل برای انجام این کار استفاده می‌کنند.
تبلیغات

استفاده از سیم رابط USB قابلیت نقل و انتقال فایل را دارا است. اما زمانی که فاکتوری همچون سرعت به میان می‌آید، استفاده از USB 2.0 انتظارات را برآورده نمی‌کند. خبر خوب در این مورد ورود USB 3.0 به دنیای گوشی‌های هوشمند است و سامسونگ اولین کمپانی است که در گلکسی نوت ۳ از این فناوری استفاده کرده است.

GalaxyNote3USBInt4

استفاده از USB 3.0 چه مزایایی دارد؟

سرعت، بزرگترین مزیت استفاده از این فناوری است. در تئوری، نرخ انتقال USB 3.0 باید 10 برابر نسل پیشین خود باشد، در نتیجه انتقال اطلاعات میان گوشی و کامپیوتر باید زمان کمتری را به خود اختصاص دهد. براساس آزمایشاتی که با استفاده از یک دستگاه گلکسی نوت 3 که به USB 3.0 مجهز شده، انجام گرفت، نتایج امیدوار کننده‌ای به‌دست آمد.

بالاترین سرعت انتقال داده زمانی حاصل می‌شود که فایل‌هایی با حجم بالا انتقال داده می‌شود، برای مثال می‌توان ویدئوهایی را نام برد که توسط خود دستگاه ضبط می‌شوند. در حالتی که مد USB 3.0 فعال شده باشد، انتقال داده‌ها از کامپیوتر به گوشی 2.4 بار سریع‌تر از گذشته منتقل خواهند شد. در مقابل زمانی که فایل‌هایی با حجم پایین همچون قطعات موسیقی یا عکس از این طریق منتقل می‌شوند، نرخ انتقال به اندازه‌ی انتقال فایل‌های حجیم درخشان نیست. حتی انتقال فایل‌هایی با حجم کمتر از 1 مگابایت در حالتی که USB 3.0 فعال شده باشد، زمان بیشتری را نسبت به حالت USB 2.0 صرف می‌کند.

USB3List

شاید این سوال برای شما نیز پیش آمده باشد که چرا نمی‌توان به نرخ انتقال اسمی که 10 برابر USB 2.0 است، رسید. دلیل این امر، دخیل بودن فاکتورهای دیگری در این انتقال داده است. یکی از این دلایل، حافظه‌های داخلی است که داده‌ها در هنگام انتقال بین ابزارهای مختلف وابستگی شدیدی به سرعت ثبت و خواندن اطلاعات روی حافظه‌ها دارند چراکه اگر حافظه‌های جانبی سرعت پایینی داشته باشند، در نتیجه علارغم استفاده از USB 3.0 نرخ انتقال پایین این حافظه‌ها به کل سیستم تحمیل خواهد شد. همچنین، عمل دیگر را که می‌توان در این مورد دخیل دانست، حجم فایل‌هایی است که منتقل خواهند شد، بطوریکه می‌توان گفت حجم فایل‌ها رابطه‌ی مستقیمی با نرخ‌انتقال داده دارند، یعنی فایل کم‌حجم، نرخ‌انتقال پایین‌تری را به‌همراه دارد.

GalaxyNote3USBInt2

استفاده از USB 3.0 چه معایبی دارد؟

استفاده از فناوری USB 3.0 در گلکسی نوت ۳ معایبی را نیز به‌همراه دارد، به ‌این دلیل است که این ویژگی بصورت پیش‌فرض در نوت 3 فعال نیست. چراکه احتمال تداخل کارکرد این ویژگی با سایر عملکردهای گوشی همچون برقراری تماس با فایل در حال انتقال وجود دارد. همچنین در زمان فعال کردن این ویژگی پیامی برای کاربر به نمایش در می‌آید. اما به‌احتمال فراوان، این مشکل در گوشی‌هایی که در آینده با این ویژگی تولید خواهند شد، رفع می‌شود.

مشکل دیگری که در استفاده از این ویژگی وجود دارد، سیم رابط USB 3.0 است. این ویژگی زمانی قابل استفاده است که علاوه بر فعال بودن قابلیت در گوشی، سیم مخصوص برای آن نیز متصل شده باشد. هرچند یک سیم‌ ارتباطی در هنگام خرید گلکسی نوت 3 در بسته‌بندی آن وجود دارد، اما برای استفاده از USB 3.0 باید سیم مخصوص آن، خریداری شود. در کنار این مساله، سیم‌ارتباطی USB 3.0 دارای ظاهر خوشایندی نیست.

نتیجه‌گیری

هرچند گلکسی نوت 3 اولین گوشی تولید شده است که از فناوری USB 3.0 بهره می‌برد، اما مطمئنا آخرین گوشی نخواهد بود که از آن استفاده می‌کند. به‌طور حتم تعبیه این قابلیت در گوشی‌های هوشمند، استفاده از ویدئوهای با کیفیت 4K را تسهیل خواهد کرد، چراکه با وجود USB 3.0 می‌توان فایل‌های با حجم بالا را در کسری از ثانیه، از گوشی خود به حافظه‌های دیگر انتقال دهیم. هرچند امروزه استفاده از USB 2.0 نیازهای 99 درصد کاربران را پوشش می‌دهد، اما در آینده‌ای نزدیک گوشی‌های پرچمدار با قابلیت پشتیبانی از این فناوری به بازار عرضه خواهند شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات