آیفون 5C، آنقدرها هم ارزان نیست!

چهارشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۳
مطالعه 4 دقیقه
همه انتظار معرفی آیفون 5s را در مراسم شب گذشته اپل داشتند، اما معرفی آیفون 5c در هاله‌ای از ابهام قرار داشت. حال که اپل پرده از دو محصول  جدید خود برداشته و یک نسخه ارزان قیمت از آیفون را نیز عرضه نموده، حس کنجکاوی علاقمندان برای کنکاش در مورد این محصول به اوج خود رسیده است.
تبلیغات

در ماه‌های اخیر، تحلیل‌گران بازار از لزوم ورود اپل به دوحوزه‌ی مختلف خبر دادند: ارائه‌ی گوشی‌های تلفن با صفحه‌ی نمایش بزرگ که بازارش در قبضه‌ی محصولات سامسونگ است و همچنین حضور در بازار کشورهای در حال توسعه. اما آیفون 5c ظاهرا هیچ کدام از ویژگی‌های محصولات قابل عرضه در این دو حوزه را ندارد. پس اپل با عرضه‌ی این محصول چه بازاری را هدف قرار داده است؟

مطمئنا بزرگ‌ترین محصول معرفی شده در مراسم روز گذشته اپل، ارائه‌ی آیفون 5c به‌عنوان یک محصول ارزان قیمت بود. این محصول قابلیت کار با تمام اپراتورهای تلفن همراه در اقصی نقاط جهان را داراست. قیمت آن برای نمونه‌ی 16 گیگابایتی بدون قرارداد با اپراتورهای تلفن همراه در ایالات متحده 549 دلار است. لازم به‌ذکر است که قبل از معرفی محصولات جدید اپل، قیمت آیفون 5 در فروشگاه این شرکت 649 دلار بود. به‌بیان دیگر، محصول ارزان قیمت اپل که به‌گفته‌ی سازنده‌ی آن دارای چرخه‌ی تولید ارزان قیمت است و از مواد اولیه ارزانی برای ساخت آن استفاده شده، فقط 16.6 درصد ارزان‌تر از محصولی است که جایگزین آن شده است. یکی از احتمالات مطرح شده برای این کاهش قیمت ناچیز، استفاده از قطعات مرغوب برای ساخت آیفون 5c و استفاده از مواد پلی‌کربنات برای ظاهر این تلفن است که هزینه‌ی کمتری دارد. اما همه بر این باورند که اپل حاشیه سود بسیار بالایی از آیفون 5c خواهد داشت.

iphone5c-rear-cases

براساس نظرات برخی از تحلیل‌گران، اپل با عرضه‌ی آیفون 5c سعی در ساخت محصولی با ظاهر متفاوت و متنوع داشته است چراکه آیفون‌های این شرکت در طی 6 سال گذشته از یک شمای کلی برای طراحی ظاهر پیروی کرده‌اند. اپل قبلا نیز با تولید محصولاتی همچون آیپاد در رنگ‌های متنوع از این سیاست برای جذب مشتری و بالا بردن فروش استفاده کرده بود. لازم به ذکر است که کاورهای رنگی متنوع نیز برای انواع ابزارهای اپلی، توسط این شرکت تولید شده است. اما  آیفون 5c برای استفاده‌ی کاربران در بازار‌های در حال توسعه مناسب نیست و حتی مناسب کاربرانی که قصد خرید آیفون 5s را نیز دارند، جذاب نخواهد بود. تولید این محصول را می‌توان یک استراتژی تبلیغاتی برای جلب نظر به سمت اپل عنوان کرد. مطمئنا اپل بیشترین تمرکز خود را در تبلیغات به آیفون 5c اختصاص خواهد داد. اپل در نظر دارد تا این محصول را با دارندگان آیفون 5 بفروشد. در واقع آیفون 5c، مجموعه‌ای از رنگ‌ها و تغییرات ظاهری است که برای متنوع ساختن برند آیفون به بازار آمده است.

engadgetiphone5s-1

آیفون 5c را می‌توان محصولی برای مخاطبان و علاقمندان جوان دانست، کاربرانی که بیشتر از طراحی ظاهری و خطوط روی بدنه‌ی آیفون به قابلیت‌های پخش موسیقی آن و همچنین به قاب‌های متنوع ارائه شده برای محصولات اپل، علاقه دارند. آیفون 5c را می‌توان با محصول جدید 599 دلاری موتورولا یعتی Moto X که قابلیت‌های مناسبی برای پخش مالتی‌مدیا دارد و در رنگ‌های متنوعی نیز عرضه شده است، مقایسه کرد. باید آیفون 5c را رقیب اصلی Moto X بدانیم. چراکه این دو رقیب از لحاظ قیمت و قابلیت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بسیار به‌هم نزدیک می‌باشند. در مقایسه با Moto X شاید آیفون دارای دوربین بهتری باشد، اما می‌توان قابلیت‌های نرم افزاری خاص موتورولا مانند Active Display را بارزترین نقطه‌ی قوت این محصول عنوان کرد. از طرفی مهم‌ترین تفاوت این دو محصول اکوسیستم مورد استفاده آنها است. می‌توان ساخت آیفون 5c را در راستای جذب مشتریان جوان و تنوع طلب اپل عنوان کرد و از سوی دیگر عرضه‌ی آن دارای جنبه‌های اقتصادی نیز می‌باشد.

اپل هیچ‌گاه نشان نداد که رقابت با نکسوس 7 در بازار تبلت‌ها برایش جذاب است، حالا نیز با عرضه آیفون 5c وارد رقابت با تلفن‌های نکسوس شده اما باز هم از نظر قیمتی خود را کمی بالاتر از آنها جای داده است. نظر شما در رابطه با آیفون 5c چیست؟ موفقیت آن را چقدر محتمل می‌دانید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات