deeper، افزونه‌ سخت‌افزاری از کمپانی kúla که امکان ایجاد عکس‌ها و ویدئو‌های 3 بعدی، با استفاده از دوربین‌های معمولی SLR را فراهم می‌کند

جمعه ۸ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۰:۰۵
مطالعه 2 دقیقه
کمپانی تازه تاسیس ایسلندی kúla، رابطی سخت‌افزاری برای دوربین‌های دیجیتال ساخته است که به کمک آن می‌توانید عکس‌ها و ویدئو‌های 3 بعدی خلق کنید. تصاویر 3 بعدی که بدین ترتیب حاصل می‌شوند (بعد از تبدیل با نرم‌افزار اختصاصی‌اش) بر روی تلویزیون‌های 3D یا هر دستگاه پخش 3 بعدی قابل دیدن هستند.
تبلیغات

همچنین امکان تبدیل آنها به  analgyph (نوع خاصی از عکس‌های 3D) وجود دارد. و اگر مایل باشید وانمود کنید که در دهه 70 میلادی بسر می‌برید، کافی است با زوج‌ عینک‌هایی که سابقا استفاده می‌شد آنها را نظاره کنید. سخت‌افزار اضافه شده به دوربین که deeper نام دارد، بر روی لنز یک دوربین SLR نصب می‌شود و یک جفت آینه به طرفین اضافه می‌کند که برای گرفتن عکس‌های دوگانه (به منظور ایجاد نتیجه‌ای 3 بعدی) بکار می‌روند. Kúla اذعان می‌کند که چیزی فراتر از تکنیک 3D را خلق کرده است زیرا فاصله‌ی بین آینه‌ها بیشتر از فاصله‌ی بین دو چشم است که مشخصا پرسپکتیو 3 بعدی عمیق‌تری را در پی خواهد داشت.

3D همچنان جایگاه نسبتا خوبی در فناوری دارد، اما درست در نقطه‌ی مقابل تکنولوژی صفحه‌های دو بعدی قرار گرفته که در تلفن‌ها، تبلت‌ها وساعت‌های هوشمندمان وجود دارد و ما دائما با اشتیاقی بی‌نظیر به آنها چشم می‌دوزیم. روند مقبولیت تلویزیون‌های 3D کند شده و تلفن‌های مجهز به صفحات 3D بعد از اینکه مشخص شد در بازار طرفدار چندانی ندارند، در یک چشم به‌هم زدن کنار گذاشته شدند. 

داستان کنسول‌های بازی کمی خوشحال‌کننده‌تر است، با مدیریتی که Nintendo برای در دست گرفتن بازار کنسول‌های دستی 3DS ژاپن در پیش گرفت، پیش‌بینی می‌شود در سال جاری فروشی بالغ بر 5 میلیون دستگاه داشته باشد. مشکلاتی در مواجهه با فناوری 3D وجود دارد. برای استفاده از این عملکرد، کاربر ملزم به تعویض دستگاهی می‌شود که ممکن است هنوز به پایان عمر مفیدش نرسیده باشد و کاملا سالم باشد. واقعیت این است که برای بسیاری از مردم، تماشای محتوای سه بعدی آنقدرها هم مهیج نیست که بخواهد انگیزه‌ی کافی برای ارتقاء دستگاه‌های موجود را فراهم کند. از این رو Kúla رویه‌ی افزودن عملکرد 3D به دستگاه‌های 2D موجود را در پیش گرفته که بسیار معقولانه به نظر می‌رسد.

هر چند باید منتظر ماند و دید که آیا اشتیاق به تولید محتوای 3 بعدی منجر به جمع آوری مبلغ 50,000 پوند، به منظور عرضه Deeper به بازار خواهد شد یا نه. این مبلغ طبق برآورد یک سایت crowdfunding (سرمایه گذاری مبتنی بر جمع‌آوری سرمایه مردمی یا سهامی عام ) در اروپای شمالی، برای عرضه‌ی deeper در نظر گرفته شده است. چنانچه این سرمایه فراهم شود، deeper بصورت پیش‌فرض برای تجهیز لنزهای 77 میلی‌متری مناسب خواهد بود، همچنین پیشنهاد adaptorهایی برای لنز‌های 52، 62، 67 و 72 میلی‌متری هم مطرح شده است. کم‌ترین قیمت توافقی برای deeper قیمت 59 پوند می‌باشد. Kúla امیدوار است که بتواند در ماه سپتامبر این محصول را به حامیان مالی عرضه کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات