کنسول دستی AyaNeo 2 با تراشه Ryzen 7 6800U برای رقابت با استیم دک معرفی شد

یک‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
کنسول دستی AyaNeo 2 که رقیبی برای استیم دک است با پردازنده‌ی Ryzen 7 6800U رونمایی شد. در این کنسول از CPU و GPU پرقدرت‌تری نسبت‌ به استیم دک استفاده شده است.
تبلیغات

تولیدکنندگان کنسول دستی AyaNeo به‌تازگی مدل جدید آن را با نام AyaNeo 2 رونمایی کرده‌اند که رقیبی برای استیم دک محسوب می‌شود. نسل جدید کنسول AyaNeo یک‌سری بهبودها نسبت‌ به نسل اول تجربه کرده و شاید مهم‌ترین تغییر اضافه شدن پردازنده‌ی شتاب‌یافته‌ی هشت هسته‌ای AMD Ryzen 7 6800U (خانواده‌ی Rembrandt) باشد که از واحد گرافیکی مبتنی‌بر معماری RDNA 2 استفاده می‌کند.

براساس آنچه Tom's Hardware می‌نویسد، AyaNeo 2 یکی از اولین کنسول‌های دستی دنیا است که برای پردازش‌های گرافیکی به معماری RDNA 2 ای ام دی اتکا می‌کند. کنسول دستی استیم دک شرکت Valve نیز مجهز به واحد گرافیکی RDNA 2 است.

کنسول دستی AyaNeo 2 رقیب استیم دک از نمای نزدیک

مدل اول AyaNeo از پردازنده‌ی Ryzen 5 4500U استفاده می‌کرد که در واحد CPU مبتنی‌بر معماری Zen 2 و در واحد GPU مبتنی‌بر معماری Vega بود. هر دو این معماری‌ها اکنون قدیمی‌ شده‌اند و قدرت پایین‌تری نسبت‌ به معماری‌های جدید AMD دارند.

تراشه‌ی Ryzen 7 6800U در کنسول AyaNeo 2 به دو هسته‌ی بیشتر مجهز است و برای واحد CPU از معماری بهینه‌ی +Zen 3 استفاده می‌کند. کنسول AyaNeo 2 با داشتن چنین پردازنده‌ای پتانسیل لازم برای قدرت‌نمایی دربرابر استیم دک را دارد. APU کنسول جدید AyaNeo نه‌تنها پردازنده‌ی مرکزی قوی‌تری دارد بلکه پردازنده‌ی گرافیکی آن سریع‌تر از استیم دک است و از تعداد هسته‌ی بیشتری استفاده می‌کند.

شرکت Valve برای تولید استیم دک از نوعی APU سفارشی با نام Aerith استفاده کرده که بر پایه‌ی معماری Van Gogh ساخته شده است. این تراشه‌ی شتاب‌یافته از چهار هسته‌ی Zen 2 با سرعت کلاک پایه‌ی ۲٫۴ گیگاهرتز و سرعت کلاک بوست ۳٫۵ گیگاهرتز استفاده می‌کند، بااین‌حال هسته‌های +Zen 3 در پردازنده‌ی کنسول AyaNeo 2 دارای سرعت کلاک پایه و بوست به‌ترتیب ۲٫۷ گیگاهرتز و ۴٫۷ گیگاهرتز هستند.

دکمه ها و گریپ کنسول دستی AyaNeo 2 رقیب استیم دک

اصلی‌ترین بهبود اعمال‌شده در AyaNeo 2 به واحد گرافیکی مجتمع Radeon 680M مربوط می‌شود که در تراشه‌ی Ryzen 7 6800U حضور دارد. Radeon 680M قدرتمندترین پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع AMD تا به امروز است. به گفته‌ی تیم قرمز، Radeon 680M قدرتی نسبتاً مشابه کارت‌های گرافیک پایین‌رده‌ی مجزای انویدیا مثل GTX 1650 Max-Q دارد و به‌همین‌دلیل، می‌تواند بسیاری از بازی‌های کامپیوتر را با وضوح 1080p اجرا کند.

Radeon 680M دارای ۱۲ واحد محاسباتی RDNA 2 با سرعت کلاک ۲٬۲۰۰ مگاهرتز است. واحد گرافیکی Aerith از هشت واحد محاسباتی RDNA 2 با سرعت کلاک حداکثر ۱٬۶۰۰ مگاهرتز استفاده می‌کند.

نمای جلو کنسول دستی AyaNeo 2 رقیب استیم دک

به‌غیر از سیستم-روی-چیپ، کنسول AyaNeo 2 یک‌سری تغییرات دیگر نیز نسبت‌ به نسل قبل تجربه کرده که شامل مواردی مثل پشتیبانی از رم LPDDR5-6400 و حافظه‌ی ذخیره‌سازی PCIe 4.0 SSD و درگاه USB 4.0 می‌شود. این یعنی AyaNeo 2 از جوانب دیگری نیز می‌تواند استیم دک را در بازار به چالش بکشد. فعلاً دیگر مشخصات مهم AyaNeo 2 نظیر ابعاد، نوع و وضوح صفحه‌نمایش اعلام نشده است.

کنسول دستی AyaNeo 2 از لحاظ طراحی ظاهری نیز تغییر کرده و برخلاف مدل قبل ظاهر جعبه‌مانند و دکمه‌‌های سبز و مشکی ندارد. این کنسول جدید از طراحی مدورتری استفاده می‌کند و گریپ‌های آن بسیار شبیه به استیم دک به نظر می‌رسند. ترکیب رنگی AyaNeo 2 به خاکستری و سفید تغییر کرده است.

فعلاً مشخص نشده کنسول AyaNeo 2 در چه تاریخی و با چه قیمتی روانه‌ی بازار می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات