از اپل واچ سری 8 چه انتظاراتی داریم؟

شنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۰
مطالعه 9 دقیقه
سری ۸ اپل واچ در جریان رویداد Far Out در شانزدهم شهریور به همراه ویژگی‌ها و قابلیت‌های جدید خود، از جمله حسگر دمای بدن و عمر باتری بیشتر، معرفی خواهد شد.
تبلیغات

این مطلب در تاریخ ۱۲ شهریور ۱۴۰۱ به‌روزرسانی شده است

تاکنون شایعات و اطلاعات مختلف بسیاری درباره‌ی نسل جدید ساعت هوشمند اپل در فضای مجازی منتشر شده و مشتاق هستیم بدانیم این محصول جذاب چه ویژگی‌هایی می‌تواند داشته باشد. نسل هفتم ساعت هوشمند اپل با ویژگی‌های مختلف خود بسیاری را تحت‌تأثیر قرار داد؛ اما این گجت بعضی از قابلیت‌های موردانتظارمان را ندارد. به‌همین‌دلیل، هنوز مواردی هستند که امیدواریم در سری جدید گجت‌های پوشیدنی کوپرتینویی‌ها مشاهده کنیم.

اپل واچ سری ۸ که انتظار می‌رود در رویداد ۷ سپتامبر (۱۶ شهریور) معرفی شود، می‌تواند چند ویژگی جذاب را به خانواده ساعت‌های هوشمند اپل اضافه کند؛ برای مثال حسگر دما که توانایی تشخیص تب و اطلاع‌رسانی آن به کاربر را دارد.

سری ۷ که اپل در سپتامبر گذشته در کنار آیفون ۱۳ رونمایی کرد، به جز صفحه‌نمایش بزرگ‌تر، شارژ سریع‌تر و دوام بهتر، به‌روزرسانی قابل توجهی دریافت نکرده بود. سری ۸ استاندارد نیز، به غیر از سنسور دمای مورد انتظار، احتمالاً همین مسیر را دنبال می‌کند. طبق اطلاعاتی که تاکنون فاش‌شده به نظر می‌رسد سخت افزار سری ۸ به‌طور کلی مشابه سخت افزار سری ۷ باشد.

زمانی که اپل ساعت هوشمند بعدی خود را معرفی کرد، می‌توانیم آن را بهتر و دقیق‌تر بررسی کنیم. انتظار می‌رود این شرکت به‌زودی سری ۸، نسخه پرو سری ۸ و اپل واچ SE جدید را در کنار آیفون ۱۴ و ایرپاد پرو ۲ معرفی کند.

شایعات منتشر‌شده درباره اپل واچ ۸

با‌این‌حال،‌ هنوز کنجکاو هستیم که ببینیم چه چیزی در پیش‌ روی خط‌تولید اپل واچ وجود دارد. این محصول می‌تواند تأثیر زیادی بر ساعت‌های هوشمند دنیای فناوری بگذارد؛ بنابرین، ارزش دارد که شایعات منتشر‌شده درباره‌ی اپل واچ ۸ و حتی سیستم‌عامل آن را بررسی کنیم.

طراحی

ظاهر اپل واچ از زمان عرضه‌ی اولین مدل در سال ۲۰۱۶، تقریباً بدون تغییر باقی مانده است؛ اما در نسل هفتم شاهد تغییراتی بودیم تا نمایشگر بزرگ‌تر روی شاسی منحنی‌شکل جای بگیرد. پیش‌تر گفته می‌شد، اگر اپل واچ ۸ به‌روزرسانی‌ای دریافت کند،‌ می‌تواند زبان طراحی آیفون‌های جدید با لبه‌های صاف را به دنیای ساعت‌های هوشمند این شرکت بیاورد.

چندین ماه پیش، یکی از افشاگران معروف دنیای فناوری به نام جان پراسر اوایل سال جاری چندین رندر در فضای مجازی به‌اشتراک گذاشت که اپل واچ‌هایی با اضلاع تخت را نشان می‌دادند. وی گفته بود که این طراحی لزوما برای نسل هفتم نیست و می‌تواند روی نسل‌های آینده اپل واچ دیده شود. پیش از معرفی اپل واچ ۷، مجموعه دیگری از تصاویر منتشر شدند که طراحی مجدد لبه‌های مسطح را نشان می‌دادند. رندرهای CAD فاش‌شده طراحی کاملاً مسطح را در تمام بخش‌های ساعت هوشمند اپل نشان می‌دادند.

رندر اپل واچ ۸

درحالی‌که شایعات مبنی بر اینکه اپل واچ جدید دارای طراحی لبه‌های مسطح خواهد بود همچنان ادامه دارد، افشاگری‌های اخیر نشان می‌دهند که این اتفاق نمی‌افتد. حتی مدل جدید «پرو» که قرار است طراحی جدیدی داشته باشد، احتمالاً لبه‌های گردی را که صاحبان اپل واچ از قبل با آن آشنا هستند حفظ می‌کند. حتی مارک گورمن، افشاگر باتجربه بلومبرگ، نیز این مسئله را تأیید کرده است. وی در خبرنامه‌ی PowerOn خود می‌نویسد که بزرگ‌ترین تغییراتی که در این محصول شاهد آن خواهیم بود، فیزیکی هستند. وی اطلاعاتی درمورد این محصول ارائه کرد:

طبق اطلاعاتی که به‌دست من رسیده است، مدل رده‌بالای اپل واچ سری ۸، کمی بزرگ‌تر از مدل استاندارد آن خواهد بود، به‌طوری‌که فقط برای بخشی از مشتریان جذاب به‌نظر خواهد رسید. صفحه‌نمایش این مدل هفت درصد بزرگ‌تر خواهد بود و ظاهری جدید ارائه خواهد کرد. از سال ۲۰۱۸ تاکنون، این اولین‌ بار است که اپل قصد دارد ساعت هوشمند خود را با طراحی جدید ارائه دهد. سبک به‌روز‌شده‌ی اپل واچ بعدی، تکامل ظاهر مستطیل‌شکل فعلی آن خواهد بود. این محصول همچنین از لبه‌های صاف که در شایعات به آن‌ اشاره شده است، بهره نخواهد برد. جنس بدنه‌ی سری ۸ ساعت‌های هوشمند این شرکت از تیتانیوم بادوام‌تر است که به افزایش استحکام آن کمک می‌کند.

از سوی دیگر، بعضی شایعات به احتمال اضافه شدن اندازه‌ی جدیدی به سری ۸ اپل واچ اشاره می‌کنند. براساس پست‌هایی که توسط راس یانگ، تحلیلگر صفحه‌نمایش در توییتر منتشر شده، ممکن است شاهد این نسخه در سال جاری باشیم. بااین‌حال، این احتمال وجود دارد که اندازه‌ی نمایشگر جدید در انحصار اپل واچ پرو باشد.

ویژگی‌های مربوط به حوزه سلامتی

سال‌ها پیش از همه‌گیری کرونا، اپل در سر داشت قابلیت‌های مختلفی در حوزه‌ی بررسی سلامت به ساعت‌های هوشمند خود اضافه کند. حتی تیم کوک، مدیر عامل شرکت، ادعا می‌کند ویژگی‌های مربوط به سلامتی «بزرگ‌ترین کمک اپل به بشر» هستند. حال ممکن است کوپرتینویی‌ها با افزودن سنسور دما به اپل واچ سری ۸ این جاه‌طلبی‌ها را تقویت کنند.

به گفته‌ی مارک گورمن، واچ سری ۸ می‌تواند نسخه بهبودیافته‌ای از ویژگی تشخیص فیبریلاسیون دهلیزی را ارائه دهد که می‌تواند تعداد دفعات ابتلا به این نارسایی را در یک دوره مشخص محاسبه کند. این ویژگی با نام «afib barden detection»، ممکن است در نسخه بعدی سیستم عامل ساعت هوشمند اپل watchOS 9 که در ماه ژوئن (حدود ۲ ماه دیگر) در جریان کنفرانس توسعه‌دهندگان در سراسر جهان معرفی خواهد شد، رونمایی شود.

همچنین براساس بعضی گزارش‌ها، اپل در حال کار روی سنسور دمای پوستی است که در Fitbit Sense یافت می‌شود. در گزارش وال‌استریت ژورنال، سال ۲۰۲۲ به‌عنوان زمانی برای رسیدن به این قابلیت هدف‌گذاری شده است. هرچند استفاده از آن در ساعت‌های هوشمند نیازمند سخت‌افزار جدیدی است که توانایی نظارت بر دمای بدن را دارد.

رندر اپل واچ سری ۸

ویژگی سنجش دما می‌تواند ابزارهای برنامه‌ریزی باروری جدیدی را به ساعت هوشمند اپل بیاورد. گزارش اخیر بلومبرگ نشان می‌دهد که سری ۸ ممکن است قادر به تشخیص تب باشد. اما این بدان معنا نیست که می‌توان از آن انتظار داشت مانند دماسنج دمای دقیق بدن را به کاربر بگوید.

همچنین گفته می‌شود چندین ویژگی سلامتی دیگر نیز وجود دارند که احتمالاً به نسل‌های بعدی اپل واچ اضافه می‌شوند که از آن‌ها می‌توان به نظارت بر گلوکز و کاهش سطح اکسیژن خون، بررسی فشار خون و تشخیص آپنه خواب اشاره کرد. البته باید اعتراف کرد به نظر نمی‌رسد تا سال ۲۰۲۴ شاهد اضافه شدن بعضی از آن‌ها به ساعت‌های هوشمند اپل باشیم.

احتمالاً قابلیت بررسی فشار خون از حسگرهایی کمک می‌گیرد که توانایی اندازه‌گیری سرعت موجی که ضربان قلب ازطریق شریان‌های فرد ارسال می‌کند را دارند. سامسونگ قبلاً ویژگی فشار خون مشابهی را در گلکسی واچ ۴ تعبیه کرده بود که در برخی کشورها و مناطق مانند کره جنوبی و اروپا، مکان‌هایی که تأییدیه نظارتی دریافت کرد، دردسترس است.

البته باید اشاره کرد که بعضی شایعات حاکی از آن هستند که اپل واچ سری ۸ هیچ حسگر جدیدی دریافت نخواهد کرد و این محصول با تغییرات فیزیکی دیگری دردسترس قرار خواهد گرفت. تنها روز رونمایی این محصول می‌توان متوجه شد چه ویژگی‌هایی به آن اضافه شده‌اند.

عملکرد

اطلاعات فاش‌شده ادعا می‌کنند که اپل قصد ندارد تغییرات اساسی در عملکرد سری ۸ ایجاد کند. پردازنده سری ۸ دارای مشخصاتی مشابه با تراشه سری ۷ است که در حال حاضر شباهت‌های زیادی با تراشه سری 6 دارد. به نظر می‌رسد اپل قصد دارد به ساعت‌ هوشمند سال آینده‌ی خود پردازنده‌ی قدرتمندتری اضافه کند.

این که اپل تصمیم گرفته پردازنده‌های تقریباً یکسانی در سه نسل از ساعت‌های هوشمند خود استفاده کند مسئله‌ی مهمی است. درعوض، به نظر می‌رسد این شرکت روی اضافه کردن قابلیت‌های بیشتر در حوزه‌ی سلامتی و ویژگی‌های نرم‌افزاری جدید به اپل واچ سری ۸ تمرکز دارد.

عمر باتری

اکنون چندین سال است که عمری باتری اپل واچ ۱۸ ساعت ‌رتبه‌بندی شده است. درحالی‌که شرکت سازنده قابلیت‌های متعددی را در چند سال اخیر به محصولش اضافه کرده، هنوز‌هم باید هر شب ساعت هوشمند اپل را به شارژ زد. اما شاید این مسئله در اپل واچ سری ۸ تغییر کند.

البته باید گفت که هر سال به چنین اتفاقی امیدواریم؛ اما اپل این کار را انجام نمی‌دهد. حتی شایعات متعددی درباره‌ی افزایش عمر باتری اپل واچ ۷ نیز منتشر شده بود؛ اما در‌نهایت این اتفاق رخ نداد. شاید اپل واچ ۸ مدلی باشد که سرانجام اپل را وادار کند از باتری بزرگ‌تری استفاده کند.

رندر منتسب به اپل واچ سری ۸

ازآنجاکه انتظار می‌رود سری ۸ دارای پردازنده‌ای مشابه با سری ۷ باشد، شاید عمر باتری نیز ثابت بماند. اما سری ۸ ممکن است به‌روزرسانی متفاوتی با هدف افزایش عمر باتری دریافت کند، حالت جدید کم مصرف.

بلومبرگ قبلا گزارش داده بود که WatchOS 9 دارای حالت کم مصرف جدیدی است که به ساعت اجازه می‌دهد اپ‌ها و ویژگی‌های خاصی را اجرا و در عین حال عمر باتری را حفظ کند. این ویژگی در آخرین به‌روزرسانی نرم‌افزار اپل قرار نداشت، اما گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد که می‌تواند به‌عنوان قابلیتی انحصاری برای نسل بعدی اپل واچ معرفی شود.

دیگر قابلیت‌ها

همچنین صحبت از قابلیت اتصال ماهواره‌ای نیز وجود دارد که ظاهراً در سری آیفون ۱۴ هم گنجانده خواهد شد. قابلیت‌های ماهواره‌ای به دستگاه‌های جدید اپل این امکان را می‌دهد که در شرایطی که پوشش آنتن موبایل وجود ندارد، پیام‌های کوتاه و هشدارهای SOS را ازطریق شبکه‌های ماهواره‌ای به اولین پاسخ دهندگان ارسال کنند. البته بعضی منابع ادعا می‌کنند این ویژگی به اپل واچ پرو که همراه با سری ۸ رونمایی می‌شود، محدود خواهد بود.

سیستم یادشده به کاربران امکان می‌دهد در ناحیه‌های دور افتاده که دسترسی به سرویس سلولار ندارند پیام‌های اضطراری ارسال کنند. آن‌طور که مارک گارمن (افشاگر مورد احترام بلومبرگ) ادعا می‌کند، اپل احتمالاً سیستم ارتباط ماهواره‌ای را در ساعت جدید اپل واچ پرو نیز ارائه می‌دهد.

اپل واچ سری ۸ ممکن است با واچ‌فیس‌های جدید، انواع تمرینات و همچنین معیارهای قابل‌سنجش بیشتر مرتبط با دویدن عرضه شود.

رندر اپل واچ سری ۸ در دو رنگ بنفش و سبز

با وجود اینکه اپل واچ 7 نسبت به نسل پیشین آنقدرها هم ارتقا پیدا نکرده بود، اما اپل ۳۰ درصد از کل فروش ساعت‌های هوشمند را در سال ۲۰۲۱ به خود اختصاص داد؛ بنابراین می‌توان انتظار داشت که ویژگی‌های جدید و احتمالاً طراحی کمی به‌روزشده، می‌تواند ساعت‌های سری ۸ را به بهترین نوع خود تبدیل کرده و عنوان بهترین ساعت هوشمند ۲۰۲۲ را به‌راحتی کسب کند.

قیمت احتمالی

هنوز قیمت اپل واچ سری ۸ مانند رازی باقی مانده و شاید مجبور باشیم برای فهمیدن آن تا روز معرفی منتظر بمانیم. اما می‌توان حدس زد که قیمت اولیه این محصول احتمالاً ۳۹۹ دلار باشد. هیچ شایعه‌ای مبنی بر تغییر قیمت اپل واچ 8 نشنیده‌ایم، به این معنی که احتمالاً حداقل یکی از جنبه‌های این محصول با نسل پیشینش یکسان است. قیمت اپل واچ سری ۷ از ۳۹۹ دلار شروع می‌شود.

می‌توان با ۳۹۹ دلار، اپل واچ ۷ (اندازه ۴۱ میلی‌متری) دارای GPS را خریداری کرد. قیمت نسخه‌ی ۴۵ میلی‌متری این محصول تا ۴۲۹ دلار افزایش می‌یابد. برای داشتن ساعت هوشمندی که توانایی پشتیبانی از شبکه تلفن همراه را نیز دارد، قیمت به ترتیب به ۴۹۹ و ۵۲۹ دلار می‌رسد. همچنین قیمت‌ها براساس متریال ساعت هوشمند نیز تغییر می‌کنند.

درنهایت باید گفت این بدان معنا است که احتمالاً قیمت اپل واچ 8 براساس متریال، گزینه‌های اتصال و اندازه متفاوت خواهد بود.

در‌نهایت نیز باید گفت که هنوز تا معرفی این محصول زمان باقی مانده است و شاید شایعات بیشتری درباره‌ی اپل واچ ۸ منتشر شود.

شما همراهان زومیت دوست دارید ساعت هوشمند بعدی اپل چه قابلیت‌هایی داشته باشد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات