قلاده‌های نوین پیامکی، گوسفندان را از حمله گرگ‌های گرسنه در امان نگه می‌دارد

سه‌شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۸:۳۴
مطالعه 2 دقیقه
فناوری به داد گوسفندان رسیده و قصد دارد آن‌ها را از حمله‌ی گرگ با خبر کند.
تبلیغات

گرگ بودن هم مشکلات خاص خود را دارد، هیچ فروشگاه زنجیره‌ای و یا کارت اعتباری برای خرید در کار نیست! پس گاه و بیگاه مجبورید برای سیر کردن شکم خود به گله بزنید و گوسفند چاق و چله‌ای را به دندان بگیرید و نوش جان کنید. اما، فناوری قرار است کار را قدری سخت کند! پس گرگ‌ها قبل از اینکه سگ گله و چوپان دنبالشان بیافتند باید با احتیاط بیشتری عمل کنند.

اخیراً یکی از محققان بیولوژیست سوئیسی موفق به ابداع سامانه‌ی پیامکی ویژه‌ای شده که بر روی قلاده‌ی خاصی که به گردن گوسفندان آویزان می‌شود، سوار شده و با کنترل مرتب میزان ضربان قلب آن‌ها تشخیص می‌دهد که حیوان زبان بسته در چه وضعیتی است. در صورتی که نرخ ضربان قلب به ناگاه با تغییر یکباره‌ای مواجه شود، پیامکی به تلفن همراه چوپان ارسال شده و وی از این موضوع مطلع می‌گردد.

تاکنون این تجهیزات پیشرفته بر روی ۱۲ گوسفند بخت برگشته نصب و با سگ‌های گرگی مورد آزمایش قرار گرفته‌اند. در این آزمون مشخص شد زمانیکه این چهارپایان علف خوار با استرس مواجه می‌شوند، میزان ضربان قلبشان به شدت افزایش پیدا می‌کند.

بنا به گزارش سایت Phys.org نمونه اولیه این قلاده تا پاییز امسال آماده خواهد شد و قرار است مراحل آزمایشی آن در سال ۲۰۱۳ دنبال شود. این دستگاه که ماحصل تلاش‌های ژان - مارک لاندری از موسسه تحقیقاتی کورا است در کنار ارسال پیامک، آژیر ویژه‌ای را به صدا در آورده و حتی قادر است مواد شیمیایی دور کننده‌ای را در هوا اسپری کنید تا گرگ‌ها از صرافت خوردن گوسفند بیچاره بیافتند.

جالب اینکه جرقه اولیه این طرح تحقیقاتی از آنجا شروع شده که چهارپایان اهلی چون گوسفندان در کشور سوئیس به شدت در خطر حملات گرگ‌ها هستند. این محققان می‌کوشند تا کارآمدی فناوری‌های نو در این عرصه را به کشاورزان به اثبات برسانند. این محصول می‌تواند بالاخص برای گله‌های بسیار کوچک و کشاورزانی که استطاعت مالی خریداری سگ‌های گله را ندارند، مفید فایده باشد.

شایان ذکر است گوسفندان نخستین چهارپایان مزرعه نبودند که فناوری‌های روز بر روی آن‌ها آزمایش شده است. چندین سال پیش در تحقیقی به گاوهای شیرده تگ های RFID نصب شد تا تحرکات آن‌ها، میزان تغذیه و خواب جانور به خوبی مورد مطالعه قرار گیرد.

گاو و گوسفندان در کنار گربه‌هایی که دارای پاهای رباتیک هستند تنها نمونه‌هایی از حضور جدی علوم نوین در عرصه‌هایی است که هرگز به فکر آدمی خطور نمی‌کرد. به نظر شما گام بعدی در این رابطه چه می‌تواند باشد؟ آیا دوست دارید قطعه‌ای الکتریکی برروی بدن فرزندانتان کار گذاشته شود تا از رفت و آمد آن‌ها بین مدرسه و منزل اطمینان حاصل کنید!؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات