Kokoon، هدفونی هوشمند برای بهبود کیفیت خواب شما

شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۳
مطالعه 3 دقیقه
کمپین کیک استارتر هدفون Kokoon که توسط تیم آنتوس و همکارانش راه اندازه شده استقصد دارد هدفونی را بسازد که در آن علاوه بر پخش موسیقی روند خواب کاربر نیز تحت نظارت قرار می‌‌گیرد. این کمپین در طی چند روز توانست به هدف ۱۰۰٫۰۰۰ دلاری خود برسد و اکنون میزان سرمایه‌گذاری جذب شده برای آن از ۶۰۰٫۰۰۰ دلار نیز گذشته است.
تبلیغات

این تیم تا پیش از ارائه ی این ابزار بر روی کیک استارتر انتظار چنین استقبال شدیدی را نداشتند و از این استقبال چشمگیر شگفت زده شده اند به همین دلیل تصمیم گرفته اند که مدت زمان این کمپین را تا ۶۰ روز افزایش دهند. بنابراین با مدت زمان یک ماهه ی باقی مانده این تیم در حال بهبود و تقویت محصول خود Kokoon هستند.

اما از این محصول چه انتظاراتی باید داشته باشیم؟ اگرچه Kokoon به عنوان یک ابزار نظارت بر خواب قدری عجیب و غریب به نظر می‌‌آید ولی می‌‌تواند از راه‌‌هایی که انتظارش را ندارید به شما در بهبود کیفیت خوابتان کمک کند. این تیم هم اکنون در حال کار بر روی بهبود این ابزار برای کمک به شما در زمان بیداری است ضمن اینکه می‌‌خواهد این ابزار را به ابزاری تقویتی برای حافظه و یادگیری در طی خواب تبدیل کند.

حسگر الکتروانسفالوگرافی که درون این هدست قرار گرفته است، امواج مغزی شما را دنبال می‌‌کند و می‌‌تواند همچون الگوهای خوابتان میزان تمرکز شما را نیز به دقت اندازه گیری کند. با پوشیدن این ابزار در طول روز برای مثال در حین مطالعه، Kokoon زمان‌‌هایی را که حواس شما پرت می‌‌شود شناسایی می‌‌کند تا از میزان ساعت مفید کاری خود مطلع شوید. این تیم هم اکنون در حال توسعه روش‌‌هایی هستند که هرگاه لازم باشد با پخش قطعات موسیقی که می‌‌توانند مغز شما را تحریک کنند بدون اینکه نیازی به خوردن مواد محرکی همچون چای یا قهوه داشته باشید مجددا حس سرحالی و شادابی کنید. به نظر من که ایده ی جالب و جذابی است فقط باید دید این ایده تا چه اندازه می‌‌تواند کارایی داشته باشد؟

اگر هیجان زده شده اید احتمالا از ایده‌‌های جذاب بعدی بیشتر به وجد خواهید آمد. برمی گردیم به خواب، این تیم هم اکنون در حال بررسی برخی از تازه ترین مطالعات علمی است که در آن از صداهای پخش شده در طول فاز عمیق خواب برای تثبیت و یادآوری حافظه بهره گرفته شده بود. البته باید توجه داشت که این مطالعات هنوز کم شمارند و روز‌‌های اولیه ی پیشرفت خود را سپری می‌‌کنند اما در آن نشان داده شده است زمانی که امواج مغزی به کندترین حالت خود در خوب می‌‌رسند با پخش صدای مشخصی می‌‌توان حافظه را بهبود داد. این پدیده می‌‌تواند برای کسانی که حافظه ی خوبی ندارند، بسیار امیدوار کننده باشد.

بهره گیری از الکتروانسفالوگرافی (برق نگاری مغزی) به Kokoon این اجازه را می‌‌دهد که عملکرد مغز را به طور دقیق در طی خواب بررسی کند. به طور مثال می‌‌تواند صدای موسیقی پخش شده را پس از به خواب رفتن شما کاهش دهد تا خوابی آسوده تر را تجربه کنید یا حتی صداها را در صورتی که شما را ناراحت می‌‌کند قطع کند. البته اگر عادت دارید به پهلو بخوابید گوش داشتن هدفون چندان لذت بخش نخواهد بود با این همه آقای آنتوس اطمینان می‌‌دهد که برای این دسته از کاربران هدست‌‌ها به شکلی کاملا مخصوص طراحی خواهند شد. در این هدفون همچنین از طراحی کاملا ارگونومیک با استفاده از موادی کاملا تنفس پذیر (برای جلوگیری از عرق کردن) و گوشی داخلی بسیار نرم استفاده شده است تا کاربر در حین خواب به هیچ وجه احساس ناراحتی نکند.

اگرچه هدفونی که اکنون نمایش داده می‌‌شود تنها یک نمونه ی اولیه است ولی طراحی نهایی نیز بسیار مشابه همین طراحی خواهد بود و به احتمال زیاد این هدفون تا سال آینده به دست سفارش دهندگان وخریداران خواهد رسید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات