۵۰ گجت تأثیرگذار تاریخ (بخش آخر)

پنج‌شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
در طول تاریخ گجت‌های مختلفی به بازار عرضه شده‌اند. برخی از آن‌ها تأثیرات زیادی در بازار داشته‌اند به طوری که باعث ساخت دستگاه‌هایی پیشرفته‌تر شده‌اند یا موجب شده‌اند که ایده‌هایی در زمینه ساخت ابزارهای جدید شکل بگیرد. در چهار مقاله قبلی، با تعدادی از این گجت‌ها آشنا شده‌ایم. در این مقاله، ۹ گجت برتر تاریخ را معرفی خواهیم کرد. در ادامه با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

در رابطه با وسایلی که نمی‌توانید بدون آن‌ها زندگی کنید، فکر کنید. گوشی هوشمندی که همواره با آن سر‌ و کار دارید، دوربینی که در تمام مسافرت‌ها همراه شما است، تلویزیونی که مانند دروازه‌ای برای تماشا و بازی عمل می‌کند. همگی این‌ها مدیون یکی از مدل‌های اولیه هستند که مسیر تکنولوژی مربوط به آن‌ها را مشخص کرده است.

در این فهرست، با ۵۰ وسیله تأثیر‌گذار تاریخ تکنولوژی آشنا خواهیم شد.

بعضی از آن‌ها مانند واکمن سونی، اولین نمونه خود بودند. برخی از آن‌ها مانند آیپاد ایده‌های موجود را به مسیر اصلی هدایت کردند. بعضی نیز از لحاظ تجاری با شکست روبرو شدند اما در بخش خود تأثیر‌گذار بوده‌اند و تعدادی از آن‌ها در بخش‌های نا‌شناخته و جدیدی فعالیت خود را آغاز کرده‌اند (مانند Oculus Rift).

 فهرست این گجت‌ها بر اساس تأثیر آن‌ها توسط تحلیلگران، نویسندگان و ویرایشگران بخش تکنولوژی و کسب و کار وب‌سایت Time رده‌بندی و بررسی شده‌اند.

در مقالات قبلی با گجت‌هایی مانند کنسول آتاری، اسکوتر برقی، آیپد اپل و چندین گجت دیگر آشنا شدیم. در این مقاله ۹ گجت برتر این فهرست را معرفی می‌کنیم.

۹- Apple iPod

50 influential gadgets

پخش‌کننده‌های ام‌پی‌تری قبل از آیپاد هم وجود داشتند اما آیپاد اپل بود که بسیاری از طرفداران موسیقی را قانع کرد که سی‌دی پلیر‌های خود را کنار بگذارند. بازار آیتونز تبدیل به بزرگ‌ترین بازار موسیقی دنیا شد و همچنین بازار موسیقی‌های غیر‌مجاز و بدون حق کپی‌رایت نیز داغ‌تر شد زیرا می‌شد هزاران آهنگ را با خود جابجا کرد. اهمیت آیپاد بیش از این است که تنها مربوط به موسیقی باشد. این وسیله یک نسل کامل از وسایل با کاربری ساده اپل بود و بازاریابی موفقی داشت. کاربران آیپاد سپس مک‌بوک، آیفون و آیپد‌های اپل را خریداری و کمک کردند تا اپل تبدیل به بزرگ‌ترین و با‌ارزش‌ترین کمپانی دنیا شود.

۸- Kodak Brownie Camera

50 influential gadgets

این دوربین برای کودکان بازاریابی شد، توسط سربازان جا‌به‌جا شد و برای همه افراد، قیمت مناسبی داشت. این دوربین کوچک با روکش چرم قهوه‌ای رنگ، واژه عکس فوری را از طریق استفاده ساده و قیمت مناسب، معنی کرد. این دستگاه با قیمت ۱ دلاری (و فیلم‌های ارزان قیمت) در فوریه سال ۱۹۰۰ معرفی شد و دوربین‌ها را از وسایلی که نیاز به سه‌پایه دارند به وسایلی تبدیل کرد که همه می‌توانستند از آن استفاده کنند. کداک، از فروش فیلم‌های این دوربین، میلیون‌ها دلار سود کسب کرد. همچنین این دوربین به افراد کمک کرد که لحظه‌های به یاد ماندنی خود را ثبت کنند.

۷- Regency TR-1 Transistor Radio

50 influential gadgets

رادیو جیبی Regency اولین دستگاهی بود که توسط ترانزیستور‌ها تغذیه می‌شد و آغازگر عصر تکنولوژی‌های قدرتمند در ابعاد کوچک بود. این دستگاه که بعد از جنگ جهانی دوم عرضه شد، یک رادیو قابل حمل با ابعاد ۳ در ۵ اینچ (حدود ۸ در ۱۳ سانتی‌متر) بود که توسط باتری تغذیه می‌شد و برچسب قیمتی ۴۹.۹۵ دلاری داشت. این دستگاه بر اساس تکنولوژی توسعه داده شده توسط شرکت Bell Labs ساخته شده بود. سیگنال‌های این رادیو توسط ترانزیستور تقویت می‌شدند و طراحی این رادیو نیز زیبا بود. این دستگاه بعد از عرضه در سال ۱۹۵۴، تبدیل به وسیله‌ای شد که برای هر تفریح و مسافرتی لازم بود. با وجود انقلابی بودن این تکنولوژی، Regency تأثیرات دیگری نیز در صنعت تکنولوژی دنیا داشت.

۶- Victrola Record Player

50 influential gadgets

اگرچه دستگاه‌های گرامافون در سال ۱۸۷۷ اختراع شدند اما دستگاه Victrola مربوط به کمپانی ماشین سخنگوی ویکتور، برای اولین‌بار این دستگاه‌ها را وارد خانه مردم کرد. دستگاه تقویت‌کننده صدای این گرامافون در محفظه‌ای چوبی مخفی شده بود و ظاهر زیبایی را به این وسیله داده بود. در آن زمان موسیقی‌های کلاسیک و آواز‌های اپرا، محبوب‌ترین موسیقی‌ها بودند. نهایتاً کمپانی ماشین سخنگوی ویکتور، توسط شرکت RCA خریداری شد. در سال‌های بعد، RCA تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان رادیو و تلویزیون شد.

۵- IBM Model 5150

50 influential gadgets

به نظر شما، بازار کامپیوتر‌های امروز دنیا بدون کامپیوتر‌های شخصی IBM چگونه بود؟ قبل از ورود مدل ۵۱۵۰ در سال ۱۹۸۱، کامپیوتر‌های شخصی در بازار وجود داشت. اما فروش این دستگاه بسیار موفق بود. البته عرضه همزمان سیستم عامل DOS توسط Big Blue روی کامپیوتر‌‌های دیگر ، تأثیرگذار‌تر از عرضه کامپیوتر شخصی ۵۱۵۰ بود. در نهایت سیستم‌های سازگار با IBM عرضه شدند که پیشرو تمامی کامپیوتر‌های امروزی به جز کامپیوتر‌های شرکت اپل هستند.

۴- Sony Walkman

50 influential gadgets

واکمن سونی اولین دستگاه پخش موسیقی بود که ویژگی‌های قابل حمل بودن، سادگی و قیمت مناسب را با یکدیگر تلفیق کرد. واکمن، نوار‌های کاست کوچک‌تری داشت و با توجه به ابعاد کوچک، در کیف و جیب، جا می‌شد. این وسیله با داشتن هدفون، در هر مکانی قابل استفاده بود. این وسیله با استفاده از باتری، به کاربر اجازه استفاده بدون نیاز به پریز برق را می‌داد. در نهایت بیش از ۲۰۰ میلیون عدد واکمن توسط سونی به فروش رسید و سپس دستگاه‌های سی‌دی پلیر و آیپاد عرضه شدند.

۳- Apple Macintosh

50 influential gadgets

" آیا Big Blue بر صنعت کامپیوتر تسلط دارد؟ بر تمام عصر اطلاعات؟ آیا نظر جورج اورول در رابطه با سال ۱۹۸۴ صحیح است؟" استیو جابر با این کلمات، مکینتاش را معرفی کرد. با توجه به رابط کاربری گرافیکی، ماوس با قابلیت استفاده آسان و ظاهر کلی دوستانه، مکینتاش، امید کمپانی اپل برای رقابت با IBM بود. هزینه بالا و سیستم عامل موفق ویندوز مایکروسافت باعث شدند تا مک همواره در رده دوم قرار بگیرد. اما مکینتاش، برای همیشه روش ارتباط کاربران با کامپیوتر را تغییر داد.

۲- Sony Trinitron

50 influential gadgets

ادوارد مارو ژورنالیست مشهور، گفته بود که "تلویزیون چیزی نیست به جز سیم و نور در یک جعبه". تلویزیون ترینیترون سونی در سال ۱۹۶۸ به عنوان یکی از اولین تلویزیون‌های رنگی عرضه شد. این دستگاه اولین تلویزیونی است که جایزه امی را برد و طی ۱۵ سال بیش از ۱۰۰ میلیون عدد از آن فروخته شد.

۱- Apple iPhone

50 influential gadgets

اپل با عرضه آیفون در سال ۲۰۰۷، اولین شرکتی بود که موفق شد کامپیوتر‌های قدرتمند را در جیب افراد جای دهد. گوشی‌های هوشمند قبل از آیفون نیز وجود داشتند اما به زیبایی و با قابلیت‌های آیفون نبودند. این دستگاه با بدنه تخت و قرار‌گیری دکمه‌ها درون صفحه نمایش جایگزین گوشی‌ها با کیبورد جدا و دکمه‌های فیزیکی شد. البته چیزی که باعث شد آیفون با بقیه گوشی‌ها تفاوت داشته باشد، نرم‌افزار و بازار برنامه‌های آن بود. آیفون بازار‌های موبایلی را محبوب کرد و نحوه ارتباط، بازی، خرید، کار و تکمیل برنامه‌های روزمره را برای همیشه تغییر داد. آیفون عضو خانواده‌ای از محصولات بسیار موفق است. این دستگاه روش ارتباط ما با اطلاعات و کامپیوتر را تغییر داد و اثرات آن تا چند دهه آینده نیز مشهود خواهد بود.

در این مقالات با گجت‌های مهمی مانند کنسول‌های بازی، گوشی‌های هوشمند و وسایلی که در نهایت منجر به تولید آن‌ها شدند، تلویزیون و رادیو و وسایل تأثیرگذار دیگر در صنعت تکنولوژی آشنا شدیم. مسلماً همواره دستگاه‌های جدیدی ساخته می‌شوند که می‌توانند جزو تأثیر‌گذار‌ترین وسایل تاریخ لقب بگیرند.

نظر شما در این رابطه چیست؟ آیا تا‌کنون با این دستگاه‌ها کار کرده‌اید؟ آیا از ابزارهایی استفاده کرده‌اید که از این ایده‌های اولیه تأثیر گرفته باشند؟ به عقیده شما، گجت تأثیر‌گذار بعدی در صنعت تکنولوژی، چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات