تولید انرژی الکتریکی با کمک فرآیند فتوسنتز در گیاهان

جمعه ۶ تیر ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
با گسترش آلودگی‌های زیست محیطی، ایده‌های مختلفی پیرامون آزمودن راه‌های مختلف برای تولید و استفاده از انرژی‌های پاک مطرح می‌شود؛ به طوری که هر روز شاهد نوآوری و ابداعاتی جدید در این زمینه هستیم. اکنون به سراغ طرح مفهومی جالب‌توجهی می‌رویم که گیاهان را نیز در روند تولید انرژی به کمک گرفته است. در ادامه ما را همراهی کنید.
تبلیغات

تا کنون اندیشیده‌اید چه می‌شد اگر نیروی مورد نیاز برای روشن‌کردن چراغ یا لپ‌تاپ شما توسط گیاهان تأمین می‌شد؟ طرحی که هم اکنون به آن اشاره می‌کنیم سعی در به مرحله‌ی عمل در آوردن این ایده داشته است. میز خزه (Moss table)، یک طرح ابتکاری در زمینه مبلمان است که ثابت کرده می‌توان در آینده از پتانسیل نهفته در فناوری زیست- نور- انرژی یا "Bio- Photo- Voltaic" ، برای تولید انرژی الکتریکی استفاده کرد. در این فناوری که به صورت اختصاری«BPV» نامیده می‌شود، سعی شده انرژی را که به طور معمول در طی فرآیند فتوسنتز به هدر می‌رود، احیاء نموده و به صورت کاربردی مورد استفاده قرار داد. در اصل در این میز، انرژی الکتریکی توسط الکترون‌های به دام افتاده در الیاف رسانایی که در میز تعبیه شده، تولید می‌شود.

1-Biophotovoltaics-Moss-Planter-Table-1-537x408

گلدان‌های خزه در این میز، همانند دستگاه‌های زیست- الکتروشیمیایی وارد عمل می‌شوند؛ یعنی با استفاده از اشکال زیستی همچون جلبک‌ها، سیانوباکتری‌ها و گیاهان آوندی، انرژی شیمیایی را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کنند. البته همان گونه که پیش‌تر اشاره کردیم، این میز هنوز در مرحله مفهومی قرار دارد؛ اما تا بدین‌جا موفق شده انرژی الکتریکی کافی برای دستگاه‌های کوچکی همچون ساعت‌های دیجیتال را فراهم کند. دانشمندان پیش‌بینی می‌کنند در آینده با استفاده از این فناوری قادر خواهند بود انرژی مورد نیاز برای دستگاه‌های بزرگ‌تری همچون لامپ‌ها و حتی لپ‌تاپ را نیز تولید کنند.

Biophotovoltaics-Moss-Planter-Table-3

در حال حاضر این طرح کارایی فناوری فوق را به اثبات رسانده؛ هر چند این میز بخشی کوچک از یک پروژه تحقیقاتی بزرگ‌تر است که "طراحی علمی" نامیده می‌شود. پروژه‌ای که در جستجوی راه‌هایی برای برقراری تعامل بیشتر بین دنیای طراحی و علم می‌باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات