کوچک‌ترین قلم طراحی سه بعدی در جهان که به شما امکان می‌دهد در فضا طراحی کنید!

یک‌شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۶
مطالعه 2 دقیقه
این روزها و با ورود چاپگرهای سه بعدی به عرصه فناوری، جهان هر روز شاهد شکلی جدید از نوآوری و ابتکارات جالب توجه است.
تبلیغات

تصور کنید قادر به طراحی یک سوژه به شکلی سه بعدی در هوا باشید، تقریبا حالتی شبیه به آنکه با انگشتان‌‎تان طرحی را در فضا ترسیم ‌کنید. این همان ایده‌ای است که در پشت تولید قلم سه بعدی لیکس (Lix) قرار گرفته است. با کمک این قلم می‌توان بدون نیاز به کاغذ خطوط جامد را مستقیما در فضا ترسیم کرد. تیم سازنده این قلم با کمک گرفتن از وب‌سایت Kickstarter که در زمینه کمک به پروژه‌ها، استارت‌آپ‌ها و ایده‌های خلاقانه فعال است، کمپینی را برای جلب کمک تشکیل داده است. در نتیجه آنها موفق شدند سرمایه مورد نیاز خود برای ادامه کار را به میزان سه برابر مورد نیاز تامین کنند.

قلم لیکس آخرین مدعی عرصه تولید و توسعه رو به افزایش چاپگرهای سه بعدی است که این روزها بسیار مورد توجه و استفاده در زمینه‌های گوناگون قرار می‌گیرند. پیش از این قلم دیگری با همین قابلیت که The 3Doodler نام داشت در سال 2013 معرفی شد. چه در قالب این قلم‌های سه بعدی و چه در شکل چاپگرهای سه بعدی امروزی، واقعیت این است که این فناوری چشم‌اندازی رو به رشد از خلاقیت و نوآوری را پیش روی بشر قرار داده است و سبب شده انسان در جستجوی آن باشد تا هر چیزی را به این شیوه خلق یا تولید کند. از الگوها و نمونه‌های اولیه ساده گرفته تا محصولات پیچیده تجاری را می‌توان رفته رفته به همین شکل با سرعت و راحتی بیشتر تولید کرده و به دست مصرف کنندگان رساند.

در نگاه اول به نظر می‌رسد که تکنولوژی پیشرفته و پیچیده‌ای در تولید این قلم دخیل بوده، اما اگر به عمق ماجرا نگاه کنیم اتفاقا فناوری ساده‌ای در پس زمینه قرار گرفته است. بعد از اینکه قلم به منبع انرژی متصل شود لازم است مدتی صبر کنید تا دستگاه گرم شده و آماده کار شود. سپس هنرمند یا مخترع ما یک میله نازک از پلاستیک را به دستگاه وارد می‌کند.

این پلاستیک ظریف با گرم شدن دستگاه به حالت ذوب شده در می‌آید، شاید فرآیند کار تا بدین جا شبیه به دستگاه چسب حرارتی باشد که بسیاری از ما با آن آشنا هستیم. این پلاستیک به محض خروج از قلم و در مجاورت هوا بلافاصله خشک می‌شود. بدین صورت می‌توان با استفاده از آن خطوط متنوعی را در فضا ترسیم کرد که البته لازم است از یک پایه اولیه روی سطح منشا گرفته باشند. با کمی ممارست و تمرین خالقین این قلم موفق شدند کارهای هنری قابل توجهی را ارائه دهند. این امر نشان داد تطبیق پذیری و توانایی‌های بالقوه این قلم طیف وسیع و گسترده‌ای را شامل می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات