گوگل هم با خرید کمپانی تایتان، به استفاده از پهپادها روی می‌آورد

چهارشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۱
مطالعه 2 دقیقه
چند هفته پیش گوگل در ساحل سان فرانسیسکو شناور بزرگی را مخفی کرده بود. ساختمان بزرگی روی آن قرار داشت و شایعات مختلفی در مورد آن مطرح شده بود و فعلاً معلوم نیست که گوگل چه هدفی داشته است. بالن‌های گوگل برای ارایه‌ی اینترنت هم معروف هستند و مدت‌هاست که در نقاط مختلف دیده می‌شوند. اما یک عرصه‌ی دیگر هم به فعالیت‌های این کمپانی بزرگ اضافه شده است. جدیدترین فعالیت گوگل در زمینه‌ی هواپیماهای بدون خلبان است که در ادامه‌ی مطلب توجه شما را به آن جلب می‌کنیم.
تبلیغات

آمازون به عنوان یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های زنجیره‌ای، قرار است بسته‌های کالا را از طریق هواپیماهای بدون خلبان (پهپاد مخفف پرنده‌ی کنترل‌پذیر از راه دور) ارسال کند. البته این پهپادها بیشتر شبیه به ربات هستند و به راحتی مسیر حرکت خود را طی می‌کنند. بنابراین جای تعجب نیست که گوگل هم در کنار پروژه‌های دیگر خود، به تحقیق در زمینه‌ی هواپیماهای بدون سرنشین بپردازد.

گوگل با خرید کمپانی Titan Aerospace در این عرصه وارد شده است. البته ممکن است هدف اصلی تمسخر و رقابت با فیس‌بوک باشد چرا که فیس‌بوک هم به عنوان یک شبکه‌ی اجتماعی محبوب با Titan مذاکراتی کرده تا احتمالاً مثل گوگل، اینترنت را از طریق پهپادها در اختیار همه قرار دهد.

با توجه به اینکه گوگل قبلاً در چنین زمینه‌هایی کار کرده، تکنولوژی‌های کمپانی تایتان برای گوگل بسیار مفید خواهد بود. گوگل مپ (نقشه‌ی گوگل) و پروژه‌ی لون یا همان بالن‌های گوگل با استفاده از پهپادها می‌توانند کامل‌تر شوند. حتی می‌توان خدمات موبایل را از طریق پهپادها ارایه کرد.

تکنولوژی به کار رفته در پهپادها تحسین برانگیز است. سطح فوقانی پوشیده از سلول‌های خورشیدی است که علاوه بر تأمین انرژی مورد نیاز در روز، با ذخیره کردن بخشی از انرژی الکتریکی در باتری‌هایی با ظرفیت مناسب، انرژی مورد نیاز برای ساعات بدون خورشید شب را هم فراهم می‌کند. لذا تقریباً مدت زمان پرواز چنین پهپادهایی بی‌نهایت است. البته تایتان اعلام کرده که مسافت پرواز پهپادها حدود 2.5 میلیون مایل یا معادل 4 میلیون کیلومتر است. چنین مسافتی برای 100 بار سفر روی مدار استوا به دور زمین کافی است! ارتفاع پرواز پهپادها نهایتاً 12 مایل معادل 20 کیلومتر است.

با توجه به اینکه فیس‌بوک مبلغ پیشنهادی 60 میلیون دلار را عنوان کرده، احتمالاً گوگل مبلغی بیش از آن را به تایتان پیشنهاد داده است. حالا گوگل به دنبال دیگر کاربردهای این صنعت خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات