در جستجوی MH370: ناوگان رباتیک برای یافتن هواپیمای گمشده مالزی به اقیانوس بازمیگردد
مالزی در تلاش مجدد برای حل یکی از مرموزترین معماهای تاریخ هوانوردی، جستوجو برای یافتن هواپیمای گمشدهی پرواز MH370 را از سر گرفته است. این کشور با اعزام کشتیها و رباتهای پیشرفته به یکی از دورافتادهترین نقاط اقیانوس، امیدوار است تا سرانجام سرنوشت هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ و ۲۳۹ سرنشین آن را که در سال ۲۰۱۴ میلادی ناپدید شد، مشخص کند.
مأموریت جدید توسط شرکت آمریکایی اوشن اینفینیتی، متخصص در نقشهبرداری از بستر دریا، اجرا میشود. بهگزارش ساینتیفیکامریکن، این شرکت از تاریخ ۳۰ دسامبر به مدت ۵۵ روز، منطقهای به وسعت ۱۵ هزار کیلومتر مربع در جنوب اقیانوس هند را کاوش خواهد کرد. این محدوده براساس تحلیلهای جدید از دادههای ماهوارهای و شبیهسازی مسیر حرکت قطعات یافتشدهی هواپیما تعیین شده است.
عملیات براساس قراردادی ویژه انجام میشود؛ در مفاد این قرارداد تأکید شده است که پرداخت فقط در صورت کشف انجام خواهد شد. به این معنا که مالزی تنها زمانی مبلغی تا سقف ۷۰ میلیون دلار به این شرکت میپردازد که شواهد معتبر و قابل استناد از محل سقوط ارائه شود.
تفاوت اساسی جستوجوی تازه با تلاشهای گذشته، به فناوری استفادهشده برمیگردد. شرکت اوشن اینفینیتی اینبار ناوگانی از شناورهای سطحی بدونسرنشین را به کار خواهد گرفت که گروهی از رباتهای زیردریایی خودگردان را هدایت میکنند.
رباتها میتوانند در فاصلهای اندک از کف اقیانوس و تا عمق نزدیک به شش هزار متر حرکت کنند و با تکیه بر سونار چندپرتوی و تصویربرداری با وضوح بالا، نقشهای دقیق از بستر دریا بسازند. به گفتهی این شرکت، سامانهی ارتقایافته قادر است محدودهای بزرگتر را با سرعت و دقت بیشتر و همچنین با ردپای کربنی کمتر پوشش دهد.
اقدام تازه در حالی آغاز میشود که سالها جستوجوی گسترده هیچ نتیجهای دربرنداشته است. بین سالهای ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷، مالزی، استرالیا و چین حدود ۱۲۰هزار کیلومتر مربع از بستر اقیانوس را با صرف هزینهای نزدیک به ۱۵۵ میلیون دلار بررسی کردند. در سال ۲۰۱۸ نیز شرکت اوشن اینفینیتی بیش از ۱۰۰هزار کیلومتر مربع دیگر را اسکن کرد، اما باز هم اثری از لاشه یا قربانیان به دست نیامد. با وجود تمام تلاشها، تاکنون تنها سه قطعهی تأییدشده از بال هواپیما در سواحل مختلف پیدا شده و لاشهی اصلی و سرنشینان آن همچنان مفقود ماندهاند.