ساکنان اولیه آمریکا در چهار موج از سیبری مهاجرت کردند

پنج‌شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
اولین بومیان آمریکایی در حال شکار ماموت
زبان‌شناسان با بررسی روند تکامل زبان‌های ساکنان اولیه‌ی آمریکا، استدلال می‌کنند که مردم در چهار موج مختلف از سیبری به آمریکای شمالی مهاجرت کردند.
تبلیغات

مدل زبانی جدیدی بیان می‌کند بومیان اولیه‌ی آمریکای شمالی، در زمانی بین ۲۴ هزار تا ۱۲ هزار سال پیش و حداقل در چهار موج وارد آمریکای شمالی شدند و زبان‌هایشان را نیز با خود به این قاره آوردند. این مدل زبانی با داده‌های باستان‌شناسی، اقلیم‌شناسی و ژنتیکی همخوانی دارد و از ایده‌ی پویایی و تنوع بالای جوامع اولیه‌ی ساکنان آمریکا نیز حمایت می‌کند.

نزدیک به نیمی از خانواده‌های زبانی دنیا در قاره‌ی آمریکا کشف شده‌اند. در حال حاضر بسیاری از این زبان‌ها منقرض شده‌اند، اما تجزیه‌و‌تحلیل زبان‌شناسی تاریخی برای شناسایی و درک بهتر اولین جوامعی که به آمریکای شمالی مهاجرت کردند و به بومیان اولیه‌ی قاره تبدیل شدند، می‌تواند زبان‌های زنده‌ی دنیا را بررسی، مقایسه و در طول زمان، ردیابی کند.

به گزارش لایو‌ساینس، یوهانا نیکولز، زبان‌شناس تاریخی در دانشگاه کالیفرنیا برکلی در مطالعه‌ای که به‌تازگی منتشر شده است، به تجزیه‌و‌تحلیل ویژگی‌های ساختاری ۶۰ زبان از سراسر ایالات متحده و کانادا پرداخت. یافته‌های مطالعه نشان داد این زبان‌ها به دو گروه زبانی اصلی می‌رسند که حداقل در چهار موج مجزا به آمریکای شمالی وارد شده‌اند.

نیکولز در این مطالعه ۱۶ ویژگی زبانی را مورد بررسی قرار داد. ویژگی‌های بررسی‌شده، مواردی را از جمله ساختار هجاها، جنسیت اسم‌ها و نحوه‌ی تولید صامت‌ها در زمان سخن‌گفتن، شامل می‌شد. پس از بررسی، زبان‌ها به دو گروه اصلی تقسیم شدند: گروه اولیه که در آن ضمیر اول شخص صدای «ن» و ضمیر دوم شخص صدای «م» دارد و گروه بعدی با زبان‌هایی که ارزش یک جمله را فقط در یک کلمه گنجانده‌اند.

تحلیل زبانی نشان داد ساکنان اولیه بین ۲۴ هزار تا ۱۲ هزار سال پیش، در چهار موج وارد آمریکا شدند

با ادامه‌ی تحلیل زبانی، مشخص شد که مردم در چهار موج مجزا وارد قاره‌ی آمریکا شدند. اولین ورود در زمانی حدود ۲۴ هزار سال پیش و وقتی رخ داد که یخچال‌های طبیعی غول‌پیکر، بخش گسترده‌ای از آمریکای شمالی را پوشانده بودند. نیکولز هیچ ویژگی زبانی منحصر‌به‌فردی از این دوره پیدا نکرد؛ این بدین معنی است که در آن زمان، مجموعه‌ی متنوعی از مردم و زبان‌ها وارد آمریکای شمالی شدند.

سپس، موج دوم مردم در زمانی حدود ۱۵ هزار سال پیش، با زبان‌های ضمایر «ن» و «م» از راه رسیدند. موج سوم نیز هزار سال بعد، زبان‌هایی با حروف صامت ساده را به‌همراه داشتند. در نهایت، موج چهارم نیز حدود ۱۲ هزار سال پیش، صامت‌های پیچیده را به ارمغان آوردند.

تا همین اواخر، محققان تصور می‌کردند بومیان اولیه‌ی آمریکا، برای اولین بار حدود ۱۳ هزار سال پیش از راه کوچ‌راهی بین قاره‌ها، از سیبری وارد قاره‌ی آمریکا شدند. اما مطالعه‌ی قبلی نیکولز در مورد داده‌های زبانی، اثبات کرد که این زمان برای توسعه‌ی بیش‌از ۲۰۰ زبان بومی آمریکایی کافی نیست: در عوض، او استدلال کرد که مردم برای اولین بار، ۳۵ هزار سال پیش به آمریکا رسیدند.

از آن زمان، تعداد بسیاری از مطالعات باستان‌شناسی، زمین‌شناسی، اقلیم‌شناسی و ژنتیک، با اجماع بر اینکه در زمانی بین ۳۰ هزار تا ۲۵ هزار سال پیش، موج‌های متعددی از مردم به قاره‌ی آمریکا راه یافته‌اند، تاریخ ورود اولین ساکنان آمریکا به این قاره را به عقب‌تر کشیده‌اند.

به اعتقاد نیکولز، افزودن پژوهش‌های زبان‌شناسی به مطالعه، بدین معنی است که چهار حوزه‌ی بیان‌شده نیز یکدیگر را تأیید می‌کنند. او می‌افزاید: «حالا گمان می‌کنم که این تعبیر بسیار یکپارچه و مستحکم است.»

به اعتقاد محققان، داده‌های زبانی مطالعه‌ی نیکولز، شناخت رو‌به‌رشد در سایر زمینه‌ها را نیز تقویت می‌کند و نشان می‌دهد آمریکای شمالی خیلی زودتر از زمانی که برای چندین دهه تصور می‌شد، مسکونی‌سازی شده است.

علاوه بر این، زبان‌ها ممکن است از همسایگان خود نیز تأثیر بگیرند. به همین دلیل، منشأ اولیه‌ی آن‌ها ممکن است در هاله‌ای از ابهام قرار گیرد. مطالعه‌ی جدید، مدلی را برای بررسی نحوه‌ی ورود و تکامل زبان‌ها در آمریکای شمالی ارائه می‌دهد، اما از منشأ آن‌ها که تا‌به‌امروز نیز ناشناخته است، صحبت نمی‌کند.

نیکولز می‌گوید:

بر اساس احتمالات، مردمی که از سیبری به آمریکای شمالی کوچ کردند، خویشاوندان خود را در آسیا ترک کردند و حتی ممکن است برخی از زبان‌های آن‌ها در سیبری حفظ شده و باقی مانده باشند. اما محدودیت‌های روش تطبیقی ​​زبانی، بدین معنی است که ما هرگز نمی‌توانیم به طور قطع از این موضوع مطمئن باشیم.

یافته‌های مطالعه در مجله‌ی American Biological Anthropology منتشر شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات