آسمان‌خراش دوقلو دبی عنوان طولانی‌ترین ساختمان کنسولی جهان را از آن خود می‌کند

سه‌شنبه ۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۳
مطالعه 2 دقیقه
برج وان زعبیل امارات
برج دوقلوی وان زعبیل که در سال ۲۰۲۳ به بهره‌برداری رسید، به‌دنبال دست یافتن به رکورد جهانی طولانی‌ترین ساختمان کنسولی جهان است.
تبلیغات

وان زعبیل، آسمان‌خراش دوقلویی که زینت‌بخش آسمان شلوغ دبی است، قرار است عنوان طولانی‌ترین ساختمان کنسولی یا طره‌ای جهان را از آن خود کند.

در اصطلاح عامیانه، کنسول سازه‌ای است که به صورت افقی فراتر از تکیه‌گاه عمودی خود بیرون می‌زند و بدون نیاز به ستون یا تکیه‌گاه، بخش معلق و پیش آمده‌ای را ایجاد می‌کند که گویی گرانش را به چالش می‌کشد.

وان زعبیل از دو برج تشکیل شده است: یک برج تجاری به ارتفاع ۳۰۰ متر و دارای ۶۸ طبقه و برج مسکونی مجاور با ارتفاع ۲۳۵ متر و ۵۹ طبقه. ویژگی بارز وان زعبیل، سازه‌ای به طول ۲۳۰ متر است که دو برج را به هم متصل می‌کند و به صورت افقی در ۱۰۰ متری بالای سطح زمین معلق است.

استخر بی نهایت برج وان زعبیل
استخر بی‌نهایت برج وان زعبیل امارات

آسمان‌خراش وان زعبیل در حال تلاش برای شکستن رکورد طولانی‌ترین ساختمان کنسولی در جهان است. طبق رکوردهای جهانی گینس، بلندترین ساختمان کنسولی کنونی برج سنترال پارک نیویورک است؛ آسمان‌خراشی مسکونی به ارتفاع ۴۷۲ متر که بخش کنسولی آن تا ۸٫۵ متر امتداد دارد. درحالی‌که ارتفاع کلی وان زعبیل کوتاه‌تر است، بخش کنسولی آن بسیار طولانی‌تر است و تا ۶۶ متر بیرون می‌زند.

به‌نوشته‌ی آی‌اف‌ال ساینس، وان زعبیل شامل ۲۶ هزار متر مربع فضای اداری، یک هتل و ده‌ها آپارتمان و ۲۶۴ واحد مسکونی فوق‌العاده لوکس است. مالکان خانه و مستأجران از اواخر سال ۲۰۲۳ شروع به نقل مکان به این ساختمان چندمنظوره کردند.

در کنار اتصال دو آسمان خراش، پل کنسولی متصل‌کننده دو برج دارای هشت رستوران مجلل و طولانی‌ترین استخر بی‌نهایت روی پشت بام در امارات متحده عربی است.

ساختمان وان زعبیل

ساختن سازه افقی پیونددهنده شاهکار جسورانه مهندسی بود. این بخش از وان زعبیل در سپتامبر ۲۰۱۷ ساخته شد، درحالی‌که برافراشتن برج‌ها در سال ۲۰۱۹ شروع شد. سازه کنسولی ۸۵۰۰ تنی در سپتامبر ۲۰۲۰ درجریان یکی از سنگین‌ترین بالابری‌های واحد انجام‌شده در منطقه، تا محل استقرار خود بالا برده شد و اکنون وزن آن به ۲۳ هزار تن می‌رسد.

دکتر فادی جابری، از مدیران اجرایی شرکت مهندسی ژاپنی نیکن سکی که در طراحی سازه همکاری داشت، فرایند بالا بردن را باورنکردنی خواند و گفت: «در اولین مرحله‌ی بالابری، سازه فقط ۱۰ سانتی‌متر بالا رفت تا کشش کابل و واکنش ساختمان به فشار بررسی شود. یک هفته بعد یک متر دیگر بالا برده شد و سه روز بعد رویداد اصلی انجام شد که طی آن ۱۰۰ متر بالا برده شد و سازه سرجای خود قرار گرفت.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات