کامپیوتر کوانتومی IBM در راه استقرار در یک مرکز درمانی غیر دولتی

چهارشنبه ۱۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
برای اولین‌ بار یک مرکز درمانی غیر دولتی در آمریکا به خرید کامپیوتر کوانتومی IBM اقدام کرده است و برای دسترسی به کامپیوتر کوانتومی نسل بعدی این شرکت قرارداد ده‌ساله امضا کرده است.
تبلیغات

چند ماه پیش باخبر شدیم IBM در حال ساخت پیشرفته‌ترین یخچال جهان است تا اولین کامپیوتر کوانتومی یک میلیون کیوبیتی این شرکت را درون خود جای بدهد. حالا خبر می‌رسد این شرکت بسیار باتجربه در حوزه‌ی فناوری و رایانش کوانتومی که در چند سال اخیر چندین دستگاه Quantum System One را در گوشه و کنار دنیا نصب کرده، برای اولین‌ بار قرار است یکی از کامپیوترهای کوانتومی خود را در مرکز درمانی مشهور کلینیک کلیولند مستقر کند. 

این نه‌تنها اولین باری است که یک کامپیوترهای کوانتومی IBM خارج از مؤسسات تحت تملک این شرکت مستقر می‌شود، بلکه اولین بار است که یک مرکز درمانی و خصوصی به خرید کامپیوتر کوانتومی اقدام می‌کند. در این قرارداد همکاری ده‌ساله، این کلینیک به سیستم کوانتومی نسل بعدی هزار کیوبیتی IBM که قرار است تا سال ۲۰۲۳ ساخته شود، دسترسی خواهد داشت. 

به گزارش Engadget، محققان این کلینیک قصد دارند با استفاده از ابزارهای پیشرفته‌ی کامپیوتر کوانتومی، کوه داده‌هایی که می‌تواند به پیشرفت در ژنومیک، رونویسی تک‌سلولی، سلامت جمعیت، کاربردهای بالینی و کشف مواد شیمیایی و دارویی کمک کند، تجزیه و تحلیل کنند.

ما هنوز در روزهای ابتدایی تجاری‌سازی رایانش کوانتومی هستیم و برای اکثر کاربران فعلی، دسترسی به سیستم کوانتومی از طریق فضای ابری برای انجام آزمایش‌ها کافی است؛ اما از طرفی، روزبه‌روز تعداد بیشتری از مؤسسات تحقیقاتی و حتی برخی از کاربران تجاری به دنبال استقرار کامپیوترهای کوانتومی در محل برای دسترسی کامل به دستگاهی اختصاصی هستند.

به اعتقاد داریو گیل، معاون ارشد و مدیر تحقیقات IBM، نکته‌ای که به این معامله اهمیت ویژه می‌بخشد این است که برای اولین ‌بار سازمانی غیر دولتی نه‌تنها به سیستم‌ کاملا اختصاصی برای رایانش کوانتومی دسترسی خواهد داشت، بلکه برای همکاری ده‌ساله با IBM اعلام آمادگی کرده است:

آن‌ها برای کل نقشه‌ی راه با ما وارد همکاری شده‌اند. اینطور نیست که فقط تا سال آینده به کامپیوتر کوانتومی ما دسترسی داشته باشند، بلکه آن‌ها اولین افرادی هستند که با امضای این قرارداد اعلام کرده‌اند خواهان سیستم کوانتومی ما با بیش از هزار کیوبیت هستند.‌
کامپیوتر کوانتومی

به گفته‌ی گیل، سازمانی که حاضر باشد از همین حالا در حوزه‌ی رایانش کوانتومی چنین سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی انجام بدهد، بدون شک برنامه‌ای بسیار آینده‌نگرانه و بلندپروازانه در سر دارد. اینکه دولتی از الان برای مصارف احتمالی رایانش کوانتومی در آینده سرمایه‌گذاری کند، قابل درک است،ِ اما وقتی سازمانی غیر انتفاعی این سرمایه‌گذاری را انجام می‌دهد، قضیه کاملا متفاوت است. 

گیل خاطرنشان کرد به‌عنوان بخشی از توافق کلی، محققان کلینیک کلیولند به کل نمونه کارهای کوانتومی IBM در فضای ابری دسترسی خواهند داشت. او توضیح داد همانند قراردادهای این شرکت با آزمایشگاه‌های تحقیقاتی دولتی ژاپن و آلمان، این دستگاه‌ها همچنان تحت مالکیت IBM باقی خواهند ماند و این شرکت از آن‌ها پشتیبانی خواهد کرد.

به‌عنوان بخش دیگری از این توافق، IBM در زمینه‌ی آموزش محققان کلینیک کلیولند در استفاده از کامپیوتر کوانتومی، هوش مصنوعی و رایانش با عملکرد بالا نیز همکاری خواهد کرد.

به گفته‌ی مدیرعامل کلینیک کلیولند: «به کمک این همکاری نوآورانه ما این فرصت استثنایی را در اختیار داریم تا آینده را به زمان حال بیاوریم.» 

او می‌گوید:

این فناوری‌های رایانشی جدید، انقلابی در حوزه‌ی اکتشاف در علوم زیستی ایجاد خواهند کرد و در نهایت زندگی افراد را بهبود می‌بخشند. شتاب‌دهنده‌ی Discovery تیم‌های متخصص ما را قادر خواهد ساخت ضمن آموزش نیروی کار آینده و رشد اقتصاد، زیرساخت‌های دیجیتال آینده‌نگر ایجاد و صنعت داروسازی را متحول کنند.
نمایی از کامپیوتر کوانتومی IBM

کامپیوتر کوانتومی، برخلاف کامپیوترهای کنونی که اطلاعات را به‌صورت بیتِ یک یا صفر (روشن/خاموش) ذخیره می‌کنند، با تکیه بر کیوبیت‌ها می‌تواند ترکیبی از یک و صفر را به ‌لطف پدیده‌ی فیزیک کوانتومی برهمنهی، به‌صورت هم‌زمان ذخیره کند. افزون بر این، کیوبیت‌ها می‌توانند با درهمتنیدگی کوانتومی که طی آن دو کیوبیت در فواصل بسیار طولانی همچنان روی یکدیگر تأثیر می‌گذارند، با یکدیگر پیوند ایجاد کنند.

به کمک کامپیوتر کوانتومی و اتصال چندین کیوبیت به یکدیگر می‌توان مسائلی را حل کرد که حتی سریع‌ترین کامپیوترهای کلاسیک برای حل آن‌ها به میلیون‌ها سال زمان نیاز دارند. البته با توجه به مشکلات ساخت و هزینه‌های هنگفت، این نوع کامپیوتر قرار نیست به‌زودی‌ جایگزین کامپیوتر کلاسیک شود.

از طرفی، تحلیلگران بر این باورند اگر IBM بتواند در کنار افزایش تعداد کیوبیت‌ها، حجم کوانتومی را افزایش بدهد و نرم‌افزارهایش بهبودهای محسوسی به ‌همراه بیاورند، احتمالا در عرض ۳ تا ۶ سال آینده، رایانه‌های کوانتومی خواهند توانست در بسیاری از انواع مسائل، رایانه‌های کلاسیک را به‌ چالش بکشند.

نظر شما کاربر زومیت درباره‌ی آینده رایانش کوانتومی و تأثیرات این تکنولوژی در زندگی بشر چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات