D1-kifpool
طرح مفهومی از خودرو پرنده

یک قرن پس از ظهور خودروهای پرنده؛ چرا هنوز روی زمین هستیم؟

شنبه 19 خرداد 1403 - 10:00مطالعه 12 دقیقه
بشر صد سال پیش تخیلاتی در مورد سفر به فضا، تماس تصویری و خودروهای پرنده داشت. چرا از میان این آرزوها، خودروهای پرنده هنوز نتوانسته‌اند فراگیر شوند؟
تبلیغات
D4-mcid4

دی ماه سال گذشته، شرکت EHang به نقطه‌ی عطف مهمی رسید. مهندسان این شرکت چینی یک پهپاد مسافربری کاملاً خودران را در نخستین پرواز تجاری‌شان در گوانگژو به پرواز درآوردند و توانستند بدون نیاز به خلبان، یک مسافر انسانی را با نیروی ۱۶ موتور الکتریکی جابه‌جا کنند.

پهپاد مسافربری EHang بسیار ساکت‌تر از بالگردهای معمولی و شاید بتوان گفت نمونه‌ی سبزتر آن‌ها است. این پهپاد که EH216-S نام دارد، نمی‌تواند در جاده‌ها تردد کند، اما به‌عنوان روشی ساده برای جابه‌جایی از طریق هوا طراحی شده و استفاده از آن حتی برای افراد مبتدی بسیار آسان است. البته پیش از آن که خیلی هیجان‌زده شوید، بد نیست از نقاط ضعف این پهپاد مطلع شوید.

EH216-S تنها ۳۵ کیلومتر برد دارد اما برد محبوب‌ترین هلیکوپتر غیرنظامی دنیا به ۵۵۰ کیلومتر می‌رسد

پهپاد EH216-S تنها ۳۵ کیلومتر برد دارد، در حالی که محبوب‌ترین هلیکوپتر غیرنظامی دنیا یعنی رابینسون R44 می‌تواند با هر نوبت سوخت‌گیری تا ۵۵۰ کیلومتر مسافت را طی کند. از سوی دیگر، رابینسون می‌تواند به سرعت ۲۰۱ کیلومتربرساعت برسد، اما حداکثر سرعت پهپاد ۲۱۶ اس تنها ۱۳۰ کیلومتربرساعت است.

علاوه‌براین، پهپاد چینی می‌تواند تا حداکثر ۳۷۰ کیلوگرم بار را حمل کند و چون نیازی به خلبان ندارد، جای کافی تنها برای حمل دو مسافر را دارد؛ اما بالگرد رابینسون می‌تواند علاوه بر خلبان، سه سرنشین دیگر را نیز حمل کند. شکی نیست که ۲۱۶ اس کم‌سروصداتر و سبزتر از رابینسون است و حتی شاید ایمن‌تر هم باشد؛ البته این بدان معنا نیست که رابینسون خطرناک است. در مجموع، تا کنار گذاشتن تدریجی هلیکوپترهای معمولی فاصله‌ی زیادی داریم، چه برسد به اینکه بخواهیم خودروها را هم با پهپاد جایگزین کنیم! با این حال، دیدن این پهپاد کوچک در حال پرواز در حومه‌ی گوانگژو مایه‌ی خوشحالی است.

مردی درون پهپاد EH216-S شرکت EHang
EH216-S، پرنده‌ی مسافربری تک‌نفره‌ی شرکت EHang
EHang

از آنجا که EHang تنها شرکتی نیست که برای تولید خودروهای پرنده برنامه دارد، باید خود را برای رقابت با شرکت‌هایی مانند Joby و Wisk Aero و Hexa LIFT آماده کند. امروزه بیش از ۴۰۰ استارتاپ در این صنعت جدید مشغول فعالیت‌اند و حوزه‌ی فعالیتشان از وسایل پرنده‌ی واقعی تا هواپیماهایی با ظاهر سنتی‌تر را شامل می‌شود.

اغلب این شرکت‌ها روی وسایل نقلیه‌ای به نام eVTOL کار می‌کنند که نمی‌توان آن‌ها را در جاده راند و بیشتر ساختاری برگرفته از بالگرد و هواپیما دارند تا خودرو. به بیان دقیق‌تر، eVTOLها (مخفف Electric Vertical Take-off and Landing به‌معنی برخاست و فرود عمودی الکتریکی) را می‌توان وسایل نقلیه‌ی هوایی الکتریکی با قابلیت پرواز در محیط‌های گوناگون بدون سروصدای زیاد توصیف کرد. برخی از eVTOLها همچون مدل جتسون وان که محصول یک شرکت سوئدی است، بیشتر شبیه اسباب‌بازی‌هایی سرنشین‌دار هستند. این وسیله یک کابین آیرودینامیک کوچک است که بیننده را به یاد جنگنده‌ی X-wing لوک اسکای واکر در جنگ ستارگان می‌اندازد.

اگر بخواهیم می‌توانیم دنیایی پر از ماشین‌های پرنده داشته باشیم؛ اما آیا واقعاً می‌خواهیم؟

برخی از eVTOLها به‌صورت خودران پرواز می‌کنند. EHang پهپاد مسافربری خود را با هدف تبدیل کردن آن به نخستین تاکسی هوایی در سطح وسیع تولید می‌کند. این پهپاد قرار است ابتدا با هدایت خلبان پرواز کند، اما به‌تدریج به فناوری خودران مجهز خواهد شد و مسافران را با پروازهایی کوتاه در سطح شهر جابه‌جا خواهد کرد. متیو کلارک، دانشجوی فوق دکتری در رشته‌ی مهندسی هوانوردی در دانشگاه ام‌آی‌تی به VOX می‌گوید: «در بهترین حالت، شاهد صدور گواهینامه‌های پرواز با این وسایل نقلیه طی دو سال آینده و فراگیر شدن پرواز با آن‌ها تا ۴ یا ۵ سال دیگر هستیم.»

تقلای این شرکت‌ها و چالش‌های سر راهشان نکته‌ی مهمی را به ذهن متبادر می‌کند: چیزی که مانع از رسیدن ما به خودروهای پرنده شده، کمبود امکانات فنی و فناوری نیست، بلکه چالش‌های فرهنگی و اجتماعی است! در واقع اگر بخواهیم می‌توانیم دنیایی مملؤ از ماشین‌های پرنده داشته باشیم؛ اما آیا واقعاً چنین چیزی می‌خواهیم؟

کپی لینک

ما ۱۰۰ سال پیش خودروهای پرنده داشتیم! اما کجا رفتند؟

جی استورز هال، کارشناس تکنولوژی، کتابی به نام «ماشین پرنده‌ی من کجاست؟» دارد که برای بسیاری از اهالی سیلیکون‌ولی که نگران درجا زدن فناوری در قرن فعلی هستند، تبدیل به یک مانیفست شده است. این کتاب یکی از معدود آثار فرهنگی دهه‌ی اخیر محسوب می‌شود که به‌جای پاسخ‌های فلسفی و نمادین، سؤالی سرراست پرسیده و پاسخ‌هایی سرراست‌تر به آن داده است.

داستان هال نه با خودروهای پرنده‌ی خیالی آینده، بلکه با بررسی خودروهای گذشته آغاز می‌شود تا پاسخ فوق‌العاده‌ای به این سؤال بدهد که چرا ما هنوز خودروی پرنده نساخته‌ایم؟ پاسخ کوتاه نویسنده این است که اتفاقاً ما دهه‌ها قبل به آن‌ها دست یافته‌ایم!

بشر در اوایل دهه‌ی ۱۹۳۰ خودروهای پرنده‌ی کاملاً کاربردی تولید می‌کرد

هال می‌گوید بشر در اوایل دهه‌ی ۱۹۳۰ خودروهای پرنده‌ی کاملاً کاربردی تولید می‌کرد. پیشگامان هوانوردی خوان دلا سیروا و هارولد پیتکارین هواپیمایی به نام «اتوژیرو» (autogyro) را توسعه دادند. اتوژیرو عمر کوتاهی داشت، زیرا چند نمونه از آن سقوط کرد و اگرچه اغلب مسافران از این سقوط‌ها جان سالم به در بردند، خود لا سیروا قربانی یکی از این سوانح شد.

تصویر مردی در کنار یک دستگاه اتوژیرو
اتوژیرو، اولین خودروی پرنده‌ی دنیا
wikipedia

اتوژیرو را نمی‌شود یک بالگرد نامید، زیرا با وجود بهره‌مندی از پروانه، نیروی پیشران آن از موتور دیگری تأمین می‌شد و برای بلند شدن نیز به باند نیاز داشت. این وسیله‌ی نقلیه می‌توانست مسافت‌های طولانی را طی کند و حتی در جاده‌های معمولی تردد کنند. از این نظر، می‌توان اتوژیرو را برخلاف ۲۱۶اس یک «اتومبیل» پرنده‌ی واقعی دانست.

پیتکارین برای اختراعش جایزه‌ای از هربرت هوور رئیس جمهور ایالات‌ متحده دریافت کرد و به همین مناسبت هم یک دستگاه اتوژیرو به‌صورت نمادین در چمن محوطه‌ی جنوبی کاخ سفید فرود آمد. در فیلم کلاسیک «در یک شب اتفاق افتاد» اثر فرانک کاپرا (۱۹۳۴) می‌بینیم که فرد شرور داستان یک دستگاه اتوژیرو را به ملک خود هدایت می‌کند. آملیا ارهارت، نخستین زن هوانورد ایالات‌ متحده و از جابه‌جاکنندگان رکوردهای ارتفاع نیز علاقه‌ی فراوانی به این وسیله‌ی نقلیه داشت و حتی مقاله‌ای با عنوان «گاراژ بعدی شما می‌تواند یک اتوژیرو در خود جای دهد» منتشر کرد.

اما چرا دیگر هیچ گاراژی میزبان این خودروی پرنده نیست؟ هال، رویدادهای جهان را مقصر این امر می‌داند. در دوران رکود، به‌سختی می‌شد از پس خرید یک اتومبیل معمولی برآمد، چه برسد به خودروی پرنده! در خلال جنگ جهانی دوم نیز مواد و ادوات لازم برای تولید خودروی پرنده، صرف جنگ می‌شد، چرا که نیاز ضروری‌تری بود. در پایان جنگ هم بالگردها بازار اتوژیرو را تصاحب کردند، زیرا بدون نیاز به باند پرواز می‌توانستند به‌صورت عمودی برخیزند و فرود بیایند. البته پرواز با بالگرد، مستلزم صرف هزینه‌های گزاف و فراگیری مهارت‌های پیچیده است؛ به همین دلیل این وسیله‌ی نقلیه نیز با وجود توانایی‌های ارزشمندش هرگز فراگیر نشد.

کپی لینک

موانع اجتماعی، سد راه دنیای خودروهای پرنده

مخترعان همواره در تلاش بوده‌اند هواپیماها و بالگردهایی بسازند که بتوانند به‌عنوان خودروی مسافربری نیز عمل کنند یا به‌راحتی توسط شهروندان غیرنظامی هدایت شوند. هال بسیاری از نامزدهای کسب این عنوان را کنار می‌گذارد؛ از Aerocar مدل ۱۹۴۶ که بیشتر خودروی بالدار کوچکی شبیه فیات است گرفته تا جیپ پرنده در سال ۱۹۵۹ هیچ‌یک از نظر او خودروی پرنده محسوب نمی‌شوند. او حتی سکوی پرنده‌ی هیلر را با وجود علاقه‌ای که به آن دارد، کنار می‌گذارد. این وسیله ظاهری مدور با موتوری در پایین خود داشت و مخصوص حمل نیروهای پیاده به خط مقدم نبرد طراحی شده بود.

مردی روی یک دستگاه پلتفرم پرنده‌ی هیلر
یک تکنسین ارتش ایالات متحده روی سکوی پرنده‌ی هیلر (سال ۱۹۵۵)
Vox

ده‌ها مدل عجیب‌وغریب دیگر نیز از این دست وسایل وجود دارد که در موزه‌ی ملی هواوفضا در نزدیکی فرودگاه دالاس نگه‌داری می‌شوند. اگرچه برخی از این طرح‌ها به‌دلیل ایرادات فنی قابلیت انبوه‌سازی نداشتند، هال معتقد است نقایص فنی و حتی هزینه‌های بالا تنها موانع اصلی در فراگیر شدن این وسایل نقلیه نبودند. او تخمین می‌زند که ساخت وسیله‌ای مانند اتوژیرو که بتواند به‌خوبی به‌عنوان یک خودروی پرنده عمل کند، حدوداً سه برابر یک خودروی لوکس هزینه دارد.

هال خوشبین است و می‌گوید هوانوردی از آن زمان تغییرات فراوانی کرده است. در دهه‌ی ۱۹۸۰، پرواز با هواپیماهای کوچک آنقدر گران بود که به‌جای فعالیتی روزمره و برای رفع نیاز، تبدیل به تفریحی گران‌قیمت شده بود. اما بشر کوتاه نیامد و همین سماجت کلید پیشرفت او شد. به‌تدریج هوانوردی تجاری نه‌تنها بسیار‌ ارزان‌تر شد، بلکه احتمال مرگ در آن روزبه‌روز کاهش یافت. ۵۰ سال پیش هر هفته اخباری از سقوط هواپیما به گوش می‌رسید، اما حالا ۱۵ سال از آخرین سانحه‌ی منجر به فوت یک هواپیمای تجاری در ایالات‌ متحده می‌گذرد! این پیشرفتی غیرقابل تصور برای عاشقان هوانوردی است. هال می‌گوید: «ما از آن سقوط‌‌ها می‌ترسیدیم، اما از فناوری عقب‌نشینی نکردیم؛ بلکه پابرجا ماندیم و آن را بهبود بخشیدیم.»

بشر به‌مدت چندین دهه‌ فناوری لازم برای ساخت ماشین پرنده‌ی شخصی مطمئن، مقرون‌به‌صرفه و آسان برای استفاده‌ی روزمره را نداشت و اکنون که صحبت از پرنده‌های خودران شده است، دوباره نگرانی‌های ایمنی شدت یافته‌اند. سیروس سیگاری از خلبانان و سرمایه‌گذاران برجسته در شرکت‌های حمل‌و‌نقل هوایی در این رابطه می‌گوید: «ترس، پاسخی است که در سیستم لیمبیک انسان‌ هنگام پرواز بروز می‌دهد. با فاصله گرفتن از زمین، بدن ما شروع به هشدار می‌کند و می‌گوید این وضعیت طبیعی نیست! بنابراین حالا می‌فهمیم چرا جامعه واکنش شدیدی به سقوط هواپیما دارد، در حالی که از کنار آمار ده‌ها برابری کشته‌های تصادفات جاده‌ای ساده رد می‌شود: چون بدنمان قبلاً به ما هشدار داده بود که تو قرار نیست در هوا معلق باشی؛ پس چرا پرواز کردی؟ معلوم بود سقوط می‌کنی!»

اگر فرایند رانندگی و خلبانی یکسان و هردو تماماً خودران باشند، مردم کدام‌یک را ترجیح می‌دهند؟ پرواز یا رانندگی؟

به گزارش نیویورکر، در سال ۲۰۱۰ لری پیج، یکی از بنیان‌گذاران گوگل، مهندسی آلمانی به‌نام سباستین ترون را به صرف شام دعوت کرد. ترون در گوگل ایکس (آزمایشگاه محرمانه‌ی فعالیت‌های پیشگامانه‌ی گوگل) کار می‌کرد و یکی از برجسته‌ترین توسعه‌دهندگان وسایل نقلیه‌ی خودران در جهان بود.

ترون می‌گوید: «آن شب، پیج شروع به دادن آمار و ارقامی کرد که مرا به یاد استدلال‌های ایلان ماسک برای دفاع از تسلا می‌انداخت. او می‌گفت امروزه باتری‌ها بهتر و سبک‌تر شده‌اند، سیستم‌های نیروی محرکه‌ی الکتریکی به‌طرز چشم‌گیری قدرتمندتر از قبل هستند و حسگرهای جدید تولید وسایل نقلیه‌ی خودران را ممکن کرده‌اند. محاسبات پیج نشان می‌داد که روش‌های جدید و بصرفه‌ای برای پرواز وجود دارد. بحث ما تا منسوخ شدن اتومبیل‌های خودران نیز پیش رفت! اگر فرایند رانندگی و خلبانی یکسان و هردو تماماً خودران باشند، مردم کدام‌یک را ترجیح می‌دهند؟ پرواز یا رانندگی؟»

لری پیج، هم‌بنیان‌گذار گوگل، سال‌ها مخفیانه روی خودروهای پرنده کار کرد

آن شب پیج و ترون به این نتیجه رسیدند که این پروژه را برای بررسی‌ بیشتر وارد گوگل ایکس کنند. پیج شخصاً مسئولیت راه‌اندازی طرح را برعهده گرفت و طی سا‌ل‌های بعد نیز به‌طور مخفیانه چندین شرکت ازجمله Zee Aero و Kittyhawk را با ثروت شخصی خود تأمین مالی کرد.

ایده‌ی اولیه‌ی پیج این بود که یک خودروی پرنده‌ی خودران بسازد که بتواند از فضای کوچکی بلند شود و در آن فرود بیاید. او با وجود مالکیت مجموعه‌ای از جت‌های خصوصی، هنوز هم ناچار به رفت‌وآمد به فرودگاه بود. پیج طی پنج سال اول، بیش از ۱۰۰ میلیون دلار از ثروت خود را تنها در یک شرکت هزینه کرد. او که ابتدا در آپارتمانی بالای یکی از آشیانه‌های طراحی محصول زندگی می‌کرد، هرگز حرفی از این موضوع به رسانه‌ها نزد. پیج به‌طور ناشناس رفت‌وآمد می‌کرد و با نام مستعار «گاس» شناخته می‌شد. کارکنان آزمایشگاه او را «مرد طبقه‌ی بالا» صدا می‌زدند.

خودروی پرنده‌ی فلایر با رنگ سفید از نمای جلو
خودرو پرنده‌ی فلایر، محصول استارتاپ کیتی‌هاوک
Wired

هنگامی که یکی از تیم‌ها در تأمین باتری‌های مورد نیازش دچار مشکل شده بود، پیج ده موتورسیکلت خرید و آن‌ها را در اختیار تیم گذاشت تا برای تأمین سلول سوختی از قطعاتشان استفاده کنند. وقتی تیم مهندسی نتوانست یک تونل باد ایمن بسازد، نمونه‌ی پیش‌تولید وسیله‌ی نقلیه را روی یک واگن قطار در معرض دید عموم به کالیفرنیای جنوبی منتقل کردند. پهپادهای سرنشین‌دار کوچک پیج تا سال ۲۰۱۴ بیش از ۲۰۰ پرواز آزمایشی را با موفقیت پشت سر گذاشته بودند؛ در این زمان آوازه‌ی آن‌ها شروع به پیچیدن کرد و طولی نکشید که شرکت‌های هواپیماسازی مختلف به پایگاه مخفی او هجوم آوردند و سعی می‌کردند نگاهی هرچند کوتاه به ماشین‌های عجیب‌وغریبش بیندازند.

موفقیت‌های تیم لری پیج کل صنعت هوانوردی را از خواب بیدار کرد

موفقیت‌های تیم لری پیج، کل صنعت هوانوردی را از خواب بیدار کرد و در تنور رقابت دمید. ایرباس چهار سال را صرف توسعه‌ی نمونه‌ی اولیه‌ای از Evtol خود کرد و شرکتی آلمانی مبلغ هنگفتی را برای محصول خود هزینه کرد که بعدها شایعه شد اصلاً کار نمی‌کند! هال شکوفایی دوباره و ناگهانی خودروهای پرنده را به‌دلیل رواج استفاده از پهپادهای کوچک در زندگی روزمره می‌داند و می‌گوید این بازگشت را مدیون پیشرفت فناوری هستیم.

هال معتقد است که بشر ذائقه‌ی جاه‌طلبانه‌ی ده‌ها سال قبل خود را از دست داده است و اتومبیل‌های پرنده نیز قربانی موج خصومت و بدبینی به فناوری شدند که ایالات‌ متحده را بیش از هرجای دیگر فرا گرفت. اداره‌ی هوانوردی فدرال (FAA) در سال ۱۹۷۳ پرواز هواپیماهای مافوق صوت کنکورد در آسمان ایالات‌ متحده را تنها به‌دلیل نارضایتی از صدای بلند آن‌ها ممنوع کرد، در حالی که همین ممنوعیت‌ها مانع توسعه‌ی نسل‌های بعدی و کم‌صداتر شدن هواپیماهای مافوق صوت شد.

هال درمورد عقب‌نشینی از انرژی هسته‌ای ذهنیت مشابهی دارد و معتقد است انرژی نامحدود و نسبتاً پاک هسته‌ای تا دهه‌ی ۱۹۷۰ به‌عنوان جانشین بی‌چون‌و‌چرای سوخت‌های فسیلی شناخته می‌شد، اما پس از سانحه‌ی هسته‌ای در تری مایل آیلند ایالت پنسیلوانیا در سال ۱۹۷۹ که هیچ تلفات مستندی در پی نداشت، ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای جدید در ایالات متحده تقریباً غیرممکن شد و امروزه عواقب اقتصادی و محیط‌زیستی نشان می‌دهند که چنین تصمیمی اشتباه بوده است.

هال همچنین معتقد است که واکنش‌های فرهنگی مردم و پی‌ریزی سازوکارهای نظارتی در ترکیب با هم باعث شده‌اند سرعت آزمایش‌‌های مرتبط‌ با فناوری‌های آینده‌دار کند شود. او می‌گوید: «یک ترس احمقانه از کمبود انرژی ایجاد شده است که بشر را از پیگیری رؤیاهای بزرگ بازمی‌دارد.» به نظر می‌رسد حق با هال باشد. سدهای سر راه جایگزین کردن خودروهای امروزی با پهپادهای مسافربری، بیشتر از جنس موانع اجتماعی هستند تا فنی. به‌گفته‌ی ورج، شرکت EHang، چهار سال پیش زمانی که درخواست عمومی‌کردن سهامش را ثبت کرد، بزرگ‌ترین خطر تهدیدکننده‌ی آینده‌ی خود را سقوط اعتماد عمومی به تاکسی‌های هوایی خودران پس از سانحه‌ای خبرساز در آینده عنوان کرد.

برخی از تحلیلگران معتقدند برد کوتاه پهپادهای خودران مانع از غلبه‌ی آن‌ها بر بالگردهای نظامی یا تجسسی می‌شود و این پرنده‌ها هرگز خطری جدی برای بازار بالگردها نخواهند بود. این پهپادها از نظر هزینه‌های مسافربری نیز مزیت خاصی ندارند. هم‌اکنون در نیویورک تنها با ۲۰۰ دلار می‌توان پرواز با بالگرد را تجربه کرد که واقعاً ناچیز است.

وسیله‌ی نقلیه‌ی پرنده‌ی کوچک بر فراز سرزمینی سبز با توربین‌های بادی
طرحی از وسیله‌ی نقلیه‌ی کوچکی در حال پرواز
Newyorker

اما آیا مردم به پهپادهای خودران اعتماد خواهند کرد؟ چند فرودگاه مخصوص بالگرد داریم؟ برای هر پرواز چه هزینه‌ای دریافت می‌کنند؟ ساکنان مناطق شهری متراکم تا چه حد با صدای بلند ناوگان تاکسی هوایی کنار می‌آیند؟ این‌ها همه سؤالاتی در مورد نگرش‌های اجتماعی ما است، نه توانایی‌های فنی‌. حتی پیمایش باتری‌ها یا سیستم‌های پیل سوختی این وسایل نیز تا حد زیادی تحت‌تأثیر عوامل اجتماعی است. یکی از مهم‌ترین عوامل، یارانه‌های دولتی هستند که امروزه به‌ویژه در چین تأثیر مهمی بر سرعت توسعه‌ی فناوری‌های هیدروژن سبز و باتری‌های خودروهای الکتریکی و میزان کارآمدی آن‌ها گذاشته است.

سازندگان نسل‌ جدید eVTOLها می‌گویند بسیاری از مشکلات خودروهای پرنده را حل کرده‌اند

البته دیدگاه‌های هال کمی خودخواهانه به نظر می‌رسند و بعید است نظر اغلب مردم آنقدرها که او بزرگنمایی می‌کند، احمقانه باشد. شاید تصور یک دنیای موازی در این زمینه کمک‌کننده باشد؛ دنیایی مملؤ از خانواده‌های طبقه‌ی متوسط که هرکدام یک اتوژیرو دارند و به‌جای سفرهای جاده‌ای، به مسافرت‌های هوایی کوتاه‌تر و جذاب‌تر می‌روند. تصور زیبایی است، اما چنین دنیایی جنبه‌های منفی مهمی نیز خواهد داشت. فراگیری اتوژیروها باعث سوزاندن نفت بسیار بیشتر و تسریع روند آلودگی هوا و گرمایش جهانی می‌شود. علاوه‌براین، سروصدای شهری بیشتر از امروز خواهد بود و آسمان‌ همه‌جا چنان شلوغ می‌شود که دیگر نمی‌توانیم از زیبایی بالای سرمان لذت ببریم.

چنین بی‌نظمی بزرگی بدون بهبود چشمگیر توانایی‌های ترافیکی ما می‌توانست روزانه صدها برخورد معمولی در آسمان شهر در پی داشته باشد که کمتر کسی از آن‌ها جان سالم به در می‌برد؛ در حالی که اغلب تصادف‌های امروزی در خیابان‌ها خسارت جانی در پی ندارند. به نظر می‌رسد باید به تصمیم بشر برای رهاکردن رؤیای ساخت چنین جهان وحشتناکی با دیده‌ی احترام نگریست؛ چیزی که هال آن را مایه‌ی تأسف و لایق سرزنش می‌داند.

بااین‌حال، سازندگان نسل‌ جدید eVTOLها وعده‌ی حل برخی از این مشکلات را می‌دهند و می‌گویند این وسایل می‌توانند بی‌صدا و عاری از کربن باشند و با کمک سیستم‌های هوش مصنوعی، کمتر از انسان‌ها مرتکب اشتباهات مرگبار شوند. امروزه، بسیاری از کشورها با وجود مشکلات فراوان خودروهای برقی، با تخصیص یارانه در حال بالا کشیدن آن‌ها در رقابت با خودروهای درون‌سوز هستند؛ به همین شکل دولت‌ها می‌توانند با حمایت مالی از توسعه‌ی خودروهای پرنده و با ایجاد یک مسیر نظارتی کارآمد، راه رسیدن به آرزوی صدساله‌ی بشر را هموار کنند. دنیای فناوری منتظر است ما لب تر کنیم تا صدها خودروی پرنده به ما هدیه دهد، اما در نهایت این جامعه است که تصمیم می‌گیرد چنین مسیری را طی کنیم یا خیر.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تلگرام پریمیوم / Telegram Premium روی آیفون ۱۴ پرو مکس در دست
تلگرام پریمیوم: از ویژگی‌های انحصاری تا نحوه‌ خرید آسان؛ هر آنچه باید بدانید!

تلگرام پریمیوم چیست و چه قابلیت‌های اضافه‌ای ارائه می‌دهد؟ در این مقاله هرآنچه را که نیاز است بدانید، خواهیم گفت.

95
حدود 19 ساعت قبل
راهنمای خرید بهترین مودم TDLTE از برندهای ایرانسل هواوی و ای لینک
بهترین مودم‌های TD-LTE بازار ایران [تابستان ۱۴۰۴]

اگر قصد خرید مودم TD-LTE را دارید، ما در این مقاله بهترین و بصرفه‌ترین مودم‌های TD-LTE بازار را گرد هم آورده‌ایم تا به شما در خریدتان کمک کنیم.

82
حدود 3 ساعت قبل
مزرعه استخراج رمزارز در تونل زیر استادیوم
مزرعه رمزارز در چاه کشاورزی؛ ۶۰ ماینر متعلق به یک مدیر سابق کشف شد

در عملیاتی در اندیمشک، ۶۰ ماینر غیرمجاز که در یک چاه کشاورزی پنهان شده بود، کشف شد. مالک این مزرعه رمزارز یکی از مدیران سابق این شهرستان است.

65
2 روز قبل
بوئینگ X-32
جنگنده پنهان‌کار ایکس ۳۲؛ بهتر از اف ۳۵؟

در دنیای جنگنده‌ها، رقابتی تنگاتنگ بین ایکس ۳۲ و اف ۳۵ وجود دارد. کدام‌یک از آن‌ها بهتر است؟

72
حدود 18 ساعت قبل
رابط کاربری سامسونگ
چطور کش سامسونگ را پاک کنیم؟ آموزش پاک كردن حافظه پنهان سامسونگ

پاک کردن حافظه پنهان گوشی سامسونگ یا کش برنامه‌ای خاص در این گوشی‌ها با آزاد‌سازی فضای ذخیره‌سازی، به عملکرد سریع‌تر گوشی کمک می‌کند.

82
2 روز قبل
تاکسی‌های دات‌وان
لشکر تاکسی‌های اینترنتی بابک زنجانی علیه بانک مرکزی

کاربران در توییتر خبر دادند: بابک زنجانی ۳۰۰ تاکسی برقی شرکت دات‌وان را روانه خیابان‌ها کرده است.

57
حدود 21 ساعت قبل
وضعیت اینترنت
گزارش ماه جولای اسپیدتست؛ میانه سرعت و رتبه اینترنت موبایل کشور کاهش یافت

طبق گزارش جولای ۲۰۲۵ اسپیدتست، میانه‌ی سرعت اینترنت همراه کاهش اما میانه‌ی سرعت اینترنت ثابت افزایش پیدا کرد.

395
حدود 4 ساعت قبل
تبلیغات
DN-DNShatel

نظرات

تبلیغات
66 مطلب
راهنمای بقا و آمادگی در شرایط بحرانی و اضطراری زندگی همیشه در مسیر آرام پیش نمی‌رود؛ بحران‌ها و حوادث ممکن است ناگهان از راه برسند. با راهنمای بقا و آمادگی زومیت، مهارت‌ها و دانشی را بیاموزید که می‌تواند در شرایط سخت، تفاوت بین خطر و امنیت را رقم بزند.
44 مطلب
کالکشن بیوگرافی
بیوگرافی بزرگان علم و فناوری با زندگی و دستاوردهای استادان نوآوری و شکل‌دهندگان دنیای علم و تکنولوژی آشنا شوید.
59 مطلب
کالکشن «چیزهای کوچک»
رازهای کوچک جهان جهان اطراف ما مملو از پدیده‌هایی به‌ظاهر ساده اما علمی و شگفت‌انگیز است. در این بخش از زومیت، به بررسی رازهای کوچک اما مهم درباره دنیای اطرافمان می‌پردازیم و پاسخ‌هایی دقیق و علمی برای پرسش‌هایی ارائه می‌دهیم که شاید همیشه از خودمان می‌پرسیدیم.
20 مطلب
کالکشن «چه می‌شد اگر»
چه می‌شد اگر؟ در این بخش از زومیت، به دنیای پرسش‌های فرضی و شگفت‌انگیز قدم می‌گذاریم؛ جایی که علم با تخیل تلاقی و به ما کمک می‌کند تا تصور کنیم دنیا در سناریوهای غیرواقعی چگونه می‌توانست باشد. با تحلیل‌های علمی و نگاهی سرگرم‌کننده، به سوالاتی پاسخ می‌دهیم که ذهن کنجکاو هر انسانی را قلقلک می‌دهند.
30 مطلب
لوگوی شرکت‌های تکنولوژی با اپل پارک در پس‌زمینه
پرسه در سیلیکون ولی روایت‌های خواندنی از دنیای فناوری؛ در این مجموعه، با ماجرای جذاب‌ترین رویدادها، نوآوری‌ها و داغ‌ترین ترندهای تکنولوژی آشنا شوید.
59 مطلب
لوگوی اندروید
ترفند ها و آموزش های اندروید در مجموعه مطالعاتی آموزش اندروید با برترین و کاربردی‌ ترین ترفند های اندروید آشنا خواهید شد و صفر تا صد تبلت و گوشی اندرویدی خود را آموزش می‌بینید.
14 مطلب
طرح مفهومی سخت‌افزار
شیرجه در سخت افزار با مقالات سخت‌افزاری زومیت در دریای هیجان‌انگیز سخت‌افزار از CPU و GPU تا هوش مصنوعی و شرکت‌های فناوری پیشرو شیرجه بزنید.
18 مطلب
پیکان زرد در کنار کنسول گیم‌بوی و نوکیا 6600
ماشین زمان با مقالات «ماشین زمان» به گذشته دنیای فناوری سفر کنید و همراه ما محصولات و تکنولوژی‌های نوستالژیک را مرور کنید.
15 مطلب
طرح مفهومی از منظومه شمسی
آشنایی با منظومه شمسی منظومه شمسی، این محله وسیع و درعین‌حال کوچک ما در فضای بی‌کران، مملو از اجرام شگفت‌انگیز، ازجمله سیاره آبی منحصربه‌فردمان است.در این بخش با هرآنچه لازم است درباره منظومه شمسی بدانید، آشنا می‌شوید.
50 مطلب
کره لاس وگاس درکنار شاتل فضایی
مهندسی بی‌نهایت داستان ساخت پیچیده‌ترین و خلاقانه‌ترین سازه‌های مهندسی دنیا، از آسمان‌خراش‌های بلند تا شاتل‌های فضایی را در بخش مهندسی بی‌نهایت دنبال کنید.
آخرین ویدیوها
پخش از رسانه
عکس چت‌جی‌پی‌تی و جمنای و گراک در کنارهم
مقایسه کامل چت‌جی‌پی‌تی و جمنای و گراک؛ کدوم بهترینه؟
00:40:03
آموزش نصب لینوکس در کنار ویندوز؛ صفر تا صد نصب برای مبتدیان
آموزش نصب لینوکس در کنار ویندوز؛ صفر تا صد نصب برای مبتدیان
00:35:21
هوش مصنوعی برای آنلاین شاپ‌ها ✨
هوش مصنوعی برای آنلاین شاپ‌ها ✨
00:10:15
عکس مسعود یوسف نژاد و امیرحسین راد در استودیو زومیت
پشت‌پرده حمله سایبری به نوبیتکس؛ همه‌چیز از زبان مدیرعامل
00:45:08
بررسی گلکسی زد فلیپ ۷؛ گوشی‌ای که عاشقش می‌شی! 📱
بررسی گلکسی زد فلیپ ۷؛ گوشی‌ای که عاشقش می‌شی! 📱
00:13:12
عکس ماشین ظرفشویی ال‌جی LG DFC435FP در آشپزخانه زومیت
ماشین ظرفشویی ال‌جی مدل LG DFC435FP
00:04:59
تلویزیون‌های دوو
تلویزیون اسنوا و دوو رو آپدیت نکن
00:01:04
بررسی Vivo X200 Ultra: تجربه دوربین حرفه‌ای در گوشی👌
بررسی Vivo X200 Ultra: تجربه دوربین حرفه‌ای در گوشی👌
00:19:40
عکس شادان در کنار ماشین شیائومی SU7
شیائومی: رویای اپل برای من خاطرست!چرا ماشین شیائومی موفق شد؟
00:08:30
عکس محمد سیار در کنار مسعود یوسف نژاد
گفت‌وگوی اختصاصی زومیت با طراح ارشد ایرانی متا
01:20:40
گلکسی زد فولد ۷ / Galaxy Z Fold 7 سامسونگ در دست با پس زمینه آبی ۱۶:۹
بررسی ویدیویی گلکسی زد فولد ۷ سامسونگ
00:14:15
عکس میلاد منشی پور در کنار مسعود یوسف نژاد
راه‌اندازی استارتاپ در دبی تا شرایط سخت کشور پس از جنگ
00:49:01
عکس هادی و شادان با گلکسی زد فولد ۷
گلکسی زد فولد ۷ به زومیت رسید🔥
00:12:30
معرفی کیس آکواریومی Awest GT-AQ16
معرفی کیس آکواریومی Awest GT-AQ16
00:06:18
عکس مصاحبه در مورد جنگ ایران و زومیت
زیر سایه جنگ؛ فناوری در جنگ ۱۲ روزه از نگاه زومیت
01:05:43
عکس شادان و مهرداد و هادی درکنارهم برای پوشش رویداد سامسونگ
نسخه آفلاین پوشش زنده زومیت از رویداد گلکسی آنپکد ۲۰۲۵
02:11:16
بررسی وان‌پلاس ۱۳ اس؛ این گوشی کوچولو رکورد زومیت رو زد!
بررسی وان‌پلاس ۱۳ اس؛ این گوشی کوچولو رکورد زومیت رو زد!
00:12:57
تصویر بهزاد در کنار آیکون ابزارهای هوش مصنوعی مثل چت‌جی‌پی‌تی
با هوش مصنوعی سرعتت رو دو برابر کن!
00:23:15
تصویر رندرهای گلکسی زد فلیپ ۷ و زد فولد ۷
هرآنچه از رویداد معرفی گلکسی زد فولد۷ سامسونگ انتظار داریم
00:10:24
گفتگو زومیت با دیجی کالا
گفتگو زومیت با مدیرعامل دیجی‌کالا: ظرفیت جهش ۱۰ برابری داریم
01:16:00
‍زومکست پست
گفتگو با مدیرعامل پست؛ نیاز به سرمایه‌گذاری و رفع تحریم‌ها
01:09:00
شیرجه‌ای به عمق؛ blu Deep Dive گزارش اولین رویداد باگ‌بانتی بلوبانک سامان
شیرجه‌ای به عمق؛ blu Deep Dive گزارش باگ‌بانتی بلوبانک سامان
00:10:26
نگاه نزدیک به iOS26؛ شیشه‌ای‌ترین سیستم عامل اپل!
نگاه نزدیک به iOS26؛ شیشه‌ای‌ترین سیستم عامل اپل!
00:20:26
تو رویداد WWDC 2025 اپل چه خبر بود؟ خلاصه و مفید
تو رویداد WWDC 2025 اپل چه خبر بود؟ خلاصه و مفید
00:13:23
شنوتو: چهارده هزار پادکستر فارسی
مدیرعامل شنوتو: حدود ۱۴ هزار عنوان پادکستر فارسی فعال است
00:48:57
۵ دلیل برتری مانیتور اولتراواید
۵ دلیل برتری مانیتور اولتراواید + آنباکس ROG Swift PG35V
00:11:02
عکس گلکسی اس ۲۴ اف ای در دستان بهزاد
بررسی طولانی مدت گلکسی S24 FE
00:10:44
عکس تبلت‌های شیائومی پد ۷ و پد ۷ پرو در کنار هم
بررسی تبلت‌های شیائومی پد ۷ و پد ۷ پرو
00:18:54
ضبط مکالمه گوشی سامسونگ
فعال‌سازی ضبط مکالمه سامسونگ؛ آموزش صفر تا صد
00:13:56
عکسی از وان یو آی ۸ در گوشی اس ۲۵ اولترا
نگاهی به تمام ویژگی‌های جذاب وان یو آی ۸
00:08:02
آب میوا
نمایشگاه آگروفود؛ مصاحبه با مدیرعامل برند میوا
00:15:22
وقتی ناتینگ تجربه می‌فروشه! بررسی ناتینگ فون ۳ای پرو
وقتی ناتینگ تجربه می‌فروشه! بررسی ناتینگ فون ۳ای پرو
00:13:55
باریکی به چه قیمتی؟ بررسی گلکسی اس۲۵ اج
باریکی به چه قیمتی؟ بررسی گلکسی اس۲۵ اج
00:11:09
مالیات در کمین است
چرا کسب‌وکارهای محلی به حاشیه رانده شدند؟
00:56:01
فروش آنلاین لباس‌های ایرانی اصیل در بانی‌مد
بانی‌مد میزبان بیش از هزار برند ایرانی اصیل
00:45:24
عکس بهزاد در کنار تبلت‌های شیائومی پد ۷ و پد ۷ پرو
آنباکس تبلت‌های شیائومی؛ پد ۷ و پد ۷ پرو
00:12:19
رویداد گوگل I/O در ۱۸ دقیقه! از ترجمه فارسی تا عینک واقعیت ترکیبی 🥽✨
رویداد گوگل I/O در ۱۸ دقیقه!
00:18:44
زومکست با جاب ویژن
هوش مصنوعی، جایگزین نیروی انسانی؟
01:04:35
عکس گلکسی اس ۲۵ اج در تمام رنگ‌ها
آنباکس گلکسی اس ۲۵ اج؛ باریک و سبک و دوست داشتنی
00:12:54
عکس تبلت‌های گلکسی تب S10 FE و گلکسی تب S10 FE Plus
بررسی گلکسی تب S10 FE و FE پلاس
00:14:14
زومکست فضاهای اشتراکی
گفتگو زومیت با مدیران انجمن فضاهای اشتراکی
00:44:45
یک شب دو گوشی؛ گلکسی اس۲۵ اج و اکسپریا ۱ مارک ۷ معرفی شد
یک شب دو گوشی؛ گلکسی اس۲۵ اج و اکسپریا ۱ مارک ۷ معرفی شد
00:07:40
عکس بهزاد در حال ساختن اپل اکانت
آموزش جامع ساخت اپل آیدی؛ قدم به قدم
00:25:22
پادشاه جدید عکاسی موبایل؟ بررسی شیائومی ۱۵ اولترا 🐲📸
پادشاه جدید عکاسی موبایل؟ بررسی شیائومی ۱۵ اولترا 🐲📸
00:15:17
عکس سعیده اسلامیه در کنار سحر بختیاری از دیجی‌کالا
صفر تا صد دیجی‌کالا ادز؛ مصاحبه با سحر بختیاری
00:41:20
بررسی بلندمدت آیفون ۱۶ پرو مکس 🤑 با این قیمت ارزش خرید داره؟
بررسی بلندمدت آیفون ۱۶ پرو مکس 🤑
00:09:06
تغییرات باورنکردنی در راه اندروید! 🤯🔥
تغییرات باورنکردنی در راه اندروید! 🤯🔥
00:14:52
کاور زومکست اسنپ فود
گفتگو مفصل زومیت با رئیس هیأت مدیره اسنپ‌فود
00:55:58
بررسی لپ‌تاپ دانشجویی Asus Vivobook S14
بهترین لپ‌تاپ دانشجویی وجود ندار... بررسی Asus Vivobook S14
00:11:41
عکس گوشی‌های گلکسی A26 و A36 سامسونگ در کنارهم
بررسی گوشی‌های گلکسی A26 و A36 سامسونگ
00:16:53

مقایسه قیمت و مشخصات 🛒

پنل جلو و پشت گوشی موبایل آیفون 16e اپل مشکی / Apple iPhone 16eپنل جلو و پشت گوشی موبایل آیفون 16e اپل مشکی / Apple iPhone 16e
3
آیفون 16e اپل

از50,882,000تومان

پنل جلو و پشت گوشی موبایل گلکسی A36 سامسونگ ارغوانی / Samsung Galaxy A36پنل جلو و پشت گوشی موبایل گلکسی A36 سامسونگ ارغوانی / Samsung Galaxy A36
3.9
گلکسی A36 سامسونگ

از23,000,000تومان

پنل جلو و پشت گوشی موبایل گلکسی A26 سامسونگ سبز نعنایی / Samsung Galaxy A26پنل جلو و پشت گوشی موبایل گلکسی A26 سامسونگ سبز نعنایی / Samsung Galaxy A26
4
گلکسی A26 سامسونگ

از17,400,000تومان

پنل جلو و پشت گوشی موبایل گلکسی A56 سامسونگ زیتونی / Samsung Galaxy A56پنل جلو و پشت گوشی موبایل گلکسی A56 سامسونگ زیتونی / Samsung Galaxy A56
3.9
گلکسی A56 سامسونگ

از28,198,800تومان

پنل جلو و پشت گوشی موبایل پوکو X7 شیائومی مشکی و زرد / Xiaomi Poco X7پنل جلو و پشت گوشی موبایل پوکو X7 شیائومی مشکی و زرد / Xiaomi Poco X7
4.1
پوکو X7 شیائومی

از22,900,000تومان

پنل جلو و پشت گوشی موبایل پوکو X7 پرو شیائومی مشکی و زرد / Xiaomi Poco X7 Proپنل جلو و پشت گوشی موبایل پوکو X7 پرو شیائومی مشکی و زرد / Xiaomi Poco X7 Pro
4.7
پوکو X7 پرو شیائومی

از29,498,800تومان

پنل جلو و پشت گوشی موبایل آیفون 16 اپل آبی / Apple iPhone 16پنل جلو و پشت گوشی موبایل آیفون 16 اپل آبی / Apple iPhone 16
3.6
آیفون 16 اپل

از71,040,000تومان

پنل جلو و پشت گوشی موبایل آیفون 16 پرو مکس اپل مشکی / Apple iPhone 16 Pro Maxپنل جلو و پشت گوشی موبایل آیفون 16 پرو مکس اپل مشکی / Apple iPhone 16 Pro Max
3.6
آیفون 16 پرو مکس اپل

از111,862,000تومان

پنل جلو و پشت گوشی موبایل آیفون 16 پرو اپل بژ / Apple iPhone 16 Proپنل جلو و پشت گوشی موبایل آیفون 16 پرو اپل بژ / Apple iPhone 16 Pro
4.4
آیفون 16 پرو اپل

از87,738,000تومان

پنل جلو و پشت گوشی موبایل آیفون 16 پلاس اپل صورتی / Apple iPhone 16 Plusپنل جلو و پشت گوشی موبایل آیفون 16 پلاس اپل صورتی / Apple iPhone 16 Plus
3.7
آیفون 16 پلاس اپل

از78,060,000تومان

کنسول بازی پلی استیشن 5 پرو سونی / Sony PlayStation 5 Proکنسول بازی پلی استیشن 5 پرو سونی / Sony PlayStation 5 Pro
4
اپل ایرپادز 4 به همراه کیساپل ایرپادز 4 به همراه کیس
3
اپل ایرپاد 4

از9,800,000تومان

پنل جلو و پشت گوشی موبایل گلکسی A55 سامسونگ آبی روشن / Samsung Galaxy A55پنل جلو و پشت گوشی موبایل گلکسی A55 سامسونگ آبی روشن / Samsung Galaxy A55
4.2
گلکسی A55 سامسونگ

از27,850,000تومان

پنل جلو و پشت گوشی موبایل گلکسی A15 سامسونگ سرمه ای تیره / Samsung Galaxy A15پنل جلو و پشت گوشی موبایل گلکسی A15 سامسونگ سرمه ای تیره / Samsung Galaxy A15
4.4
گلکسی A15 سامسونگ

از14,000,000تومان

پنل جلو و پشت گوشی موبایل پوکو X6 پرو شیائومی مشکی / Xiaomi Poco X6 Proپنل جلو و پشت گوشی موبایل پوکو X6 پرو شیائومی مشکی / Xiaomi Poco X6 Pro
4.3
پوکو X6 پرو شیائومی

از27,450,000تومان

پنل جلو و پشت گوشی موبایل پوکو X6 شیائومی سفید / Xiaomi Poco X6پنل جلو و پشت گوشی موبایل پوکو X6 شیائومی سفید / Xiaomi Poco X6
4
پوکو X6 شیائومی

از24,800,000تومان

پنل جلو و پشت گوشی موبایل پوکو F6 پرو شیائومی مشکی / Xiaomi Poco F6 Proپنل جلو و پشت گوشی موبایل پوکو F6 پرو شیائومی مشکی / Xiaomi Poco F6 Pro
4.5
پوکو F6 پرو شیائومی

از38,870,000تومان

گوشی موبایل گلکسی زد فولد 6 سامسونگ صورتی / Samsung Galaxy Z Fold6گوشی موبایل گلکسی زد فولد 6 سامسونگ صورتی / Samsung Galaxy Z Fold6
4.1
پنل جلو و پشت گوشی موبایل گلکسی زد فلیپ 6 سامسونگ زرد / Samsung Galaxy Z Flip6پنل جلو و پشت گوشی موبایل گلکسی زد فلیپ 6 سامسونگ زرد / Samsung Galaxy Z Flip6
3.9
پنل جلو و پشت گوشی موبایل گلکسی A35 سامسونگ بنفش روشن / Samsung Galaxy A35پنل جلو و پشت گوشی موبایل گلکسی A35 سامسونگ بنفش روشن / Samsung Galaxy A35
4.3
گلکسی A35 سامسونگ

از22,350,000تومان

پنل جلو و پشت تبلت آیپد پرو 13 اپل نسخه 2024 مشکی / Apple iPad Pro 13 2024پنل جلو و پشت تبلت آیپد پرو 13 اپل نسخه 2024 مشکی / Apple iPad Pro 13 2024
3.9
موبایل آیفون 13 اپل / Apple iPhone 13موبایل آیفون 13 اپل / Apple iPhone 13
4.1
آیفون 13 اپل

از59,000,000تومان

گوشی موبایل ردمی نوت 13 پرو شیائومی / Xiaomi Redmi Note 13 Pro سفیدگوشی موبایل ردمی نوت 13 پرو شیائومی / Xiaomi Redmi Note 13 Pro سفید
4.4
موبایل آیفون 13 پرو مکس اپل آبی / APPLE IPHONE 13 PRO MAX Sierra blueموبایل آیفون 13 پرو مکس اپل آبی / APPLE IPHONE 13 PRO MAX Sierra blue
3.5
آیفون 13 پرو مکس اپل

از79,499,000تومان

گوشی آیفون 14 پرو مکس رنگ بنفش تیرهگوشی آیفون 14 پرو مکس رنگ بنفش تیره
3.6
آیفون 14 پرو مکس اپل

از77,780,000تومان

موبایل آیفون 12 اپل مشکی / Apple iPhone 12 blackموبایل آیفون 12 اپل مشکی / Apple iPhone 12 black
4
آیفون 12 اپل

از42,944,000تومان

گوشی موبایل آیفون 13 پرو اپل / Apple iPhone 13 Pro آبیگوشی موبایل آیفون 13 پرو اپل / Apple iPhone 13 Pro آبی
4.1
آیفون 13 پرو اپل

از80,499,000تومان

Xiaomi Poco X4 Pro 5G / گوشی موبایل پوکو X4 پرو شیائومی 5G خاکستریXiaomi Poco X4 Pro 5G / گوشی موبایل پوکو X4 پرو شیائومی 5G خاکستری
3.7
پوکو X4 پرو شیائومی 5G

از17,390,000تومان

بهترین مقالات زومیت

مشاهده همه
با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات