پوستر نمایشگاه MWC 2024 کنگره جهانی موبایل ۲۰۲۴

لحظه‌به‌لحظه با MWC 2024؛ نمایشگاه بزرگ بارسلون را با زومیت دنبال کنید

یک‌شنبه ۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۰مطالعه 5 دقیقه
با وجود کناره‌گیری برخی از شرکت‌های بزرگ، همچنان شماری از گوشی‌سازان و اپراتورها و فعالان حوزه‌ی فناوری آماده‌ی قدرت‌نمایی در MWC 2024 هستند.
تبلیغات

تا یک روز دیگر حدود ۸۵٬۰۰۰ نفر برای حضور در کنگره‌ی جهانی موبایل ۲۰۲۴ (MWC 2024) در بارسلون گرد هم خواهند آمد. در چند سال گذشته نمایشگاه MWC به بزرگ‌ترین همایش سالیانه‌ی تخصصی موبایل در دنیا تبدیل شده است.

در رویداد MWC سازندگان گوشی‌ هوشمند، اپراتورهای موبایل، سازندگان دستگاه‌های نوآورانه، روزنامه‌نگاران و تحلیلگران عرصه‌ی فناوری به بررسی و پیش‌بینی آینده‌ی این عرصه در سال پیش‌رو خواهند پرداخت.

کنگره‌ی جهانی موبایل در چند سال گذشته مانند هر رویداد دیگری دچار پستی‌ها و بلندی‌هایی شده است. سال ۲۰۱۹ این نمایشگاه حدود ۱۰۹٬۰۰۰ بازدیدکننده داشت. تعداد بازدیدکنندگان MWC با تعداد بازدیدکنندگان CES که در همان سال به ۱۷۵٬۰۰۰ نفر می‌رسید، قابل مقایسه نبود؛ بااین‌حال، باز هم به آمار بسیار خوبی دست یافت.

نمایشگاه MWC 2020 / سازمان GSMA

نمایشگاه MWC بعد از کش‌ و قوس‌های فراوان در سال ۲۰۲۰ به‌دلیل شیوع ویروس کرونا و به‌دنبال آن انصراف برخی از شرکت‌های شناخته‌شده، توسط انجمن سامانه‌ی جهانی ارتباطات سیار (GSM Association) لغو شد.

کنفرانس‌های اختصاصی برندها، همه‌گیری کرونا و برگزاری رویدادهای آنلاین، کنگره‌ی جهانی موبایل را از رونق انداخته است

حدود ۶۰٬۰۰۰ نفر در کنگره‌ی جهانی موبایل سال ۲۰۲۲ شرکت کردند و این عدد در سال ۲۰۲۳ به ۸۸٬۵۰۰ نفر افزایش یافت. برگزارکنندگان این رویداد، همین تعداد را برای نمایشگاه MWC سال ۲۰۲۴ نیز پیش‌بینی کرده‌اند؛ بااین‌حال MWC فاصله‌ی زیادی تا بازگشت به اوج خود دارد.

قضاوت در مورد میزان تاثیرگذاری کنگره‌ی جهانی موبایل بر صنعت فناوری کمی سخت است؛ چراکه امروزه بسیاری از تولیدکنندگان قدرتمند، رویدادهای اختصاصی خود را ترتیب داده‌اند. همه‌گیری ویروس کرونا نیز باعث شد بسیاری از شرکت‌ها پتانسیل مراسم‌های آنلاین را کشف کنند و رویدادهای دنیای فناوری کم‌کم به سمت غیرحضوری شدن رفت.

همه‌ساله بسیاری از سازندگان بزرگ گوشی‌ هوشمند برای حضور در کنگره‌ی جهانی موبایل آماده می‌شدند؛ اما رفته‌رفته دیگر نام بسیاری از این قدرتمندان صنعت فناوری به چشم نخورد. یکی از این شرکت‌ها سامسونگ بود که اخیراً تصمیم گرفت از پرچمداران جدید خود یعنی گلکسی S24 و گلکسی S24 پلاس و گلکسی S24 اولترا در رویداد اختصاصی‌اش پرده‌برداری کند.

متن MWC شکسته جلوی تصویری محو شده از نمایشگاه مذکور

استارتاپ‌های کوچک برای حضور در رویداد MWC 2024 آماده‌اند؛ اما این استارتاپ‌ها برای پر کردن خلأ حضور شرکت‌های ابرقدرت در نمایشگاه MWC کافی نخواهند بود.

4FYN بخشی از کنگره‌ی جهانی موبایل است که به استارتاپ‌ها امکان می‌دهد با حضور فعال در این نمایشگاه، مخاطبان زیادی جذب کنند. این رویداد منحصر به استارتاپ‌های اروپایی نیست؛ اما به‌دلیل اینکه نمایشگاه در اروپا برگزار می‌شود، احتمال حضور استارتاپ‌های اروپایی بسیار بیشتر است.

MWC 2024 فرصت خوبی را برای عرض اندام استارتاپ‌ها فراهم می‌کند

نوکیا همواره یکی از ستون‌های اصلی MWC بوده است. سال گذشته، این شرکت گوشی‌های هوشمند نوکیا G22، نوکیا C22 و نوکیا C32 را معرفی کرد؛ شاید در MWC 2024 نیز شاهد جانشینی برای این محصولات باشیم اما شایعاتی مبنی‌بر خروج نوکیا از بازار موبایل شنیده می‌شود.

آنر معمولاً در MWC پرقدرت ظاهر می‌شود و امسال نیز قصد دارد مثل همیشه حضور پررنگی داشته باشد. زیرمجموعه‌ی سابق هواوی تأیید کرده که جدیدترین پرچمدار خود یعنی آنر مجیک ۶ پرو را در بارسلونا معرفی خواهد کرد؛ دستگاهی که قبلاً در چین رونمایی شده است و تأکید خاصی بر هوش مصنوعی دارد.

لوگو آنر در پشت آنر X8

هواوی به احتمال زیاد در نمایشگاه MWC 2024 حضور خواهد یافت و می‌تواند از این رویداد به‌عنوان مسیری برای بازگشت به دوران اوج خود استفاده کند. این شرکت به‌دلیل تحریم‌های آمریکا، ارتباطاتش را با بسیاری از برندهای سرشناس از دست داده است.

احتمالاً امسال گجت‌های پوشیدنی سلامت‌محور مانند حلقه‌های هوشمند بر سر زبان‌ها خواهند افتاد.

هدست‌ واقعیت مجازی نیز از دیگر محصولاتی محسوب می‌شود که همیشه در نمایشگاه MWC پرطرفدار بوده است؛ اکنون بعد از عرضه‌ی اپل ویژن پرو انتظار می‌رود که بازار هدست‌ها داغ‌تر از همیشه شود.

لنوو و موتورولا با محصولات عجیبشان پیشتاز عرصه‌ی دستگاه‌های مفهومی هستند

MWC از گذشته بستر خوبی برای نمایش دستگاه‌های مفهومی بوده است. به‌نظر می‌رسد که در بین تولیدکنندگان بزرگ لوازم الکترونیکی، بیشتر از همه لنوو به تولید دستگاه‌های عجیب‌و‌غریب علاقه دارد.

دستگاه‌های مفهومی جدید لنوو رول‌شدنی هستند و قابلیت تاشدن دارند و ثابت می‌کنند که لنوو همیشه با آغوش باز به استقبال فناوری‌های عجیب خواهد رفت. شایعات حاکی است که نسل جدید لپ‌ تاپ لنوو که بدنه‌ی کاملاً شفاف دارد، در نمایشگاه MWC رونمایی خواهد شد.

پنل پشتی گلیف ناتینگ فون ۲

گوشی ناتینگ فون 2a در تاریخ ۵ مارس (۱۵ اسفند) عرضه می‌شود. کارل پی یکی از بنیان‌گذاران وان‌پلاس بود که بعداً شرکت ناتینگ را راه‌اندازی کرد و توانست توجهات زیادی را جلب کند؛ او حالا با گوشی ناتینگ مدل فون 2a به‌دنبال حضور در بازار میان‌رده‌ها است.

وان‌ پلاس نیز در حال آماده‌سازی دستگاه‌های مفهومی است و بر اساس شایعات، امسال در کنار محصولات مفهومی‌اش ساعت هوشمند وان پلاس مدل واچ ۲ را عرضه خواهد کرد.

انتظار می‌رود که اخبار هوش مصنوعی از همه‌ی بخش‌های نمایشگاه MWC به‌گوش برسند و این رویداد به محفلی برای شرکت‌های اروپایی که در زمینه‌ی هوش مصنوعی فعال هستند، تبدیل شود.

احتمالاً یکی از داغ‌ترین اخبار مربوط به برند Humane خواهد بود که پیش‌تر موفق به تولید گجت پوشیدنی AI Pin شده است.

لوگو شیائومی / Xiaomi روی بدنه گوشی شیائومی 13T

شیائومی با دست پر در نمایشگاه MWC 2024 شرکت خواهد کرد و تأیید کرده است که شیائومی ۱۴ و شیائومی ۱۴ اولترا ۲۵ فوریه (۶ اسفند) در کنگره‌ی جهانی موبایل معرفی خواهند شد.

شیائومی قصد دارد به یکی از پنج سازنده‌ی برتر خودرو در جهان تبدیل شود؛ بنابراین این احتمال وجود دارد که خودرو برقی SU7 را در رویداد MWC 2024 ببینیم.

بخش مهمی از کنگره‌ی جهانی موبایل را اپراتورها تشکیل می‌دهند؛ از چند سال پیش بسیاری از اپراتورهای جهان در مسیر توسعه‌ی شبکه 6G گام برداشته‌اند، بااین‌حال هنوز در ابتدای مسیر هستیم و احتمالاً حدود چهار سال تا در دست‌گرفتن دستگاه‌های سازگار با شبکه‌ی 6G فاصله داریم. به‌احتمال زیاد Wi-Fi 6E به‌عنوان جدیدترین استاندارد بی‌سیم در کنگره‌ی جهانی موبایل نیز حضور خواهد داشت.

زومیت به رسم هر سال قصد دارد کنگره‌ی جهانی موبایل را به‌طور ویژه پوشش دهد. برای دنبال‌ کردن جدیدترین اخبار MWC 2024 زومیت را دنبال کنید.

مراسم MWC 2024 قرار است از ۲۶ تا ۲۹ فوریه‌ی ۲۰۲۴ (۷ تا ۱۰ اسفند ۱۴۰۲) برگزار شود. برخی از شرکت‌ها امروز و قبل از آغاز مراسم، کنفرانس برگزار خواهند کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات