رویداد گلکسی آنپکد ۲۰۲۳ سامسونگ

گلکسی آنپکد ۲۰۲۳؛ خیز سامسونگ برای شکست اپل در نبرد تراشه‌ها

پنج‌شنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۳
مطالعه 8 دقیقه
سامسونگ در گلکسی آنپکد ۲۰۲۳ قدرتمند ظاهر شد؛ کره‌ای‌ها بالاخره در نبرد تراشه‌ها، به حریف قدری برای اپل تبدیل شدند.
تبلیغات

سامسونگ برای اولین بار در سه سال گذشته، رویداد گلکسی آنپکد را در مقابل حضار و در سالن Masonic Auditorium در سان‌فرانسیسکو برگزار کرد؛ رویدادی که ۵۹ دقیقه طول کشید و خانواده‌ی موردانتظار گوشی‌های گلکسی S23 همراه‌با گلکسی بوک ۳ اولترا، گلکسی بوک ۳ پرو و ۳ پرو ۳۶۰ معرفی شدند.

اگر نظر خود سامسونگ را بپرسید، گل‌ سرسبد این رویداد را گلکسی S23 اولترا می‌داند؛ گوشی ابرپرچمدار کره‌ای‌ها که امسال با دوربین اصلی ۲۰۰ مگاپیکسلی و حافظه‌ی ذخیره‌سازی پایه دوبرابری اما با همان برچسب قیمتی ۱۲۰۰ دلار نسل قبل، به رقابت جدی با آیفون درآمده و شانس برنده شدنش را زیاد می‌بیند.

ویدیوی جمع‌بندی کامل رویداد گلکسی آنپکد ۲۰۲۳

سامسونگ چنان به S23 اولترا و به‌ویژه قدرت عکاسی و فیلم‌برداری این گوشی می‌بالد که تی‌ام رو، مدیر بخش موبایل سامسونگ رو‌به‌ جمعیت گفت تمام ویدیوهایی که در رویداد پخش شدند با S23 اولترا گرفته شده است؛ کره‌ای‌ها حتی به سبک تبلیغات پرزرق‌وبرق اپل، برای تبلیغ قدرت دوربین این گوشی در فیلم‌سازی، از ریدلی اسکات، کارگردان سرشناس فیلم‌های موفقی چون گلادیاتور و بلید رانر و همچنین نا هانگ-جین، کارگردان کره‌ای استفاده کرده بودند. بهترین عملکرد فیلم‌برداری گوشی‌های هوشمند سال‌ها در تصرف آیفون بود و حالا باید دید پیشرفت‌های گلکسی S23 اولترا می‌تواند سرانجام آیفون را در این زمینه شکست دهد یا خیر.

رونمایی گلکسی s23 اولترا در گلکسی آنپکد ۲۰۲۳

اما اگر نظر مرا بپرسید، بهترین اتفاقی که برای سری گلکسی افتاد، خداحافظی (هرچند موقت) با تراشه‌ی اگزینوس و عرضه‌ی هر سه مدل گوشی با نسخه‌ی تقویت‌شده‌ی پردازنده‌ی Snapdragon 8 Gen 2 کوالکام بود.

در چند سال اخیر، بزرگ‌ترین نقطه‌ضعف گوشی‌های گلکسی، استفاده از تراشه‌ای بود که در پردازش‌های سنگین با افت عملکرد شدیدی مواجه می‌شد و بدنه‌ای که به شدت داغ می‌کرد، برخی از همکاران در زومیت به‌شوخی از گوشی به‌عنوان «بخاری» یاد می‌کردند. اما این بار، تراشه‌ی ۴ نانومتری ساخت TSMC که از همان ۱۶ میلیارد ترانزیستور A16 Bionic به‌کار رفته در آیفون ۱۴ پرو استفاده می‌کند، به پردازنده گرافیکی بسیار قدرتمند Adreno 740 مجهز شده که در بنچ‌مار‌ک‌های اولیه، گوی سبقت را از رقیب اپلی ربوده است. تراشه‌ای که حالا در دل خانواده‌ی S23 به کار رفته، قوی‌ترین سیستم-روی-چیپ دنیای اندروید محسوب می‌شود؛ اینکه سامسونگ سرانجام شکست اگزینوس را پذیرفت را باید به فال نیک گرفت.

اما جای یک چیز خالی بود؛ قابلیت اتصال ماهواره‌ای در گوشی‌های گلکسی S23 که پیش‌تر در آیفون ۱۴ عرضه شده بود. وقتی کوالکام فناوری Snapdragon Satellite خود را معرفی کرد که به سازندگان گوشی‌های اندرویدی اجازه می‌دهد با قابلیت Emergency SOS اپل وارد رقابت شوند، تقریباً همه مطمئن بودیم که امکان ارسال پیامک از طریق ماهواره به گوشی‌های S23 خواهد آمد. اما چنین نشد؛ در مصاحبه‌ای که CNET از تی ام رو منتشر کرد، مدیر بخش موبایل سامسونگ گفت فعلاً زمان مناسب برای مجهز کردن گوشی‌های گلکسی به این فناوری فرا نرسیده است و اینکه اعتقاد ندارد این قابلیت آنقدرها که تصور می‌شود، کاری برای آرامش‌خاطر کاربران بکند.

رویداد گلکسی آنپکد ۲۰۲۳

نظر تی ام رو محترم است؛ اما از زمان عرضه‌ی آیفون ۱۴، رسانه‌ها حداقل داستان ۵ نفر را پوشش داده‌اند که قابلیت اتصال ماهواره‌ای آیفون جانشان را از مرگ نجات داده است. ویدیوی سه‌دقیقه‌ای «Dear Apple» از رویداد پاییزه‌ی اپل را به یاد دارید که در آن کاربران اکوسیستم اپل به‌خاطر اینکه آیفون یا اپل واچ جانشان‌ را نجات داده بود، به این شرکت نامه‌های تشکر‌آمیز فرستاده بودند؟ شرط می‌بندم در رویداد معرفی آیفون ۱۵، با ویدیوی مشابهی رو‌به‌رو شویم که در آن کاربران دارند از اپل به‌خاطر قابلیت Emergency SOS تشکر می‌کنند.

اینکه سامسونگ تصمیم گرفته در این زمینه با اپل وارد رقابت نشود، عجیب است؛ خصوصاً چون بعید می‌دانم ویدیویی که در آن کاربران دارند درباره‌ی عکاسی با دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی اولترا یا شارژدهی بیشتر S23 نسبت‌به S22 حرف می‌زنند، به‌اندازه‌ی ویدیوی افرادی که اپل جانشان را از مرگ نجات داده، تأثیرگذار باشد.

به‌هرحال، سامسونگ در گلکسی آنپکد امسال قدرتمند ظاهر شد؛ درکنار سری گلکسی S23، از قدرتمند‌ترین لپ‌تاپ ویندوزی‌اش، گلکسی بوک ۳ اولترا نیز رونمایی کرد که با بهره‌مندی از پردازنده‌های نسل ۱۳ اینتل و گرافیک‌های سری RTX 40، به‌طور مستقیم لپ‌تاپ‌های حرفه‌ای مک بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی اپل را هدف گرفته است. گوشی‌های سامسونگ نیز بار دیگر یک سال بیشتر از پیکسل‌های گوگل به‌روزرسانی نرم‌افزاری دریافت خواهند کرد تا برای افرادی که می‌خواهند تا چهار سال از گوشی خود بدون دغدغه‌ی خرید گوشی جدید استفاده کنند، گزینه‌ی معقول‌تری باشد.

در ادامه، به معرفی مختصر محصولاتی می‌پردازیم که در مراسم Galaxy Unpacked 2023 رونمایی شدند.

گلکسی S23 و S23 پلاس «اولترا»تر می‌شوند

گلکسی S23 پلاس از نمای پشت

گلکسی اس ۲۳ و S23 پلاس و اولترا از نظر طراحی تفاوت‌ فاحشی با نسل قبل ندارند و از همان فرمول موفق گذشته استفاده می‌کنند. شاید بارزترین ویژگی ظاهری این دو گوشی به ماژول دوربین مربوط شود که شبیه S22 اولترا، لنزها به‌طور مجزا از دل بدنه بیرون زده‌اند.

گلکسی S23 و S23 پلاس رونمایی شدند؛ همان فرمول آشنا منهای جزیره دوربین
گلکسی S23 و S23 پلاس رونمایی شدند؛ همان فرمول آشنا منهای جزیره دوربین
مطالعه '6

هر دو مدل به نمایشگر ۶٫۱ اینچ و ۶٫۶ اینچ با پنل Dynamic AMOLED 2X با نرخ نوسازی تغییرپذیر ۱۲۰ هرتز همراه‌با هشت گیگابایت رم و حداکثر ۵۱۲ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی و پردازنده‌ی Snapdragon 8 Gen 2 مجهز به واحد گرافیکی مجتمع Adreno 740 هستند. مدل استاندارد از باتری ۳٬۹۰۰ میلی‌آمپرساعتی و مدل پلاس از باتری ۴٬۷۰۰ میلی‌آمپرساعتی استفاده می‌کند.

طبق اعلام سامسونگ، گلکسی S23 و گلکسی S23 پلاس با قیمت پایه ۷۹۹ دلار و ۹۹۹ دلار در تاریخ ۱۷ فوریه (۲۸ بهمن ۱۴۰۱) عرضه خواهند شد.

گلکسی S23 اولترا؛ هیجان‌انگیزترین گوشی اندرویدی

گوشی گلکسی اس ۲۳ اولترا رنگ یاسی / Samsung Glaxy S23 Ultra Lavender

گلکسی S23 اولترا از نمایشگر بزرگ ۶٫۸ اینچی با لبه‌ی خمیده و وضوح +QHD و نرخ نوسازی تغییرپذیر یک تا ۱۲۰ هرتز استفاده می‌کند. انحنای لبه‌ی اس ۲۳ اولترا کمتر از نسل قبل شده تا کاربر محتوای بیشری روی صفحه‌نمایش ببیند.

آتش‌بازی سامسونگ در سان فرانسیسکو؛ گلکسی S23 اولترا با دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی و پردازنده پرقدرت کوالکام از راه رسید
آتش‌بازی سامسونگ در سان فرانسیسکو؛ گلکسی S23 اولترا با دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی و پردازنده پرقدرت کوالکام از راه رسید
مطالعه '5

مهم‌ترین ویژگی‌های اولترا، بهره‌مندی از حسگر تصویر ۲۰۰ مگاپیکسلی، تراشه‌ی قدرتمند Snapdragon 8 Gen 2 کوالکام و نمایشگری با مصرف بهینه‌تر باتری است. به‌گفته‌ی سامسونگ، این گوشی مجهزبه قابلیت Space Zoom برای بزرگ‌نمایی ۱۰۰ برابری است که البته از بزرگ‌نمایی ۱۰ برابر به بعد، کیفیت تصویر افت می‌کند.

گلکسی S23 اولترا در کانفیگ پایه هشت گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی دارد و از باتری ۵٬۰۰۰ میلی‌آمپرساعت استفاده می‌کند. کانفیگ‌های دیگر این گوشی به ۱۲ گیگابایت رم و حداکثر یک ترابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی مجهز هستند.

گوشی گلکسی S23 اولترا در تاریخ ۱۷ فوریه‌ی ۲۰۲۲ (۲۸ بهمن ۱۴۰۱) با قیمت پایه‌ی ۱٬۱۹۹٫۹۹ دلار در در رنگ‌های مشکی، سبز، کرمی و یاسی روانه‌ی بازار می‌شود.

گلکسی بوک اولترا؛ رقیب جدی مک بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی

نمای تبلیغاتی از گلکسی بوک ۳ اولترا

درحالی‌که از زمان معرفی مک بوک پروهای جدید با تراشه M2 Pro و M2 Max مدت زیادی نمی‌گذرد، سامسونگ با معرفی گلکسی بوک ۳ اولترا اولین رقیب مستقیم لپ‌تاپ‌های حرفه‌ای و پرچمدار کوپرتینویی‌ها را با پردازنده‌های نسل ۱۳ اینتل و گرافیک‌های سری RTX 40 معرفی کرد.

گلکسی بوک ۳ اولترا معرفی شد؛ قدرتمندترین لپ‌تاپ ویندوزی سامسونگ
گلکسی بوک ۳ اولترا معرفی شد؛ قدرتمندترین لپ‌تاپ ویندوزی سامسونگ
مطالعه '4

این لپ‌تاپ به نمایشگر ۱۶ اینچی AMOLED با وضوح ۱۸۰۰×۲۸۸۰، نسبت صفحه ۱۶:۱۰، نرخ‌نوسازی ۱۲۰ هرتز با حداکثر روشنایی ۴۰۰ نیت مجهز شده است که در نوع خود اتفاقی فوق‌العاده محسوب می‌شود.

گلکسی بوک ۳ اولترا در قدرتمندترین مدل از تراشه Core i9-13900H به‌همراه گرافیک ۸ گیگابایتی RTX 4070 و ۳۲ گیگابایت رم از نوع LPDDR5 به‌همراه ۱ ترابایت حافظه ذخیره‌سازی NVMe SSD بهره می‌برد. مدل ارزان قیمت‌تر گلکسی بوک ۳ اولترا از تراشه نسل سیزدهمی Core i7-13700H و تراشه گرافیکی RTX 4050 استفاده می‌کند.

گلکسی بوک ۳ اولترا در مدل پایه با قیمت ۲۱۹۹ دلار به‌فروش خواهد رسید. متاسفانه صحبتی از قیمت مدل مجهز به تراشه Core i9-13900H و گرافیک RTX 4070 به‌میان نیامده است.

گلکسی بوک ۳ پرو؛ نمایشگر فوق‌العاده

گلکسی بوک ۳ پرو

گلکسی بوک ۳ پرو در دو نسخه با نمایشگر ۱۴ و ۱۶ اینچ مجهز به صفحه‌نمایش Dynamic AMOLED با وضوح 3K و حداکثر روشنایی ۴۰۰ نیت با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز عرضه می‌شوند و به‌گفته‌ی سامسونگ، ۱۲۰ درصد گستره‌ی رنگی DCI-P3 را نیز پوشش می‌دهند؛ بدین‌ترتیب، گزینه‌ی خوبی برای انجام کارهای گرافیکی است.

گلکسی بوک ۳ پرو در دو نسخه ۱۴ و ۱۶ اینچ AMOLED و نسل سیزدهم پردازنده‌های اینتل معرفی شد
گلکسی بوک ۳ پرو در دو نسخه ۱۴ و ۱۶ اینچ AMOLED و نسل سیزدهم پردازنده‌های اینتل معرفی شد
مطالعه '3

این لپ‌تاپ در دو گزینه با پردازنده‌ی نسل سیزدهم اینتل Core i5 یا Core i7 به همراه ۸، ۱۶ یا ۳۲ گیگابایت رم LPDDR5 و تا یک ترابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی NVMe SSD PCIe و گرافیک یکپارچه‌ی اینتل Iris عرضه می‌شود.

مدل ۱۴ اینچی گلکسی بوک ۳ پرو به باتری ۶۳ وات‌ساعتی و مدل ۱۶ اینچی این لپ‌تاپ به باتری ۷۶ وات‌ساعتی مجهز شده است. گلکسی بوک ۳ پرو از تاریخ ۱۷ فوریه (۲۸ بهمن ۱۴۰۱) با برچسب ۱۴۵۰ دلار در کانفیگ پایه دردسترس مشتریان قرار خواهد گرفت.

گلکسی بوک ۳ پرو ۳۶۰؛ نمایشگر لمسی و قلم S-Pen

گلکسی بوک ۳ پرو ۳۶۰

گلکسی بوک ۳ پرو ۳۶۰، لپ‌تاپ هیبریدی و قدرتمند سامسونگ است که از نمایشگر لمسی ۱۶ اینچی Dynamic AMOLED 2X با حداکثر روشنایی ۴۰۰ نیت با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز و پشتیبانی ۱۲۰ درصدی از گستره‌ی رنگی DCI-P3 بهره می‌برد و همراه‌با قلم S-Pen عرضه می‌شود.

گلکسی بوک ۳ پرو ۳۶۰ با نمایشگر لمسی AMOLED و پشتیبانی از قلم S-Pen معرفی شد
گلکسی بوک ۳ پرو ۳۶۰ با نمایشگر لمسی AMOLED و پشتیبانی از قلم S-Pen معرفی شد
مطالعه '2

این لپ‌تاپ به پردازنده‌ی نسل سیزدهم اینتل Core i5 یا Core i7، رم ۸، ۱۶ یا ۳۲ گیگابایتی LPDDR5، حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۲۵۶ گیگابایتی، ۵۱۲ گیگابایتی یا یک ترابایتی NVMe و گرافیک اینتل Iris Xe مجهز شده است. همانند گلکسی بوک ۳ اولترا و گلکسی بوک ۳ پرو، از سرویس Microsoft Link برای اتصال یکپارچه‌ی گوشی‌های هوشمند به کامپیوتر پشتیبانی می‌کند.

گلکسی بوک ۳ پرو ۳۶۰ از تاریخ ۱۷ فوریه (۲۸ بهمن ۱۴۰۱) با قیمت مدل پایه‌ی ۱۹۰۰ دلاردر بازارهای منتخب عرضه خواهد شد.

شما از رویداد گلکسی آنپکد امسال راضی بودید؟ کدام محصول معرفی‌شده نظر شما را بیشتر به خود جلب کرد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات