بهترین قابلیت‌های iPadOS 16 فقط در آیپدهای مجهز به تراشه M1 دردسترس خواهد بود

سه‌شنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
اپل در رویداد WWDC ۲۰۲۲ از به‌روزرسانی iPadOS 16 رونمایی کرد. این نسخه از iPadOS شامل قابلیت‌های جدیدی است که شاید در آیپد شما دردسترس نباشد.
تبلیغات

اپل با iPadOS 16 بسیاری از امکانات موردانتظار کاربران آیپد را به این سیستم‌عامل اضافه کرد. Stage Manager یکی از بهترین قابلیت‌های جدیدی است که سبک پنجره‌ها را مشابه آنچه در مک‌بوک‌های مجهز به macOS Ventura وجود دارد، دردسترس دارندگان آیپد قرار می‌دهد. اما مشکل این است که شاید آیپد شما به این ویژگی دسترسی نداشته باشد.

همان‌طور که DigitalTrends اشاره می‌کند، به گفته‌ی اپل، Stage Manager در آیپد فقط به مدل‌هایی که از تراشه‌ی M1 بهره می‌برند محدود شده است. این یعنی قابلیت مورد اشاره فقط در سه مدل آیپد ارائه خواهد شد: آیپد پرو ۱۲٫۹ اینچی نسل پنجم، آیپد پرو ۱۱ اینچی نسل سوم و آیپد ایر نسل پنجم.

شاید بسیاری از دارندگان آیپد ایر نسل چهارم و حتی مدل‌های قدیمی‌تر، از iPadOS 16 هیجان‌زده شده باشند زیرا این دسته از کاربران گمان می‌کردند قابلیت چندوظیفه‌ای بسیار کاربری Stage Manager سرانجام دردسترس آن‌ها قرار خواهد گرفت؛ اما درکمال تعجب، اپل یکی از بهترین ویژگی‌های جدید iPadOS 16 را فقط برای دستگاه‌های جدیدش درنظر گرفته است که طی دو سال گذشته معرفی شده‌اند.

Stage Manager علاوه‌بر امکان تغییر ابعاد پنجره‌ها، ویژگی‌های دیگری مثل برنامه‌ی مرکزی ارائه می‌دهد که بدون اشغال کردن همه‌ی صفحه، تمرکز را روی اپلیکیشن‌هایی که با آن‌ها کار می‌کنید قرار می‌دهد. شما می‌توانید اپلیکیشن اصلی را در مرکز قرار داده و سایر اپلیکیشن‌ها نیز به‌ترتیب آخرین زمان استفاده از آن‌ها، در سمت چپ چیده می‌شوند. علاوه‌براین، پنجره‌های هم‌پوشانی یا گروه‌بندی برنامه‌ها دردسترس دارندگان آیپد‌های قدیمی‌تر قرار نخواهد گرفت.

قابلیت Stage Manager در iPadOS 16

درحالی‌که iPadOS با آيپد‌های مجهز به تراشه‌های A9 و جدیدتر سازگاری دارد، اینکه اپل بهترین ویژگی این به‌روزرسانی را فقط به جدیدترین مدل‌های تبلت‌های خود محدود کرده، بسیار ناامیدکننده به‌نظر می‌رسد. این موضوع نشان می‌دهد غول فناوری مستقر در کوپرتینو درحال کنار گذاشتن آیپد‌هایی است که دو سال پیش عرضه شده‌اند و برای شرکتی که به داشتن چرخه‌ی عمر طولانی دستگاه‌هایش افتخار می‌کند، خوب نیست.

Stage Manager تنها قابلیتی نیست که به‌طور محدود ارائه خواهد شد. اگر از آیپدی استفاده می‌کنید که به تراشه‌ی A12 Bionic یا قدیمی‌تر مجهز شده است، قادر نخواهید بود از ویژگی تعویض حافظه‌ی مجازی استفاده کنید؛ قابلیتی که می‌تواند حافظه‌ی موجود را برای همه ی اپلیکیشن‌ها افزایش دهد. همچنین تجربه‌ی کاملاً جدید دیکته‌ی کلمات را از دست خواهید داد. در نسخه‌ی جدید iPadOS می‌توان بین ورودی صدا، لمس و قلم اپل به‌طور یکپارچه جابه‌جا شد.

درنهایت پشتیبانی از نمایشگر خارجی و کشیدن‌ و رها کردن (Drag & Drop) بین آیپد و صفحه‌نمایش اکسترنال، به مدل‌های پرو این تبلت محدود می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات