هرآنچه از رویداد Unleashed اپل انتظار داریم

یک‌شنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۰
مطالعه 14 دقیقه
کنفرانس Unleashed رویدادی مجازی خواهد بود و انتظار می‌رود کانون توجه اپل بر رونمایی کامپیوترهای مک معطوف باشد. درادامه هر آنچه اپل امسال ممکن است در این رویداد اعلام کند، مرور می‌کنیم.
تبلیغات

هفته گذشته، اپل رسما اعلام کرد که قصد دارد دومین رویداد پاییزی خود در سال جاری میلادی را با عنوان «Unleashed» هجدهم اکتبر (بیست‌وششم مهر) برگزار کند. طبیعتا به‌دلیل شیوع بیماری همه‌گیر کرونا و تبعاتش، جدیدترین رویداد اپل نیز کاملا آنلاین و مجازی خواهد بود و در آن، غول دنیای فناوری آخرین دستاوردهای سخت‌افزاری‌اش را رونمایی می‌کند. اکتبر معمولا بازه سُنتی اپل برای رونمایی از کامپیوترهای مک محسوب می‌شود؛ بنابراین، گمان می‌رود که محصول غالب این رویداد نسل بعدی مک‌بوک پرو در کالبد و سخت‌افزار جدید باشد. بااین‌حال، معارفه محصولات دیگر نیز دور از انتظار نخواهد بود. درادامه نگاهی به احتمالات رویداد می‌اندازیم و به‌تفصیل آن‌ها را شرح می‌دهیم.

مک‌بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی

رندر منتسب به مک‌بوک پرو ۲۰۲۱

همان‌طور که در ابتدا گفته شد، نسل بعدی مک‌بوک پرو احتمالا شانس بسیار زیادی برای حضور در این رویداد دارد. شایعات اخیر حاکی از آن است که اپل دو مدل مک‌بوک پرو برای عرضه در سال ۲۰۲۱ در نظر گرفته است و قصد دارد آن‌ها را با قلب تپنده‌ای جدید روانه‌ی بازار کند. گفته می‌شود مدل ۱۴ اینچی جایگزین مدل فعلی ۱۳٫۳ اینچی خواهد شد؛ درحالی‌که مدل ۱۶ اینچی برادر بزرگ‌ترش، یعنی نسخه ۱۶ اینچی ۲۰۱۹ مجهز به پردازنده‌ی اینتل را منسوخ خواهد کرد.

به‌طورکلی، دو سال از آخرین به‌روزرسانی مدل‌های مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی می‌گذرد و ماه‌ها است که شایعاتی در مورد بازطراحی درخورتوجه مدل‌های ۱۴ و ۱۶ اینچی مک‌بوک پرو منتشر می‌شود. البته باید به این نکته توجه داشت که اپل سال گذشته مک پرو ۱۳ اینچی را با پردازنده‌ی M1 به‌روز کرد؛ اما در حقیقت به‌‌جز استفاده از پردازنده‌ی جدید، هیچ تغییر دیگری در آن صورت نگرفته و از همان زبان‌ طراحی همیشگی بهره می‌برد که از سال ۲۰۱۶ استفاده شده است؛ بنابراین احتمالا زمان آن فرا رسیده است که غول دنیای فناوری نسل بعدی این دو مدل را رونمایی و روانه بازار کند.

بگذارید از طراحی شروع کنیم؛ جایی‌که به‌نظر می‌رسد شاهد بیشترین تغییرات ظاهری در مک‌بوک خواهیم بود. گفته می‌شود نوت‌بوک‌های حرفه‌ای اپل بزرگ‌ترین بازنگری در بخش طراحی را پس از سال ۲۰۱۶ شامل می‌شوند. برای یادآوری، مک‌بوک پرو ۲۰۱۶ نخستین نوت‌بوک اپل بود که در سطح فوقانی صفحه‌کلید از نمایشگر لمسی موسوم به تاچ بار بهره می‌گرفت و ضخامت شاسی آن نیز به‌شدت کاهش یافته بود.

مک بوک پرو ۱۳ اینچی

افزون‌براین، اپل در بازطراحی مذکور درگاه‌های USB-A، درگاه مگ‌سیف، HDMI و کارت‌خوان SD را حذف و آن‌ها را با USB-C جایگزین کرد. گمان می‌رود کوپرتینویی‌ها سیاستی تقریبا مخالف سال ۲۰۱۶ در پیش گرفته‌اند و احتمالا درگاه‌های بیشتر و حذف تاچ بار از مک‌بوک پرو ۲۰۲۱ شاهد خواهیم بود.

احتمالا مدل ۱۴ اینچی بعدی همان ابعاد مک‌‌بوک پرو ۱۳٫۳ اینچی را داشته باشد؛ زیرا تصور می‌شود که افزایش اندازه نمایشگر بیشتر ناشی از کاهش حاشیه‌های بالا و کناری دستگاه باشد. البته این احتمال نیز وجود دارد که ابعاد دستگاه جدید کمی بزرگ‌تر شود؛ چراکه مدل ۱۶ اینچی ۲۰۱۹ با وجود کاهش حاشیه‌های نمایشگر، کمی از مدل ۱۵٫۴ بزرگ‌تر است و می‌توان چنین چیزی را برای مدل ۱۴ اینچی نیز متصور شد.

با گذر از ابعاد دستگاه، اتفاق نظر بر این است که مک‌بوک پرو جدید به یک شاسی بازطراحی‌شده مجهز خواهد شد که از قرار معلوم، فریم و سینی زیرین آن مانند محصولات اخیر اپل کاملا تخت می‌شوند. گفته می‌شود اپل پس از تقریبا یک دهه طراحی صفحه‌کلید را نیز دستخوش تغییر خواهد که تا آن را به‌صورت یه یک سطح یکپارچه کاملا مشکی در بیاورید.

برخی شایعات از آن حکایت دارند که نمای جلویی دستگاه نیز بزرگ‌ترین تغییر را در از زمان عرضه نخستین نسل مک‌بوک پرو تجربه خواهد کرد. اعتقاد بر این است که اپل هم‌سو با گوشی‌های آیفون، قصد دارد مک‌بوک پرو را نیز به ناچ مجهز کند؛ بریدگی بزرگی که گمان می‌رود که به‌منظور پنهان‌کردن دوربین وب‌کم و حسگر نور محیطی ایجاد شود. استفاده از ناچ این امکان را به اپل می‌دهد که حاشیه‌های دستگاه را به کم‌ترین حالت ممکن برساند و متعاقبا جلوه‌ای مدرن‌تر را برای مک‌بوک پرو به‌ارمغان می‌آورد.

تراشه M1X علاوه‌بر قدرت پردازشی چشمگیر، درگاه‌های بیشتری را به مک‌بوک پرو ۲۰۲۱ می‌آورد

سال گذشته، اپل پیش از آغاز دهه‌ی جدید از معماری تازه‌ای برای کامپیوترهای مک رونمایی کرد که می‌تواند بر تمامی جوانب محصولات این شرکت تأثیر بگذارد. متعاقب آن، اپل از پردازنده‌ی اختصاصی M1 رونمایی و اولین کامپیوتر‌های مک، یعنی مک‌بوک ایر، مک‌‌بوک پرو ۱۳ اینچی و مک مینی را با پردازنده‌ی یادشده راهی بازار کرد.

نخستین نسل از پردازنده اپل سیلیکون بهینه‌شده برای کامپیوترهای مک با وجود عملکرد تحسین‌برانگیز ضعف‌ها و محدودیت‌هایی نیز دارد. برای مثال، این تراشه از درگاه‌های ورودی و خروجی محدودی پشتیبانی می‌کند و کامپیوترهای مجهز به تراش M1 با پیکربندی حداکثر ۱۶ گیگابایت حافظه رم ارائه می‌شوند. بااین‌حال، گفته می‌شود تراشه میان‌نسلی بعدی اپل می‌تواند این محدودیت‌ها را تا حد بسیار زیادی برطرف کند.

پیش‌بینی می‌شود که تراشه بعدی اپل M1X نام داشته باشد که در بطن آن ۱۰ هسته‌ی پردازشی، شامل دو هسته‌ی کم‌مصرف برای انجام وظایف و پردازش‌های روزمره و هشت هسته‌ی قدرتمند با عملکرد بالا برای پردازش‌های سنگین جای خواهد گرفت. البته اپل از بخش گرافیکی نیز غافل نخواهد شد؛ زیرا انتظار می‌رود که نخستین پیکربندی گرافیکی مک‌بوک پرو دارای ۱۶ هسته گرافیکی خواهد بود که درواقع دوربرا بیشتر از آخرین پیکربندی تراشه M1 است.

علاوه‌براین، طراحی جدید هسته‌ها نیز می‌تواند عملکرد گرافیکی را به‌شدت افزایش بدهد. مدتی پیش مشخص شد که اپل همچنین یک نسخه ۳۲ هسته‌ای را نیز در دست توسعه دارد؛ بنابراین پیکربندی آخر پردازنده M1X می‌تواند شامل یک تراشه گرافیکی مجتمع با ۳۲ هسته پردازشی باشد که درنهایت عملکرد کم‌نظیری را برای مک‌بوک پرو به‌ارمغان خواهد آورد.

درگاه‌های جدید مک‌بوک پرو ۲۰۲۱

پیش‌تر گفته شد که تراشه جدید منجر به پشتیبانی از درگاه‌های بیشتر خواهد شد، درگاه‌های جدید می‌توانند شامل یک درگاه HDMI، سه درگاه USB-C و یک درگاه مگ‌سیف باشد. انتظار می‌رود کارت‌خوان SD نیز یکی از درگاه‌هایی باشد که قرار است به نسل بعدی مک‌بوک پرو اضافه شود. کارت‌خوان SD روش آسان‌تری برای انتقال عکس‌های گرفته‌شده دوربین‌ و هلی‌شات‌ و سایر دستگاه‌های مشابه ارائه می‌دهد. گفته می‌شود درگاه SD جدید مبتنی‌بر UHS-II خواهد بود که سرعت انتقال بسیار زیادی را ارائه می‌دهد.

با توجه به تأکید اپل روی USB-C و طراحی باریک سری کامپیوترهای مک‌بوک، به احتمال زیاد شاهد بازگشت USB-A نخواهیم بود؛ اما با توجه به آنچه گفته شد، دستگاه‌های جدید به‌اندازه کافی درگاه خواهند داشت که نیاز بیشتر کاربران را برآورده کنند.

کامپیوترهای مک معمولا به نمایشگرهای بسیار باکیفتی مجهز می‌شوند و قطعا نسل بعدی مک‌بوک پرو نه‌تنها از این قاعده مستثنا نیست؛ بلکه می‌تواند استاندارد جدیدی در این بخش تعریف کند. گفته می‌شود غول دنیای فناوری درصدد است بعد از سال‌ها، تکنولوژی به‌کاررفته در نمایشگر مک‌بوک پرو را دستخوش تغییراتی کند و نمایشگرهای سُنتی مجهز به نور پس‌زمینه LED را کنار بگذارد و نسل بعدی آن‌ها را به نور پس‌زمینه مینی ال‌ای‌دی مجهز کند.

نمایشگر جدید همچین می‌تواند از محتوای با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز نیز پشتیبانی کند؛ زیرا گفته می‌شود که تولیدکنندگان نمایشگر مک‌بوک پرو و آیپد پرو یکسان هستند و از این جهت، احتمالا نمایشگری مشابه در نوت‌بوک حرفه‌ای اپل شاهد خواهیم بود. بااین‌حال، بعید است که نمایشگر جدید از قابلیت پروموشن (ProMotion) مشابه خانواده آیفون ۱۳ استفاده کند. فناوری یادشده می‌تواند به‌طور خودکار میزان نوسازی تصویر را بسته به محتوای مشاهده‌شده تنظیم کند.

اگر اپل برای مدل‌های مک‌بوک پرو ۲۰۲۱ از نمایشگر mini-LED بهره بگیرد، با توجه به آنچه‌ در آیپد پرو ۱۲٫۹ رخ داد، نمایشگر می‌توانند از ۱۰ هزار LED استفاده کند که اندازه هر کدام کمتر از ۲۰۰ میکرون است. این نمایشگر قادر خواهد بود که حداکثر روشنایی ۱۶۰۰ نیت را در محتوای HDR ارائه بدهد. به‌علاوه، فناوری Mini-LED امکان طراحی نازک و سبک فراهم می‌کند؛ درحالی‌که مزایای زیادی مانند بهبود طیف گسترده‌ای از رنگ، کنتراست بالا، دامنه‌ی دینامیکی وسیع و عمق رنگ مشکی ارائه می‌دهد.

مک مینی ۲۰۲۱

طراحی مفهومی مک مینی ۲۰۲۱

مک مینی دومین محصولی است که اپل احتمالا در این رویداد مدل به‌روزشده آن را رونمایی خواهد کرد. کوچک‌ترین کامپیوتر رومیزی اپل به تراشه قدرتمند M1X مجهز خواهد شد و با حذف کامل مدل اینتلی، گذار خانواده مک مینی به تراشه‌های سفارشی مبتنی‌بر آرم را تکمیل خواهد کرد. مک مینی به‌دلیل ابعاد کوچک و قیمت مناسب، می‌تواند گزینه‌ای ایدئال برای افرادی باشد که نمی‌خواهند هزینه بیشتری را برای تهیه مک‌بوک پرو یا آی‌مک بپردازند. افزون‌براین، مک مینی در مراکز سرور نیز از محبوبیت بالایی برخوردار است.

اپل قصد دارد طیف وسیعی از محصولات امسال خود را بازطراحی کند و ظاهرا مک مینی نیز از این قاعده مستثنا نخواهد بود. شواهد نشان می‌دهد که کامپیوتر مذکور از شاسی خارجی بازطراحی‌شده با فریم آلومینیومی و سطح بازتابنده مانند پلکسی‌گلاس برخوردار خواهد بود. دراین‌میان، تراشه M1X به اپل امکان می‌دهد تا باردیگر در مک مینی مجموعه کاملی از درگاه‌ها شامل چهار پورت USB-4 مبتنی‌بر تاندربولت ۳، دو درگاه USB-A، درگاه HDMI و اترنت را ارائه دهد.

مک مینی ۲۰۲۱ از همان رابط اتصال مغناطیسی استفاده خواهد کرد که اپل نخستین‌بار در آی‌مک ۲۴ اینچی رونمایی کرد. افزون‌براین، ضخامت دستگاه بسیار کمتر و مانند سایر محصولات اپل به زبان طراحی با لبه‌های تخت مزین می‌شود. سطح شیشه‌ای ممکن است بدین معنی باشد که کوپرتینویی‌ها طیف وسیعی از گزینه‌های دو رنگ را برای مک مینی مشابه مجموعه رنگ‌های آی‌مک ارائه دهد.

قابلیت ارتقا و پیکربندی‌های شرکتی نیز بخش مهمی در مک‌بوک جدید خواهد بود. معمولا کامپوترهای کوچک از قابلیت ارتقای زیادی به کاربران ارائه نمی‌دهند و این در حالی است که کامپوترهای مک مجهز بر تراشه‌های اختصاصی قابلیت اتقا خاصی را شامل نمی‌شوند؛ زیرا اپل با تعبیه پردازنده M1 در بطن کامپیوترهای مک، امکان ارتقای رم و حافظه‌ی آن‌ها را از بین برد. در حقیقت، پردازنده‌ی M1 اپل، یک سیستم-روی-یک-‌چیپ (SoC) است؛ یعنی یک تراشه‌ی مجتمع که بیشتر اجزای اصلی مربوط به پردازش شامل، پردازنده مرکزی، پردازنده گرافیکی و حافظه و ... را به‌صورت یک واحد کلی در خود جای داده است و این اجزا با تکنیک خاصی به سیلیکون اصلی لحیم شده‌اند؛ کاملا طبیعی است که کاربر بدون مهارت و استفاده از تجهیزات خاصی نمی‌تواند بسیار از اجزای آن را ارتقا بدهد.

اپل می‌تواند با ارائه پیکربندی‌های جذاب، این محدودیت را تا حدودی بکاهد. برای مثال، اپل درحال‌حاضر تمام پیکربندی‌های مک‌بوک پرو، مک‌بوک ایر، مک مینی و آی‌مک را با تراشه یکسانی عرضه می‌کند که از آخرین پیکربندی نسل پیشین مجهز به تراشه‌های اینتل نیز قوی‌تر هستند؛ به‌عبارت دیگر، کاربر با تهیه نسخه پایه مک‌بوک ایر M1، تراشه‌ی به‌مراتب قدرتمندتری از آخرین پیکربندی اینتلی این محصول در سال گذشته دریافت خواهد کرد.

در صورت صحت شایعات، انتظار می‌رود اپل پیکربندی پایه ۱۶ گیگابایت حافظه رم، ۵۱۲ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی و پردازنده M1X مجهز به ۱۶ هسته گرافیکی را برای مک مینی درنظر گرفته باشد که دقیقا مشابه مک‌بوک پرو است.

مانیتور میان‌رده اپل‌

پرو دیسپلی XDR

اپل بعد از مدت‌ها دوری از بازار نمایشگر، در کنار مک پرو ۲۰۱۹، از نمایشگری موسوم به پرو دیسپلی XDR رونمایی کرد. نمایشگر یادشده با مشخصات سطح بالا و کیفیت کم‌نظیر، استاندارد جدیدی در نمایشگرهای LCD به ‌وجود آورد؛ اما این نمایشگر ۵ هزار دلار قیمت دارد و بلطبع گزینه‌ی مناسبی برای تمامی افراد نخواهد بود. به‌طورکلی، کوپرتینویی‌ها معمولا مانیتورهایشان را در کنار مک پرو در رویداد توسعه‌دهندگان رونمایی می‌کنند. بااین‌حال، دور از انتظار نخواهد بود که اپل در کنار مک مینی از مانیتور میان‌رده نیز با قیمت ۱۰۰۰ دلار رونمایی کند.

تاکنون شایعات اندکی در این باره منتشر شده است؛ اما چندی پیش گزارشی منتشر شد که نشان می‌داد غول دنیای فناوری در حال توسعه نسل بعدی نمایشگر پرو دیسپلی XDR است که در بطن آن، تراشه A13 مجهز به موتور عصبی قوی جای خواهد گرفت و ظاهراً می‌تواند به‌عنوان eGPU عمل می‌کند‌. در آن گزارش همچنین گفته شد که این شرکت احتمالا به‌زودی یک مانتور ارزان‌قیمت نیز عرضه خواهد کرد که می‌تواند گزینه مناسبی برای مک مینی باشد.

ایرپاد ۳

کانسپتی منتسب به ایرپاد ۳

سومین نسل از ایرپاد استاندارد اپل محصولی محسوب می‌شود که تقریبا بیش از یک‌سال است شایعاتی از زمان عرضه و مشخصات آن منتشر می‌شود. بااین‌حال، انتظار می‌رود که اپل درنهایت، هدفون بی‌سیم خود را در رویداد Unleashed رونمایی کند.

نسل سوم ایرپاد می‌تواند نخستین تغییر درخورتوجه در این خانواده از هدفون‌های کاملا بی‌سیم اپل از زمان ایرپاد پرو در سال ۲۰۱۹ باشد. ایرپاد جدید جایگزین ایرپاد نسل دوم فعلی می‌شود و طراحی به‌روز‌شده‌ای دارد که در‌حقیقت بر مؤلفه‌های طراحی ایرپاد پرو استوار خواهد بود. بااین‌حال، انتظار می‌رود ایرپاد ۳ از برخی قابلیت‌های پیش‌رفته‌تر نظیر حذف نویز فعال بی‌بهره بماند. اما همچنان می‌توان به بهبود کیفت بیس صدا امید وار بود؛ زیرا گفته می‌شود این هدفون از همان SiP و تراشه صوتی ایرپاد پرو بهره خواهد گرفت.

تاکنون، تصاویری از کیس و شاسی هدفون‌ بعدی اپل منتشر شده است که از طراحی متناسب با شایعات حکایت می‌کنند. تصاویر مذکور ایرپاد ۳ را با ساقه کوتاه‌تر و مجهز به پدهای سیلیکونی نشان می‌دهد. درحال‌حاضر، نسل دوم ایرپاد مبتنی‌بر شارژ سیمی با قیمت ۱۵۹ دلار فروخته می‌شود؛ درحالی‌که نسخه‌ی دارای کیس شارژ بی‌سیم ۱۹۹ دلار و نسخه‌ی پرو ۲۴۹ دلار قیمت دارد. قیمت ایرپاد ۳ ممکن است بین این سه محصول باشد و همین امر احتمالا به فروش درخورتوجه آن منجر خواهد شد.

کنسول دستی اپل

نمایی از کنسول بازی نینتندو سوییچ و سرویس اپل ارکید

طی سالیان اخیر بارها شایعاتی مبنی‌بر احتمال عرضه کنسول بازی اپل و حضور همه‌جانبه این شرکت در صنعت گیم مطرح شده است؛ اما اپل تاکنون هیچ‌گونه اطلاعاتی در این زمینه ارائه نداده و حتی ممکن است هیچگاه این شایعات به واقعیت تبدیل نشوند. گمان می‌رود که اپل پس از تجربه ناموفق در ارائه کنسول پیپین (Pippin) در دهه ۹۰ میلادی، علاقه‌ای به عرضه کنسول‌های خانگی نداشته باشد. با وجود احتمال بسیار اندک، همچنان اپل می‌تواند ما را با عرضه یک کنسول هیبریدی مشابه نینتندو سوییچ غافل‌گیر کند.

گزارشی در اوایل ماه جاری ادعا می‌کرد که این شرکت یک کنسول دستی را به‌زودی رونمایی خواهد کرد و بدین‌منظور در حال مذاکره با تعدادی از استودیوهای معروف بازی‌سازی، ازجمله یوبی‌سافت (Ubisoft)، سازنده عناوین مشهوری همچون اساسینز کرید، فارکرای، واچ داگز و... درباره ساخت بازی برای دستگاه جدیدش است.

برخی افشاگران ادعا می‌کنند که که اپل کنسول بازی هیبریدی بسیار قدرتمندی رونمایی خواهد کرد و از هر آنچه مایکروسافت یا سونی در سال ۲۰۲۱ ارائه می‌دهد، عملکردش بهتر خواهد بود! البته این ادعا نیز تا حدودی عجیب به‌نظر می‌رسد؛ چراکه کنسول‌های دستی معمولا باتوجه‌‌به ابعاد کوچکشان بسیار ضعیف‌تر از کنسول‌های خانگی هستند. بااین‌حال، درسطح کنسول دستی سخت‌افزار قطعا مشکلی برای اپل ایجاد نمی‌کند؛ زیرا تراشه A15 Bionic و M1 کاملا توانایی اجرای بازی‌های فشرده سه‌بعدی را دارند و چندین برابر از پردازنده بسیار قدیمی نینتندو سوییچ قوی‌تر‌ند.

شایعات قبلی حاکی از آن بودند که کوپرتینویی‌ها مشغول کار روی تراشه‌ جدیدی برای کنسول یادشده هستند که با تمرکز بر قابلیت‌های گیمینگ ساخته خواهد شد و از قابلیت‌های کنسول‌های نسل‌نهمی سونی و ایکس‌باکس همچون ری‌تریسینگ پشتیبانی می‌کند.‌ درحال‌حاضر، آنچه‌ غول دنیای فناوری به آن احتیاج دارد، فروشگاه نرم‌افزاری پر از بازی‌های سطح کنسولی است. قطعا اکنون کاربران می‌توانند بازی‌های عالی را در اپ‌استور پیدا کنند؛ اما بیشتر آن‌ها بازی‌های موبایل هستند و نه بازی‌هایی که بتوانند در رایانه‌های شخصی ویندوز و پلی‌استیشن یا حتی نینتندو سوییچ بیابند.

اگر اپل بخواهد کنسول قابل‌حمل خود را بسازد، ابتدا باید مطمئن شود که بازی‌های جذاب کافی برای فروش دستگاهی خواهد داشت که عمدتا بر این موضوع متمرکز است. سرویس اپل ارکید را می‌توان یک شروع دانست؛ اما هنوز مسیری طولانی برای بهترشدن در پیش دارد. سپتامبر ۲۰۱۹، اپل در‌کنار رونمایی سری آیفون ۱۱ و اپل واچ سری ۵، سرویس بازی‌محور موسوم به اپل آرکید را معرفی کرد. اپل آرکید با حدود ۷۰ عنوان راه‌اندازی شد و تاکنون، غول دنیای فناوری تعداد عناوین انحصاری‌اش را به ۲۰۰ بازی رسانده است؛ اما قطعا اپل به چیزی بیشتر از بازی‌های مستقل و کوچک احتیاج دارد.

تاریخ انتشار مک‌اواس مانتری

macOS Monterey

درحال‌حاضر، اپل تقریبا نسخه جدید تمامی سیستم‌عامل‌هاش را به‌جز مک‌اواس مانتری منتشر کرده است. نسخه‌های جدید مک‌اواس اغلب دیرتر از سایر به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری ارائه می‌شوند و در رویداد اکتبر، ما انتظار داریم که اپل حداقل تاریخ انتشار نسخه نهایی را اعلام کند. مدل‌های بعدی مک‌بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی اپل احتمالا با MacOS Monterey عرضه خواهند شد؛ بنابراین اپل می‌تواند‌ پیش‌ازآن به‌روزرسانی جدید را منتشر کند‌.

در سیستم‌عامل جدید کامپوترهای مک، مرورگر سافاری دارای یک نوار به‌روزشده برای تب‌ها است که از تب‌های گروهی نیز پشتیبانی می‌کند. فیس‌تایم اکنون از صدای فراگیر، حالت پرتره (فقط مک‌های M1) و قابلیت Voice Isolation برای کاهش نویز پس‌زمینه پشتیبانی می‌کند. قابلیتی دیگر به‌‌نام SharePlay FaceTime به کاربران اپل تی‌وی اجازه می‌دهد محتوای تلویزیونی تماشا کنند، به موسیقی گوش بدهند و صفحه‌نمایش خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

ویژگی جدید اشتراک‌گذاری با شما (Shared With You)، موسیقی، لینک‌ها، اخبار و عکس‌هایی که افراد در پیام‌ها ارسال می‌کنند، پیگیری و آن‌ها را در برنامه‌های مربوط برجسته می‌کند. یادداشت‌ها دارای ویژگی Quick Note جدیدی برای ثبت افکار هستند و برنامه Shortcuts نیز اکنون در مک در دسترس است.

حالت فوکوس اختصاصی با حذف نویزهای پس‌زمینه براساس آنچه در حال انجام است به افراد کمک می‌کند به وظیفه خود ادامه بدهند و یک برنامه مسیریاب به‌روزشده با مجموعه‌ای از ویژگی‌های جدید وجود دارد. با استفاده از قابلیت نوشته‌های آنی (Live Text)، مک‌ها می‌توانند متن را در عکس‌ تشخیص یا جزئیات مربوط به حیوانات، هنر، مکان‌های تاریخی و فرهنگی، گیاهان و موارد دیگر را در تصاویر ارائه بدهند. بتای جدید از نوشته‌های آنی در مک‌های مبتنی‌بر اینتل نیز پشتیبانی می‌کند.

قابلیتی به‌ نام Mail Privacy Protection، آی‌پی کاربران مک را مخفی و از ردیابی‌های ناشناس جلوگیری می‌کند. اپل برای مک‌اواس مانتری مجموعه‌ای از ویژگی‌های حریم خصوصی معرفی کرده است که یکی از آن‌ها می‌تواند فعالیت‌های وبگردی کاربران را از ارائه‌دهنده خدمات اینترنت و هر شخص دیگری مخفی کند. این ویژگی به نام رله خصوصی (Private relay) شناخته می‌شود و بخشی از مجموعه ویژگی‌هایی است که به‌عنوان آی‌کلاد پلاس و بدون هیچ هزینه‌ی اضافه در دسترس کاربران قرار می‌گیرد؛ البته گفته می‌شود غول دنیای فناوری به‌دلیل قوانین برخی کشورها، از قابلیت مذکور برای رمزگذاری فعالیت‌های وب کاربران پشتیبانی نمی‌کند مرور سافاری را محافظت می‌کند.

درحال‌حاضر MacOS Monterey در مرحله بتا قرار دارد و بالطبع پیشنهاد نمی‌شود این نسخه را بارگیری کنید؛ زیرا معمولاً نسخه‌های بتا شامل باگ‌هایی هستند که می‌توانند روی تجربه کاربری تأثیر منفی بگذارند و حتی به دستگاه کاربران آسیب برسانند؛ بنابراین، بهتر است تا انتشار نسخه نهایی صبر کنید.

نحو تماشای رویداد Unleashed

گیف لوگو اپل

طبق روال معلوم، زومیت رویدادهای بزرگ فناوری را پوشش خواهد داد و قطعا بزرگ‌ترین آن‌ها، یعنی رویدادهای اپل نیز از این قاعده مستثنا نخواهند بود؛ بنابراین کاربران می‌توانند دوشنبه، ۲۶ مهرماه، نیم‌ساعت پش از آغاز رویداد در وب‌سایت حضور داشته باشند و پخش زنده زومیت را دنبال کنند. افزون‌براین، تحریریه زومیت سعی دارد که در خلال برگزاری رویداد، پوشش مناسبی را از اخبار و حواشی پیرامون محصولات معرفی‌شده ارائه بدهد؛ ازاین‌رو، افرادی که تمایل به دیدین ویدئویی رویداد ندارند می‌توانند اخبار لحظه‌به‌لحظه وب‌سایت را دنبال کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات