هر آنچه از رویداد کالیفرنیا استریمینگ اپل انتظار داریم

سه‌شنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۰
مطالعه 18 دقیقه
اپل تا ساعاتی دیگر رویداد سالانه خود را با محوریت رونمایی از نسل بعدی گوشی‌های هوشمندش در قالب مجازی برگزار خواهد کرد. در این مقاله قصد داریم تمام آنچه از این رویداد انتظار می‌رود، بررسی کنیم.
تبلیغات

اپل هفته پیش رسماً اعلام کرد که رویداد جدید خود را با عنوان کالیفرنیا استریمینگ (California Streaming) سه‌شنبه، ۲۳ شهریور در ساعت ۹:۳۰ دقیقه به وقت تهران برگزار خواهد کرد. به‌ دلیل همه‌گیری ویروس کرونا و تبعاتش، جدیدترین رویداد اپل کاملا آنلاین و مجازی خواهد بود و در آن، غول دنیای فناوری از آخرین دستاوردهایش در حوزه سخت‌افزار رونمایی خواهد کرد. طبق روال معمول، انتظار می‌رود کانون توجه اپل به رونمایی از نسل بعدی آیفون و اپل واچ معطوف شده باشد؛ اما رونمایی از سایر سخت‌افزارهای جدید دور از انتظار نخواهد بود. در ادامه نگاهی اجمالی به احتمالات رویداد توسعه‌دهندگان می‌اندازیم و سپس به‌تفصیل آن‌ها را شرح می‌دهیم.

نگاهی اجمالی به رویداد کالیفرنیا استریمینگ

گیف لوگو اپل

با آغاز نیمه دوم هر سال اپل خود را آماده برگزاری رویدادی سُنتی در بازه‌ی سپتامبر (شهریور) می‌کند که اغلب از آن به‌عنوان مهم‌ترین کنفرانس این شرکت یاد می‌شود. شایعات حاکی از است که کوپرتینویی‌ها روزهای شلوغی در پیش خواهند داشت و ظاهراً در رویداد پیش رو، شاهد محصولات سخت‌افزاری متنوعی از آیفون گرفته تا آیپد و حتی اپل واچ خواهیم بود.

بعد از شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان، تغییر شیوه‌ی زندگی مردم و تعطیلی بسیاری از کسب‌وکارها، ضرر هنگفتی به بسیاری از صنایع وارد آمد. این امر برای اپل نیز چالش‌هایی به همراه داشت. غول دنیای فناوری در روند تولید و ساخت محصولات سال ۲۰۲۰، به‌خصوص مدل‌های آیفون ۱۲ با مشکلات متعددی مواجه شد و اگر به‌ خاطر داشته باشید، اپل سری آیفون ۱۲ را با تأخیر یک‌ماهه رونمایی و در دو مرحله روانه‌ی بازار کرد. اکنون کمی اوضاع بهبود یافته و اپل با توجه به کاهش محدودیت‌های لجستیکی، به بازه‌ی رونمایی سُنتی رونمایی آیفون‌ در ماه سپتامبر بازگشته است.

با استناد به گزارش‌های اخیر، انتظار می‌رود اپل در رویداد یادشده محصولاتی نظیر سری آیفون ۱۳، اپل واچ سری ۷، ایرپاد نسل ۳ و نسل جدید آیپد استاندارد را رونمایی کند؛ اما برخی گمانه‌زنی‌ها از آن حکایت دارند که اپل شاید آیپد مینی ۶ و مک‌بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی جدید را در همین رویداد معرفی کند؛ اما به نظر نمی‌رسد اپل تمامی محصولات مهم خود را به‌صورت فشرده و تنها در یک رویداد برگزار کند. در ادامه به بررسی محصولات احتمالی این رویداد می‌پردازیم. با زومیت همراه باشید.

رونمایی از آیفون ۱۳

تصویر احتمالی آیفون ۱۳

همان‌طور که گفته شد، رونمایی از نسل بعدی آیفون مهم‌ترین و محتمل‌ترین معارفه‌ی رویداد پیش رو خواهد بود. تاکنون نام‌گذاری این خانواده از گوشی‌های هوشمند اپل به‌طور قطعی مشخص نشده است و عده‌ای بر این باورند که به‌ دلیل تغییرات کم و خرافه‌ی نحس بودن عدد ۱۳، اپل گوشی‌های بعدی‌اش را آیفون ۱۲ اس (iPhone 12S) نام‌گذاری خواهد کرد؛ درحالی‌که عده‌ای دیگر معتقدند این گفته‌ بی‌پایه و اساس است و غول دنیای فناوری از نام‌ آیفون ۱۳ استفاده خواهد کرد.

به نظر می‌رسد دیدگاه گروه دوم به واقعیت نزدیک‌تر باشد؛ چراکه اخیراً استیکرهایی از جعبه آیفون بعدی در فضای مجازی منتشر شده که نام آیفون ۱۳ روی آن‌ها به چشم می‌خورد. به‌تازگی ویدئویی نیز منتشر شده است که می‌تواند مُهر تأییدی بر استفاده از نام‌ آیفون ۱۳ باشد؛ بنابراین، احتمالا شاهد چهار مدل آیفون ۱۳ با ابعاد و پسوندهای مشابه نسل گذشته خواهیم بود.

به‌طور کلی، انتقادات زیادی مبنی بر طولانی شدن تغییرات طراحی محصولات اپل مطرح می‌شود و شاید دلیلش این باشد که غول دنیای فناوری جزو معدود شرکت‌هایی است که در سالیان اخیر، بر زبان طراحی پایبند بوده است و با نگاه به تمامی محصولاتش می‌توان اشتراکات زبان‌ طراحی را مشاهده کرد. معمولاً شرکت‌هایی که زبان طراحی خاص و واحدی برای تمامی محصولاتشان استفاده می‌کنند، تغییرات طراحی را دیرتر از سایر شرکت‌ها اعمال می‌کنند و این همان جایی است که احتمالا آیفون ۱۳ تغییرات جزئی در بخش طراحی به خود می‌بیند و به‌نوعی می‌توان آن را نسخه‌ی بهبودیافته آیفون ۱۲ توصیف کرد.

طراحی احتمالی چهار مدل آیفون ۱۳

انتظار می‌رود هر چهار مدل آیفون ۱۳ بر همان اِلِمان‌های طراحی آیفون ۱۲ استوار باشند؛ با این‌ تفاوت که در نمای جلویی دستگاه احتمالاً شاهد ناچ کوچک‌تری خواهیم بود که اجزای سیستم تشخیص هویت بیومتریک اپل موسوم به فیس آی‌دی را در خود جای می‌دهد و جلوه‌ی زیباتری به آیفون می‌بخشد. مدت‌ها است که اپل برای پنهان کردن حسگرهای مربوط به این تکنولوژی، از بریدگی بزرگی موسوم به ناچ (Notch) در آیفون بهره می‌گیرد؛ اما شواهد نشان می‌دهد که غول دنیای فناوری پس از چهار سال، ابعاد ناچ را کمی کوچک‌تر خواهد کرد.

آیفون ۱۳ تغییرات کوچک اما مهمی در طراحی ایجاد می‌کند تا بتواند ابعاد مجموعه دوربین و حسگر موسوم به TrueDepth را کاهش بدهد یا چینش آن‌ها را به‌گونه‌ای تنظیم کند که فضای کمتری اشغال کنند. از قرار معلوم، بلندگو و میکروفن‌ها به‌ سمت لبه نمایشگر نزدیک شاسی تغییر موقعیت خواهند داد.

تغییر دیگر به پشتیبانی نمایشگر از نرخ نوساز ۱۲۰ هرتز مرتبط می‌شود که طبق شایعات، اپل تنها مدل‌های پرو را به این نوع نمایشگر مجهز خواهد کرد. اپل به‌منظور کاهش تأثیر این قابلیت بر شارژدهی، قصد دارد از پنل‌ اکسید پلی‌کریستال دماپایین (LTPO) بهره بگیرد که از لحاظ تئوری منجر به تنظیم پویای محتوای نمایشگر از ۱ تا ۱۲۰ هرتز بسته به شرایط می‌شود.

رندر منتسب به آیفون ۱۳ پرو

نمای پشتی دستگاه مانند مدل‌های پرو آیفون ۱۲ به یک ماژول مربعی ‌متشکل از سه آرایه‌ی دوربین (احتمالا حسگرهای ۱۲ مگاپیکسلی) و یک اسکنر لایدار مزین خواهد شد که طبق شایعات، احتمالا با توجه به استفاده از سخت‌افزار قدرتمندتر، دوربین تمامی مدل‌ها بزرگ‌تر از نسل گذشته خواهد بود. همچنین گفته می‌شود تمامی مدل‌ها به لرزش‌گیر اپتیکال از نوع سنسور-شیفت مجهز خواهند شد که متفاوت با لرزش‌گیرهای کنونی، به جای لنزها، حسگر را پایدار نگه می‌دارد و لرزش در تصاویر را به حداقل می‌رساند.

پیشرفت‌های دوربین تنها به موارد سخت‌افزاری خلاصه نمی‌شود؛ چراکه به احتمال قریب‌الوقوع الگوریتم‌های پردازشی قوی‌تر و بهبود نرم‌افزاری را نیز در بخش دوربین آیفون ۱۳ شاهد خواهیم بود. گفته می‌شود دوربین مدل‌های آیفون ۱۳ دارای قابلیت عکاسی نجومی برای گرفتن عکس از آسمان خواهند بود. اعتقاد بر این است که حالت خاصی وجود دارد که وقتی آیفون به سمت آسمان نشانه می‌رود، فعال می‌شود و به دستگاه اجازه می‌دهد ماه، ستارگان و سایر اجرام آسمانی را تشخیص بدهد و نوردهی را متناسب با آن‌ها تنظیم کند.

از دیگر تغییرات دوربین می‌توان به حالت پرتره سینماتیک (Cinematic) اشاره کرد که از تثبیت تصویر الکترونیکی (EIS) استفاده می‌کند و گاهی از آن به‌عنوان Warp یاد می‌شود. با استفاده از قابلیت مذکور، به نظر می‌رسد سوژه‌ها به مرکز کادر نزدیک هستند؛ اما غیر طبیعی به نظر نمی‌رسند و تثبیت‌کننده اپتیکال تصویر (OIS) لرزش‌های کم‌تری ثبت می‌کند. افزون بر این، حالت شب به یک الگوریتم مجهز خواهد شد که ساختارها را تجزیه‌وتحلیل و سایه‌ها را دوباره تنظیم می‌کند. تأثیر رنگ‌ها در حالت شب نیز بهبود یافته است و ظاهراً نور نارنجی روشن دیگر بر رنگ پوست سوژه عکس تأثیر نمی‌گذارد.

طبق شایعات قبلی، کوپرتینویی‌ها در گوشی‌های بعدی‌شان از فرمت ویدئویی ProRes نیز پشتیبانی خواهند کرد. قابلیت ProRes به کاربران امکان می‌دهد فیلم‌ها را با فرمت باکیفیت‌تری ضبط کنند و ویژگی‌های بیشتری برای ویرایش در‌ اختیار داشته باشند. سال گذشته اپل هنگام رونمایی از مدل‌های پرو آیفون ۱۲ اعلام کرد فقط این گوشی‌ها از فرمت ProRaw برای عکس‌ها پشتیبانی می‌کنند؛ از این‌رو، پیش‌بینی می‌شود قابلیت ProRes فقط مختص مدل‌های پرو آیفون ۱۳ باشد.

طبق روال معمول، کوپرتینویی‌ها گوشی‌های جدیدشان را در رنگ‌بندی جدید عرضه خواهند کرد. آخرین گزارش‌ها نشان می‌دهند که آیفون ۱۳ و آیفون ۱۳ مینی می‌توانند در شش گزینه رنگی مشکی، آبی، بنفش، صورتی، سفید و قرمز در دسترس قرار بگیرند. این بدان‌ معنا است که صورتی جایگزین سبز خواهد شد. افزون بر این، محتمل خواهد بود که اپل رنگ‌های گرافیتی و آبی اقیانوسی را از مدل‌های پرو آیفون ۱۳ حذف و رنگ‌های مشکی و برنزی را جایگزین آن‌ها کند.

یکی دیگر از تغییرات احتمالی به گزینه‌های ذخیره‌سازی بازمی‌گردد و تاکنون شایعات ضدونقیضی در این باره منتشر شده است. برخی منابع مدعی هستند که اپل امسال در مدل‌های پرو گزینه ۲۵۶ گیگابایتی را حذف و در عوض، پیکربندی یک ترابایتی ارائه خواهد داد. گزینه‌های ذخیره‌سازی مدل‌های پرو با گزینه ۱۲۸ گیگابایت آغاز خواهد شد و تا یک ترابایت افزایش خواهد یافت. البته ارائه گزینه گران‌قیمت یک ترابایتی در مدل‌های استاندارد در هاله‌ای از ابهام است.

با وجود برخی گمانه‌زنی‌ها درباره افزایش قیمت قطعات به‌کاررفته در آیفون‌های جدید، به نظر می‌رسد اپل برای حفظ رقابت، قیمت هر چهار مدل آیفون ۱۳ را تغییر نخواهد داد؛ بنابراین، پیش‌بینی می‌شود که مدل‌های استاندارد (آیفون ۱۳ مینی و آیفون ۱۳)، به ترتیب ۶۹۹ و ۸۲۹ دلار قیمت داشته باشند و در طرف مقابل، گمان می‌رود غول دنیای فناوری برای پنجمین سال متمادی مدل‌های بالارده، شامل آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس را با قیمت ۹۹۹ دلار و ۱۰۹۹ دلار روانه‌ی بازار کند؛ البته باید به این نکته توجه داشت که برچسب قیمتی یادشده مربوط به نسخه‌های پایه است و طبیعتا با توجه به افزایش حافظه‌ی ذخیره‌سازی، قیمت نیز افزایش می‌یابد.

اپل واچ سری ۷

کانسپتی از اپل واچ سری ۷

اپل واچ محصولی محسوب می‌شود که به‌جز نسل نخست، تمامی مدل‌های آن در رویداد سپتامبر رونمایی شده است؛ ازاین‌رو باید حضور اپل واچ سری ۷ را در رویداد کالیفرنیا استریمینگ تقریباً قطعی دانست. به‌ نظر می‌رسد غول فناوری‌ کوپرتینو قصد دارد نسل بعدی ساعت‌های هوشمندش را به کالبدی جدید آراسته کند و احتمالاً شاهد شاسی بازطراحی‌شده با فریم و نمایشگر تخت خواهیم بود.

با توجه به تغییرات طراحی، ابعاد اپل واچ سری ۷ نیز پس از سه نسل افزایش خواهد یافت و امسال دو ساعت هوشمند اپل با ابعاد ۴۱ و ۴۵ میلی‌متری را شاهد خواهیم بود که در حقیقت، یک میلی‌متر بیشتر از نسل‌های گذشته است. به‌احتمال زیاد ابعاد شاسی تغییر چندانی نخواهد کرد؛ اما ظاهراً اپل با کاهش حاشیه‌ها توانسته است نمایشگر بزرگ‌تری در شاسی کاملا بازطراحی‌شده جای بدهد.

نمایشگر بزرگ‌تر در اپل واچ سری ۷ سبب می‌شود گجت مذکور پذیرای ۱۶ درصد پیکسل‌های بیشتری برای ارائه محتوای بصری باشد. گفته می‌شود نمایشگر جدید در مدل ۴۵ میلی‌متری ۱٫۹ اینچ و رزولوشن آن ۴۸۴×۳۹۶ پیکسل خواهد بود. در مقام مقایسه، اپل سری ۶ نمایشگر ۱٫۷۸ اینچی و رزولوشن ۴۴۸×۳۶۸ پیکسل دارد؛ بنابراین، نمایشگر جدید تقریبا ۱۶ درصد پیکسل بیشتری در خود جای داده است و می‌تواند محتوای بیشتری پوشش بدهد. افزون بر این، افزایش ابعاد نمایشگر ظاهراً به اپل اجازه می‌دهد که واچ‌فیس‌ها و قابلیت‌های منحصربه‌فردی در اپل واچ جدید ارائه بدهد. از قرار معلوم، اپل سه واچ‌فیس اختصاصی با نام‌های ماژولار مکس، اطلس و کانتینیوم برای اپل واچ جدید در نظر گرفته است. گفته می‌شود واچ‌فیس‌های نایکی پلاس و هرمیز (Hermès) نیز به‌روز خواهند شد.

مشخصات احتمالی اپل واچ سری ۷

با گذر از مشخصات نمایشگر، بطن ساعت جدید اپل را تراشه S7 تشکیل خواهد داد که در حقیقت یک نوع SiP (سیستم-در-پکیج) محسوب می‌شود و به احتمال زیاد مبتنی بر لیتوگرافی ۵ نانومتری TSMC خواهد بود. فرایند ساخت جدید منجر به راندمان و بهره‌وری بیشتر خواهد شد و این امر می‌تواند در شارژدهی اپل واچ سری ۷ بسیار حائز اهمیت باشد.

تراشه یادشده احتمالاً شامل دو هسته پردازشی ۶۴ بیتی خواهد بود و بخش گرافیکی آن را پردازنده گرافیکی PowerVR ایمجینیشن تشکیل خواهد داد. البته این امکان وجود دارد که اپل در SIP جدید از پردازنده گرافیکی اختصاصی خود استفاده کند؛ زیرا این شرکت تاکنون اغلب دستاوردها و دارایی‌های معنوی ایمجینیشن را تصاحب کرده است. همچنین گفته می‌شود با الهام از لاجیک بُرد آیفون، اپل قصد دارد SIP جدید را به‌صورت دولایه طراحی کند که می‌تواند منجر به ایجاد فضای اضافه برای تعبیه باتری بزرگ‌تر یا حسگرهای جدید شود.

پیش‌بینی می‌شود اپل واچ سری ۷ مانند مدل‌های پیشین به ۳۲ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی و یک گیگابایت رم مجهز شود که مقدار مناسبی برای ساعت‌ هوشمند محسوب می‌شود. همچنین این امکان وجود دارد که نسخه‌ی بهبودیافته تراشه‌های ارتباطی نظیر وای‌فای، بلوتوث در نسل جدید ساعت‌ هوشمند اپل تعبیه شود.

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، اپل واچ سری ۷ از شاسی کاملاً جدیدی بهره خواهد گرفت که از قرار معلوم می‌تواند باتری بزرگ‌تری در خود جای بدهد. از سوی دیگر، گفته می‌شود اپل از ارائه حسگرهای جدید به نفع شارژدهی بیشتر صرف‌ نظر کرده است؛ بنابراین، پس از ۶ نسل متمادی بالاخره شاهد افزایش شارژدهی در ساعت‌های هوشمند اپل خواهیم بود.

ساعت‌های هوشمند اپل همواره در یک رنج قیمت عرضه شده‌اند و پیش‌بینی می‌شود شرکت واقع در کوپرتینو اپل واچ سری ۷ را با قیمت یکسان با مدل‌های سال گذشته برای خریداران در دسترس قرار بدهد؛ ازاین‌رو انتظار می‌رود نسخه ۴۰ میلی‌متری اپل واچ سری ۷ مبتنی بر وای‌فای ۳۹۹ دلار و نسخه سلولار آن ۴۹۹ دلار قیمت داشته باشند. از سوی دیگر، مدل بزر‌گ‌تر ۴۴ میلی‌متری به ‌ترتیب ۴۲۹ و ۵۲۹ دلار قیمت خواهند داشت؛ البته باید به این نکته توجه داشت که قیمت‌ها بسته به نوع بند و بدنه می‌تواند متفاوت باشد.

ایرپاد ۳

کانسپتی از ایرپاد ۳

یکی از محصولاتی که بارها شایعاتی از زمان عرضه آن منتشر شده، ایرپاد نسل ۳ است. احتمالا این محصول نیز می‌تواند در رویداد پیش روی اپل رونمایی شود. نسل بعدی ایرپاد استاندارد دارای طراحی وام‌گرفته از ایرپاد پرو کنونی است و در حقیقت، این مهم‌ترین به‌روزرسانی ظاهری آیپد استاندارد از زمان عرضه نخستین نسل در سال ۲۰۱۶ خواهد بود! شواهد نشان می‌دهد که ایرپادهای بعدی دارای ANC نیستند؛ اما احتمالاً طراحی جدید آن به تفکیک بهتر صدا کمک خواهد کرد.

طبق شایعات، کیفیت صدای ایرپاد ۲۰۲۱ تقریباً مانند نسل گذشته خواهد بود؛ با این‌ تفاوت که احتمالاً بیس صدای آن عملکرد بسیار بهتری خواهد داشت. گفته می‌شود باتری تعبیه‌شده در کیس شارژ محصول حدود ۲۰ درصد بزرگ‌تر از ایرپاد ۲ خواهد بود و ظاهراً باتری داخلی هدفون‌ حجمی مشابه ایرپاد پرو خواهد داشت. علاوه بر این، هدفون یادشده از SiP مشابه مدل پرو برای پردازش‌های صدا بهر خواهد گرفت. SiP مذکور از تراشه H1 برای بهبودهای صوتی بهره می‌برد.

با توجه به گفته‌های برخی منابع، ایرپاد جدید در کنار مدل قبلی به فروش خواهد رسید و برای قیمت‌گذاری آن دو سناریو وجود دارد. اولین پیش‌بینی این است که قیمت هدفون بی‌سیم جدید اپل بالاتر از ایرپاد ۲ خواهد بود و نسل فعلی در همان قیمت باقی می‌ماند. از طرف دیگر، قیمت ایرپاد ۳ ممکن است با ایرپادهای فعلی یکسان باشد و اپل قیمت مدل قبلی را کاهش بدهد.

گفته می‌شود سیاست اپل در حوزه هدفون‌های بی‌سیم بدین گونه است که ایرپاد با قیمت گران‌تر، کاربران دستگاه‌های اپل را هدف قرار می‌دهد و هدف آن‌ها ارائه نوآوری برای افزایش ارزش افزوده است. در مقابل، محصولات بیتس با قیمت ارزان‌تر، کاربران دستگاه‌های اپل و غیر اپل را هدف قرار می‌دهند و سهم بازار این شرکت را افزایش خواهند داد.

آیپد نسل ۹

نمایشگر آیپد مینی نسل ۸

سال گذشته، اپل در بازه‌ی مشابه نسل هشتم آیپدهای اقتصادی‌ را با طراحی آشنا و پردازنده‌ی قدرتمند A12 روانه‌ی بازار کرد. پس از گذشت یک سال، به‌ نظر می‌رسد اپل در نظر دارد که نسل بعدی این تبلت خوش‌قیمت را با اهداف آموزشی رونمایی و روانه بازار کند.

آیپد ۹ می‌تواند به کالبدی مشابه آیپد ایر ۳ مجهز شود؛ بدین معنی که دستگاه از همان زبان طراحی گذشته و تاچ‌آیدی ادغام‌شده با دکمه‌ی هوم بهره خواهد گرفت و همچنان شاهد درگاه لایتنینگ، حاشیه‌های قطور بالا و پایین نمایشگر و لبه‌های گرد خواهیم بود. اپل قصد دارد با استفاده از طراحی آیپد ایر ۳، محصولی باریک‌تر و سبک‌تر ارائه بدهد. گفته می‌شود ضخامت ۷٫۵ میلی‌متری آیپد کنونی جای خود را به شاسی باریک‌تر ۶٫۳ میلی‌متری خواهد داد که به‌طور قابل توجهی نازک‌تر خواهد بود. همچنین گفته می‌شود آیپد یادشده با ۳۰ گرم کاهش وزن در مقایسه با آیپد نسل ۸، وزنی بالغ بر ۴۶۰ گرم خواهد داشت.

قلب تپنده آیپد نسل ۸ را تراشه قدرتمندی تشکیل داده است که می‌تواند به‌راحتی از پس سنگین‌ترین بازی‌ها و برنامه‌های موجود در iPadOS بربیاید. نسل بعدی این محصول نیز می‌تواند به تراشه بسیار قدرتمندی مجهز شود. به‌طور کلی، محتمل‌ترین تراشه برای این محصول A13 Bionic خواهد بود. تراشه مذکور در بطن خود پذیرای ۸٫۵ میلیارد ترانزیستور و با وجود قدرت پردازشی چشمگیر، مصرف انرژی آن ۴۰ درصد از تراشه A12 کم‌تر است. از دیگر مشخصات این تراشه می‌توان به ۶ هسته و ۴ هسته گرافیکی اختصاصی اپل اشاره کرد.

گفته می‌شود اپل پیکربندی تبلت پایین‌رده خود را نیز جذاب‌تر از همیشه خواهد کرد. این شرکت احتمالاً نسخه‌های پایه آیپد ۹ را با ۴ گیگابایت رم و ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی ارائه خواهد داد. این در حالی است که مدل پایه‌ی نسل هشتم آیپد با ۳ گیگابایت رم و ۳۲ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی عرضه می‌شود.

سال گذشته، اپل آیپد نسل ۸ پایه را ۳۲۹ دلار قیمت‌گذاری کرد و به‌ نظر می‌رسد نسل جدید آن برچسب قیمتی مشابه برای نسخه پایه داشته باشد؛ البته برخی تحلیلگران ادعا می‌کنند که تبلت اقتصادی جدید اپل می‌تواند برای جذب کاربران بیشتر، با ۳۰ دلار کاهش قیمت در مقایسه با نسل گذشته، ۲۹۹ دلار قیمت داشته باشد.

آیپد مینی ۶

طراحی منتسب به آیپد مینی ۶

به‌ نظر می‌رسد نسل بعدی آیپد مینی شانس کمی برای حضور در مراسم امشب داشته باشد؛ اما طبق برخی گزارش‌ها، شاید آیپد مینی ۶ شانسی هرچند کوچک برای معارفه در مراسم کالیفرنیا استریمینگ داشته باشد. گفته می‌شود این محصول تقریباً پس از یک دهه بازطراحی خواهد شود.

بازطراحی آیپد مینی ۶ عمدتاً الهام‌گرفته از آیپد پرو خواهد بود؛ بنابراین انتظار می‌رود لبه‌های گرد کنونی جای خود را به لبه‌های تخت مشابه آیپد پرو یا آیپد ایر ۴ بدهند. افزون بر این، پس از سال‌ها دکمه‌ی هوم حذف و حسگر تاچ آی‌دی در فریم فوقانی آیپد، روی دکمه پاور ادغام خواهد شد. با توجه به حذف دکمه‌ی هوم، نمای جلویی دستگاه نیز دستخوش تغییرات بنیادی خواهد شد و احتمالاً حاشیه‌های بالا و پایین نمایشگر بسیار کاهش خواهد یافت و به‌صورت متقارن با حاشیه‌های کناری درخواهد آمد.

از دیگر تغییرات طراحی می‌توان به تعبیه‌ی آنتن‌های ارتباطی در نمای پشتی فریم فوقانی اشاره کرد که در مقایسه با مدل‌های سلولار آیپد مینی کنونی بسیار باریک‌تر خواهد بود و به طراحی محصول لطمه نمی‌زند. همچنین این احتمال وجود دارد که ضخامت دستگاه کمی کاهش یابد؛ اما گفته می‌شود این کاهش ضخامت آن‌چنان برای کاربران قابل تشخیص نخواهد بود. در حال حاضر نسل پنجم آیپد مینی ۶٫۱ میلی‌متر ضخامت دارد و این رقم در نسل بعدی می‌تواند به ۵٫۹ میلی‌متر کاهش یابد.

یک تغییر مهم دیگر آیپد مینی می‌تواند به استفاده از درگاه USB-C به‌ جای درگاه قدیمی لایتنینگ مرتبط باشد. استفاده از درگاه USB-C این امکان را فراهم می‌کند که آیپد مینی جدید از لوازم و دستگاه‌های جانبی بیشتری پشتیبانی کند. افزون بر این، گفته می‌شود قسمت تحتانی پشت دستگاه به درگاه اسمارت کانکتور مجهز می‌شود و انتظار می‌رود اپل لوازم جانبی نظیر صفحه‌کلید و کیس‌های جدیدی برای آن در نظر گرفته باشد.

انتظار می‌رود قلب تپنده کوچک‌ترین تبلت اپل را تراشه بسیار قدرتمند A15 تشکیل بدهد که دقیقاً همان تراشه‌ای است که در بطن سری آیفون ۱۳، وظایف پردازشی را بر عهده خواهد داشت. تراشه مذکور با لیتوگرافی ۵ نانومتری پلاس TSMC ساخته خواهد شد و احتمالاً شامل ۶ هسته‌ی پردازشی متشکل از دو هسته قدرتمند برای پردازش‌های سنگین و ۴ هسته ضعیف برای پردازش‌های روزمره خواهد بود و چهار هسته گرافیکی قدرتمند آن‌ها را همراهی خواهند کرد. ازآنجاکه این تراشه SOC (سیستم-روی-چیپ) است، انتظار می‌رود اجزایی نظیر موتور عصبی، ISP و... نیز بهبود چشمگیری در مقایسه با تراشه A12 به‌کاررفته در نسل پنجم آیپد مینی داشته باشند.

سایر احتمالات

رندر مک‌بوک پرو بازطراحی‌شده در پس‌زمینه نارنجی و نوشته mini-LED

مدت‌ها است که گفته می‌شود اپل در حال توسعه نسل بعدی مک‌بوک پرو است. شایعات اخیر حاکی از آن است که اپل دو مدل مک‌بوک پرو برای عرضه در سال ۲۰۲۱ در نظر گرفته است و قصد دارد آن‌ها را با قلب تپنده‌ای جدید روانه‌ی بازار کند. گفته می‌شود مدل ۱۴ اینچی جایگزین مدل فعلی ۱۳٫۳ اینچی خواهد شد؛ درحالی‌که مدل ۱۶ اینچی برادر بزرگ‌ترش، یعنی نسخه ۱۶ اینچی ۲۰۱۹ مجهز به پردازنده‌ی اینتل را منسوخ خواهد کرد.

چندی پیش گفته می‌شد اپل به دلیل مشکلات لجستیکی عرضه مک‌بوک پرو را تا اوایل سال آینده میلادی به تأخیر انداخته است؛ اما اخیراً برخی منابع ادعا کرده‌اند که اپل با گسترش شرکای تولیدی خود توانسته است مشکلات را به حداقل برساند و ظاهراً به برنامه زمان‌بندی گذشته برای عرضه مک‌بوک پرو در پاییز امسال بازگشته است.

سه سناریو برای رونمایی از مک‌بوک پرو جدید وجود دارد. در نخستین سناریو اپل می‌تواند‌ مک‌بوک پرو بعدی را امشب در کنار سایر محصولات سخت‌افزاری رونمایی کند؛ اما در دومی پیش‌بینی می‌شود که غول دنیای فناوری رویداد جداگانه‌ای برای این منظور در نظر گرفته باشد. در سومین سناریو می‌توان انتظار داشت که اپل این محصول را به‌صورت مطبوعاتی رونمایی و آن را در بازه‌ی سپتامبر تا اکتبر عرضه کند؛ بنابراین هیچ چیز قطعی نخواهد بود. خوشبختانه زمان زیادی برای فهمیدن این موضوع باقی نمانده است و تا ساعاتی دیگر متوجه آن خواهیم شد.

اپل آرکید apple arcade

اخیرا گزارشی منتشر شده است که بر اساس آن، اپل در حال توسعه کنسول بازی قابل حمل است که می‌تواند شباهت بسیاری به نینتندو سوییچ داشته باشد. شایعات کمی در این زمینه وجود دارد و شاید اپل این محصول را به‌زودی رونمایی نکند و یکی از پروژه‌های آزمایشی این شرکت باشد؛ این احتمال وجود دارد که اپل تصمیم داشته باشد از نسخه حرفه‌ای‌تر سرویس اپل ارکید به‌عنوان زیربنای کنسول بازی آینده‌اش رونمایی کند.

اپل در سپتامبر سال ۲۰۱۹، در کنار رونمایی از سری آیفون ۱۱ و اپل واچ سری ۵، سرویس بازی‌محور موسوم به اپل آرکید را معرفی کرد. اپل آرکید با حدود ۷۰ عنوان راه‌اندازی شد و تا پایان همان سال، غول دنیای فناوری تعداد عناوین انحصاری‌اش را به ۱۰۰ بازی رساند. کانون توجه اپل با ارائه سرویس یادشده بیشتر روی بازی‌های ایندی (Indie Game)، خلاق و کوچکی معطوف شده است که می‌توانند روی آیفون، آیپد، مک و حتی اپل تی‌وی به‌صورت بومی اجرا شوند. جدیدترین اخبار حاکی از آن است که تعداد بازی‌های این سرویس به ۲۰۰ عنوان افزایش پیدا کرده است و شاید اپل در دومین سالگرد آن، برای طرفداران سورپرایزی تدارک دیده باشد.

به نظر می‌رسد دیگر وقت آن فرا رسیده باشد که به بخش گیمینگ کامپیوترهای مک بیشتر رسیدگی شود؛ بنابراین، آنچه غول دنیای فناوری به آن احتیاج دارد یک فروشگاه نرم‌افزاری پر از بازی‌های سطح کنسولی است. قطعا اکنون کاربران می‌توانند بازی‌های عالی را در اپ‌استور پیدا کنند؛ اما بیشتر آن‌ها بازی‌های موبایل هستند و نه بازی‌هایی که می‌توانید در رایانه‌ی شخصی ویندوز، پلی‌استیشن یا حتی نینتندو سوییچ پیدا کنید.

اپل ارکید پلاس می‌تواند جدیت اپل برای ورود همه‌جانبه به صنعت گیم را نشان بدهد. گفته می‌شود اپل در حال مذاکره با تعدادی از استودیوهای معروف بازی‌سازی از جمله یوبیسافت (Ubisoft)، سازنده عناوین مشهوری همچون اساسینز کرید، فارکرای، واچ داگز و... در مورد ساخت بازی‌های انحصاری است. این تئوری ممکن است به دور از حقیقت باشد؛ اما بسیار جالب خواهد بود که اپل سرویس گیمینگ حرفه‌ای خود را راه‌اندازی کند‌.

چگونه رویداد کالیفرنیا استریمینگ را تماشا کنیم

پوستر رویداد ۱۴ سپتامبر اپل

اپل مدتی است به‌ دلیل محدودیت‌های ناشی از ویروس کرونا، رویدادهایش را مجازی برگزار می‌کند و گمان می‌رود از قالب مجازی‌اش برای رویداد آتی پیروی کند؛ ازاین‌رو، سخنرانی اصلی ویدئویی از‌ پیش‌ ضبط‌شده است و فیلم‌برداری زیبا از اپل‌ پارک و حضور چندین مدیر و مهندس اپل خواهد بود.

شکل دیجیتال این رویدادها به اپل اجازه می‌دهد با دقت بیشتر و در‌ عین‌ حال هزینه کمتری عرضه محصولاتش را برنامه‌ریزی کند؛ زیرا برنامه‌ریزی رویدادهای حضوری گران و دشوار است. ما نیز در زومیت مانند هر سال این رویداد را لحظه‌به‌لحظه پوشش خواهیم داد و می‌توانید در ساعت ۹ امشب پوشش زنده مراسم را از پل‌های ارتباطی ما همچون وب‌سایت، آپارات و اینستاگرام مشاهده کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات