طرفداران محیط‌زیست دوهزار کرگدن سفید را به حیات‌وحش آفریقا بازمی‌گردانند

چهارشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۰
مطالعه 3 دقیقه
تعدادی کرگدن‌ سفید که تا ۱۰ سال آینده آزاد خواهند شد
یکی از گروه‌های حفاظت از محیط‌زیست مجموعه‌ی بزرگی از کرگدن‌های سفید جنوبی را با هدف رهاسازی در طبیعت از مالک خصوصی در آفریقای‌جنوبی خریده‌اند.
تبلیغات

گروه حفاظتی «پارک‌های آفریقایی» اعلام کرده است که قصد دارد ۲,۰۰۰ کرگدن سفید جنوبی (Ceratotherium simum simum) خریده‌شده از مالک خصوصی را دوباره به حیات‌وحش بازگرداند. این کرگدن‌ها عمدتاً در مناطق حفاظت‌شده‌ی بخش خصوصی در اسارت پرورش یافته‌اند و حدود ۱۵ درصد از کل جمعیت این گونه را تشکیل می‌دهند. گروه پارک‌های آفریقایی سازمان غیردولتی متمرکز بر حفاظت محیط‌زیست است که در سال ۲۰۰۰ در ژوهانسبورگ، پایتخت آفریقای‌جنوبی، تأسیس شد.

کرگدن‌ها در مزرعه‌ای به وسعت ۸,۵۰۰ هکتار در شمال آفریقای‌جنوبی پرورش یافته‌اند. این مزرعه متعلق به جان هیوم است؛ تاجری که در‌انتظار قانونی‌شدن تجارت بین‌المللی شاخ کرگدن، شاخ حیوانات زنده‌ی خود را قطع می‌کرد. تجارت شاخ کرگدن قانونی نشد و هیوم که امیدوار بود شاخ‌ها را بفروشد و از درآمدش برای تأمین هزینه‌های حفاظت از این گونه استفاده کند، مجبور شد مزرعه را برای فروش بگذارد.

به‌گزارش نیوساینتیست، گروه حفاظتی پارک‌های آفریقایی که مدیریت مناطق حفاظت‌شده‌ی ده‌ها کشور در آفریقا را به‌عهده دارد، به‌تازگی اعلام کرده است که پروژه‌ی حفاظت از کرگدن هیوم را خریده است. برخی این پروژه را یکی از برنامه‌های موفق‌ حفاظت و پرورش گونه‌های در‌معرض خطر می‌دانند. گروه پارک‌های آفریقایی می‌گوید که وظیفه‌ی احیای زیست‌بوم کرگدن‌ها بیانگر یکی از تلاش‌های عظیمی است که تابه‌حال برای بازگرداندن هر گونه‌ای به طبیعت وحشی در سرتاسر قاره رخ داده است.

به‌نقل‌از پیتر فیرنهد، مدیر اجرایی سازمان پارک‌های آفریقایی، کرگدن‌ها پس از بازگشت به حیات‌وحش با ایجاد چرخه‌ی مواد غذایی و ذخیره‌ی کربن و افزایش درآمد از‌طریق گردشگری برای مردم محلی، بر اکوسیستم تأثیر مثبت خواهند گذاشت.

کرگدن‌های سفید جنوبی که در املاک خصوصی در آفریقای جنوبی زندگی می‌کنند
حدود ۷,۰۰۰ کرگدن سفید جنوبی در املاک خصوصی آفریقای‌جنوبی زندگی می‌کنند.

مالکان بخش خصوصی مانند هیوم نقشی حیاتی در حفاظت و گسترش جمعیت کرگدن سفید جنوبی ایفا می‌کنند که کمتر از یک قرن پیش در‌معرض خطر انقراض قرار داشت.

در سال ۲۰۲۱، تعداد کرگدن‌های سفید در آفریقای‌جنوبی ۱۲٬۹۶۸ عدد بود که بیش از ۸۰ درصد از تعداد کرگدن‌های سفید در کل قاره را تشکیل می‌داد.

کمتر از ۷ هزار کرگدن سفید متعلق به مالکان خصوصی بود؛ اما شکار غیرمجاز به کاهش شدید تعداد هر دو گونه‌ی کرگدن سفید و سیاه در پناهگاه‌هایی مانند پارک ملی کروگر منجر شد و هزینه‌ی حفاظت از این گونه‌ها را به‌شدت افزایش داد.

کرگدن‌ها از مالک خصوصی خریده شده‌اند و در پارک‌های حفاظت‌شده رهاسازی خواهند شد

کلمنتز نگران است که شکست عملکرد هیوم نشانه‌ای از ترویج تبعات گسترده‌تری را به‌همراه داشته باشد. او می‌گوید: «با افزایش شکار غیرمجاز، هزینه‌های نگه‌داری از کرگدن‌ها آن‌قدر افزایش یافته است که اکنون در اغلب مواقع کرگدن‌ها بیشتر از اینکه منفعت داشته باشند، باعث بدهکاری می‌شوند.»

ناگفته نماند که همه‌ی مالکان کرگدن‌ در آفریقای‌جنوبی با اشتیاق هیوم کرگدن‌ها را پرورش نمی‌دهند. برخی این پرسش را مطرح می‌کنند که آیا بازگرداندن به حیات‌وحش اصطلاح مناسبی برای استفاده درباره‌ی حیواناتشان است یا خیر.

دیو بالفور از دانشگاه نلسون ماندلا در آفریقای‌جنوبی می‌گوید: «کرگدن‌های هیوم ترکیبی از حیوانات وحشی و حیواناتی هستند که در اسارت به‌دنیا آمده‌اند. بخش کوچکی از کرگدن‌هایی که در اسارت متولد شده‌اند، از والدین متولد‌شده در اسارت هستند.»

او معتقد است که بر‌اساس نحوه‌ی رهاسازی در طبیعت، حیواناتی که در اسارت به‌دنیا می‌آیند، می‌توانند از حیوانات صید‌شده در حیات‌وحش یاد بگیرند. او افزود: «به‌نظر می‌رسد بیشتر افرادی که با آن‌ها صحبت کرده‌ام و خودم، معتقدیم که اگر این حیوانات در زیستگاه مناسب و با آب کافی و دردسترس با کیفیت معقول رها شوند، به‌طو‌کلی نتیجه رضایت‌بخش خواهد بود.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات