یوزپلنگ‌های شناگر در رود خروشان؛ اثر شگفت‌انگیز مسابقه عکاسی حیات‌وحش

شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
عکس شگفت‌انگیز یوزپلنگ‌هایی که به‌سختی تلاش می‌کنند از رودخانه خروشان در کنیا عبور کنند، از جمله آثار ارائه‌شده در مسابقه عکاسی حیات‌ وحش سال ۲۰۲۱ است.
تبلیغات

گروهی از یوزپلنگ‌ها، سریع‌ترین حیوانات جهان، در حالی در قاب دوربین شکار شدند که در حال تقلا برای شنا درون رودخانه‌ای خروشان در کنیا بودند. این گروه از یوزپلنگ‌های نر در تلاش برای دسترسی بهتر به زمین‌های شکار، خود را در رودخانه تالک در ذخیره‌گاه ملی ماسایی مارا به آب انداختند. تصویر شگفت‌انگیز این حیوانات یکی از آثار به‌شدت ستایش‌شده‌ی ارائه‌شده در مسابقه عکاسی حیات‌ وحش سال ۲۰۲۱ است.

بودیلینی دی‌سویزا، کارمند بانک و عکاس آماتور، در سفر به کنیا در ژانویه ۲۰۲۰ و درحالی‌که ‌همراه همسرش و راهنمایی محلی بود، تصویر یوزپلنگ‌ها را ثبت کرد. او هفت ساعت در حال تماشای رفت‌وبرگشت مداوم یوزپلنگ‌ها در ساحل رودخانه بود که ناگهان یوزپلنگ سرگروه به درون آب پرید و دیگران پشت سر آن همین کار را کردند.

دی‌سویزا به وب‌سایت لایوساینس گفت: «اصلا نمی‌توانستم آنچه می‌دیدم، باور کنم. واقعا فشردن [دکمه شاتر] را به یاد نمی‌آورم. من قطعا این کار را کردم؛ زیرا ۵۰ تا ۶۰ عکس خوب از عبور آن‌ها به‌ دست آوردم؛ [اما] فقط فریاد زدنم را به یاد می‌آورم. خدای من چکار دارند می‌کنند؟ آن‌ها می‌میرند.»

یوزپلنگ شناگری توانمند محسوب می‌شود؛ اما مانند بسیاری از گربه‌ها ممکن است در اطراف آب مردد باشد. رودخانه‌ی در تصویر به‌ دنبال باران شدید و سیل پرخروش بود؛ اما به‌ نقل از دی‌سویزا، یوزپلنگ‌ها برای رسیدن به سمت بزرگ‌تر قلمروشان که شکار بیشتر داشت، مجبور به عبور از آن بودند. یوزپلنگ‌ها هم‌زمان با پریدن در خروشان‌ترین بخش رودخانه، در قاب دوربین عکاس شکار شدند.

دی‌سویزا در توصیف عکس گفت: «احساس می‌کنم یوزپلنگ سرگروه در حال صحبت با من است. یوزپلنگ مستقیم به من نگاه می‌کند؛ در نتیجه انگار فقط دارد می‌گوید دوربین را زمین بگذار و کمکم کن.» جریان رودخانه، یوزپلنگ‌ها را نزدیک به ۱۰۰ متر به پایین‌دست کشاند؛ اما آن‌ها در نهایت موفق به عبور از رود شدند.

چهار یوزپلنگ در تصویر، بخشی از یک گروه نر پنج‌تایی به نام «تانو بورا» هستند که در زبان محلی به‌ معنای «پنج شگفت‌انگیز» است. یوزپلنگ پنجم بی‌میل‌ترین عضو گروه برای ورود به آب بود و تلاش کرد تا با کمی فاصله پشت سر بقیه شنا کند. به‌ گفته دی‌سویزا، یوزپلنگ به مدت ۱۵ تا ۲۰ ثانیه زیر آب ناپدید شد؛ اما در نهایت به بقیه پیوست و خود را به نقطه ایمن رساند.

عکاس خوش‌شانس در ادامه افزود: «وقتی هر پنج تای آن‌ها [از رودخانه] رد شدند، فقط در حال جشن‌ گرفتن بودیم. همدیگر را بغل کردیم و اشک شوق از چشمانمان سرازیر شد و سپس به‌ نظر می‌آمد که یوزپلنگ‌ها نیز کلی هیجان دارند. آن‌ها مستقیم به درون ساوانا دویدند و به سراغ شکار رفتند.»

یوزپلنگ‌های ماده معمولا به‌جز مواقعی که مشغول بزرگ‌ کردن توله‌ها هستند، حیواناتی تک‌رو محسوب می‌شوند؛ اما به‌ نقل از اتحادیه بین‌المللی حفاظت طبیعت، نرها ممکن است در گروه‌های کوچکی شامل دو تا سه برادر یا نرهای غیر خویشاوند به‌ نام «ائتلاف» زندگی کنند. ازاین‌رو، ائتلاف پنج‌تایی تانو بورا، به‌ طرز غیر عادی گروه بزرگی محسوب می‌شود. به‌ گفته دی‌سویزا، پس از ثبت تصویر، یکی از یوزپلنگ‌ها گروه را ترک کرد.

به‌ نقل از موزه علوم طبیعی لندن‌، در هفته‌های منتهی به سفر دی‌سویزا به کنیا، بارش باران بی‌وقفه و نابهنگام (احتمالا مرتبط به تغییرات اقلیمی)، چنان سیل شدیدی به‌ راه انداخت که سالمندان محلی نظیر آن را به یاد نمی‌آوردند. یوزپلنگ‌ها در روزهای پس از شناگری حماسی‌شان، تلاش نکردند تا به سمت دیگر رودخانه بازگردند. دی‌سویزا دو روز بعد شاهد بود که آن‌ها در همان سمت موفق به شکار کل یالدار شدند.

موزه علوم طبیعی لندن‌، هرساله مسابقه عکاسی حیات‌ وحش سال را برگزار می‌کند. نمایشگاه این موزه تصویر یوزپلنگ‌ها و دیگر آثار ارائه‌شده به مسابقه را ۱۵ اکتبر (۲۳ مهر) در لندن به نمایش می‌گذارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات