درآمد ۷۰ میلیاردی مایکروسافت در سه‌ماه؛ رشد شگفت‌انگیز ۱۷۵درصدی کسب‌وکار هوش مصنوعی

پنج‌شنبه 11 بهمن 1403 - 12:00
مطالعه 3 دقیقه
سرفیس پرو ۹ ویندوز ۱۱
مایکروسافت در حوزه‌ی هوش مصنوعی با رشد ۱۷۵درصدی عملکردی درخشان داشته است؛ اما ایکس‌باکس چنین وضعیتی ندارد.
تبلیغات

مایکروسافت با رشد چشمگیر در کسب‌وکارهای ابری و هوش مصنوعی روبه‌رو شده و این روند، تأثیر محسوسی بر عملکرد کلی شرکت داشته است؛ ردموندی‌ها در گزارش سه‌ماهه‌ی دوم سال مالی ۲۰۲۵، درآمد خود را ۶۹٫۶ میلیارد دلار اعلام کردند که رشد سالانه‌ی ۱۲درصدی را نشان می‌دهد؛ سود خالص نیز با افزایش ۱۰درصدی، ۲۴٫۱ میلیارد دلار اعلام شد.

ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت می‌گوید کسب‌وکار هوش مصنوعی «به نرخ درآمد سالانه‌ی ۱۳ میلیارد دلار رسیده که رشدی ۱۷۵درصدی درمقایسه‌با سال قبل محسوب می‌شود.» علاوه‌براین، خدمات ابری مایکروسافت شامل آژور نیز ۳۱ درصد رشد سالانه داشته که اندکی کمتر از نرخ ۳۳درصدی سه‌ماهه‌ی قبل است.

برخلاف کسب‌وکار ابری و هوش مصنوعی، بخش گیمینگ مایکروسافت شرایط مطلوبی ندارد. درآمد کلی این حوزه ۷ درصد کاهش یافته و فروش سخت‌افزار ایکس‌باکس افت ۲۹ درصدی را تجربه کرده است. ردموندی‌ها در ماه‌های اخیر از تمرکز صرف بر سخت‌افزار فاصله گرفته و با کمپین تبلیغاتی «This is an Xbox» و انتشار بازی‌‌هایی از استودیوهای ایکس‌باکس روی پلتفرم‌های دیگر، استراتژی متفاوتی در پیش گرفته‌اند که احتمالاً در کاهش فروش کنسول‌های ایکس‌باکس بی‌تأثیر نیست.

مایکروسافت اکنون تمرکز بیشتری روی بازی‌ها و سرویس‌ها دارد و در این زمینه، پیشرفت‌هایی حاصل شده؛ درآمد حاصل از محتوا و خدمات ایکس‌باکس ۲ درصد رشد داشته که طبق گفته‌ی مایکروسافت، به‌لطف عملکرد مثبت سرویس گیم‌پس بوده است؛ به‌عنوان مقایسه، در سه‌ماهه‌ی قبلی، درآمد بازی‌های مایکروسافت افزایش چشمگیری داشت؛ اما فروش سخت‌افزار همچنان با افت مواجه بود.

نادلا در جریان جلسه‌ی ارائه‌ی گزارش مالی روز چهارشنبه اعلام کرد که گیم‌پس «به رکورد جدیدی در درآمد سه‌ماهه رسیده» و ایکس‌باکس کلاد گیمینگ نیز در همین مدت «به رکورد ۱۴۰ میلیون ساعت استریم» دست پیدا کرده؛ به‌گفته‌ی او، بازی Indiana Jones and the Great Circle تاکنون بیش‌از ۴ میلیون بازیکن داشته است.

در بیانیه‌ی رسمی مایکروسافت، به افزایش ۴ درصدی درآمد کسب‌وکار Windows OEM and Devices اشاره شده که فروش لایسنس ویندوز و دستگاه‌های مجهز به این سیستم‌عامل را دربرمی‌گیرد و وضعیت آن درمقایسه‌با رشد ۲درصدی سه‌ماهه‌ی قبلی بهبود یافته است.

در جدول زیر مقدار رشد درآمدی برخی از محصولات و خدمات مایکروسافت در سه‌ماهه‌ی دوم سال مالی ۲۰۲۵ را مشاهده می‌کنیم.

محصول یا خدمات

مقدار رشد سالانه (YoY)

مایکروسافت کلاود

۲۱ درصد

مایکروسافت۳۶۵ تجاری (محصولات و خدمات ابری)

۱۵ درصد

مایکروسافت۳۶۵ مصرف‌کننده (محصولات و خدمات ابری)

۸ درصد

لینکدین

۹ درصد

داینامیک۳۶۵

۱۹ درصد

محصولات و خدمات ابری داینامیک

۱۵ درصد

محصولات و خدمات ابری سرور

۲۱ درصد

آژور و خدمات ابری دیگر

۳۱ درصد

لایسنس ویندوز و دستگاه‌ها

۴ درصد

محتوا و خدمات ایکس‌باکس

۲ درصد

خدمات جست‌وجو و تبلیغات خبری (پس‌از کسر هزینه‌ی ترافیک)

۲۱ درصد

امی هود، مدیرمالی ارشد مایکروسافت، در نشست ارائه‌ی گزارش مالی گفت که انتظار می‌رود درآمد کسب‌وکار Windows OEM and Devices در سه‌ماهه‌ی سوم سال مالی ۲۰۲۵ با افتی در بازه‌ی «کم تا متوسط» مواجه شود. از سوی دیگر، پیش‌بینی می‌شود که درآمد کلی بخش گیمینگ رشد تک‌رقمی داشته باشد و فروش محتوا و خدمات ایکس‌باکس نیز در محدوده‌ی «کم تا متوسط» افزایش یابد؛ درحالی‌که کاهش درآمد سخت‌افزار ایکس‌باکس همچنان ادامه خواهد داشت.

در همین جلسه، نادلا بار دیگر بر رضایت مایکروسافت از همکاری با OpenAI تأکید کرد. هفته‌ی گذشته، دو شرکت اعلام کردند که در حال بازنگری در نوع شراکت خود هستند. مدیرعامل مایکروسافت همچنین به دیپ‌سیک اشاره کرد و دستاوردهای این شرکت نوظهور هوش مصنوعی را «نوآوری‌های واقعی» نامید.

نظرات