با انتشار گزارش مالی اینتل، ارزش سهام شرکت افت کرد

شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۲
مطالعه 2 دقیقه
لوگو اینتل / Intel در داخل محیط سربسته
گزارش مالی جدید اینتل باعث شد ارزش سهام این شرکت در بازار بورس آمریکا افت کند.
تبلیغات

اینتل گزارش درآمد فصل نخست سال ۲۰۲۴ را منتشر کرد و گفت سود هر سهم بیشتر از پیش‌بینی وال‌استریت را کسب کرده است، اما میزان فروش مطابق انتظار نبود. اینتل به‌طور جزئی به شرایط در فصل پیش رو نیز اشاره کرد.

در واکنش به انتشار گزارش مالی جدید اینتل، ارزش سهام شرکت هشت درصد کاهش یافت. تیم آبی می‌گوید که سه‌ماهه‌ی منتهی‌ به مارس (۱۲ فروردین) را با سود هر سهم ۱۸ سنت در مقایسه‌ با ۱۴ سنت مورد انتظار و درآمد ۱۲٫۷۲ میلیارد دلار در برابر ۱۲٫۷۸ میلیارد دلار پیش‌بینی‌شده به پایان رساند.

اینتل برای فصل دوم انتظار دارد که سود هر سهم به‌طور میانگین ۱۰ سنت و درآمد ۱۳ میلیارد دلار باشد. این پیش‌بینی در مقابل سود هر سهم ۲۵ سنت و درآمد ۱۳٫۵۷ میلیارد دلاری قرار می‌گیرد که تحلیلگران وال‌استریت پیش‌بینی کرده‌اند.

گزارش مالی اینتل، ضرر خالص ۴۰۰ میلیون دلاری را را برای سه‌ماهه‌ی اول نشان می‌دهد. این در حالی است که در بازه‌ی مشابه سال گذشته، این شرکت ۲٫۲ میلیارد دلار ضرر کرده بود.

درآمد ۱۲٫۷۲ میلیارد دلاری سه‌ماهه‌ی اول امسال در مقابل ۱۱٫۷ میلیارد دلار سال گذشته نشان‌دهنده‌ی رشد ۹ درصدی به‌صورت سال‌به‌سال است.

پت گلسینگر، مدیرعامل اینتل، به سرمایه‌گذاران گفت که باید روی توانایی‌های بلندمدت شرکت تمرکز کنند. او گفت: «ما یکی از دو یا شاید سه شرکت در جهان هستیم که می‌توانیم به ایجاد فناوری‌ برای تراشه‌های نسل بعدی ادامه دهیم.»

کسب‌وکار تراشه‌سازی اینتل فاندری گزارش داد که در طول سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۲۴، درآمد ۴٫۴ میلیارد دلاری داشته که ۱۰ درصد نسبت‌ به بازه‌ی مشابه سال گذشته کمتر است.

از طرفی ۲٫۵ میلیارد دلار در همین سه ماه ضرر عملیاتی دارد. اینتل ماه گذشته اعلام کرد که در سال ۲۰۲۳ بیش از هفت میلیارد دلار در کارخانه‌های خود ضرر عملیاتی داشته است.

بزرگ‌ترین فعالیت تجاری اینتل همچنان مربوط به ساخت تراشه‌هایی است که برای کامپیوترها و لپ‌تاپ‌ها تولید می‌شوند. فروش تراشه‌ها در مجموع ۷٫۵ میلیارد دلار برای تیم آبی درآمد ایجاد کرد که نسبت‌ به سال گذشته ۳۱ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

اینتل برای سرورها نیز پردازنده تولید می‌کند. درآمد این محصولات با افزایش پنج درصدی به سه میلیارد دلار رسید. این در حالی است که اینتل رقیب پرقدرتی مانند انویدیا را در بخش تراشه‌های هوش مصنوعی در مقابل خود دارد.

ماه گذشته پردازنده اینتل مدل Gaudi 3 برای سرورهای هوش مصنوعی معرفی شد. اینتل انتظار دارد بیش از ۵۰۰ میلیون دلار از فروش این تراشه‌ها در نیمه‌ی دوم سال درآمد کسب کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات