عبور از بیل گیتس؛ مارک زاکربرگ یک‌شبه ۲۸ میلیارد دلار ثروتمندتر شد

یک‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۷
مطالعه 1 دقیقه
مارک زاکربرگ / Mark Zuckerberg با کت و شلوار در مجلس سنا
ثروت مارک زاکربرگ به‌لطف رشد سهام متا ۲۸ میلیارد افزایش یافت تا او از بیل گیتس سبقت بگیرد.
تبلیغات

طبق گزارش بلومبرگ، دارایی خالص مارک زاکربرگ پس از گزارش مالی جدید متا و رشد چشمگیر سهام ۲۸٫۱ میلیارد دلار افزایش یافت.

زاکربرگ اکنون ۱۷۰٫۵ میلیارد دلار ثروت دارد. این بیشترین ثروتی است که مدیرعامل متا تا‌به‌حال داشته و او با پشت‌سر‌گذاشتن بیل گیتس، به رتبه‌ی چهارم در فهرست میلیاردرهای بلومبرگ صعود کرده است.

این بازگشتی هیجان‌انگیز برای زاکربرگ است که تا پایان سال ۲۰۲۲ ثروتش به کمتر از ۳۵ میلیارد دلار رسیده بود. در آن زمان، سهام متا در مواجهه با تورم و افزایش نرخ بهره و عملکرد نه‌چندان چشمگیر سقوط کرد؛ اما در سال ۲۰۲۳ متا توانست به اوج برسد.

رشد اخیر سهام متا از جهات دیگری نیز به‌نفع زاکربرگ خواهد بود. انتظار می‌رود او سالانه حدود ۷۰۰ میلیون دلار از پرداخت اولین سود سهام به سرمایه‌گذاران دریافت کند.

از ابتدای ماه مارس (اسفند و فروردین)، متا سود نقدی سه‌ماهه‌ی ۵۰ سنتی برای هر سهم را برای سهام عادی کلاس A و کلاس B اعلام کرد. ازآنجاکه زاکربرگ حدود ۳۵۰ میلیون سهام دارد، در هر پرداخت‌ فصلی حدود ۱۷۵ میلیون دلار (بدون احتساب مالیات) دریافت خواهد کرد.

اغلب شرکت‌های فناوری پردرآمد از پرداخت سود سهام اجتناب می‌کنند و ترجیح می‌دهند از سود خود برای توسعه‌ی محصولات جدید استفاده کنند. امروزه، متا سرمایه‌ی زیادی را برای فناوری هوش مصنوعی هزینه می‌کند.

پس از اینکه متا حدود ۲۱,۰۰۰ نفر را اخراج و اولویت‌های خود را محدود کرد، سهامش در سال ۲۰۲۳ تقریباً سه برابر شد. سود سهام جدید و ۵۰ میلیارد دلار بازپرداخت سهام می‌تواند نظر سرمایه‌گذاران را در مواجهه با سرمایه‌گذاری بلندمدت زاکربرگ روی هوش مصنوعی و متاورس جلب کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات